פטירה ממזונות – מתי ניתן פטור מתשלום מזונות

גירושין הם הליך יקר מאוד. העובדה הזאת ידועה לכל, ועל אחת כמה וכמה מוכרת אצל גברים שהתנסו בתהליך הלא ממש נעים הזה הלכה למעשה. אחד החלקים המשפיעים יותר מכל על העלויות של הגירושין הוא חובת תשלום המזונות. תשלום המזונות הוא בדרך כלל נחלתו של הגבר, והתשלום הזה עלול ליטול מידיו חלק נכבד מההכנסה החודשית שלו.

עם זאת, יש מקרים שבהם אפשר להשיג הפחתה של דמי המזונות ולעיתים אפילו פטור מלא מחובת תשלום המזונות. מהם בעצם דמי מזונות ומה ההיגיון מאחורי תשלום מזונות לאישה או לילדים? אילו סוגי מזונות קיימים ומה ההבדל ביניהם? מתי ניתן להשיג פטירה ממזונות? איך יכול עורך דין גירושין לסייע בהשגת הפטור הזה? בשורות הבאות נעסוק בהרחבה בסוגיות החשובות הללו.

מה זה בעצם מזונות?

אחת התוצאות של פרידה וגירושין בין בני זוג עלולה להיות ירידה משמעותית ברמת החיים. הדבר נכון גם אם לבני הזוג שהחליטו להתגרש לא היו ילדים, ונכון על אחת כמה וכמה במקרה שלבני הזוג אכן יש ילדים. כיוון שלאורך ההיסטוריה הילדים עברו במרבית המקרים למשמורת אצל האישה הרי שההחלטה ההגיונית ביותר של המחוקק הייתה לחייב את הגבר לסייע לה ככל שניתן באמצעות מימון של חלק מעלויות האחזקה של הילדים המשותפים.

סיוע זה הוא בעצם תשלום המזונות המוכר. בהלכה היהודית נושא זה נדון בהרחבה ומיושם בבתי הדין הרבניים. ואולם גם במשפט האזרחי יש התייחסות לנושא, אף שהיא שונה במידה רבה מההתייחסות הדתית. תשלום המזונות נועד לילדים ולא להורה המחזיק בהם.

 

מה ההיגיון מאחורי חובת תשלום מזונות?

כאשר זוג מתגורר באותו בית והילדים מתגוררים ביחד עם ההורים תחת קורת גג אחת, החיסכון בעלויות הדיור והמגורים עצמם הוא עצום. נחסכים תשלומי שכר דירה, תשלומי מיסי עירייה ותשלומי ועד בית, שלכאורה מתחלקים בין כולם. גם תשלומים כמו חשמל ומים הם זולים יותר. אם מחלקים את התשלומים הללו למספר דיירים גדול יותר, התשלום לכל דייר הוא קטן יותר.

ואולם כאשר מתרחשת הפרדה בין בני זוג, ההוצאות שהוזכרו לעיל מוכפלות ולפעמים אפילו יותר מכך. במקרים כאלה החוק מחייב את האב, אשר נחשב למפרנס העיקרי של המשפחה, לסייע לילדים ולשלם את חלקו באחזקת הבית שבו הם מתגוררים, שלרוב הוא ביתה של הגרושה. זהו בעצם תשלום המזונות.

 

סוגי מזונות וההבדלים ביניהם

כשעושים שימוש במושג מזונות, צריך להיות ברור שמדובר במושג רחב שיש לו הרבה פרשנויות. להלן סוגים שונים של מזונות והמשמעות שלהם:

פטירה ממזונות – מתי ניתן פטור מתשלום מזונות
פטירה ממזונות – מתי ניתן פטור מתשלום מזונות
  • מזונות אישה –  לכל אורך הליך הגירושין, וכל עוד הזוג נחשב נשוי על פי ההלכה, הגבר מחויב לדאוג לאשתו ולשמר את רמת החיים שאליה התרגלה לכל אורך חיי הנישואין. כחלק מהמגמה הזאת, עשויים השופטים בבית המשפט למשפחה או הדיינים בבית הדין הרבני לפסוק תשלום מזונות אישה למטרה שהוגדרה לעיל. העברת התשלום הזה תיפסק מרגע שבני הזוג יהיו גרושים ויתנו גט האחד לשנייה. עם זאת, יש מצבים שבהם שופטים או דיינים ימנעו מלפסוק מזונות אישה. בין השאר, אם האישה בגדה בבעלה, או אם היא מסרבת לשחרר אותו ולהעניק לו גט.
  • מזונות קטני קטנים – מדובר במזונות שמעביר הבעל לאשתו עבור ילד אחד או יותר, שהם מתחת לגיל שש שנים. בגילאים הללו המשמורת עוברת באופן אוטומטי לאישה, ומצד שני הגבר מחויב לכסות את כל ההוצאות של הילד או הילדים עד הגיעם לגיל שש שנים. זאת, ללא קשר למצבו התעסוקתי, ליכולות שלו לעמוד בתשלומים או להכנסה שלו באופן כללי.
  • מזונות עד גיל 15 – להבדיל ממזונות עד גיל 6, מזונות בגילאים מבוגרים יותר נקבעים תוך התחשבות בהכנסה של האם וביכולות הפיננסיות שלה. ככל שאלה גדולות יותר, כך חלקו של האב בתשלום המזונות עשוי להיות קטן יותר. מנגד, אם האם היא עקרת בית או שהשכר שלה מעבודה הוא נמוך, חלקו של האב בטיפול ובתשלום עבור הצרכים של הילדים ימשיך להיות גבוה מאוד.
  • מזונות מגיל 15 עד גיל 18 – בשלב הזה יש סיכויים להקטין את תשלום המזונות. זאת, אם הדיונים בעניין מתוכננים ומתוזמנים בצורה נכונה. באופן עקרוני, גם במזונות מגיל 6 עד 15 וגם במזונות עד גיל 18, בתי המשפט למשפחה פתוחים הרבה יותר לשינויים והתאמת המזונות מאשר בתי הדין הרבניים.
  • מזונות בגיל 18 – 21 –  בגילאים הללו אין לכאורה כל מחויבות של האב. עם זאת, בגלל האופי המיוחד של מדינת ישראל ובגלל העובדה שמרבית בני הנוער בה משרתים בצבא או בשירות לאומי, המחויבות של האב למזונות היא חלקית בלבד לאורך תקופת השירות שבה היכולת של הילדים להתפרנס באופן עצמאי היא מוגבלת.

 

מתי אפשר להשיג פטירה ממזונות?

כשעולה שאלת הפטור מתשלום מזונות, יש שני פרמטרים עיקריים שעשויים להיות משמעותיים: הפרמטר הראשון הוא היכן מתנהל תיק הגירושין ומה שכרוך בו – שזה אומר תשלום המזונות. בית הדין הרבני נוטה שלא לפטור גברים מתשלום מזונות, אפילו אם הם קיבלו משמורת משותפת על הילדים ואפילו אם ההכנסה של האישה דומה לזאת שלהם או אף גבוהה ממנה.

פטור ממזונות יתקבל, לפיכך, רק כשהילדים יגיעו לגיל 18 או אפילו לגיל 21. מנגד, אם תיק הגירושין מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, יש סיכויים שהגבר יקבל פטור במצבים האפשריים הבאים:

  1. משמורת משותפת – אם שני ההורים קיבלו משמורת משותפת, יש סיכויים טובים לכך שהגבר יקבל פטור מתשלום מזונות. התנאי החשוב ביותר לפטור המיוחל הוא מצב שבו ההכנסות של הגבר דומות או זהות להכנסות של האישה.
  2. מגורים משותפים – לעיתים מזומנות קורה שבני זוג נמצאים בהליכי גירושין אבל ממשיכים לגור ביחד. זאת, פשוט כי הנכס שייך לשניהם ואין לאף אחד מהם היכולת לעבור ממנו. במקרים כזה בדיוק פסק בית המשפט שכיוון שבעצם המגורים המשותפים מקיים הגבר את הדאגה לילדים הוא איננו מחויב במזונות.
  3. מצב כלכלי קשה של אב לילדים מעל גיל 15 – במצב כזה, אם הוכח שהגבר אינו יכול לעמוד במחויבויות שלו, יש סיכויים טובים שגם בית הדין הרבני וגם בית המשפט למשפחה יקטינו את המזונות שהוא משלם או אפילו יפטרו אותו מחובת המזונות, אף שמדובר במקרים קיצוניים.

 

כיצד עורך דין גירושין מסייע בהשגת פטור ממזונות?

כאמור, פטירה ממזונות איננה עניין פשוט. מי שמעוניין להשיג את הפטור המיוחל, חייב להסתייע בעורך דין מיומן המכיר את העבודה ויודע כיצד לשטוח את הטענות שלו בצורה מסודרת ובדרך שתגרום לשופטים להיענות לבקשה ולהפחית את תשלומי המזונות, או אפילו לפטור את הגבר מהם כליל.

עורך הדין יאסוף את כל המסמכים הרלבנטיים ויבנה את התיק שלב אחרי שלב בזהירות המתבקשת. גם אם לא יתקבל פטור מלא ממזונות, הרי שעבודה נכונה של עורך הדין יכולה לכל הפחות להקטין את התשלומים הללו בצורה משמעותית.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא