השתחררת מהצבא, אולי הספקת לטייל, לעבוד, ללמוד, אבל יש משהו שמדיר שינה מעיניך. אולי זו תחושה של חוסר סבלנות, אולי אתה סובל מסיוטים בלילה, אתה לא יודע מה בדיוק הבעיה, אבל אתה יודע שמשהו לא בסדר.   

במידה והדבר שאתה חווה הוא פוסט טראומה, ייתכן ומגיעים לך פיצויים מהצבא.

 

הפרעת דחק פוסט טראומטית – מה זה?

או במילים אחרות, פוסט טראומה, היא הפרעה פסיכיאטרית אשר מתפתחת כתוצאה ממעורבות באירוע כלשהו אשר נטע באדם הרגשה של סיכון פיזי לגוף וגם לנפש. אירועים כמו מלחמה, תאונת דרכים, פיגוע טרור, תקיפה מינית, שוד וכדומה. פוסט טראומה לרוב מלווה בתחושות של פחד, חרדה וחוסר אונים, ניסיונות הדחקה של האירוע, פלשבקים, סיוטים ותחושה כללית של חוסר רוגע. פוסט טראומה מהצבא, יכולה להיות כתוצאה מפעילות מבצעית, יחס מזלזל, תקיפה מינית בצבא, מראות קשים וכו'.

 

תביעה מול משרד הביטחון

על מנת לזכות בתביעה, יש להוכיח שיש קשר סיבתי בין האבחנה הרפואית, לבין הטראומה מהשירות הצבאי. ההוכחה צריכה להיות בנויה על סמך עדויות המובאות בתצהירים ומסמכים רפואיים.

ההליך הבירוקרטי של תביעת משרד הביטחון יכול להיות מייגע ואפילו מעלה זיכרונות טראומתיים, לכן מומלץ להיעזר בנושא עם עורכת דין מירי יעקב גביש על מנת שתוכל להקל ככל הניתן על המצב הרגיש.

 

אחוזי נכות בגין פוסט טראומה

היה וקצין התגמולים האזורי אישר את התביעה, הוועדה המחוזית תקבע את אחוזי הנכות בהתאם לתקנות הנכים. ככל שההגבלה התפקודית גדולה יותר, אחוז הנכות יהיה גבוה יותר. להלן אחוזי הנכות והפיצוי בגינם כפי שקבועים בחוק:

  • 1%-9%: הכרה כנכה צה"ל, ללא זכאות לפיצוי או הטבות.
  • 10%-19%: זכאות למענק חד פעמי.
  • 20% ומעלה: זכאות לקצבה חודשית והטבות נוספות.

 

ערעור על ההחלטה של הוועדה המחוזית

באפשרות הנכה להגיש תוך 45 ימים ערעור בפני וועדה רפואית עליונה. בוועדה הזו יש מספר גדול יותר של רופאים ויהיה על הנכה לשכנע אותם שהחלטת הוועדה המחוזית לא משקפת את מצבו. כדאי לדעת כי הגשת ערעור מחייבת שיקול דעת מקצועי ומחושב, כיוון ותוצאה עלולה להיות גם הורדת אחוז הנכות שהוועדה המחוזית קבעה.

 

עזרה וסיוע משפטי

התמודדות עם פוסט טראומה היא אינה פשוטה ובעלת השלכות רבות על חייו וסביבתו של הנפגע.

פוסט טראומה שמופיעה בעקבות שירות במערכת הביטחון, גם אם מופיעה לאחר שנים רבות, ניתן לתבוע בגינה, ולרוב לא תידחה עקב התיישנות.

באם התביעה תתקבל, עשוי הנפגע להיות זכאי לקבלת טיפולים רפואיים, סיוע נפשי וכן הטבות נוספות.

עם הופעת תסמינים המעוררים חשד לפוסט טראומה, מומלץ לגשת מיד לטיפול של גורם מקצועי ובמקביל להיוועץ עם עו"ד מומחה ובעל ניסיון, אשר יוכל לעזור לכם למצות את כל זכויותיכם מול אגף השיקום במשרד הביטחון.

הפרעת דחק פוסט טראומטית – מה זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *