עריכת צוואה מחיר

צוואה מביעה את רצונו של האדם, בה הוא מסביר את חלוקת רכושו הרצויה בעיניו לאחר מותו. עריכת הצוואה יכולה להיעשות בצורה עצמאית או בסיוע של עורך דין, ולכל בחירה קיימות השלכות שונות. במאמר זה נסביר אילו סוגי צוואות מוכרים בחוק הישראלי, מהו המחיר של עריכת צוואה מכל סוג, ומהם הדברים שחשוב לדעת בעת עריכת מסמך חשוב זה.

 

האם חייבים לשלם מחיר בעריכת צוואה

נפתח במסקנת המאמר: אין כל הכרח לשלם עבור צוואה. אדם יכול לכתוב צוואה באופן עצמאי, ולשמור אותה ללא שימוש בשירותי רשם הירושות, בחירה אשר תהפוך את מחיר עריכת צוואתו ל-0 ₪. עם זאת, אנשים רבים בוחרים להשתמש בשירותיהם של עורכי דין לצורך ניסוח הצוואה, או להשתמש בשירותיו של רשם הירושות על מנת לשמור על הצוואה, ובשירותים אלה נרחיב להלן.

 

מהן האפשרויות לכתיבת צוואה

על מנת להבין את המושגים הבסיסיים של צוואות, נמנה בקצרה את ארבעת סוגי הצוואות המנויים בחוק הישראלי:

צוואה בעדים צוואה אשר נחתמת בסופה על ידי שני עדים כשרים, חתימה אשר מאשרת כי המצווה אכן כתב את הצוואה שלפנינו וכי הוא מודע לכך שזוהי צוואתו, על כל השלכותיה.
צוואה בעל פה צוואה אשר נאמרת על ידי אדם הנוטה למות, או שהמצווה עומד בפני מצב של סכנת חיים ממשית, ואומר את צוואתו בפני שני עדים אשר רושמים את דבריו בזיכרון דברים מהר ככל האפשר.
צוואה נוטריונית צוואה אשר נאמרת בפני סמכות משפטית (בית משפט, בית דין רבני, עו"ד נוטריוני וכדו'), ללא צורך בחתימת עדים.
צוואה בכתב יד צוואה הנערכת כולה באמצעות כתב ידו של המצווה, ללא צורך בעדים או אישור חיצוני כלשהו.

 

עריכת צוואה מחיר
עריכת צוואה מחיר

מחיר ניסוח צוואה ממוצעת

כפי שציינו לעיל, כל אדם יכול לנסח את צוואתו באופן עצמאי, אולם אנשים רבים בוחרים להסתייע בשירותיו של עורך דין אשר יסייע להם לנסח את צוואתם. מחיר שירות זה משתנה ונע בין 1,500 ₪ ל-3000 ₪, מחיר התלוי במורכבות הצוואה, ועוד נרחיב על כך בסעיף הבא.

 

אילו דברים משפיעים על מחיר עריכת הצוואה?

 

מספר וסוג היורשים

ככל שהצוואה מחלקת את נכסי העיזבון בין יורשים רבים יותר, או בין יורשים אינם אנשים פרטיים אלא גופים או קרנות, הדבר מוסיף למורכבות הצוואה, דבר המתבטא במחיר ניסוח הצוואה.

 

היקף ומורכבות הנכסים

כאשר נכסי העיזבון כוללים נכסים מורכבים כגון נכסים בחו"ל, נכסי נדל"ן המצויים במחלוקת, נכסים מעורפלים, זכויות עתידיות וכדו', הדבר מביא לעליית מחיר ניסוח הצוואה.

 

מורכבות ההוראות בצוואה

במידה והמצווה מבקש לבצע הוראות מורכבות כגון להוריש את נכסיו בדירוג, להציב תנאים ליורשים, להוריש ליורש אחר יורש, וכדו', הדבר גורם לעליית מחיר הניסוח.

 

מיקום עריכת הצוואה

אם אתם מעוניינים שעורך הדין יגיע לביתכם וינסח את צוואתכם אצלכם, הדבר יוביל לעליית מחיר הניסוח, עלייה של כ-500 ₪ פחות או יותר.

 

מחיר הפקדת צוואה אצל רשם הירושות

לאחר עריכת הצוואה ניתן להפקיד את הירושה אצל רשם הירושות. שירות זה מבטיח כי הצוואה לא תיאבד במשך הזמן, ושלא יופיעו מספר צוואות הסותרות זו את זו אצל אנשים שונים. שירות ההפקדה אינו חינמי, ועלותו (נכון לשנת 2021) הינו 106 ₪. את התשלום ניתן לשלם באופן מקוון, בבנק הדואר או בעמדות התשלום האוטומטיות במשרדי קבלת הקהל של רשם הירושות.

 

עריכת צוואה נוטריונית – מחיר

כאמור לעיל, צוואה נוטריונית הינה צוואה הנערכת בפני רשות. כאשר הרשות הינו בית משפט או בית דין רבני מחיר השירות הינו כ-235 ₪, וכאשר הרשות הינה עורך דין נוטריוני המחיר הינו 243 ₪, ועוד 124 ₪ על כל חותם נוסף (למשל בצוואה הדדית וכדו'). יש לשים לב כי המחיר שציינו אינו כולל את ניסוח הצוואה, ובמידה ואתם מבקשים מהנוטריון גם לנסח לכם את צוואתכם, עלות הניסוח תחושב בנפרד.

 

מה המחיר לעריכת צוואה בעדים וצוואה בכתב יד?

כאמור לעיל, עריכת צוואה בפני עדים או בכתב יד אינה מכילה דבר הדורש תשלום, אולם אנשים רבים מבקשים להסתייע בשירותיהם של עורך דין על מנת שינסח עבורם את צוואתם. כמו כן, אנשים רבים מעדיפים להפקיד את צוואתם אצל רשם הירושות, פעולות אשר עולות כסף כפי שהרחבנו בסעיפים הקודמים.

 

מחיר עריכת צוואה בעל פה

צוואה בעל פה הינה צוואה הנעשית במצבי קיצון, והעדים השומעים את דברי המצווה צריכים לכתוב את דבריו בזיכרון דברים ולהפקידו אצל רשם הירושות. כלומר, צוואה בעל פה הינה צוואה אשר כוללת בתוכה חיוב לשלם מחיר – 106 ₪ כאמור.

 

מחיר עריכת צוואה הדדית

צוואה הדדית הינה צוואה אשר מסתמכת על צוואה אחרת, כלומר היא כוללת בתוכה שתי צוואות, לעיתים באותו מסמך. ניסוח צוואה הדדית הינו פשוט יותר מכתיבת שתי צוואות ועל כן על פי רוב מחירו של ניסוח צוואה הדדית הינו כ-120-150% ממחיר הניסוח של צוואה בודדת. רשם הירושות לעומת זאת, מתייחס לצוואה הדדית כשתי צוואות, אף אם הן נעשות באותו מסמך, ועל כן מחירה של הפקדת צוואה הדדית אצל רשם הירושות הינו 212 ₪.

 

האם כדאי לכתוב צוואה באופן עצמאי או באמצעות עו"ד?

כפי שפתחנו, באופן עקרוני ניתן לערוך צוואה באופן עצמאי ללא עזרה חיצונית כלל. עם זאת, ישנם בורות רבים אשר ניתן בקלות ליפול אליהם כאשר לא נעזרים בסיוע מקצועי. סמכות משפטית תסייע לכם להבחין בין מונחים דומים, תצביע על כשלים המצויים בצוואתכם, תפנה את תשומת ליבכם להוראות אשר אינן חוקיות וכדו'.

 

סיכום

חברי הנבחרת המשפטית מבקשים להנגיש את המידע המשפטי לכל שכבות החברה על מנת להבטיח כי כל אדם יידע את זכויותיו ואת המגיע לו על פי חוק. בכל שאלה או בעיה ניתן לפנות אלינו ולקבל מענה מקצועי איכותי ומהיר.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: