עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב לנו להעביר הלאה, בעיקר לאדם הנכון. לשם כך נוצרה הצוואה – מסמך העוזר לתת מעט שליטה למנוח לגבי נכסיו אחרי שלא יהיה כאן כדי להשגיח עליהם. אך מה זאת בכלל צוואה? כיצד עורכים אחת? מה אפשרי להוריש, ולמי? עם כמה הגדרות וכללים פשוטים, תדעו כיצד לנסח צוואה התעביר בבירור את הרצונות והנכסים שלכם לדורות הבאים.

 

מהי צוואה?

צוואה מוגדרת כמסמך רשמי ומשפטי, המצהיר בכתב כיצד אדם קובע לחלק את רכושו לאחר מותו, ולמי להוריש את נכסיו. קיימים כמה סוגי צוואות המוכרים חוקית:

 

צוואה בכתב יד

כשמה כן היא, צוואה זו כתובה כל כולה בכתב ידו של המצווה, וכוללת את הבאים:

  • הכותרת "צוואה".
  • שמו המלא של המצווה, כתובת, ואמצעי זיהוי אחרים.
  • חתימת המצווה בכתב ידו, ותאריך עריכת הצוואה.
  • עבר כלכלי ורקע משפחתי של המצווה, כדי לאמוד את כשירותו לערוך את הצוואה.

 

צוואה בפני עדים

גם היא כתובה, אך בפני שני עדים (מומלץ כי אחד מהם לפחות יהיה עורך דין) המעידים על כך בחתימתם לצד חתימת המצווה, והצהרה כי צוואה זו נערכה בעדותם, עם ציון תאריך עריכתה. צורה זו מומלצת בעיקר במצבים של צוואות מסובכות, או כזו שכוללת תנאים והוראות עבור היורשים, עם חשש כי גורם חיצוני יכול להתנגד לנאמר בצוואה.

 

צוואה בפני רשות

יכולה להיות בכתב להיאמר בעל פה, עם אישור כי נערכה על ידי המצווה, ומוגשת בפני רשות כלשהי (שופט חבר בית דין, רשם לענייני ירושה, וכדומה).

עריכת צוואה כללים
עריכת צוואה כללים

צוואה בעל פה

ידוע גם בתור "שכיב מרע", ונעשית בעיקר שהמצווה חושב כי נמצא על ערש דווי. כיוון היותה נעשית בעל פה, היא צריכה להיעשות בפני לפחות שני עדים הצריכים להעלותה על כתב, וכוללת:

  • תוכן הציווי.
  • התאריך שבו נוצרה.
  • הסיבה שהביאה ליצירת הצוואה.

צוואה זו תקפה לחודש בלבד אם המצווה נותר בחיים לאחר מתן הצוואה. אם קיים חשש להתנגדות היורשים לצוואה עקב מצבו המעורער של המצווה, מומלץ לצרף לצוואה חוות דעת רפואית המציינת כי המצווה כשיר בדעתו.

 

האם בכלל כדאי לי לערוך צוואה?

כל אדם באשר הוא (בתנאי שאינו קטין ואינו פסול בפני החוק) יכול לערוך צוואה משל עצמו, המפרטת למי הוא רוצה להוריש את דבריו היקרים אחרי מותו, אך יש כמה נסיבות מיוחדות היכולות לדרבן אדם לנסח צוואה משלו:

  • אדם הידוע בציבור, הרוצה למנוע סכסוך כלשהו.
  • שברצון האדם לחלק את רכושו בין קרובים, ארגונים, ואנשים ללא קשר משפחתי אליו, שעל פי החוק אינם יכולים לרשת אותו.
  • הורים יחידים, פרודים, גרושים ואלו שנישאו פעם נוספת, שלא מוסדרים בזכויות הירושה על פי החוק.
  • זוג שאינו הביא ילדים לעולם ולא בגיל המתאים.

 

מה אני צריך לכלול בצוואה שלי?

הצוואה צריכה להכיל מספר אלמנטים:

  • הרכוש והנכסים ("עיזבון") שהאדם מותיר אחריו ליורשו/יורשיו.
  • למי מורשים העיזבון (זהותם, האם היורשים ישירים או שמא חלופיים, או נאמן ליורש קטין/פסול דין/סובל מלקות נפשית).
  • מינוי אדם אחר בתור "מנהל עיזבון", כלומר אדם האחראי לחלק את העיזבון בצוואה בין היורשים (יש לזכור כי לא חובה למנות "מנהל עיזבון", והדבר כרוך בתשלום).
  • תנאים והוראות מדויקים לגבי דרך חלוקת הרכוש, ומי יכול לרשת אותו על פי התנאים הללו. הכללים יכולים להיות כלליים ביותר, או מפורטים לפרטי פרטים, כל עוד הם חוקיים וברי ביצוע.

כמו כן, יש להבהיר כי על הצוואה להיות ברורה כשמש – למי בדיוק מורישים את הרכוש (כולל שם, תעודת זהות, והקשר של היורש למוריש), מה בדיוק מורשים (כסף, נכס, וכדומה), ומה כוונתו של היורש. אם אדם אקראי יקרא את הצוואה, עליו להבין בדיוק את הנאמר בה, כך שגם שופט בבית המשפט יבין את רצונו הברור של המוריש בעת פירוש הצוואה.

 

למי אני רשאי להוריש?

  • כל אדם כל עוד נולד 300 יום לפני מועד הפטירה.
  • ארגון/אדם חיצוני ללא קשר משפחתי ליורש.

יש לפרט את זהות המוריש, הוראות החלוקה, ותנאים והתניות להורשה.

 

למי אני לא יכול להוריש?

אם היורש היה מעורב בהליך פלילי כלשהו הקשור לפטירתו של המוריש, או הורשע בניסיון להעלים/לזייף/לתבוע את הצוואה – אפילו אם נכתב בצוואה כיורש, אלא אם המוריש סלח לו במפורש.

 

אז כתבתי צוואה – מה עכשיו?

יש להפקיד את הצוואה בלשכת הרשם לענייני ירושה הנמצא בסביבת המגורים הקרובה, יחד עם הצוואה המקורית, תעודת הזהות של המוריש, ואמצעי תשלום. הצוואה המופקדת נשמרת בכספת, ורק לאדם המצווה יש גישה אליה, עד שירצה בה חזרה או עד יום פטירתו. רק אחרי שהאדם אשר הפקיד את הצוואה נפטר, יהיו רשאים היורשים לברר על אודותיה. כעיקרון, אפשר לנסח ולהפקיד כמה צוואות שרק רוצים, אך יש להדגיש כי כל צוואה חדשה מבטלת את קודמתה, ויש לקחת את הצוואה האחרונה שהופקדה בחזרה כדי להפקיד את החדשה במקומה.

 

סיכום

צוואה נראית כמו דבר מסובך ומורכב שרק אנשים חשובים מתעסקים איתו, אך צוואה היא בעצם מסמך פשוט לכתיבה המיועד עבור כל אדם. כל עוד עוקבים אחרי הכללים הפשוטים, כגון פירוט הנכסים, היורשים הישירים, והתנאים לקבלת הירושה, גם האדם הממוצע יוכל לנסח את הצוואה להעברת הנכסים הנחשפים הלאה לאדם הנכון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

עריכת צוואה מחיר

צוואה מביעה את רצונו של האדם, בה הוא מסביר את חלוקת רכושו הרצויה בעיניו לאחר מותו. עריכת הצוואה יכולה להיעשות בצורה עצמאית או בסיוע של

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: