עריכת צוואה אצל נוטריון

אי אפשר להפריז בחשיבותה של צוואה, בין אם רכושנו אינו רב, קל וחומר אם יש לנו רכוש ונכסים רבים. למעשה, ירושה היא הדרך החוקית לעשיית הון ללא עבודה וללא סיכון, ולכן ישנו תמריץ לגורמים שונים לבטל ולפסול צוואות. רבים מודעים לחשיבותה של הצוואה, אך לא רבים מדקדקים בה למרות חשיבותה.

ישנם אנשים טובים רבים אשר מסיבות כאלו ואחרות אינם זוכים לערוך צוואה, או אף חלילה עורכים צוואה שאינה תקינה משפטית, דבר המקשה מאוד לממשה הלכה למעשה. אי עריכת צוואה, או לחילופין עריכת צוואה לא תקינה משפטית, תשאיר את הכוח הבלעדי לחלוקת העיזבון שלנו בידי בית המשפט, דבר העלול להביא בתורו לאי נעימויות ואף לסכסוכים בין בני המשפחה, שחווים לרוב טלטלה רגשית גם כך.

 

איך עורכים צוואה?

למעשה, כל אחד מאיתנו יכול לערוך בעצמו את צוואתו (ע"פ הגדרות מסוימות), אך כדי להיות בטוחים שהצוואה תהיה תקינה, עלינו להיעזר בשירותיו של עורך דין לצוואות. אם נרצה לוודא כי אכן הצוואה תקינה משפטית, נערכה כראוי ואכן תמומש במלואה, רצוי לעשות זאת אצל נוטריון מוסמך, מקצועי ובעל ניסיון המתמחה בעריכת צוואות, שכן לנוטריון מספר יתרונות על עורך דין רגיל, בייחוד בתחום הצוואות. כדי להבין את חשיבות עריכת הצוואה על ידי משפטן בכלל ואת יתרונותיו של הנוטריון בפרט, נסביר קודם כל מהי צוואה.

 

על קצה המזלג, מהי צוואה?

לאורך כל ההיסטוריה, מתוארות "בקשות אחרונות" של נפטרים וצוואות שונות ומשונות שהושארו על ידי שליטים ועל ידי פשוטי העם, שחלקן קוימו וחלקן לא. במהלך חיינו רובנו צוברים רכוש ונכסים שונים ולא פעם עולה בקרבנו השאלה, מה יהא עליהם אחרי לכתנו? מי יחלק אותם? מי ייהנה מהם? מי ידאג להמשיך לטפל בנכסינו הדורשים טיפול גם אחרי עזיבתנו? ומה יהא על ילדינו אם חלילה נסתלק מן העולם לפני שיהיו לבוגרים? לשם כך עלינו לכתוב צוואה, שהיא למעשה זכותו הבסיסית של כל אדם.

הצוואה היא מסמך משפטי הנהוג עוד מקדמת דנא, המפרט את רצון בעליו בנוגע לחלוקת רכושו ולטיפול בילדיו אם הם קטינים. כמו גם, הצוואה משמשת לעיתים להשארת בקשות שונות מהנפטר לבני משפחתו ו/או למוסדות שונים.

עריכת צוואה אצל נוטריון
עריכת צוואה אצל נוטריון

מה קורה במקרה שאין צוואה או שהצוואה אינה תקינה?

אם חלילה נפטר אדם לפני שערך לעצמו צוואה, ייתכן שרצונו לא ימומש וייתכן מאוד שיורשיו יבזבזו זמן וכסף רב ואף יגיעו לסכסוכים עד שיחולקו רכושו ונכסיו של בעל העיזבון. למעלה מכך, גם אם טרח אדם והכין מבעוד מועד צוואה, אך היא נעשתה לא על פי הדין, יוכלו קרובי משפחתו ואנשים שונים לחלוק עליה, לעכב את ביצועה ואף חלילה לבטלה. אז איך איך נדאג שצוואתנו אכן תתקיים במלואה?

 

האם צוואתי באמת תתקיים?

"אני יכול לסכם בשלוש מילים את כל מה שלמדתי על החיים: הם תמיד ממשיכים." – (המשורר האמריקני רוברט פרוסט) ואכן, החיים תמיד ממשיכים. אנו חיים את חיינו, חווים ריגושים וחוויות, הצלחות ומפלות ולאורך הזמן אנו צוברים גם רכוש, כסף ונכסים שנרצה שיגיעו לידיים הנכונות של האנשים הנכונים, בעת שהחיים עצמם ימשיכו לאחר לכתנו. משום כך נרצה לדאוג שהצוואה שטרחנו לערוך, אכן תמומש במלואה וכרצוננו.

 

מהי השקפת החוק לגבי צוואה ואיך ניתן ליישמה?

למעשה החוק הישראלי מגדיר ארבעה סוגי צוואות וכמו כן, הוא מגדיר היטב את חוקיות הצוואה ואת הפגמים של פיהם ניתן לפסול אותה, שכן לא כל צוואה היא חוקית ולא כל צוואה תמומש במלואה. מכיוון שכך, אם נרצה למנוע מחלוקות וגם למנוע מכל מיני מרעין בישין להתנגד לצוואה מסיבות כאלו ואחרות, ואף לדרוש חלוקה שונה ולעכב את ביצועה, עלינו לדאוג שהיא תיערך במקצועיות ובמסירות אצל עורך דין או אצל נוטריון מוסמך המתמחה בכך וזאת כדי שמימושה יהיה מהיר וללא הליכים מורכבים שעלולים כאמור בין השאר, גם להוות אתגר רגשי לא פשוט עבור קרובינו.

 

אז מהו נוטריון?

נוטריון הוא מקצוע שקיים עוד מימיה של רומא העתיקה. המילה נוטריון נגזרת מהמילה "Notarius" הלטינית, אשר מתארת פקיד או לבלבר. נוטריון בישראל מקבל את הסמכתו ואת סמכותו מהרשויות כדי לערוך, לאשר ולאמת מסמכים משפטיים הדורשים זאת מצד החוק, כגון צוואות. על פי חוקי מדינת ישראל, נוטריון יכול לאשר את עשיית הצוואה ממש כפי סמכותו של שופט ומכיוון שכך, אם אכן נרצה לשמור ככל האפשר על האינטרסים שלנו לאחר לכתנו ואף למנוע סכסוכים ומתחים בין בני המשפחה היקרים לנו, לשם עריכת צוואה כדין, רצוי ומומלץ להשתמש בשירותיו של נוטריון מקצועי ובעל ניסיון עם כל יתרונותיו המשפטיים.

 

לסיכום

כפי שאי אפשר להפריז בחשיבותה של הצוואה, אי אפשר להפריז בחשיבות של כתיבתה ועריכתה בצורה מקצועית ומדוקדקת. לכן, כאשר אנו ניגשים לעריכת הצוואה שלנו, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו הטובים של נוטריון מקצועי, אשר ידע להוביל אותנו ולעזור לנו במימוש זכותנו החוקית לחלוקת הרכוש והנכסים אשר צברנו במהלך חיינו, כרצוננו, ואם נרצה בכך, הנוטריון אף יערוך עבורינו בקשות מיוחדות אשר נרצה להשאיר לבני משפחתנו או למוסדות שונים, לאחר לכתנו מהעולם הזה.

נוטריון מקצועי ובעל ניסיון שמודע לכל החוקים והדקויות בצוואה, יכול לערוך עבורנו צוואה מפורטת ומדוקדקת שתמומש ללא סייגים וגם תוכל להתגבר על כל ההתנגדויות שיוגשו כלפיה, אם אכן יוגשו. לכן רצוי מאוד לשכור למשימה החשובה כל כך, נוטריון עם ניסיון רב, אשר מודע לכל החוקים, הדקויות וההשלכות של הצוואה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: