על התעללות בגן ילדים והדרכים להתמודד איתה

בשנים האחרונות מתפרסמות מעת לעת ידיעות מזעזעות על התעללות בגן ילדים. ההתעללות מתבצעת לרוב על ידי הצוות האחראי החל מהגננת וכלה בצוות התומך שלה. תקצר היריעה מלתאר כאן את כל האספקטים של הבעיה ואת השלכותיה החמורות.

עם זאת ניתן לתאר את האספקטים המשפטיים של תופעת ההתעללות בגני הילדים. מהי בעצם עבירת התעללות בגן ילדים? מהי הענישה הקבועה בחוק על התעללות של צוות הגננות או הסייעות בגן הילדים? מהם הקשיים העומדים בפני החוקרים בדרך להוכחת העבירה?

מהן הטענות האפשריות של מבצעי העבירה? מה תפקידו של עורך דין פלילי בדרך לענישה צודקת של העבריינים? בשורות הבאות נעסוק בנושא לא פשוט שחשוב להבין ולהכיר. זאת, בתקווה שהורים לילדים קטנים ייטיבו לבחור את גן הילדים.

התעללות בגן ילדים – מה זה אומר בעצם?

התעללות בגן ילדים היא תופעה חמורה שיכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים ואופנים. בחלק מהמקרים ההתעללות היא אקטיבית – שזה אומר הכאה של הילדים, השלכה שלהם, דחיפה או גרימת כאב בדרכים שונות. צורה נוספת של התעללות ניתן להגדיר כהתעללות פסיבית – להכריח את הילדים להישאר במקום או בתנוחה אחת, דבר שגם מרבית המבוגרים מתקשים לעשות.

צורה נוספת של התעללות פסיבית היא מניעת אוכל ושתיה מהילדים כעונש על מעשה או אמירה שלהם. כשמדובר בפעוטות, הענישה יכולה לכלול הימנעות מהחלפת חיתולים ורחיצה. המקרים המפורטים כאן הם רק אפס קצה של רשימה ארוכה של דרכים יצירתיות שגננות וסייעות מצאו, לכאורה כדי להשליט משמעת אבל למעשה, כדי להתעלל בילדים.

 

מהי הענישה הקבועה בחוק על התעללות בגן ילדים

כשמדובר בהתעללות ובתקיפה של ילדים ושל חסרי ישע, לשון החוק היא ברורה. רף הענישה על התעללות בגן ילדים, הוא גבוה מאוד ויכול להגיע במקרים מסוימים לכדי 9 שנות מאסר בפועל. בשורות הבאות נפרט את חומרת הענישה האפשרית בסוגים שונים של עבירות התעללות בגן ילדים:

  • תקיפת קטין וחסר ישע וגרימת חבלה של ממש:  במקרים כאלה, העונש על המעשה עלול להגיע לכדי חמש שנות מאסר, אם אכן מוכחת אשמת התוקף או התוקפים.
  • תקיפת קטין וחסר ישע וגרימת חבלה של ממש על ידי אחראי: במקרים כאלה, מדובר ברף ענישה גבוה יותר אשר יכול להגיע לשבע שנות מאסר בפועל. החוק לוקח בחשבון את המעילה בתפקיד מצד האחראי, שבמקום לדאוג לרווחת הילד הופך למענה שלו ומתעלל בו.
  • תקיפת קטין וחסר ישע וגרימת חבלה חמורה: במקרה הזה, דינו של התוקף הוא עד שבע שנות מאסר.
  • תקיפת קטין וחסר ישע וגרימת חבלה חמורה על ידי אחראי: במקרה הזה יהיה רף הענישה גבוה במיוחד ויכול להגיע לכדי תשע שנות מאסר.

חשוב להדגיש שכל האמור לעיל נוגע הן לקטינים והן לחסרי ישע, ואולם המאמר שלנו עוסק באופן ספציפי בנושא התעללות בגן ילדים, שגם לגביו תקף רף העבירות כאמור לעיל. בנוסף, הדברים תקפים לגבי מגוון רחב של עבירות הכוללות התעללות גופנית, נפשית או מינית.

התעללות בגן ילדים – מהם הקשיים הניצבים בפני חוקרים להוכחת העבירה

כשמדובר בילדים קטנים, הקושי הגדול ביותר הוא לחלץ מהם תיאור נכון ומדויק של ההתרחשויות ושל העבירות. ילדים בגילאים מבוגרים יותר, בגיל בית ספר, יודעים להתבטא טוב יותר ולהסביר איך ואפילו מתי התבצעו ההתעללויות. התעללות בגן ילדים היא קשה יותר לגילוי.

הקושי הראשון הוא להבין שאכן יש חשד להתעללות. הורים רבים מייחסים פגיעות גופניות שונות שמתגלות על הגוף של הילד לריבים והיתקלויות בין ילדים. זאת, משום שההיגיון מסרב לקבל את העובדה שהגננת או הסייעות הן המתעללות. הקושי השני הוא, כאמור, לחלץ מהילדים תיאור מדויק ומהימן של ההתרחשויות.

לפעמים, טובת הילד מחייבת דווקא להימנע מלעמת אותו עם הדברים, מה שבסיכומו של עניין עלול להועיל לצוות הגננות המתעלל.

 

התעללות בגן ילדים  – דרכים אחרות לגילוי ההתעללות

אחת הדרכים הבדוקות והיעילות ביותר לגילוי ההתעללות היא הצבת מצלמות המנטרות את ההתרחשויות בגן לאורך שעות הפעילות של הגן. אם המצלמות סמויות\ הן יכולות לגלות במהירות את ההתעללות. אם המצלמות גלויות הן עשויות להוות אמצעי מרתיע ולמנוע מהגננות להתעלל בילדים, לכל הפחות בפן הוויזואלי של ההתעללות.

ואכן, נכון לכתיבת שורות אלה נכנס לתוקף חוק המחייב התקנה של מצלמות, אף כי הנתונים שהן מספקות נשמרים לתקופה של שלושים יום בלבד.

 

מהן הטענות השכיחות של מבצעי עבירות התעללות בגן ילדים?

בדרך כלל, הטענה העיקרית של מי שמבצעים התעללות בכן ילדים היא שהמעשים נעשו על מנת לגרום לילדים לציית להנחיות או לבקשות, כאשר לא הייתה דרך אחרת לעשות זאת. במקרים אחרים, שבהם ההתעללות הייתה חמורה במיוחד, טענו חלק מהמתעללות שהן לא מבינות איך הגיעו למצב הזה ובאותם רגעים של התעללות לא נתנו את דעתן לחומרת המעשים.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרי התעללות בגן ילדים?

לרוב, מי שנאשמים בהתעללות ויש הוכחות חותכות כנגדם לביצוע העבירה, מעדיפים להודות במעשיהם ולהגיע לעסקת טיעון. פירושו של עניין הוא שהעונש שהם יספגו יהיה קל מאוד, ולעיתים יסתכם במאסר על תנאי ותו לא. במקרים אחרים שבהם ההוכחות פחות חותכות, עלול המשפט להתארך והנאשמים יגנו על שמם הטוב.

עורך דין פלילי המייצג את הנאשמים יבחן את חומר החקירה ויגבש את אופן ההתנהלות העתידי. אם הוא מייצג את התובעים בתביעה אזרחית נגד גננות שהורשעו בהתעללות בילדים, הוא יגבש הוכחות בתקווה לתבוע מהגננות פיצויים כספיים גבוהים בגין המעשים הנלוזים שלהן.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני