על גניבת זהות והתחזות והדרך להתמודד עם התופעה

גניבת זהות והתחזות הן שתי עבירות שמי שנופל קורבן לאחת מהן או לשתיהן, עלול לסבול מהטרדות של גורמים שונים שהמתחזה ביצע אצלם פעולות או רכש מהם מוצרים או שירותים בשם הקורבן ונמנע מלשלם תמורתם. החדשות הטובות הן שאפשר בקלות יחסית להימנע מבעיות הנוגעות לגניבת זהות והתחזות, באמצעות שמירה על כללי ההתנהלות שיפורטו להלן.

מהן בעצם גניבת זהות והתחזות?  איך קורה שמי שגונב זהות מצליח לבצע פעולות בשם הקורבן ללא ידיעתו וללא הסכמתו? איך אפשר להימנע מחשיפה לנוכלים המבצעים גניבת זהות? איך יכול עורך דין פלילי מנוסה לסייע למי שנפל קורבן להתחזות וגניבת זהות? כדאי לקרוא – בשורות הבאות נעסוק בעבירה בעייתית, אבל כזאת שיש אפשרות להתגונן מפניה בקלות יחסית.

 גניבת זהות והתחזות – מה זה בעצם

גניבת זהות והתחזות הן שתי עבירות נפרדות, אף שהאחת משלימה את האחרת. גניבת זהות היא סך כל הפעולות שמבצע עבריין, במטרה לעשות שימוש בזהותו של אדם אחר. בדרך כלל, המטרה של גניבה כאמור היא לבצע פעולות פליליות, שעיקרן גניבה לסוגיה השונים. התחזות היא שימוש באמצעי זיהוי גנובים, במטרה להתחזות לקורבן ולבצע לכאורה בשמו את הפעולות כמפורט לעיל.

למרבה הצער, גניבת זהות היא עבירה הרבה יותר נפוצה ממה שניתן להעלות על הדעת. בשנת 2018 נפגעו בסביבות 195,000 אזרחים בישראל מעבירות אלה – מספר גבוה לכל הדעות. מישהו ביצע פעולות חשבונאיות בשמם, קנה בשמם מוצרים ושירותים ואפילו היו לא מעט מקרים של זיוף רישיונות נהיגה. לא ממש נעים, אבל אפשר, כאמור, להתגונן.

 

גניבת זהות והתחזות – איך קורה שעבריין יכול לבצע פעולות בשם הקורבן

התשובה לשאלה הזאת היא הטריוויאלית והפשוטה ביותר האפשרית: עבריין יכול לבצע פעולות בשם הקורבן, פשוט כי הקורבן העניק לו, שלא בידיעתו, רשות ואפשרות לעשות את זה. בדרך כלל מדובר בחוסר תשומת לב. עבריינים רבים שתחום ההתחזות הוא שטח הפעולה שלהם, מבצעים מדי יום פעולות שהמטרה שלהן ללכוד קורבנות חדשים.

הם שולחים הודעות SMS לאנשים, המדרבנות אותם למסור פרטי הזדהות אישיים או פיננסיים. הם עורכים שיחות טלפון, שולחים הודעות מייל ולעיתים אפילו הודעות ווטסאפ, בשם חברים ומכרים שעל הווטסאפ שלהם הם השתלטו. שגיאה של אחד מהנמענים תאפשר להם לנצל את הזהות שלו. שגיאה ממש חמורה תאפשר לנוכלים לחדור לחשבון הבנק ולשאוב משם סכומי כסף גבוהים.

על גניבת זהות והתחזות והדרך להתמודד עם התופעה
על גניבת זהות והתחזות והדרך להתמודד עם התופעה

גניבת זהות והתחזות – איך מתבצעת גניבת פרטים אישיים בפועל?

ישנן כמה דרכים בדוקות שעשויות להניב תועלת רבה לעבריינים. כמעט כל הדרכים הן פשוטות ונעדרות תחכום.

להלן חלק מהדרכים הללו:

  • בקשה להקליד פרטי חשבון בנק: הבקשה באה, כביכול בגלל תקלה באתר הבנק המחייבת הקלדה מחדש של פרטי זיהוי. גם אם משתמש אחד או שניים ביום יעשו את הטעות הזאת, זה מספיק מבחינת המתחזים.
  • בקשה לשלוח פרטים מזהים: הבקשה מלווה בהבטחה לסוג מסוים של זכיה או ירושה או סכום כסף שנפל בחלקו של הקורבן, שכל מה שצריך כדי למשוך אותו הוא רק לשלוח פרטי זיהוי.
  • בקשה לשלוח סכום כסף קטן: בהמשך לסעיף הקודם, יש המבקשים גם סכום כסף מסוים "למימון הוצאות השחרור של הכספים ומשלוח שלהם".
  • בקשה להקליד פרטי אשראי: העילות לבקשה הזאת הן מרובות – החל מזכייה במבצע של חברה גדולה ומוכרת וכלה במתנה, שהמתחזה מתחייב לנכות מכרטיס האשראי רק את דמי המשלוח שלה..
  • הצטרפות למבצע בעקבות המלצה של חבר: השתלטות על פרטים של ווטסאפ יכולים להעלות בפני המשתלט את רשימת החברים של הקורבן. אין יותר פשוט מלשלוח לכולם המלצה להצטרף למבצע אטרקטיבי כלשהו, ולנקוב בשם הקורבן כממליץ.

 

כל השיטות שתוארו לעיל הן רק חלק קטן ממגוון שיטות ההתחזות והנוכלות. תיאור נרחב של השיטות הוא נושא למאמר נפרד ואולי גם יותר מכך. למרבה הצער, מגוון שיטות ההתחזות והגניבה נמצא במגמת עלייה מתמדת.

 

על גניבת זהות וביצוע פעולות בשם הקורבן

מעבר לפעולות שהוזכרו יש פעולות אחרות שאפשר לבצע אם גונבים מסמכים מזהים של הקורבן. הפעולה יכולה להיות משיכת המחאה, משירת כספים בבנק, רכישת מוצרים ושירותים באשראי ועוד. הנוכלים מנצלים את העובדה שבסכומים קטנים המגמה היא בדרך כלל להימנע מלבקש תעודה מזהה ממבצע הרכישה. כך יכול מתחזה לעבור ולבצע כמה וכמה רכישות קטנות בתוך זמן קצר, שביחד הן מסתכמות בכמה אלפי שקלים.

 

איך אפשר להימנע מגניבת זהות והתחזות

מספר צעדים פשוטים עשויים למנוע בעיות גדולות בעתיד. עם הצעדים הללו ניתן למנות:

  1. מניעת הונאה באינטרנט: אחד האמצעים החשובים למניעת גניבה הוא להימנע ככל שניתן מלפתוח דואר זבל, ועל אחת כמה וכמה להיענות לדרישות כגון הקלדת פרטים "רק בשביל לקבל פרס". אמצעי נוסף הוא לבצע רכישות באינטרנט אך ורק באתרים מאובטחים ומוכרים.
  2. הימנעות משימוש בכרטיס אשראי אישי: יש אפשרות לבצע רכישות באמצעות כרטיסי אשראי נטענים, שהרכישות באמצעותם מכובדות אך ורק אחרי הפקדת כסף מזומן ישירות לחשבון האשראי. כך לא יוכל הנוכל לעשות שימוש בכרטיס מעבר לסכום המופקד בו.
  3. לא להשליך מסמכים רגישים לזבל בשלמותם: דפי חשבון, מסמכים של משכנתא, דפי אשראי וכו'. ההמלצה כאן היא לקבל את כל הדפים הללו בצורה מקוונת. זה גם עוזר לסביבה וגם מונע התחזות.
  4. התקנת אנטי וירוס איכותי: לרוב, אנטי וירוס שחברת האינטרנט מספקת יכול להספיק למניעת השתלה של סוסים טרויאניים במחשב.

 

על חשיבות הפנייה לעורך דין במקרי גניבת זהות והתחזות

למרות האמור לעיל, אזרחים רבים הופכים מדי יום לקורבנות התחזות. אם נפלת קורבן לנוכלות, הדבר הראשון שכדאי לעשות, אחרי פנייה לבנק ולחברות האשראי, הוא לפנות לעורך דין איכותי. עורך הדין יסייע לקורבן להיחלץ מעסקאות שלא הוא חתם עליהן ולהימנע מתשלומים עבור מוצרים או שירותים שלא רכש.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות עצומה ברחבי העולם, גרמה לסגירה כמעט מוחלטת של המשק הישראלי. למעט עסקים ומקומות עבודה חיוניים, הוחלט כבר בשלב מוקדם של התפשטות

עורך דין עבירות זיוף והתחזות

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הכרוכות בנטילת הזהות של אדם אחר והתחזות לו, המתבצעת על ידי זיוף של תעודות ואישורים שונים, מתוך כוונה לקבל

גניבת זהות והתחזות – עונש

גניבת זהות והתחזות הן עבירות לא פשוטות ובמקרים רבים קשה לפענח את ההתחזות ולפתור את הבעיה. מי שעלול לסבול הוא דווקא קורבן ההתחזות ולאו דווקא

זיוף מסמכים – העונשים הקבועים בחוק

זיוף מסמכים הוא קטגוריה נרחבת של עבירות פליליות המגלמת בחובה סוגים שונים של מעשי זיוף, ובכללם: זיוף של תעודות מזהות כמו תעודות זהות, רשיונות נהיגה

עבירות זיוף – סוגים ועונשים

אחת מן העבירות השכיחות יותר בעשורים האחרונים, הן עבירות זיוף. ישנם סוגים שונים של עבירות זיוף המנויות בחוק העונשין הישראלי ועונשים שונים בגין עבירות זיוף

זיוף דרכון

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם גילה כי תעודה מזהה שבבעלותו או מסמך אישי המכיל מידע רגיש, זויף על ידי גורמים זדוניים כגון