על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא

על פי סעיף 7 בפקודת הסמים המסוכנים במדינת ישראל, אסורה החזקת סמים מסוכנים, וכן השימוש בהם בניגוד לחוק וללא קבלת אישור ממינהל הסמים בישראל. הדין הפלילי מבדיל בין עבירות של החזקת סמים לטובת שימוש עצמי לבין החזקת סמים לטובת שימוש מסחרי, ולכן מוגדרות בתוספת לפקודת הסמים המסוכנים הכמויות המקסימליות שניתן להחזיק על תקן סם לצריכה עצמית. עם זאת, התוספת קובעת שהיה ואדם נתפס כשבאמתחתו סמים מסוכנים בכמות העולה על הסף המותר על פי פקודת הסמים המסוכנים, הוא יחשב בתור מי שהחזיק סמים לצורך מסחר בהם ולא לשם צריכה עצמית, אלא אם יעלה בידיו להוכיח את ההיפך. בהקשר זה נדון בשאלה שמעסיקה צעירים רבים בישראל, והיא: על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא?

ובמסגרת סקירה זו נספק לה גם תשובה מפורטת.

מהם סמים, מבחינת החוק בישראל?

סמים, בהגדרתם, הם כל תרכובת כימית שיש לה השפעה על פעולת מערכת העצבים בגופנו, ויכולת לעוות את תפיסת המציאות של המשתמשים בחומר עד כדי פגיעה בנפשם, בגופם ובהתנהגותם שאינה ברת תיקון.

 

מה זו פקודת הסמים המסוכנים בכלל ואיך היא נוגעת לענייננו?

פקודת הסמים המסוכנים היא דבר החקיקה אשר מפרט מה היא רשימת החומרים הנחשבים לסמים מסוכנים שאסורים בשימוש והפצה בישראל, לרבות הכמות המקסימלית המותרת להחזקה ולשימוש עצמי, אשר מעבר לה, תיחשב ההחזקה ככזו שבוצעה למטרת סחר בסמים.

 

אילו חומרים נחשבים כסמים מסוכנים בארץ?

החוק הפלילי במדינת ישראל רואה בכל חומר המופיע במסמך הנספח (שנקרא "התוספת") לפקודת הסמים המסוכנים בישראל, כסם מסוכן. עם שמות החומרים המוכרים יותר שמופיעים בתוספת זו ואסור לעשות בהם שימוש על פי חוקי מדינת ישראל, ניתן למנות הרואין, קוקאין, אופיום, אל אס די (LSD), אם די אם איי (MDMA), סמי פיצוציות לסוגיהם, וגם קנאביס ומוצריו, למען שמן קנאביס שנחשב חוקי (אם כי בשנת 2020 עברה בקריאה טרומית הצעת חוק לטובת הסדרת שוק הקנאביס במדינת ישראל).

 

מהן עבירות החזקת סמים ומהם עונשי המאסר הקבועים בחוק בגינן?

עבירות החזקת סמים מחולקות בדין הפלילי בישראל לקטגוריות המשנה הבאות:

  • עבירות החזקת סמים לשימוש אישי – העונש בצידן של עבירות החזקת סמים מסוג זה מגיע לעד 3 שנות מאסר.
  • עבירות החזקת סמים לשימוש מסחרי – העונש בצידן של עבירות החזקת סמים מסוג זה מגיע לעד 20 שנות מאסר, היות ומדובר בפשע חמור מאוד מבחינת המחוקק.
על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא
על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא

מדוע החזקת סמים עלולה להוביל לישיבה בכלא?

נושא החזקת הסמים בישראל הוא עניין שנוי במחלוקת מכיוון שסמים נחשבים לחוליה המקשרת בין האזרח שומר החוק לבין ארגוני הפשיעה המעורבים בפלילים. לרוב, כאשר אדם מחזיק בסמים, גם אם מדובר על סמים שהחזקתם נועדה לשימוש עצמי בלבד בתחילה, סביר שהוא בא במגע ישיר או עקיף עם גורם פשיעה כזה או אחר, המעורב בעבירות סמים חמורות יותר, כגון ייצור סמים, יבוא סמים, סחר בסמים וכדומה.

היות ומדובר על "מדרון חלקלק" מבחינת החוק, ישנה מדינות אכיפה מחמירה שנועד להרתיע את האזרח מפני החזקת סמים בכמויות גדולות. זאת משום שהחזקת סמים בכמות משמעותית לרוב מיועדת למכירה, שהיא אסורה על פי חוק.

 

כמות לשימוש עצמי – מונח מטעה ובעייתי

המושג "שימוש עצמי" הביא לביסוסה של הנחת מוצא בעייתית למדי ואף מסוכנת, בין משתמשי סמים בארץ, שלפיה החוק כביכול מתיר להם החזקת סמים בכמות כלשהי מבלי שהדבר יחשב כגדר עבירה על החוק הנושאת בסנקציות פליליות. אולם בפועל, במפגש עם רשויות האכיפה, ישראלים מגלים כי פירשו שלא כהלכה את החוק, וזה עתיד לעלות להם ביוקר.

 

מהי כמות הסמים המותרת בחוק להחזקה לשימוש עצמי?

הכמות המותרת על פי חוק לשימוש עצמי, היא שונה מסם לסם ותלויה במאפייניו של החומר ובסוג המרכיבים הפעילים שבו. לצורך העניין, החזקת קנאביס בכמות של עד 15 גר' נחשבת ככמות חוקית לצריכה עצמית. אולם כאשר מדובר על סמים כמו הרואין או קוקאין, הכמות המותרת בהחזקה לשימוש אישי היא קטנה בהרבה ומוגבלת ב – 0.3 גר' לכל היותר.

 

אז על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא?

בהמשך לאמור לעיל, כל החזקה של סם בכמות שעולה על מגבלת ההחזקה הקבועה לסוג הסם המדובר בתוספת לפקודת הסמים המסוכנים, תיחשב מבחינת החוק כהחזקת סמים למטרות סחר בסמים, שהעונש הצפוי בגינה עשוי להגיע עד 20 שנות מאסר.

 

מה יעשה אדם שהחזיק סמים לשימוש אישי בכמות העולה על המינון המותר בחוק?

אנשים רבים מחזיקים בפועל סמים בכמויות העולות על המינון המוגדר בחוק, ועם זאת, החזקת הסמים נועדה לצריכה אישית ולא מעבר לכך. במצב בו אדם כזה נקלע לתסבוכת עם המשטרה, מוטב לו שיסתייע באופן מיידי בשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים בעבירות סחר בסמים, אם ברצונו לבצע בקרת נזקים ולהימנע מעונשי מאסר כבדים.

 

נחשדתם בהחזקת סמים למטרות סחר בסמים? כך תפעלו

במידה ונחשדתם או נאשמתם בעבירת החזקת סמים למטרת סחר בסמים, ואתם חוששים מהאפשרות של עונש מאסר, רצוי שתפנו בהקדם האפשרי להתייעצות מול עורך דין פלילי עתיר ניסיון בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים. חשוב לדעת שפעמים רבות, הפניה המוקדמת לליווי משפטי של עורך דין סמים, יכולה להשפיע באופן ניכר על האופן בו מתקדמים ההליכים הפליליים, ובפרט אם מדובר על חשודים בעלי עבר פלילי נקי.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר