עיכוב בפסק הדין על ידי אחד מבני הזוג המתגרשים

פסק דין גירושין מתקבל בבית הדין הרבני. פסק הדין הזה מורה לבני הזוג להתגרש כאשר הוא מגובה בכלל ההוכחות והטיעונים שהובאו על ידי שני בני הזוג בין אם נגד הגירושין ובין אם בעדם. עם זאת, פסק הדין המורה לבני הזוג להתגרש איננו סוף פסוק. הגירושין צריכים להיות מבוצעים בפועל על ידי שני בני הזוג מרצונם החופשי ולא בכפייה.

מהו בדיוק פסק דין גירושין ובאילו תנאים מקבל בית הדין הרבני פסק דין כזה? מה דינו של זוג שחתם על הסכם גירושין? מה קורה אם אחד מבני הזוג מעכב את ביצוע פסק הדין? למה חשוב לקבל ליווי של עורך דין לאורך כל תהליך הגירושין? במאמר שלפניכם נדון בפסק דין גירושין ובמצב שעלול להיווצר אם וכאשר אחד מבני הזוג אינו ממלא את הוראות השופטים או הדיינים בפסק הדין.

פסק דין גירושין – מה זה ומתי הוא מתקבל

פסק דין גירושין הוא כאמור החלטה של בית הדין הרבני. ההחלטה הזאת מתקבלת לאחר שבית הדין שמע את שני הצדדים ורשם לפניו את כלל הראיות שהובאו על ידי שני בני הזוג. בדרך כלל כל ההוכחות והממצאים השונים המובאים בפניו מובילים את בית הדין לקבלת החלטה ומתן הוראה לבני הזוג ליישם אותה ולהתגרש.

הסכם גירושין בין בני זוג אשר קבל מעמד של פסק דין עשוי גם כן לשמש את הדיינים ולגרום להם להורות לבני הזוג להתגרש. לפעמים פסק הדין מתקבל אחרי הליך משפטי ארוך ומורכב שבו העלה כל אחד מבני הזוג טענות משלו כנגד בן או בת הזוג.

לפעמים פסק הדין ניתן אחרי שבית המשפט קיבל הוכחות לבגידה של אחד מבני הזוג, מה שעשוי להוביל לקבלת ההחלטה במהירות יחסית.

 

הסכם גירושין והתקפות שלו בדרך לגירושין הסופיים

כפי שכבר הוזכר לעיל, הסכם גירושין אשר נחתם בין בני זוג מקבל תוקף של פסק דין. זאת, אחרי שבית המשפט בחן את ההסכם ובדק אם הסכם הגירושין אכן נחתם על ידי שני הצדדים תוך שהם מודעים להשלכות שלו.

מרגע שההסכם הזה קיבל תוקף של פסק דין הרי שאם מתמלאים התנאים בהסכם, חלקם או כולם, מחוייבים בני הזוג להתגרש כפי שקובע ההסכם. זה המקום להזכיר שבית המשפט אינו יכול לחייב את בני הזוג להתגרש בפועל ואת טקס הגירושין עצמו חייבים בני הזוג לקיים מרצונם החופשי.

ואולם יחד עם זאת, גם בהסכמי גירושיו וגם כשמדובר בהחלטה של בית הדין אחרי משפט גירושין שהתנהל, יש בידי בית המשפט אפשרות לנקוט בסנקציות נגד מי שמסרב לקיים את פסק הדין.

עיכוב בפסק הדין על ידי אחד מבני הזוג המתגרשים
עיכוב בפסק הדין על ידי אחד מבני הזוג המתגרשים

ביטול הסכם גירושין והמשמעויות שלו

במקרים חריגים מאד מבטל בית המשפט או בית הדין הרבני הסכמי גירושין, שזה אומר גם ביטול פסק הדין הנלווה אליהם הלכה למעשה. ביטול הסכם יכול להתרחש אם ניתן להוכיח מעל לכל ספק שאחד הצדדים חתם על ההסכם שלא בתום לב או שיש בהסכם משום הסתרת מידע חשוב מבן הזוג השני או הטעייה של בן או בת הזוג.

ככל שההסכם יבוטל, יבוטל גם פסק הדין הנלווה אליו המחייב את בני הזוג להתגרש. למרות האמור לעיל, יש מעט מאוד מקרים אשר בהם התקבלה החלטה לבטל הסכם גירושין במלואו. לעיתים בית המשפט יכול לבטל רק חלק מההסכם וזה אכן הפתרון המועדף על השופטים בדרך כלל.

 

מה קורה אם אחד מבני הזוג מעכב את היישום של פסק הדין

אף שפסק הדין מורה לבני הזוג להתגרש, הוא איננו יכול לכפות עליהם לבצע את הליך הגירושין בפועל. כל אחד מבני הזוג או שניהם כאחד יכולים להתנגד לפסק הדין כזה. הדעת נותנת, עם זאת, שבהסכמי גירושין צוינו מראש אמצעים שניתן להשתמש בהם אם אחד מבני הזוג מעכב את ביצוע פסק הדין.

גם בהעדר הסכם, משהוחלט שעל בני הזוג להתגרש, יכול בית המשפט לנקוט באמצעים שיגרמו לסרבן לקיים את פסק הדין ולעבור את הליך הגירושין כפי שהוא מתבקש על פי ההלכה. להלן חלק מהאמצעים שנועדו להתמודד עם עיכוב בפסק דין על ידי אחד מבני הזוג:

  1. עיכוב יציאה מהארץ: מי שאינו מקיים הסכם גירושין עלול לגלות שהוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ ללא התראה מוקדמת. עבור חלק מהאזרחים, מדובר באי נוחות רבה עם כל המשמעות שלה, אבל לא יותר מכך. עבור איש עסקים שהנסיעות לחו"ל הן עבורו אמצעי חשוב לקיום העסק שלו, מדובר במכה רצינית.
  2. שלילת חידוש דרכון: זהו שלב נוסף שלא רק מעכב את היציאה מהארץ, אלא שולל מהסרבן את האפשרות להנפיק דרכון או לחדש דרכון קיים.
  3. שלילת רישיון נהיגה: כיוון שהמערכת כיום ממוחשבת, אפשר בקלות רבה לשלול את רישיון הנהיגה של מי שמסרב לקיים הסכם גירושין.
  4. הגבלה בחשבון הבנק: סנקציה נוספת ואפילו משמעותית יותר כנגד מי שמסרב לקיים פסק דין גירושין עלולה להיות הגבלה על חשבון הבנק של הסרבן, עד כדי מניעת האפשרות שלו לעבוד בכל צורה אחרת למעט משיכה של מזומנים.
  5. מאסר בפועל: צו מאסר שולל את חירותו של הסרבן. בישראל ידוע על סרבן גט שאכן בילה תקופות ארוכת בכלא תך שהוא מסרב לתת גט לאשתו.
  6. איסור על תפילה בציבור ואיסור על קשר עם הסרבן: אם הסרבן הוא אדם דתי, האיסור הזה עלול להסב לו צער רב. תפילה בציבור נחשבת למצווה רבתי ומניעת האפשרות להתפלל בציבור היא פגיעה משמעותית.

 

מה הפתרון לעיכוב בפסק הדין על ידי אחד מבני הזוג המתגרשים

הפתרון לכל הבעיות כאמור לעיל הוא אחד – קיום הסכם הגירושין ככתבו וכלשונו ושחרור בן או בת הזוג בפועל באמצעות קיום טקס הגירושין הדתי. זה המקום לציין שבמדינת ישראל הליך הגירושין הוא הליך דתי במהותו. גם זוגות שחתמו על הסכמי גירושין וגם זוגות שלא התחתנו ברבנות דווקא, מוצאים את עצמם בסוף התהליך כשהם מתגרשים על פי ההלכה, השריעה או הנצרות. רק חסרי דת או זוגות מעורבים בין דתיים יכולים להתגרש שלא באמצעות סמכות דתית.

 

ליווי עורך דין וההשלכות שלו על תהליך הגירושין

ניהול הליך גירושין מחייב למעשה את כל אחד מבני הזוג לפנות לקבל את השירותים הטובים של עורך דין גירושין. עורך הדין מלווה את הלקוח שלו לאורך כל התהליך ומסייע לו להתמודד עם תביעות שהגיש בן או בת הזוג. אם זאת, עורך הדין איננו יכול להגן על הלקוח שלו אם ננקטות כנגדו סנקציות כתוצאה מאי מילוי ההנחיה החד משמעית להתגרש. עורך הדין יכול לסייע ללקוח שלו להציג את הטענות לו בצורה ברורה ובאופן שבית המשפט דורש. אבל עורך הדין לא יכול להגן על הלקוח שלו, אם הוא מסרב להוציא אל הפועל את פסק הדין שניתן כחוק על ידי בית המשפט.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את