פקודות מטכ"ל

בטח כבר שמעתם את המושג "פקודות מטכ"ל", מכיוון שהוא אבן דרך ומונח יסוד משמעותי במערכת המשפט הצבאית.

יש המון מיתוסים שקשורים לפקודות המטכ"ל ובמאמר הבא ננסה לפתור שאלות כמו: יש המון פקודות מטכ"ל, האם חובה להכיר את כולן? איזו פקודות יכולות למנוע ממכם להגיע למצבים של משפט? ומהן הפקודות הכי מוכרות וחשובות שיצאו לאחרונה? באופן כללי ננסה להבין מה המונח הזה פקודות מטכ"ל אומר בעצם, מי אחראי עליהם ומה מטרתן.

אז מה הן בעצם פקודות מטכ"ל

פקודות מטכ"ל הן פקודות כלליות שראש המטה הכללי, או בראשי התיבות המטכ"ל, מוציא לפומבי ומטרתן העיקרית לקבוע חוקים וכללים הקשורים לתחום השירות הצבאי וליישר קו ברור ואחיד במגוון תחומים. פקודות המטכ"ל למעשה באות להגן ולממש את והזכויות והחובות של חיילים בשירות הסדיר ובשירות המילואים.

כאשר עולה דילמה או בעיה מוסרית על סדר היום הצבאי ומכך גם הציבורי (למשל המעשה של אלאור עזריה, או כל נושא החטיפה והשחרור של גלעד שליט, שהיו שנויים במחלוקת ונהפכו לדיון ציבורי) המטכ"ל משתדל להוציא חוקים, תוך דיון והבנה של המורכבות של אותן הדילמות המוסריות, כדי שיהיה ברור ומוחלט מה מותר ומה אסור במסגרת המערכת הצבאית.

חייל שפועל בניגוד לפקודות המטכ"ל יועמד לדין.

 

יש פקודות מטכ"ל רבות, האם חובה לדעת את כולן?

התשובה מורכבת, כן צריך ורצוי לעיין בכולן, אך מן הסתם אי אפשר להכריח חיילים לעיין בהן ובטח שלא ללמוד אותן בעל פה. אולם בטירונות המפקדים מלמדים כמה מפקודות המטכ"ל הבסיסיות ביותר, אבל יש עוד המון פקודות שלא מלמדים.

אם כך כדאי שתדעו שעפ"י פקודת מטכ"ל 33.0101 כל חייל רשאי לבקש זמן מקציני השלישות בבסיסם, שמחובתם לעזור לכם לקבל את הזמן הזה, לעיין ולקרוא את הפקודות ובכך לאפשר לחיילים לעמוד בהן ולא להפר אותם, שכידוע "אי ידיעת החוק אינה פותרת מעונש". הפקודות מסודרות לפי מספרים בצורה כרונולוגית ושמית כזה שמאפשר סדר וחלוקה לפי נושאי התעניינות ספציפיים.

היתרונות בידיעת פקודות המטכ"ל

באופן טבעי ונורמלי לגמרי, הרוב המוחלט לא יודע את פקודות המטכ"ל וחי עם זה בשלום. מתי כן חשוב לעיין בפקודות ? בעיקר לפני הליך משפטי צבאי וזאת מכמה סיבות, קודם זה יעזור לכם לבחון את ולהבין את מערכת המשפט ואת חומרת המקרה שעליו אתם נשפטים ובכך גם לסייע לכם להבין האם החמירו אתכם בגזר הדין ושווה לכם להתייעץ עם עורך דין צבאי (שיודע היטב את פקודות המטכ"ל).

או שאולי קרה המקרה ההפוך והקלו בעונשכם, ואם כך כל מה שנותר לכם לעשות הוא להודות על מזלכם ולהשתדל לא להסתבך שוב. עוד יתרון משמעותי בידיעת פקודות המטכ"ל הוא שלפעמים מגיעים לכם זכויות בתור חיילים או משרתי מילואים שאתם כלל לא יודעים עליהם.

ולסיכום, החוקים האלו אומנם יכולים להעמיד אתכם לדין, אבל חשוב לזכור שהמטרה שלהם היא למעשה לשמור על הזכויות שלכם במסגרת שירות החובה שלכם למדינה. ולכן אם נקלעתם לסיטואציה כלכלית, חברתית, משפחתית וכו', עיון בפקודות המטכ"ל יכולות מאוד לעזור לכם לדרוש זכויות שמגיעות לכם ומאוד להקל על ההתמודדות עם הסיטואציה.

בהמון מקרים, צה"ל מצליח לתת עזרה משמעותית בסיטואציות כאלה, מה שבאזרחות הייתם נאלצים להתמודד בכוחות עצמכם. אז לימדו לנצל ולהשתמש בחוק לטובתכם ולהימנע מבעיות ועונשים בעתיד! אם מאוחר מידי ואתם אמורים לעמוד למשפט בקרוב, לכו לעיין בפקודות ואולי תגלו משהו שלא ידעתם.

פקודות מטכ"ל הן רשימה של פקודות, גם חובות וגם זכויות, שמוציא הרמטכ"ל – ומחייבות את כלל משרתי צה"ל. הפקודות עוסקות בנושאים רבים – כמו המשמעת הצבאית, ארגון הצבא, המנהל התקין והבטחת פעילותו התקינה והרציפה של צה"ל. חייל שלא נוהג לפי פקודות מטכ"ל נחשב ככזה שעובר עבירה – ועלול להישפט על כך בפני בית דין צבאי. להלן יוצגו מספר נושאים נבחרים בפקודות מטכ"ל.

 

נושא תנאי שירות

פקודות המטכ"ל בנושא תנאי השירות כוללים בתוכם מספר תתי נושאים – כספים ביחידה, תשלומי שכר ותוספות, הוצאות אישיות ושוברי נסיעה והלנה, חופשות ונופש, חנויות שק"ם ונושא סעד והנחות כספיות שונות.

פקודות אלו נועדות על מנת לאפשר את רווחתו של החייל בזמן שירותו הצבאי, וקובעות שהוא זכאי למשכורת חודשית בתקופת השירות הסדיר (אשר הסכום שלה משתנה בהתאם לתפקידו של החייל – קרבי, תומך לחימה או עורפי), זכאי לפיקדון ומענק צבאי לאחר שחרורו מצה"ל, לחופשות בתאריכים מוגדרים אחת למספר חודשים (אשר נקראות גם "הדממות") ועוד.

 

נושא החינוך

על פי פקודות המטכ"ל, חייל בשירות סדיר שלא סיים 12 שנות לימוד, או שסיים את שנות לימודיו בחו"ל ולא בארץ – חייב להשלים בתקופת שירותו את חוק לימודיו על מנת לקבל תעודת גמר לימודים. השלמת הלימודים מתקיימת בבית הספר הצבאי להשכלה, או מטעמו ובפיקוחו.

בנוסף, חייל שמשרת בשירות סדיר ואינו מתמצא בשפעה העברית – חייב בלימודי עברית בתקופת שירותו.

פקודות אלו נועדו על מנת לדאוג לחייל ולעתידו המקצועי, ולהקל על השתלבותו שחיים האזרחיים ובשוק העבודה לאחר שחרורו מהצבא.

 

נושא הרפואה

כל חייל זכאי לטיפול רפואי נאות במהלך תקופת שירותו. הגורם המטפל בחייל יהיה מחויב לשמור בסוד על המידע הרפואי שנוגע לחייל, ולתת לו טיפול הולם המותאם למצבו. בנוסף, חייל זכאי לטיפול שיניים, פה ולסת, שיינתנו מטעם הצבא.

מעבר לטיפול האישי בכל חייל בעת צורך רפואי – כל יחידה בצה"ל מחויבת להימצא בפיקוח תברואתי מתמיד. על היחידה לנהל יומן תברואה, מפקד היחידה או ממלא מקומו נדרשים לעורך מדי שבוע ביקורת על מצב התברואה הכללי של היחידה ולרשום ביומן התברואה את הליקויים שנמצאו במהלך הביקורת. מפקד היחידה אף נדרש להקצות בכל יום כוח אדם מתאים לניקיון המחנה.

 

נושא הדת

צה"ל מחויב לשמור על אורח החיים התקין ולהימנע מפגיעה ברגשותיהם של כל משרתיו, לרבות חיילים דתיים וחרדים. על כן, ישנן פקודות מטכ"ל ספציפיות הנוגעות לעניין הדת.

למשל, בכל מטבח צבאי נדרשים להיות לפחות שני עובדים שיאושרו על ידי הרבנות הצבאית הראשית, שתפקידם יהיה לפקח על שמירת הכשרות במטבח. ישנן תקנות מחמירות בנוגע לכשרות במטבחי צה"ל, ונדרשת הפרדה מוחלטת בכלי הבישול, ההגשה והאוכל בין המטבח החלבי למטבח הבשרי.

בנוסף, לפי פקודות מטכ"ל יש לאפשר לכל חייל להתפלל ולנהוג לפי דתו. בכל יחידה חייב להיות מבנה שישמש כבית כנסת, שימש באופן בלעדי לעריכת תפילות, ללימודי קודש ולמסיבות לפי מסורת ישראל שקשורים לדת (חגיגת החגים למשל).

 

נושא משטר ומשמעת

נושא המשמעת הוא נושא מרכזי בצה"ל, ומושם עליו דגש רב. הוא כולל בתוכו מספר נושאים שמפורטים בפקודות המטכ"ל – משמעת ביחידה, שיפוט, דגלים, תלבושת, סמלים ואותות, טקסים, בתי דין צבאיים ותעבורה בדרכים.

למשל, בנושא התלבושת – חייל נדרש ללבוש מדים בכל זמן שהוא בתפקיד או במסגרת צבאית. עליו להקפיד על הופעה מסודרת, שכוללת לבישת מדים נקיים ונעליים מצוחצחות. בנוסף, אם החייל קיבל עיטורים או אותות במהלך שירותו – עליו לענוד אותם בצורה ובסדר שנקבעו בפקודות המטכ"ל.

קישור לאתר צה"ל ובו פקודות המטכ"ל: www.idf.il

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!