הטרדות מיניות בצבא

התופעה של הטרדות מיניות בצבא היא תופעה מוכרת – שלצערנו ממשיכה להתקיים ואף להתעצם גם בימינו. הנתונים מהשנים האחרונות מראים כי ישנם מספר גדל ועולה של תלונות המוגשות עקב הטרדות מיניות בצבא.

אם חווית הטרדה מינית בצבא, דע/י שיש לך למי לפנות וכיצד לטפל בנושא!

מהי ההגדרה להטרדה מינית?

הטרדה מינית מוגדרת בחוק למניעת הטרדה מינית, שנחקק בשנת 1998. אמנם זהו חוק אזרחי, אך תכולתו חלה גם על חיילי צה"ל.

החוק מפרט מה נחשב להטרדה מינית: מעשים מגונים, הצעות בעלות אופי מיני, התייחסות למינו או מיניותו של אדם תוך ביזוי והשפלת אותו אדם – או במקרה שאותו אדם הבהיר למטריד שהוא לא מעוניין בהתייחסויות האלו, דרישה לבצע מעשה בעל אופי מיני, פרסום תוכן אישי ומיני של האדם.

במידה והופנו התייחסויות או הצעות מיניות מצד גורם בכיר יותר מהאדם המוטרד, פעולות אלו ייחשבו להטרדה מינית – גם אם המוטרד לא הבהיר למטריד שהוא לא מעוניין בהמשך פעולות אלו.

מדוע זה קורה?

ניתן לשער מדוע נושא ההטרדות המיניות רווח בצבא. ניתן לייחס זאת לתנאי השירות הקשים שיש לחיילים ומפקדים רבים, ולאופי הצבאי הקשוח באופן כללי.

בצבא ישנה דרישה מוגברת לשמירה על נהלים ולציות להוראות, ישנה דרישה ל"שילוב ראוי" בין החיילים, חיילים רבים נדרשים להישאר ימים רבים ורצופים בבסיס שבו הם משרתים – וכל אלו גורמים לצורך כלשהו לפרוק עול. כמובן שאף אחת מהסיבות האלו אינה נותנת לגיטימציה להטרדה מינית של אף חייל או חיילת.

כיצד ניתן למנוע זאת?

אחד התפקידים של צה"ל הוא גם להוות גורם מחנך ולהחדיר משמעת לחייליו. בשנים האחרונות החלה התעוררות גדולה במודעות לנושא ההטרדות המיניות, וגם בצבא החלו לשים דגש על הנושא ולהעביר סדנאות ושיעורים לחיילים.

לצד הסדנאות האלו, ניתן לתעל את הצורך בפריקת עול ושחרור מהתנאים ומהלחצים שקיימים בצבא לכדי עשייה מועילה ומחזקת. למשל, ניתן לקבוע שיעורי ספורט קבועים בלו"ז השבועי (מד"ס – בשפה הצבאית). זו דוגמה לדרך בה החייל יכול לפרוק את האגרסיות והתסכולים שמצטברים אצלו במהלך השירות, אך לתעל אותם לכדי עשייה חיובית.

העונש על הטרדה מינית בצבא

בחוק השיפוט הצבאי נקבע כי העונש על הטרדה מינית בצבא יהיה זהה לעונש על הטרדה מינית באזרחות. העונש משתנה בהתאם לסוג וחומרת העבירה, ויכול להגיע גם לכדי מספר שנות מאסר בכלא.

העונש על הטרדה מינית מהווה רישום פלילי, שנשאר עם אותו אדם למהלך חייו. רישום פלילי עשוי למנוע בעתיד מאותו אדם למצוא עבודות נחשקות בהן הוא מעוניין, וכן תהיה עליו סטיגמה ותיוג כאדם שעבר עבירה פלילית חמורה.

הטרדות מיניות בצבא – למי ניתן לפנות במידה ואני רוצה להתלונן?

הגורמים הצבאיים שאמונים על נושא ההטרדות המיניות נמצאים במערך הת"ש. בשנים האחרונות פועלת בצבא יחידת יוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר), שמונתה להיות גורם המטפל והמבקר של נושא ההטרדות המיניות בצה"ל.

בכל יחידה אמור להיות נציג של יוהל"ם (או אדם שמשמש בתפקיד אחר ביחידה אך אמון גם על נושא ההטרדות המיניות), שאליו ניתן לפנות במקרה של הטרדה. הטיפול בנושא יהיה דיסקרטי, כך שאין חשש לפנות ולקבל את הטיפול ההולם למקרה.

רבות מההטרדות המיניות כלל אינן מדווחות לגורמים הרשמיים בצבא, ולכן נראה כי הנתונים שקיימים כיום אינם משקפים נאמנה את המציאות ואת מספר ההטרדות המיניות שקורות בפועל. במידה והוטרדתם בצבא, חשוב לא להסס לפנות אל המפקד הישיר שלכם או אל הגורם המטפל בנושא ההטרדות המיניות ביחידה שלכם!

הטרדות מיניות בצבא
הטרדות מיניות בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!