עורך דין פירוק חברות

בעולם העסקי, מתרחש תהליך קבוע של הקמת עסקים חדשים מחד, ופירוק של עסקים קיימים מאידך. למרבה הצער, אחד מסממניו הבולטים של משבר הקורונה, הוא שיבוש הפעילות המסחרית והקריסה הכלכלית של גופים עסקיים רבים במשק הישראלי, שבאה בעקבותיו.

אין עוררין על כך שמדיניות הסגרים בישראל העמידה בעלי עסקים רבים בפני שוקת שבורה וצורך לפתוח בהליכי פירוק חברה. במסגרת מדריך זה, נדון בנושא אקטואלי וכאוב זה, ונסביר באילו נושאים עורך דין פירוק חברות יכול לסייע.

פירוק חברות – מדוע זה קורה?

רגע לפני שניגע בנושא הרגיש של פיצויים לעובדים במקרה של פירוק חברה, חשוב לקחת צעד אחורה ולהבין באילו מצבים פירוק חברה הוא אפשרות הנמצאת על סדר היום. פירוק חברה הוא מצב שעלול להתרחש במצבים שבהם בעל העסק נותר חייב כספים לגורמים שונים, והוא לא מסוגל לעמוד בחובותיו.

מקרים כאלו נובעים בדרך כלל מהתנהלות עסקית קלוקלת, כמות הוצאות גדולה יותר מכמות ההכנסות, וחוסר יכולת להגיע לאיזון שמאפשר את המשך התנהלות העסק.

אגב, גם מצבים כמו מגיפה עולמית, כמו נגיף הקורונה, עלולים להביא את העסקים לכדי מצב כלכלי בעייתי, ובהמשך גם לסגירה. פירוק חברה, כאמור, ישפיע לא רק על המעסיקים, אלא גם על המעטפת השלמה של העסק שייסגר בקרוב.

 

מי זקוק לשירותיו של עורך דין פירוק חברות?

כל בעל עסק שנמצא בתחילת דרכו רוצה להאמין שהעסק שלו יצליח וישגשג. חלק מבעלי העסקים אכן מגיעים למצב כזה, אך חלקם מוצאים את עצמם אט אט בדרך לפירוק חברה ופשיטת רגל. אז איך הדבר הזה קורה? עסק נולד מתוך שאיפה שיהיו לו כמה שיותר הכנסות, אך במקביל יש לו גם לא מעט הוצאות.

ככל שמתחילות בעיות שקשורות בהכנסות וההוצאות – כך הדרך אל פירוק חברה ופשיטת רגל עלולה לצבור תאוצה במידה ולא הושג הסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, לא נותרת ברירה אחרת אלא לפנות אליו.

עורך דין פירוק חברות
עורך דין פירוק חברות

במצב זה או אתם, בתור בעלי העסק, או הנושים, פונים אל בית המשפט בבקשה לפתוח בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל. היות ומדובר בהליכים מורכבים, רצוי מאוד שעורך דין פירוק חברות יקח חלק בדבר. בשלב הזה בית המשפט יצטרך לוודא שהפנייה אליו לצרכי פירוק חברה ופשיטת רגל היא פנייה מוצדקת.

במידה וכן, בית המשפט ינפיק צו פירוק שבמסגרתו הליכים שונים יוקפאו, הליכים אשר עומדים כנגד העסק. בנוסף, צו הפירוק יכלול את מינויו של כונס נכסים, כמו גם הגבלות שונות שיקבעו במסגרתו, הגבלות הנוגעות בנכסיו של העסק.

 

באילו מקרים עורך דין פירוק חברות נכנס לתמונה?

חדלות פירעון של חברה או תאגיד, היא מונח שבא לתאר תרחיש שבו חברה בע"מ צוברת הפסדים כספיים משמעותיים, כך שסך כל החובות שלה עולה באופן ברור על סך כל ההכנסות העתידיות שלה. זהו מצב בו החברה אינה יכולה להמשיך ולתפקד כיאות. במצב כזה נדרשים שירותיו של עורך דין פירוק חברות, המסייע לבעלי החברה לסיים את הפעילות העסקית של התאגיד באופן חוקי.

אולם לעיתים, גם חברות רווחיות שנקלעו לקשיים זמניים, עלולות לעמוד בפני פירוק חברות. מצב מצער כזה עשוי להתרחש, במידה ולא עומד לרשותה של החברה הון חוזר שיכול להספיק לצורך המשך פעילותה התקינה.

למרבה ההפתעה, במקרים רבים קורה כי רק מפאת מחסור בהון חוזר, חברות מגיעות למצב של פשיטת רגל או בשמו העדכני – חדלות פירעון. במצב כזה, ספקים מפסיקים לספק לחברה חומרי גלם או שירותים חיוניים, ולחברה אין אפשרות לשלם שכר לעובדיה.

התוצאה הבלתי נמנעת של מצב מסוג זה, הינה שגם חברה שנחשבה לרווחית, שהיו לה לקוחות קבועים והיקפי מכירה מכובדים, עלולה להגיע להליך פירוק חברות ביוזמתם של מי מנושיה. במצב כזה קיים הליך סדור שמתנהל מול ההוצאה לפועל וכונס הנכסים, ומוטב לנהלו בתיווכו של עורך דין פירוק חברות כדי להימנע מפגיעה נוספת בזכויות.

באילו סוגי הליכי פירוק עורך דין פירוק חברות מספק ליווי משפטי?

פירוק חברה עשוי להתרחש בנסיבות שונות כאשר הגורם שיוזם את הליכי הפירוק עשוי להשתנות ממקרה למקרה, כפי שנסביר להלן:

  1. הליכי פירוק מרצון – לעתים תאגיד בוחר להגיש בקשה לפירוק מרצון לטובת סגירת העסק ומחיקתו מספרי רשם החברות. עורך דין פירוק חברות מסייע לנהל את ההליך ביעילות ובמהירות המרבית עם מינימום בירוקרטיה.
  2. פירוק בהוראת בית משפט – במקרים רבים, פירוק החברה מתבצע בעקבות בקשת פירוק שהוגשה לבית משפט בידי נושי החברה, בעלי המניות של החברה או מי מעובדיה – עקב מצב של חדלות פירעון או משיקולים אחרים שנכנסים תחת בקשות פירוק בעילה של "מן הצדק ומן היושר" – הנתונות לשיקול דעתו של בית המשפט. עורך דין פירוק חברות מספק ליווי משפטי הן לתאגידים ובעלי המניות העומדים בפני הליכי הפירוק כאשר הם מעוניינים להתנהג לבקשת הפירוק, והן לנושים שמעוניינים לשפר את סיכוייה של בקשת הפירוק להתקבל בבית המשפט ולמצות את זכויותיהם במסגרת הליכי הפירוק באם יאושרו. 

 

עורך דין פירוק חברות מסייע למעסיק להתנהל באופן חוקי מול העובדים בעת פירוק החברה

עסק שנמצא בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל, הוא עסק שלמעשה מחלק הודעות פיטורין בין עובדיו. מאותו הרגע, העובדים עוברים לטיפול על ידי ביטוח לאומי, באשר למימוש הזכויות אשר מגיעות להם. על מנת לממש את הפיצויים שלהם, ישתמש המוסד לביטוח לאומי בנתונים שונים כמו תשלומי השכר, תשלומים עבור ימי חופש, פיצויי פיטורין ועוד.

מעבר לסוגי התשלומים שצוינו קודם לכן, המוסד לביטוח לאומי יהיה אמון גם על הפקדות המעסיק לקרנות הפנסיה, ביטוח המנהלים או קופות הגמל של העובדים, במידה והמעסיק לא שילם את כל אלו בעצמו. לכן במידה ואתם מזהים קשיים כלכליים בעסק שלכם, מכל סוג כזה או אחר, כדאי לנקוט צעדים מקדימים בצורה כמה שיותר מיידית.

צעדים כמו התייעצות עם עורך דין פירוק חברות, לדוגמא, עשויים להיות צעד חכם בהיערכות לקראת ההמשך.

 

התייעצות עם עורך דין פירוק חברות חיונית לבקרת נזקים וחישוב מסלול מחדש

פירוק חברות הוא תורה בפני עצמה. עבור בעלי העסק ועבור העובדים, מדובר לרוב בטרגדיה אמיתית. עם זאת, כאשר עושים זאת נכון, ניתן לייעל את התהליך ולצמצם במידה ניכרת את הפגיעה הנוספת בזכויותיהם ובמצבם הכלכלי של הצדדים המעורבים. 

 

דעו את זכויותיכם וחובותיכם בהליכי הפירוק – התייעצו עם עורך דין פירוק חברות

אין ספק כי פירוק חברה ופשיטת רגל הם הליכים מורכבים המלווים בקשיים עבור המעסיק ועובדיו כאחד. עם זאת, חשוב לזכור כי הליך של פירוק חברה ופשיטת רגל עדיין צריך להתבצע על פי הוראות החוק. הפנייה לייצוג מטעם עורך דין פירוק חברות היא חיונית להפיכת פירוק החברה ופשיטת הרגל להליך יעיל, שיתבצע תוך שמירה מלאה על זכויות העובדים מבלי לפגוע בזכויותיכם כמעסיקים.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.