עורך דין פיצויי פיטורין ולמה כל כך חשוב להיעזר בו

פיצויי פיטורין הוא אחד הנושאים החשובים ביותר ביחסי עובד מעביד. מדובר בנושא רחב מאד, שעבר לא מעט שינויים ושיפורים במהלך השנים. לכאורה, כל מעביד חייב להפריש כספים לטובת פיצויים לעובדים, לשלם אותם במקרה של פיטורין ולהימנע מתשלום פיצויים לעובד שמתפטר.

למעשה, מדובר בהרבה יותר מזה. מספר החריגים בחוק הוא כל כך גדול, עד שנדרשת התעמקות בנושא בכדי להבין אותו. מהם בעצם פיצויי פיטורין? מה אומר החוק על תשלום פיצויי פיטורין? מי זכאי לפיצויים? מתי עובד יכול להתפטר ובכל זאת לקבל את הפיצויים המגיעים לו כחוק? מהי השלמת פיצויי פיטורין? מתי כדאי להסתייע בשירותים של עורך דין המתמחה בתחום? בשורות להלן ננסה להקיף נושא רחב זה בצורה ברורה ותמציתית.

מה זה בעצם פיצויי פיטורין

כאשר אדם מתחיל לעבוד במקום עבודה הוא מתחיל לצבור וותק. ככל שאדם צובר ותק, הוא צובר גם ניסיון, ידע מקצועי וההיכרות שלו עם תחום הפעילות של מקום העבודה מתעצמת. מכאן שהדבר מגדיל בהכרח את המחויבות של העובד למקום העבודה. מנגד, כשאדם נשאר במקום עבודה ולא עוזב אותו, נוצרת גם מחויבות של המעביד כלפיו.

המחויבות הזאת משקפת את הנאמנות של העובד למקום העבודה ואת העובדה שהמעביד מסתייע בו ליצירה או להגדלה של ההכנסות בעסק. ברור מאליו שאם אדם עוזב מקום עבודה, ובעיקר אם העזיבה היא כתוצאה מפיטורין, יקשה עליו למצוא במהירות מקום עבודה חדש. פיצויי פיטורין הם, לפיכך, סוג של רשת ביטחון שמעניקה לעובד שהות למצוא מקום עבודה מתאים אחרי הפיטורין.

 

מה אומר החוק על פיצויי פיטורין

עם השנים חלו התפתחויות שונות בנוגע לפיצויי הפיטורין. בראש ובראשונה, השתרשה ההבנה שגובה פיצויי הפיטורין יהיו שכר של חודש עבודה אחד עבור כל שנת עבודה. כך, עובד שעבד שנה שלמה יהיה זכאי לפיצויים בגובה של משכורת חודש אחד. עובד שעבד שתים עשרה שנה, יהיה זכאי לפיצויים בגובה שנים עשר חדשים, שזה אומר שנת עבודה אחת בפועל.

עורך דין פיצויי פיטורין ולמה כל כך חשוב להיעזר בו
עורך דין פיצויי פיטורין ולמה כל כך חשוב להיעזר בו

מהם רכיבי השכר לצורך פיצויים

למרות האמור לעיל, השכר לצורך חישוב פיצויי הפיטורין לא יכלול רכיבי שכר מסוימים. עם רכיבי השכר לצורך פיצויים ניתן למנות בדרך כלל את שכר הבסיס של העובד, כולל תוספות שכר שניתנו לו עם השנים. מנגד, יש רכיבי שכר שלא נכללים בחישובי הפיצויים – שעות נוספות, אש"ל, נסיעות, בונוסים או דמי הבראה.

 

פיצויים עבור חלק משנת העבודה

לרוב, זכאי לפיצויים עובד שעבד באותו מקום עבודה שנה אחת או יותר. עם זאת, מעסיקים המפרישים לעובדים שלהם פיצויים מדי חודש, פטורים מלשלם להם פיצויים בעת הפיטורין. מנגד, הפיצויים ישולמו לעובדים בכל מקרה, גם אם עבדו פחות משנת עבודה אחת וגם אם עזבו מרצונם – למעט מקרים של מעילה, גניבה או גרימת נזק במזיד למקום העבודה.

מי זכאי לפיצויי פיטורין

באופן עקרוני, רק עובד שפוטר זכאי לפיצויי פיטורין. עם זאת, יש מצבים שבהם עובד יהיה זכאי לפיצויים כחוק בנסיבות מסוימות גם אם עזב ביוזמתו.

להלן חלק מהנסיבות שבהן ישולמו פיצויים לעובד:

  • פיטורין אחרי פחות משנת עבודה: במקומות עבודה שבהם המעסיק מפריש לעובדים אחוז מהשכר בכל חודש לפיצויים, כפי שכבר הזכרנו לעיל, העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורין גם אם עבד פחות משנת עבודה מלאה.
  • הגעה לגיל פרישה: עובד המגיע לגיל פרישה זכאי למשוך את הכספים שנצברו לזכותו כפיצויים, הן בקרן הפנסיה והן אצל המעסיק.
  • פיטורין אחרי יותר משנת עבודה אחת: המקרה הזה הוא המקרה הקלאסי שבו עובד יקבל פיצויים ללא עוררין.

יש מקרים שבהם עובד שעזב את מקום העבודה שלו יהיה זכאי לפיצויים, גם אם העזיבה הייתה ביוזמתו. בדיוק במקרים הללו נעסוק בסעיף הבא.

 

עובד שעזב את מקום העבודה ובכל זאת זכאי לפיצויים

יש מקרים שבהם עובד יהיה זכאי לפיצויים למרות שעזב את מקום העבודה ביוזמתו או בנסיבות שלא כללו פיטורין על ידי המעסיק. חשוב להכיר את הסעיף הזה היטב וזה הסעיף הראשון אשר עורך דין פיצויי פיטורין בודק, אם וכאשר מגיע אליו אדם שפוטר, בין אם פוטר ללא פיצויי פיטורין ובין אם הם שולמו לו.

להלן רשימת מצבים שבהם ישולמו פיצויים גם אם העובד עזב ביוזמתו:

  1. סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים: יש מקרים שבהם המעסיק מעדיף להפריש לעובד בכל חודש 8.33% מהשכר הקובע (שזה בעצם משכורת של חודש בשנה), שיעברו לקרן הפיצויים שלו. במקרה כזה, העובד יוכל למשוך את כספי הפיצויים בכל מקרה. מדובר הן במקרים שהעובד עזב מיוזמתו והן במקרים שבהם העובד עבד פחות משנת עבודה אחת.
  2. התפטרות עקב מצב בריאותי: במצב כזה, מעסיק לא יכול לשלול פיצויים מעובד.
  3. התפטרות עקב מעבר לישוב מרוחק: מעסיק לא יכול לשלול פיצויים מעובד שעבר מאזור המרכז לאזור המוגדר פריפריה. אם זאת, המצב ההפוך התנאי הזה לא מתקיים.
  4. התפטרות עקב לידה או אימוץ ילד: עובד יכול להתפטר בתוך תשעה חודשים מיום הלידה או האימוץ של הילד. לאחר תקופה זאת, תשלום הפיצויים תלוי בהסכמת המעסיק.
  5. הרעה בתנאי העבודה: הרעת תנאים יכולה להיות העברה לתפקיד ברמה נחותה, גם אם השכר בפועל לא נפגע. בנוסף, הרעת תנאים יכולה להיות תוצאה של העברת מקום העבודה לאזור מרוחק או שקשה להגיע אליו.

 

מעבר לנסיבות הללו יש עוד רשימה לא קצרה של נסיבות המזכות את העובד בפיצויים למרות שעזב ביוזמתו. עם הנסיבות הללו ניתן למנות התגייסות לכוחות הביטחון  – שב"כ או משטרת ישראל. גם מי שהצטרף לשירות המדינה זכאי לפיצויים מהמעסיק למרות שלכאורה עזב מיוזמתו.

גיוס חובה לצה"ל, חילופי מעסיקים במקום העבודה או אם העובד נבחר למשרות ציבוריות שונות, גם אלה מהווים עילה מספקת לתשלום פיצויים במלואם למרות שהעובד התפטר.

 

השלמת פיצויי פיטורין

אחד הדברים שחשוב לדעת על פיצויי פיטורין, הוא שתשלום הפיצויים הוא בגובה של חודש עבודה בשנה, כאשר השכר הקובע הוא השכר הנוכחי של העובד. אי אפשר לפטר עובד אחרי עשר שנים שאותם התחיל בשכר מינימום וסיים בשכר גבוה, ולשלם פיצויים באופן יחסי. דם אם העובד קיבל העלאת שכר חודשים בודדים לפני הפיטורין, הפיצויים שלו יחושבו לפי השכר הגבוה בלבד.

 

מתי כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין פיצויי פיטורין?

כאמור, מספר החריגים לצורך קבלת פיצויים הוא גבוה. גם נסיבות פיטורין שונות מחייבות בדיקה מקצועית. זאת, במטרה למנוע מצב שבו הזכויות של העובד מקופחות. לעיתים מזומנות מעסיקים פוגעים בזכויות העובד ללא כוונה תחילה. עורך דין המתמחה בנושא מעמיד אותם על הטעות.

יש מקרים שבהם מעסיק משלם מלכתחילה סכומים נמוכים מדיי, בתקווה שהעובד לא יבצע בדיקה מעמיקה. במקרים אחרים, עובד שהתפטר זכאי לפיצויי פיטורין למרות שעזב מרצונו. מדובר בסכומי כסף גבוהים, שבמקרים מסוימים עשויים להגיע לסדר גודל של מאות אלפי שקלים ואף יותר. עורך דין פיצויי פיטורין יברר בצורה יסודית ומקצועית את זכויות העובד ויעמוד על כך שהמעסיק יעביר לעובד את מלוא הכספים המגיעים לו כחוק.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.