עורך דין עבירות צווארון לבן

המושג עבירות פליליות, מזוהה באופן אוטומטי עם כמעט עם פעולות אגרסיביות, טקטיקות הפחדה ומעשי אלימות, שתכליתם הינה לגרום לקורבנות המעשה להיות מפוחדים וכנועים בזמן שהעבריין עוסק בביצוע מעשיו הפליליים. אולם למרות הדימוי המקובל של עבריינים, איפשהו במהלך המאה הקודמת, נוצר המושג "עבירות צווארון לבן", שהן עבירות פליליות החורגות במהותן מהדימוי המקובל לפשעים ולמבצעיהם.

בסקירה שלהלן נדון בסכנות הנובעות מעבירות צווארון לבן ובמה שמבדיל אותן מיתר סוגי העבירות הפליליות המנויות בחוק העונשין הישראלי. כמו כן, נסקור את תפקידו של עורך דין עבירות צווארון לבן, שהוא עורך דין פלילי אשר מתמחה בייצוג וליווי של חשודים ונאשמים בעבירות כאלו.

עבירות צווארון לבן – במה העניין?

עבירות צווארון לבן הן סוגים שונים של פעולות בלתי חוקיות אשר מתבצעות מתוך שאיפה לייצר רווחים באמצעים פסולים. אף שהעלייה בשימוש במערכות מחשוב הרחיבה את האפשרויות לפיקוח על הפעילות הפיננסית בעסק, ניתן לומר שהיא גם הגדילה באותה העת גם את שלל האפשרויות הזמינות לעבריינים פוטנציאליים.

למרות שעבירות צווארון לבן נחשבו בעבר כעבירות שמתבצעות בידי אנשים במעמד של נושאי משרה בכירה, כיום כבר אין לכך חשיבות ממשית, היות והדגש בחוק הפלילי בישראל הוא בעיקר על מהות העבירה ולא על המעמד של מבצעיה. כך או כך, שירותיו של עורך דין צווארון לבן נחוצים לכל אדם שנחשד או נאשם בביצוע עבירת צווארון לבן, היות ומדובר, בסיכומו של עניין בעבירה פלילית הנושאת בצידה עונשים חמורים.

 

מה תפקידו של עורך דין צווארון לבן?

עורך דין עבירות צווארון לבן הוא בעצם עורך דין פלילי, אשר תחומי ההתמחות שלו משיקים לתחומים בהם עלולות להתבצע עבירות מהסוג האמור. כאשר עורך דין המייצג אדם שנאשם בעבירות צווארון לבן, הוא עשוי לפעול לטובת מרשו בשני תחומים: הראשון – הפרכת ההאשמות או לכל הפחות הטלת אחריות גם על הגורמים המפקחים או האחראים על העבריין.

העדר מנהל תקין, מבנה לא נכון של ההיררכיה בעסק וסמכויות החורגות מהגדרת התפקיד של מבצע העבירה אמנם לא יפחיתו מאשמתו של העבריין, אבל הן עשויות בהחלט לתרום להפחתת חומרת העבירה. המישור השני שבו יפעל עורך דין פלילי המייצג נאשם בעבירות צווארון לבן, יהיה שימוש בכל האמצעים ובכל הטיעונים הקיימים, על מנת לנסות ולמתן את גזר הדין לטובת מרשו.

עורך דין עבירות צווארון לבן
עורך דין עבירות צווארון לבן

באילו סוגי תיקים מטפל עורך דין צווארון לבן?

החוק הפלילי בישראל, מאגד מספר סוגים של עבירות בקטגוריית עבירת צווארון לבן, ובכללן: עבירת לקיחת שוחד, עבירת מתן שוחד, עבירת קבלת דבר במרמה, עבירות מיסוי, עבירות התחזות, עבירות זיוף, עבירות הונאה ומרמה, עבירות הנוגעת לשימוש במידע פנים, עבירת רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות במע"מ, עבירה של הפצת דוחות וידיעות כוזבים, עבירת הנפקת חשבוניות פיקטיביות, עבירות מרמה בניירות ערך, וכיוצא באלו.

בכל סוגי העבירות הפליליות הללו ועוד, מטפל עורך דין צווארון לבן.

 

מהן הסכנות הכרוכות בעבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן כאמור, עבירות פיננסיות ועסקיות במהותן. עבירות מסוג זה, הן בעייתיות ביותר בהתחשב בעובדה שמרבית המקרים, הן מערבות סכומי כסף משמעותיים ביותר אשר מושגים בדרכי מרמה ומועברים לחשבונות בנק או מקומות אחרים שבהם קשה עד בלתי אפשרי להתחקות אחריהם.

כאשר ישנה חפיפה בין עבירת צווארון לבן לבין עבירות פליליות מסוגים אחרים, או חלילה, פעולות טרור, הדבר יכול להפוך את מאמצי האכיפה למשימה מורכבת בהרבה. ואמנם, מדינת ישראל אכן מקדישה מאמץ ניכר כדי למנוע, או לפחות לצמצם עד כמה שניתן את אפשרויות הממשק בין עבירות צווארון לבן ובין פעולות טרור ועבריינות אלימה, שעלולים כל אחד בדרכו, לסכן את חייהם של אזרחי המדינה.

סכנה נוספת בעבירות צווארון לבן, נוגעת להשפעה השלילית של מעשים אלו על מצבם התזרימי של חברות וגופים מסחריים, אשר עלול להוביל להפסקת פעילותם של אלו, ולמקרים שבהם העובדים בארגון עשויים לאבד את מקום עבודתם.

לכן מחמיר המחוקק בישראל עם עברייני צווארון לבן, כאשר העונשים הקבועים בחוק עשויים להגיע לא רק לקנסות כבדים אלא אף לעונשי מאסר בפועל. מסיבה זו, בכל חשד לביצוע עבירות צווארון לבן, חשוב מאוד להסתייע בעורך דין צווארון לבן מיומן.

 

מי זקוק לשירותיו של עורך דין צווארון לבן?

חשד או כתב אישום בגין מעורבות בביצוע עבירת צווארון לבן, עלולים לגרום לפגיעה ניכרת בשם הטוב, במצב הפיננסי ובאיכות החיים של האדם שבמוקד ההליכים הפליליים. לכן, כל אדם המזומן לחקירה בעקבות חשדות לביצוע עבירת צווארון לבן, מוטב לו שיוועץ בראש ובראשונה בעורך דין צווארון לבן, ויפה שעה אחת קודם.

הכנת החשוד להתנהלות מול חוקרי המשטרה עשויה לחסוך ממנו פליטות פה מיותרות שעלולות להיות בעוכריו ולסבך אותו באופן בלתי מידתי בהמשך ההליכים.

כך תתכוננו היטב לחקירה משטרתית.

 

מתי כדאי לפנות לייעוץ משפטי עם עורך דין צווארון לבן?

הטיפול בהליכים פליליים הנוגעים לעבירות צווארון לבן, הוא מאז ומעולם מורכב בפן המשפטי. זאת בהתחשב בקושי הניכר בהתחקות אחר מבצעי עבירות הצווארון הלבן והיקפן, בצד האתגר הטמון בהוכחת חפותם של המעורבים בעניין. אישומים בעבירות צווארון לבן, מעצם מהותם כאישומים פליליים, עלולים להוביל לפגיעה קשה במוניטין וביכולת ההשתכרות של הנאשמים בעתיד.

לכן אם זומנתם לחקירה משטרתית עקב חשד לביצוע עבירות צווארון לבן או שאתם עומדים בפני הגשת כתב אישום בגין עבירת צווארון לבן – חשוב מאוד לפנות בהקדם לייעוץ משפטי של עורך דין צווארון לבן אשר מתמחה בתחום של תביעות צווארון לבן.

גם אם אתם בצד הנפגע מעבירות צווארון לבן ומעוניינים לחקור חשד לעבירות כאלו בארגון שבו אתם עובדים – ייעוץ של עורך דין צווארון לבן, הוא חיוני ביותר לקידום ההליך המשפטי ולהימנעות משגיאות מיותרות.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מידע פנים

מעת לעת, אנו שומעים על מקרים שבהם אנשים שהחזיקו בניירות ערך, או רוכשים פוטנציאליים של מניות השייכות לחברה בורסאית, עשו שימוש במידע פנים לטובת הפקת

עורך דין הפרת אמונים

בחוק העונשין בישראל כלול סעיף אשר מתייחס לעבירות מרמה והפרת אמונים. בבסיסן, עבירות הפרת אמונים נוגעות לעובדה שעובד ציבור פעל באופן שיש בו כדי להפר

עבירות צווארון לבן – עונש

עבירות צווארון לבן הן סוגים שונים של פעולות בלתי חוקיות אשר מתבצעות בשאיפה לקצור רווחים באמצעים בלתי חוקיים ולא מוסריים. למרות שבעבר עבירות צווארון לבן