עורך דין עבירות מחשב

בעשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגי. תמורות אלו, הובילו לכך שסוגים רבים של עבירות פליליות מתבצעים כיום בכלים ממוחשבים ובאמצעות רשת האינטרנט. מאחר וכל אדם עשוי ליפול קורבן בימינו לעבירות אינטרנט וסייבר, מוטב לנסות ולזהות את הפרצות שעברייני מחשב נוהגים לנצל, ובאילו מקרים שירותיו של עורך דין עבירות מחשב עלולים להידרש.

מה זה חוק המחשבים וכיצד הוא נוגע לעבודתו של עורך דין עבירות מחשב?

חוק המחשבים נחקק בשנת 95 של המאה ה – 20, ובמקורו הוא נועד להסדרת נושא הענישה בצידן של עבירות פריצה למחשבים. בהקשר זה מן הראוי להזכיר כי מאחר ועסקינן בחוק שנחקק טרום עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, הוא לא מטפל בעבירות אינטרנט כשלעצמן. את סוגי עבירות המחשב שמטופלות תחת חוק המחשבים, נמנה בשורות הבאות.

 

עורך דין עבירות מחשב מטפל בשתי קטגוריות של עבירות פליליות

עבירות מחשב נחלקות לשני סוגי עבירות פליליות:

 

עבירות פליליות המתבצעות באמצעות המחשב

אלו הן למעשה עבירות פליליות שמוכרות למחוקק עוד מקדמת דנא, אשר ה"חידוש" בהן הוא האמצעים הטכנולוגיים שמשמשים להוצאתן אל הפועל בתקופתנו, שהם אמצעים ממוחשבים, כדוגמת מחשבים, סמארטפונים, מכשירי טאבלט, שרתים וכדומה.

למרות שעבירות מסוג זה יכולות להתבצע בתור עבירות מחשב, בפועל הן עדיין מתבצעות גם כעבירה פיזית בעולם האמיתי. לכן הענישה עבור עבירות מחשב מסוג זה, מטופלת בפועל באמצעות חוק העונשין, בו העונשים בצידן של עבירות אלו מוגדרים בהתאם לעבירת המקור ולדין הפלילי המטפל בה.

 

עבירות פליליות המתבצעות כנגד מחשב או מחשבים

במקרה זה, סוג העבירות המדובר, הינו עבירות שמחשב או מחשבים הם המטרה שלהן ולא הכלי לביצוע העבירה. עבירות כאלו מטופלות במסגרת ההוראות בחוק המחשבים אותו ציינו לעיל, שנחקק בשנת 1995 של המאה הקודמת, ונועד לטפל באופן ספציפי בעבירות פליליות שעניינן פריצה למחשבים, פגיעה במחשבים, ו / או פגיעה במידע המאוחסן על מחשבים.

עורך דין עבירות מחשב
עורך דין עבירות מחשב

אילו עבירות מחשב מטופלות במסגרת חוק המחשבים ומהם העונשים בצידן?

סוגי עבירות המחשב שמטופלות תחת חוק המחשבים, הן אלו:

שיבוש פעולתו התקינה של מחשב, לרבות הפרעה לחומר ממוחשב, מחיקתו או שיבושו העונש בצידן של עבירות מחשב מהסוג הנ"ל הוא עונש מאסר של 3 שנים.
הפצת מידע כוזב באמצעות מחשב, או כתיבת תוכנה שנועדה ליצור מידע כוזב העונש בצידן של עבירות מחשב מהסוג הנ"ל הוא עונש מאסר של 5 שנים.
חדירה לחומרים ממוחשבים בניגוד לחוק העונש בצידן של עבירות מחשב מהסוג הנ"ל הוא עונש מאסר של 3 שנים. יחד עם זאת, חדירה לחומרים במחשב למטרת ביצוע עבירה פלילית מסוג אחר, נחשבת כעבירת מחשב בנסיבות מחמירות שהעונש בצידה הוא עונש מאסר של 4 שנים.
שיבוש פעולתו של מחשב או מחיקת חומרים ממוחשבים בעזרת תוכנה העונש בצידן של עבירות מחשב מהסוג הנ"ל הוא עונש מאסר של 3 שנים.

 

בסיכומו של דבר, ניתן לומר שחוק המחשבים מכסה עבירות הנוגעות לפגיעה ישירה או עקיפה במחשבים כשלעצמם, אך מניסוחו משתמע כי הוא אינו מתייחס באופן ספציפי למכלול סוגי העבירות שמתבצעות כיום במרחב הקיברנטי, חרף היותו חוק שנותן מענה לחלק משמעותי משלל סוגי עבירות המחשב הנפוצות בשנת 2021.

 

באילו פשעים שאינם מופיעים בחוק המחשבים עורך דין עבירות מחשב יכול לסייע?

עורך דין עבירות מחשב יכול להעניק ייצוג משפטי הולם בתיקי פליליים הנוגעים לכל אחד מסוגי העבירות המטופלות בחוק המחשבים, כפי שפורטו לעיל. בנוסף, יכול עורך דין עבירות מחשב להציע סיוע בנוגע לכל סוג מסוגי העבירות הפליליות המנויות בחוק העונשין – קרי, עבירות שהיו מתבצעות בימים עברו בדרכים אחרות, ובעידן המודרני עשויות להתבצע גם באמצעים ממוחשבים.

אם כך, עורך דין עבירות מחשב הוא הגורם המקצועי שיוכל לסייע לכם במידה ונפגעתם מעבירות מחשב מהסוגים הבאים, או נחשדתם בביצוען:

עבירות סחיטה באיומים באמצעים ממוחשבים עם התופעות השכיחות והמצערות יותר בעידן המחשב והאינטרנט, ניתן למנות עבירות סחיטה ואיומים שמתבצעות באמצעים ממוחשבים. במסגרת עבירות אלו האקרים נוהגים לפרוץ למחשביהם של משתמשי אינטרנט וסוחטים אותם לשלם להם סכומי כסף גדולים או לדאוג להם לטובות הנאה שונות.
עבירות מין והטרדה מינית באמצעים ממוחשבים בעידן המחשב והאינטרנט, גם עבירות מין עשויות להיות מסווגות כעבירות מחשב במקרים רבים. אנשים המפעילים או משתמשים באתרי פדופיליה, או כאלו שמבצעים מעשים מגונים בקטינים או מטרידים מינית אנשים בוגרים באמצעות האינטרנט, צפויים לעונשי מאסר על פי חומרת העבירה שבוצעה, כמפורט בהוראות חוק העונשין.
עבירות הסתה לאלימות וגזענות באמצעים ממוחשבים הסתה לאלימות היא תופעה מכוערת ושכיחה במיוחד ברשת האינטרנט ובעיקר בערוצי המדיה החברתית. הדין הפלילי בישראל רואה בחומרה רבה מעשי הסתה לאלימות ולגזענות, ללא קשר לפלטפורמה שבה מעשים אלו נעשים. מכאן שגם כשעבירות אלו מבוצעות באמצעות המחשב והאינטרנט הן חושפות את העבריינים לעונשי מאסר ולקנסות המפורטים בדין הפלילי בישראל.
עבירות פרטיות המתבצעות באמצעים ממוחשבים פרסום של מידע פרטי של אדם באמצעות האינטרנט, כדוגמת תמונות אישיות וסרטוני וידאו אינטימיים, הוא עבירה פלילית של פגיעה בפרטיות. כאשר הפרסום מתבצע באמצעים ממוחשבים, העבירה מסווגת כעבירת מחשב ואינטרנט.
עבירות גניבה באמצעות המחשב כיום עבירות גניבה כבר מזמן אינן ממוקדות רק בהפקעת רכוש מחנויות, בתים פרטיים ורכבים בלבד. בידיהם של האקרים, ישנם כלים המאפשרים להם לבצע גניבת מידע ופריצה לחשבונות הבנק של אנשים פרטיים ובעלי עסקים, לאתר פרטי אשראי, פרטים אישיים, וכיוצא באלו. היינו, הגניבות הן גניבות לכל דבר ועניין – אולם הן מתבצעות כיום באמצעים מתקדמים משמעותית מאלו שהכרנו בעבר.
עבירות זיוף והתחזות באמצעים ממוחשבים עידן האינטרנט הוא שעתם היפה של הזייפנים העושים כיום שימוש בשלל כלים מתקדמים לטובת זיוף מסמכים, אישורים, תעודות, חתימות, אמצעי תשלום, מוצרי צריכה ואף זהויות. באמצעים כאלו, מצליחים עברייני מחשב לבצע עבירות הונאה ברשת ועבירות גניבה שונות ולעיתים אף ליטול את זהותו של אדם או לפעול תחת זהות בדויה כדרך להשיג את מבוקשם.

 

מתי נכון לפנות להתייעצות עם עורך דין עבירות מחשב?

אם זומנתם לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירות מחשב, נאשמתם בביצוען של עבירות מחשב, או שחלילה נפגעתם באופן אישי מעבירות מחשב – זהו הזמן לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בטיפול בתחום של עבירות מחשב.

קבלת סיוע משפטי מקצועי בשלבים המוקדמים יותר של ההליך הפלילי, תעזור לכם למצות את זכויותיכם בהליך הפלילי ולהימנע מביצוע טעויות שיכולות לעלות לכם בזמן יקר, בכסף, בתסכול ואפילו בחירות ובשם הטוב שלכם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות סייבר – עונש

העידן המודרני הביא אתו חידושים רבים. אחד התחומים שכבר מושפעים מהחידושים הטכנולוגיים הוא תחום הסייבר. יותר ויותר מקרים של עבירות סייבר נחשפים והמערכת המשפטית מבצעת

עבירות מחשב עונש

בעידן בו אנו חיים, השימוש במחשב הולך וגדל מיום ליום, כאשר מחשבים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו. בין המטרות הרבות שלשמן מחשבים משמשים אותנו

עבירות סייבר

אחד מסממניו העיקריים של העידן המודרני, הוא המעבר של חלק נכבד מן הפעילות המסחרית, הטכנולוגית והכלכלית, לזירה הדיגיטלית, קרי – רשת האינטרנט, ובשמה הנוסף –

עורך דין עבירות סייבר

במאה ה – 21 חלק ניכר מהפעילות העבריינית עבר מתנהל במרחב הקיברנטי, הלוא הוא רשת האינטרנט. הטיפול בעבירות אינטרנט סייבר, מטבע הדברים, מחייב את רשויות