עורך דין עבירות זיוף והתחזות

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הכרוכות בנטילת הזהות של אדם אחר והתחזות לו, המתבצעת על ידי זיוף של תעודות ואישורים שונים, מתוך כוונה לקבל כספים, או לחילופין – להשיג גישה למידע ופרטים הנוגעים לקורבן ההתחזות, בניגוד לדין.

לעתים, עבירות זיוף והתחזות נעשות גם כמהלך של יצירת זהות בדויה והתחזות לאדם שאינו קיים בפועל. בשני התרחישים שהוצגו לעיל, מדובר על עבירה על החוק הכרוכה בסנקציות פליליות. במסגרת מאמר זה נסביר מה הקשר בין עבירות התחזות לבין עבירות זיוף, כיצד עבירות זיוף והתחזות באות לידי ביטוי, אילו עונשים קבועים בחוק העונשין בצידן וכיצד עורך דין עבירות זיוף והתחזות יכול לסייע.

מה הקשר בין עבירות התחזות לבין עבירות זיוף?

אדם עשוי למלא מסמכים בפרטים שאינם פרטיו ממגוון סיבות שונות. מעשה שכזה הוא כאמור עבירה פלילית, אך הקלות שבה הוא מתבצע עשויה להפתיע. במציאות של היום, אנשים שונים יכולים להשתמש בפרטים האישיים שלכם המפורסמים במקומות שונים באופן שמסכן אתכם ברמה האישית.

מכאן שיש להיות ערניים בנוגע למידע שאתם מוסרים הן במרחב האינטרנטי והן בעולם האמיתי, כך שבמקרה בו פלוני ינסה להתחזות לכם בעזרת שימוש במסמכים מזויפים, תוכלו להוכיח כי לא אתם מילאתם את מסמכים אלו.

 

כיצד עבירות זיוף והתחזות באות לידי ביטוי?

עבירות זיוף והתחזות באות לכלל ביטוי באופנים הבאים:

 

עבירות זיוף

עבירות זיוף מבוצעות כיום במגוון דרכים וצורות, ובכללן זיוף ו/או שינוי חתימות או מסמכים מזהים כדוגמת תעודות זהות או דרכונים, זיוף של מסמכים פיננסיים, זיוף של דוחות, זיוף של רשומות רפואיות, זיופי צוואות וגם זיוף של אישורים אקדמיים, תארים, הסמכות ואפילו היסטוריה תעסוקתית והמלצות למטרת קבלה למקום עבודה או לתפקיד ספציפי.

בהקשר זה, חשוב להזכיר שמסמך נחשב בראי החוק לכל תעודה ואישור, גם אם נערכו בכתב וגם אם נערכו בדפוס או בכלים דיגיטליים, כולל גיליונות אלקטרוניים, דרכונים, תעודות מזהות מכל סוג, שטרות, שרטוטים וכל חומר אחר.

עורך דין עבירות זיוף והתחזות
עורך דין עבירות זיוף והתחזות

התחזות

התחזות מתבטאת בנטילת זהותו של אדם אחר על ידי שימוש באמצעי זיהוי גנובים או מזויפים של הקורבן, וזאת על מנת לבצע פעולות פליליות, שעיקרן גניבה לסוגיה השונים. למרבה הצער, התחזות וגניבת זהות הן עבירות הרבה יותר שכיחות מכפי שניתן היה להניח.

במסגרת מעשי התחזות מבצעים עבריינים פעולות חשבונאיות בשמם של אנשים אחרים, קונים בשמם מוצרים ושירותים שונים, ואף מזייפים רישיונות נהיגה ושאר תעודות מזהות. למרבה המזל, ניתן התגונן מפאת עבירות אלו בעזרת עורך דין עבירות זיוף והתחזות.

 

אילו עונשים קבועים בחוק העונשין בצידן של עבירות זיוף והתחזות?

עבירות זיוף והתחזות הן כאמור עבירות פליליות שאדם אשר יורשע בביצוען צפוי לעונשים הקבועים בחוק הפלילי בהתאם לחומרתה של עבירת הזיוף וההתחזות שביצע. במקרים מסוימים, אנשים העוברים על החוק יכולים למצוא את עצמם מאחורי סורג ובריח ולעתים מדובר גם בעונשי מאסר כבדים ביותר, באם עבירת הזיוף קשורה לעבירה פלילית חמורה נוספת.

עבור עבירות זיוף, החוק הפלילי במדינת ישראל מגדיר עונש שנע בין 12 חודשי מאסר לבין 7 שנים, על פי סוג עבירת הזיוף שבוצעה וחומרתה. לגבי עבירות התחזות, מבחין החוק בין עבירות התחזות מסוגים שונים, כאשר העונש בצידן משתנה כתלות בחומרתה של עבירת ההתחזות שבוצעה.

התחזות לבעל תעודה היא בין עבירות ההתחזות היותר חמורות בחוק העונשין הישראלי, ובהתאם לזאת, היא גוררת עונש מאסר בפועל של עד 5 שנים.  יחד עם זאת, עורך דין עבירות זיוף והתחזות עשוי בהחלט לעזור למזער את העונש בצידן של עבירות אלו, כפי שנסביר בשורות הבאות.

 

באילו מקרים כדאי לפנות להתייעצות עם עורך דין עבירות זיוף והתחזות?

כפי שוודאי כבר הבנתם, עבירות זיוף והתחזות עשויות להתבצע בקלות יתרה בימינו, ולכן גם אזרחים מהשורה עלולים למצוא עצמם נחשדים בעבירות אלו למרות שפעלו בתום לב לכאורה. לפיכך, כאשר אתם מוסרים פרטים אישיים בזמן מילוי מסמכים שנמסרים לגורמים רשמיים או ממשלתיים, חשוב להקפיד למסור את הפרטים המדויקים שלכם בלבד.

מסירה של פרטים שגויים עלולה להוביל לאישומים בעבירות זיוף והתחזות, והדבר עלול לגרור אף הליכים משפטיים כאלו ואחרים. במידה ונקלעתם חלילה למצב כזה, דעו כי הגורם המקצועי שעליכם לפנות אליו הוא עורך דין עבירות זיוף והתחזות.

 

כיצד עורך דין עבירות זיוף והתחזות יכול לסייע?

בתי המשפט בישראל נוהגים לבצע הבחנה בין סוגים שונים של עבירות זיוף והתחזות. בעוד שישנם מצבים שבהם השופטים יכולים לראות עבירות זיוף והתחזות ככאלו שנעשו בתום לב, במקרים אחרים אין ספק בכך שמדובר בעבירה שבוצעה במחשבה תחילה ובכוונת זדון.

יש להבין כי כל מקרה נבדק לגופו, ולא קיימת הלכה פסוקה התקפה בצורה גורפת לכל תיקי הזיוף וההתחזות. בעזרת עורך דין עבירות זיוף והתחזות, קיימת אפשרות לצמצם בסעיפי האישום בגין עבירות זיוף והתחזות, ואף לבטלם כליל במידה והעבר הפלילי של החשוד או הנאשם בביצוע העבירה נקי יחסית.

 

בשורה התחתונה

עבירות זיוף והתחזות הינן עבירות בעייתיות מעצם מהותן היות והן פוגעות הן בצנעת הפרט והן בזכויות נוספות שלו. למרבה הצער, כל אחד ואחת מאיתנו עלולים ליפול קורבן לעבירות זיוף והתחזות.  על כן, יש להקפיד שלא למסור פרטים אישיים ומסמכים אישיים לגורמים בלתי מזוהים ובפרט כשמדובר על מסירת מידע ברשת האינטרנט.

היה ואתם סבורים כי אדם אחר עשה שימוש בלתי חוקי בזהותכם ובפרטיכם, חשוב לפנות להתייעצות משפטית מקצועית בהקדם האפשרי מול עורך דין המתמחה בעבירות זיוף והתחזות, על מנת לבצע בקרת נזקים ולצמצם את ההשלכות האפשריות.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות עצומה ברחבי העולם, גרמה לסגירה כמעט מוחלטת של המשק הישראלי. למעט עסקים ומקומות עבודה חיוניים, הוחלט כבר בשלב מוקדם של התפשטות

גניבת זהות והתחזות – עונש

גניבת זהות והתחזות הן עבירות לא פשוטות ובמקרים רבים קשה לפענח את ההתחזות ולפתור את הבעיה. מי שעלול לסבול הוא דווקא קורבן ההתחזות ולאו דווקא

זיוף מסמכים – העונשים הקבועים בחוק

זיוף מסמכים הוא קטגוריה נרחבת של עבירות פליליות המגלמת בחובה סוגים שונים של מעשי זיוף, ובכללם: זיוף של תעודות מזהות כמו תעודות זהות, רשיונות נהיגה

עבירות זיוף – סוגים ועונשים

אחת מן העבירות השכיחות יותר בעשורים האחרונים, הן עבירות זיוף. ישנם סוגים שונים של עבירות זיוף המנויות בחוק העונשין הישראלי ועונשים שונים בגין עבירות זיוף

זיוף דרכון

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם גילה כי תעודה מזהה שבבעלותו או מסמך אישי המכיל מידע רגיש, זויף על ידי גורמים זדוניים כגון