עורך דין הסכם גירושין

עד לא מכבר נחשב הדיון בנושא הגירושין לדיון קטנוני ובלתי נאות, או לחילופין לדיון שעלול לפגוע בסיכויי ההצלחה של הנישואין. אבל דוגמאות אין ספור של גירושין מכוערים ומאבקים שנמשכו שנים ארוכות, עלו כסף רב ולא תרמו לבריאות הנפשית או הפיזית של המעורבים, משכנעות זוגות רבים לחתום על הסכם ולחסוך מעצמם הרבה כאבי ראש.

עם זאת, לפני שחותמים על הסכם, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה ואמון על ניסוח הסכם גירושין שיהיה לתועלת כל הצדדים. מה זה הסכם גירושין? מתי צריך וכדאי לחתום עליו? מה הוא כולל? למה חשוב לנסח רק בעזרת עורך דין הסכם גירושין? בשורות להלן נדון בדרך הנכונה לחתום על הסכם גירושין או הסכם קדם נישואין.

מה זה הסכם גירושין ומה המשמעויות שלו?

הסכם גירושין הוא הסכם המתווה את הדרך הרצויה לסיום הנישואין בין בני הזוג שחתמו עליו. למעשה, הסכם גירושין חושף את המהות האמיתית של הנישואין, שהיא בעצם הסכם בין שני אנשים להקמת תא משפחתי שיעניק לשניהם כאחד ולכל אחד מהם בנפרד סיכויים טובים יותר לחיים נוחים, פוריים ושלמים.

אבל כשם שהנישואין הם הסכם רציונאלי שנחתם בין הצדדים, כך גם הסכם הגירושין מתווה את הדרך הרצויה לפירוק התא המשפחתי בצורה ההולמת ביותר והמתאימה לשני בני הזוג החתומים עליו. בדיוק כפי שהקמת שותפות עסקית כוללת גם סעיפים הקשורים בפירוק עתידי של השותפות, כך הסכם גירושין מתווה את הדרך לפירוק השותפות המשפחתית.

 

מתי צריך וכדאי לחתום על הסכם גירושין?

הדעה הרווחת בין המשפטנים והמומחים לנושא דיני משפחה גורסת שהחתימה על הסכם גירושין צריכה להתבצע מוקדם ככל האפשר. רבים גורסים כי עדיף שהחתימה על ההסכם תתבצע עוד לפני שהזוג נכנס אל מתחת לחופה. זאת, על מנת לוודא שהרכוש שכל אחד מבני הזוג הביא לנישואין יהיה מוגן ולהתוות את הדרך לפירוק השותפות, אם וכאשר הנישואין לא יעלו יפה. אחרים גורסים שהחתימה על ההסכם יכולה להתבצע גם אחרי שהנישואין יצאו לפועל.

 

מתי יש לערב בסיפור עורך דין הסכם גירושין?

בסיכומו של עניין, מהות ההסכם איננה משתנה. ובכל זאת יש הבדל בין הסכם שנחתם לפני הנישואין לזה שנחתם אחריהם, כפי שנסביר להלן:

  1. הסכם קדם נישואין: הסכם קדם נישואין הוא למעשה הסכם גירושין, גם אם הוא נקרא אחרת. הסכם כזה נחתם לפני שהנישואין יוצאים אל הפועל. במקרה כזה, ההסכם צריך להיות מאושר על ידי נוטריון או על ידי רשם הנישואין. מאחר שאין מדובר בתא משפחתי מוצהר והנישואין לא יצאו אל הפועל, אין צורך באישור של בית המשפט למשפחה או בין הדין הדתי להסכם.
  2. הסכם גירושין אחרי הנישואין: יש מקרים שבהם זוג מחליט לחתום על הסכם גירושין לאחר הנישואין. במקרה הזה ההסכם דורש אישור של בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני. האישור ניתן רק אחרי שהשופט בבית המשפט וידאו מעל לכל ספק שבני הזוג מודעים למשמעויות של ההסכם ולהבדלים בינו לבין התוצאה האפשרית של הליכי גירושין רגילים. רק לאחר מכן ההסכם מקבל תוקף של פסק דין, ומאותו הרגע יש קושי של ממש לבטל או לשנות אותו.
עורך דין הסכם גירושין
עורך דין הסכם גירושין

מוכנות של בני הזוג לחתימה על הסכם גירושין

בין אם הסכם הגירושין נחתם לפני הנישואין ובין אם לאחריהם, אמת המידה לבחינת החלטה מתי לחתום על הסכם גירושין היא המוכנות הנפשית של בני הזוג להסכם כזה. למרות שמדובר בהסכם שלרוב הוא הוגן כלפי שני הצדדים, אפשר בהחלט להבין את ההתלבטויות של אחד מבני הזוג או שניהם. אם אחד מבני הזוג דוחף לחתימה על הסכם, הדבר עלול ליצור רושם שלילי אצל בן הזוג השני.

אם ההורים של אחד מבני הזוג עושים את זה, התוצאה עלולה להיות הפוכה מזאת שהם התכוונו לה. לפיכך המוכנות הנפשית היא אמת המידה הנדרשת. בנוסף, חשוב לנסח באמצעות עורך דין הסכם גירושין שישקף את הזכויות של שני הצדדים ואת המחויבויות שלהם, אם וכאשר הנישואין יגיעו חלילה לקיצם.

 

מה כולל הסכם גירושין?

הסכם קדם נישואין או הסכם גירושין הוא הסכם הנוגע לכל ההיבטים של הגירושין, אם וכאשר הם יצאו לפועל. לגירושין יש צד כלכלי אבל גם צד אישי ומשפחתי המתייחס לטובת הילדים ולמעמד שלהם אצל ההורים הגרושים.

 

הצד הכלכלי של הסכם הגירושין

הצד הכלכלי של ההסכם כולל את חלוקת הרכוש שנצבר לאורך תקופת הנישואין בין בני הזוג. בהעדר הסכם, כל הרכוש שבני הזוג צברו יחולק שווה בשווה בין הצדדים. הסכם גירושין יכול להתוות חלוקה אחרת, או אפילו להעביר את כל הרכוש לאחד הצדדים:

 

  • רכוש וממון קיימים: כאמור, הרכוש והממון יחולקו באופן שעליו מצאו בני הזוג לנכון להסכים.
  • איזון אקטוארי: אם אחד מבני הזוג רכש מקצוע מכניס לאחר שבני הזוג התחתנו, יש צורך לערוך איזון אקטוארי ולהעריך את ההכנסות הצפויות לאותו בן הזוג אחרי הגירושין. ההכנסות הללו ייחשבו לרכוש לכל דבר, שגם הוא יחולק בין הצדדים באופן שייקבע בהסכם.
  • שיתוף פעולה כלכלי או מקצועי: אם יש משמעות לזוגיות גם בתחום המקצועי, הסכם הגירושין חייב לכלול מנגנון לשיתוף פעולה בין בני הזוג גם אחרי הגירושין.. למשל – זוג אמנים ידוע, שיש להם הופעה משותפת שרצה והם.
  • חייבים להמשיך לשתף פעולה גם אחרי הגירושין לשם הפקת רווח כלכלי.

 

הפן המשפחתי של הליך הגירושין

מעבר לעניין הכלכלי, הסכם גירושין עוסק לרוב גם בענייני משפחה – משמורת על הילדים, דמי מזונות, מזונות אישה והסנקציות כנגד אחד מבני הזוג שאיננו מוכן להעניק גט לצד השני. למען הסר ספק – שום הסכם אינו יכול לחייב את בני הזוג להעניק גט. לכאורה, יכול להיווצר מצב שלמרות ההסכם אחד הצדדים יסרב לעזוב. במקרה הזה ההסכם עשוי לכלול סנקציות כלכליות ואחרות שיוטלו על הצד הסרבן. כאשר מנסח עורך דין הסכם גירושין, הוא חייב לקחת בחשבון גם מצב כזה ולכלול את הפתרון הטוב ביותר האפשרי שגם יהיה מוסכם על שני הצדדים.

 

החשיבות של עורך דין בניסוח הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא ללא ספק הפתרון שעשוי לחסוך הרבה זמן וממון, שעלולים להיות מושקעים בהליך גירושין ארוך, מייגע ויקר. הליך גירושין מתחיל רק אחרי שבני הזוג עברו כברת דרך יחד, שבמהלכה הם צברו רגשות טינה וזעם איש כלפי רעותו. לרוב, הרגשות הללו באים לידי ביטוי בהליך הגירושין ומסבכים אותם.

הסכם גירושין, לעומת זאת, מנוסח כשהמחשבה של בני הזוג צלולה וההיגיון שלהם לא מושפע מהרגשות. למרות האמור לעיל, תהיה זאת טעות לנסח הסכם גירושין בלי להתייעץ עם עורך דין. עורך הדין מודע לדקויות המשפטיות השונות ולמשמעות ארוכת הטווח של הסכמה על דברים שנראים טריוויאליים. ניסוח הסכם בסיוע עורך דין יכול לגרום לכך שההסכם יאושר במהירות יחסית ואכן ישקף את הרצון של שני הצדדים בצורה הטובה והנכונה ביותר.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא