עו"ד אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא בין התופעות היותר מטרידות שניתן להעלות על הדעת, ודווקא בתקופה האחרונה, היא הופכת שכיחה מאי פעם. למרבה הצער, עבור אנשים רבים, התא המשפחתי שאמור להוות סביבה מכילה ומוגנת, הופך לכלא של ממש בו אדם מוצא עצמו חשוף לאיום מתמיד מהאנשים הקרובים לו ביותר.

בהקשר זה, חשוב להבין כיצד ניתן להתמודד עם מקרים של אלימות במשפחה באופן חוקי ובאילו מקרים עורך דין אלימות במשפחה באמת יכול לסייע? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא חשוב ורגיש זה, שבימים אלו הוא רלוונטי יותר מתמיד.

אלימות במשפחה – תופעת הלוואי המדאיגה של מגפת הקורונה

בתקופה של לחצים כלכליים, תברואתיים, ונפשיים, המהווים מנת חלקם של אנשים רבים בישראל בעקבות משבר הקורונה העולמי, נרשמה התגברות מדאיגה בשכיחותן של עבירות אלימות במשפחה. בהינתן חובת הבידוד והסגרים הקולקטיביים שמתרגשים עלינו חדשות לבקרות בשנה האחרונה – נותרים נפגעי האלימות במשפחה כלואים במקום מגוריהם לצידם של האנשים המאיימים על שלומם, על ביטחונם, על שלמות גופם ועל כבודם.

 

חשוב לדעת: אלימות במשפחה היא עבירה פלילית

החוק במדינת ישראל, בדומה לחוק בכלל המדינות הנאורות בעולם, אוסר בתכלית האיסור על שימוש באלימות בכל צורה, ולכל מטרה שהיא. בשום מקרה, אין להסתייע באלימות לסוגיה – פיזית, כלכלית או מילולית כאחד, כאמצעי לפתרון קונפליקטים ובעיות, או להשגת מטרות שונות.

הדבר נכון באופן כללי, ונכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבעיות המתעוררות מעת לעת בתוך המשפחה. אלימות במשפחה היא מצב שבו אחד מבני המשפחה או יותר, נוקט בשיטות ובדרכים אלימות על מנת לפתור מחלוקות או להשיג יעדים כל שהם מול בן משפחה אחר, תוך הפחדה או שימוש באמצעים אלימים.

 

איזו ערכאה משפטית מטפלת בתיקי אלימות במשפחה?

בית המשפט האמון על טיפול במקרים של אלימות במשפחה הוא בית משפט השלום או בית המשפט לענייני משפחה. עבירות של אלימות במשפחה נמנות עם העבירות הקשות והחמורות ביותר שבתי המשפט הללו נדרשים לטפל בהן. במגזרים שונים בחברה הישראלית יש התייחסות שונה לאלימות מצד בני המשפחה הגרעינית והמורחבת מה שלעיתים קרובות מאוד מאתגר את השופטים המטפלים בתיקים הללו.

כל מקרה של אלימות במשפחה הוא קשה ודורש התייחסות מקצועית ועניינית. עורך דין אלימות במשפחה הוא עורך דין פלילי המתמצא בתחום, מכיר אותו ויודע איך להתמודד עם האספקטים השונים של הבעיה, ברגישות ובזהירות הנדרשת.

עו_ד אלימות במשפחה
עו_ד אלימות במשפחה

כיצד ניתן להתמודד עם מקרים של אלימות במשפחה באופן חוקי

אלימות במשפחה היא נגע שצריך לעקור אותו מן השורש. ישנם מקרים שבהם, מתוך ראיה משקמת ורצון לשמור על שלמות התא המשפחתי, נעשה מאמץ לפתור את הבעיה באמצעות הליכי גישור והסברה מול גורמי הרווחה, וניסיון לגרום לבן המשפחה האלים להבין את חומרת המעשים שלו ולחדול מהם ביוזמתו.

אולם במקרים בהם המאמצים לעצור את האלימות במשפחה אינם עולים יפה, הדרך היחידה הנותרת לשים סוף למצב הבעייתי, היא פניה לקבלת סיוע מגורמי החוק והאכיפה, כאשר המטרה הראשונה והמיידית היא להרחיק את הגורם האלים מנפגעיו ולמנוע ממנו אפשרות לפגיעה נוספת וחמורה יותר בקרוביו.

בנוסף, קיימת אפשרות להגשת תביעה אזרחית נגד הצד הפוגע, במטרה להשיג פיצוי כספי לצד שנפגע ממעשי האלימות ולאפשר לו לשקם את מצבו.

 

אמצעים להגנה על נפגעי אלימות במשפחה

למרבה הצער, אלימות במשפחה היא לעולם תופעה החוזרת על עצמה. מי שנתקל באלימות במשפחה המופנית כנגדו, חייב לפנות לקבלת סיוע מגורם חיצוני במהירות הרבה ביותר האפשרית, ובפרט כאשר מתקיים מצב שבו התקריות האלימות חוזרות על עצמן או עולות בתדירותן, ומעורבים בהן קטינים או חסרי ישע.

או אז נוצר הצורך להפעיל אמצעי אכיפה כדי לצמצם באופן מיידי את הסלמת המצב והסכנה הנשקפת לבני זוגו או נתמכיו של האדם המתעלל. האמצעים הללו עלולים לכלול שימוש בסמכות המדינה, על מנת לאכוף מול בן המשפחה הסורר צו הרחקה, צו למניעת הטרדה מאיימת, פניה לתסקיר מול שירות המבחן, טיפול משקם מול רשויות הרווחה, ו /  או מעצר עד תום ההליכים אם ההתנהגות האלימה נמשכת.

 

באילו מקרים עורך דין אלימות במשפחה יכול לסייע?

עורך דין אלימות במשפחה מייצג את בני המשפחה שכנגדם הופנתה האלימות, אבל עשוי לייצג כאמור דווקא את בן המשפחה שכנגדו הוגשה תביעה באותו עניין. ככל שהעבירות שבהן נאשם הנתבע הן חמורות יותר, כך עולה הצורך שלו לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מנוסה יותר.

 

בשורה התחתונה

אם אתם מתמודדים עם אלימות במשפחה, חשוב לזכור כי מאחר ועבירות תקיפה ואלימות הן בראש ובראשונה עבירות פליליות, ישנה חשיבות לפניה להתייעצות מקצועית מול עורך דין פלילי. הייעוץ בתיקי אלימות במשפחה הינו דיסקרטי ומוצע ללא עלות, כאשר מטרתו הינה להבטיח כי קורבנות האלימות ידעו את זכויותיהם ואפיקי הפעולה הזמינים עבורם, כדי לצאת ממעגל האלימות.

סיוע מעו"ד פלילי בעל התמחות בעבירות אלימות במשפחה הוא הדרך להבטיח שהדין ימוצה מול הצד הפוגע, תוך הבטחת שלומם ובטחונם של הנפגעים במסגרת ההליכים. מנגד, גם אם אתה אדם נורמטיבי ושומר חוק, אך נקלעת למצב של סכסוך משפחתי שבמסגרתו היית מעורב בביצוע מעשה אלים, דע כי שמורה לך הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי לפני או לאחר שנפתחו כנגדך הליכים.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת תגרה

בכדי לשמור על שלומו של הציבור ולהגן עליו, קיימים כמה חוקים אשר אוסרים התנהגות אלימה ובריונית. אנשים אשר מפרים חוקים אלה עשויים לקבל עונשי מאסר

עבירת תקיפה סתם

"תקיפה סתם" הינה אחת מהעבירות שההרשעה בגינן אינה מחייבת פגיעה פיזית. ככלל, מדובר בעבירה פלילית שמוגדרת כמעשה אלים כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו. מבין כלל

עבירות איומים

עבירות איומים הן עבירות פליליות נפוצות למדי במדינת ישראל. עבירות איומים מתבצעות כנגד אנשים מכל קבוצות האוכלוסיה – החל מנבחרי ציבור, אנשים מפורסמים, אושיות תקשורת,

עבירת חבלה חמורה

עבירות של תקיפה וחבלה נחשבות לעבירות חמורות מאוד. המחוקק שואף, ובצדק, להעניש את העבריין הגורם חבלה לאדם אחר בחומרה. זאת, בהתאם לחומרת החבלה שאותה גרם.

אלימות שוטרים

לצערנו, אנו חיים כיום בעולם בו אלימות של אנשי החוק כלפי אזרחים הפכה לדבר שאינו חריג בנוף המקומי. לכן חשוב להבין כיצד יש לפעול במקרה