עבירות סמים נוער

עם העבירות השכיחות יותר שבני נוער במדינת ישראל נוטים להסתבך בהן, ניתן למנות עבירות סמים נוער. מדובר בבעיה מטרידה במיוחד, לאור העובדה שעבירות סמים בבני נוער, מובילות במקרים רבים להידרדרות לביצוע עבירות פליליות מסוגים נוספים בהמשך הדרך.

במסגרת הסקירה שלהלן נבחן את סוגי עבירות הסמים הנפוצות בקרב בני נוער בישראל כיום, ההבדל בין עבירות סמים נוער לעבירות סמים במבוגרים, וסוג הסיוע שעורך דין פלילי יכול להעניק לבני נוער שהסתבכו בפלילים בעקבות עבירות סמים.

עבירות סמים נוער – במה מדובר בעצם?

עבירות סמים נוער הן למעשה עבירות הקשורות במישרין או בעקיפין בחומרים אסורים להחזקה, שימוש והפצה על פי החוק בישראל. חומרים מסוג זה, המאופיינים בהשפעתם ההרסנית והממכרת על גופם ונפשם של האנשים שצורכים מהם, מסוכנים במיוחד לילדים ובני נוער, לאור העובדה שאלו טרם השלימו את תהליך ההתבגרות וההתפתחות הגופנית שלהם, ומכאן שהשלכות השימוש בסם עלולות להיות מרחיקות לכת וללוות אותם לשארית חייהם.

 

עבירות סמים נוער – באילו סוגים של חומרים מדובר?

בהקשר למהותם של החומרים שמוגדרים בתור סם – בהגדרתם של סמים מסוכנים על פי פקודת הסמים בישראל, נכללים גם סמים פסיכואקטיביים שנחשבים כסמים מסוכנים באופן אוניברסלי, וגם סמים שמקובל יותר להשתמש בהם בחברה, ובכללם מוצרי טבק ומשקאות אלכוהוליים. כך או כך, ייצור עצמי של חומר המוגדר בתור סם, אסור לחלוטין מבחינת החוק בישראל.

 

סוגים של עבירות סמים נוער

עבירות סמים נוער כוללות מגוון סוגי עבירות ובכללן, שימוש בסמים, החזקת סמים, גידול סמים, ייצור סמים, סחר בסמים ועוד. הן אנשים בוגרים והן בני נוער וקטינים שהסתבכו בעבירות סמים, נדרשים לסיוע של עורך דין פלילי מיומן ומנוסה. עורך דין סמים יסייע לחלץ אותם מהבעיה המורכבת שאליה הם נקלעו.

עבירות סמים נוער
עבירות סמים נוער

סוגי עבירות הסמים הנפוצות בקרב בני נוער בישראל כיום

עם עבירות הסמים המאפיינות בני נוער בישראל ובכלל, ניתן למנות בעיקר את העבירות של החזקת סמים לשימוש עצמי ועבירות של שימוש בסמים. עם זאת, יש לא מעט מקרים בהם בני נוער מסתבכים בעבירות חמורות יותר של החזקת כמות גדולה של סמים ועבירות של סחר בסמים.

מדובר בסמים בדרגות שונות, הן סמים קלים והן סמים קשים. במרבית המקרים, הסחר בסמים מתבצע בין בני הנוער לבין עצמם. המניעים למעשים הללו הם מגוונים. לעיתים המעשה נובע מהרצון של מבצע העבירה להיות מקובל מבחינה חברתית, תוך שהוא מזהה באופן שגוי את החזקת הסם והמסחר גו כאמצעי לגיטימי להשגת המטרה.

במקרים אחרים, המניע הוא רווח כספי גדול וקל. במקרים מעטים בלבד קרה שבני נוער וקטינים הואשמו או הורשעו בעבירה של ייצור סם.

 

ההבדל בין עבירות סמים נוער לעבירות סמים במבוגרים

על פניו, ניתן היה להניח שלא אמור להיות הבדל ממשי באופן בו רשויות החוק והמשפט מטפלות בעבירות סמים נוער לעומת עבירות סמים בבגירים. אולם בפועל, כן קיימים הבדלים שחשוב לתת עליהם את הדעת. יצויין בהקשר זה כי עצם השוני ביחסן של הרשויות בישראל לעבירות סמים נוער, נגזרת מהעובדה שמאמצי שיקום של בני נוער ש"נפלו לסמים" עשויים לשאת פרי בטווח הארוך, הרבה יותר מאשר מאמצי אכיפה שכוללים ענישה מחמירה ואף כליאה מאחורי סורג ובריח.

הנחת היסוד של המערכת המשפטית הינה שבני נוער רבים בגיל ההתבגרות בוחרים להתנסות בצריכת סמים, אך אין פירושו של דבר כי ההתנסות תוביל בהכרח לקריירה עבריינית. יחד עם זאת, כאשר נער/ה נתפסים ונאשמים בעבירות סחר בסמים, גידול סמים או ייצור סמים, בכל זאת ישנן השלכות משפטיות למעשיהם.

אולם ישנם מצבים שנער/ה עם היסטוריה פלילית נקייה, יוכלו להסתייע בשירותיו של עורך דין סמים מנוסה כדי לסגור את התיק במשטרה גם ללא הגשת כתב אישום על עבירות סמים נוער, וזאת בהינתן ולא מדובר בעבירת סמים חמורה במיוחד.

מנגד, כאשר בגירים נאשמים באותן עבירות סמים, גורמי האכיפה והחוק אינם ממהרים להקל בגזר דינם. החוק אינו מאפשר לבגיר ליהנות מן הספק כשמדובר על עבירות סמים של ייצור סמים וסחר בסמים, לאור העובדה שמצופה מאדם בוגר להבין ולהפנים את משמעותם של מעשיו ולתת את הדין על השלכותיהם. ליחסו של החוק לבגירים בעבירות סמים ישנה מטרה עיקרית אחת, והיא לייצר רתיעה מפני חזרה על העבירות שבוצעו.

 

איזה סיוע עורך דין פלילי יכול להעניק לבני נוער שהסתבכו בעבירות סמים?

סיוע משפטי מקצועי אשר ניתן מטעמו של עורך דין פלילי מנוסה, שצבר הצלחות רבות בתיקי עבירות סמים נוער, עשוי לאפשר, במקרים מסוימים, גם ביטול מוחלט של ההליך הפלילי בו מעורבים הנער או הנערה ואף את מחיקת הרישומים הפליליים שנרשמו לרעתם כליל.

עורך דין פלילי המטפל בעבירות סמים נוער ובקיא בעבודתו, מצליח במקרים רבים, גם למתן את גזר הדין לטובת לקוחותיו הצעירים שבכל זאת הורשעו בבית המשפט לנוער בעבירות סמים, ובכך מונע פגיעה מיותרת בעתידם של המתבגרים.

 

איך בוחרים עורך דין פלילי לייצוג בעבירות סמים נוער?

הבחירה בעורך דין פלילי לייצוג בעבירות סמים נוער, צריכה להתבסס על סוג התמחות של עורך הדין ומידת ההצלחה שלו בסיוע ללקוחות קודמים במקרים דומים. עורך דין המלווה משפטית בני נוער בהליכים פליליים שסביב עבירות סמים נוער, נדרש להיות בעל התמחות בייצוג קטינים כמו גם בטיפול בתיקי סמים.

בנוסף לאלו, חשוב לשים לב גם למידת האמון שנוצרת בין הלקוח – קרי הנער או הנערה שזקוקים לסיוע משפטי בהקשר לעבירות סמים נוער, לבין עורך הדין שאת שירותיו אתם שוקלים לשכור. ככל שיווצרו יחסי אמון מבוססים יותר בין הצדדים, כך הפתיחות והכנות של הנער/ה יהיו גדולות יותר ויאפשרו לעורך הדין מרחב תמרון גדול יותר בפן המשפטי.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר