עבירות סייבר – עונש

העידן המודרני הביא אתו חידושים רבים. אחד התחומים שכבר מושפעים מהחידושים הטכנולוגיים הוא תחום הסייבר. יותר ויותר מקרים של עבירות סייבר נחשפים והמערכת המשפטית מבצעת ללא הרף התאמות לעידן החדש.

מה זה בעצם עבירות סייבר? מהו העונש על עבירות סייבר? מה קורה במפגש שבין עבירות סייבר לעבירות רגילות? מה אפשר לעשות כדי למנוע עבירות סייבר? מתי כדאי לפנות לעורך דין בגין עבירות סייבר? בהמשך המאמר נמקד את הדברים ונביא הסבר פשוט ומובן לכל הסוגיות שהוזכרו.

עבירות סייבר – מה זה בעצם

משמעות המושג עבירות סייבר הוא ביצוע עבירה באמצעות שימוש ברשת האינטרנט או במחשב. חוק המחשבים עוסק בצורה מפורטת בנושא, תוך הגדרת עבירות מחשב מסוימות כעבירות פליליות. משמעות ההגדרה הזאת היא שקיימת אפשרות לשפוט את העבריינים ויש ענישה מוגדרת בחוק לסוגים שונים של עבירות.

 

עבירות סייבר – פנים רבות להן

להלן רשימה חלקית של דוגמאות לעבירות סייבר:

  • חדירה למחשב שלא כדין: חדירה למחשב שלא ברשות הבעלים או המפעילים שלו. במילים אחרות – פריצה למחשב במטרה לגנוב ממנו נתונים, תוכנות או קבצים. גם פריצה לרשת חברתית, כלומר לשם משתמש או לפרופיל של אדם, נחשבת חדירה למחשב.
  • חדירה לחומר שמור במחשב לצורך ביצוע עבירה אחרת: למשל – גניבת סיסמאות מספרי חשבון או מספרי אשראי, לשם גניבת כספים בשלב מאוחר יותר.
  • שיבוש או הפרעה למחשב: פריצה למחשב ועריכת שינויים המשבשים את הפעילות שלו. לדוגמה – החלפת קבצים מקוריים בקבצים המבצעים פעולות זדוניות, כדוגמת סוסים טרויאניים.
  • הפצת וירוסים (נוזקות): גם ייצור או הפצה של וירוס מחשבים נחשבים, כל אחד לחוד ושניהם ביחד, לעבירות סייבר.
  • גניבת מידע: פריצה למחשב לשם גניבת מידע היא עבירת סייבר לכל דבר ועניין.

 

עבירות סייבר – איזה עונש קבוע בצידן?

עבירות הסייבר שהוזכרו לעיל, וגם אלה שלא הוזכרו, נחשבות עבירות פליליות לכל דבר ועניין. העונשים על עבירות כאלה עלולים לנוע בטווח שבין שלוש שנות מאסר לבין חמש שנות מאסר, בהתאם לאופי העבירה, לחומרה שלה ולמטרות שלה. יש עבירות שבוצעו אך ורק לשם השעשוע.

עבירות אחרות בוצעו לשם גניבת מידע מהמחשב עצמו, במסגרת תחרות עסקית או בעקבות הרצון של מישהו להשיג מידע או קבצים הנמצאים ברשותו של אדם חד, ולא ניתן להגיע אליהם הדרך אחרת. ואולם העבירות החמורות ביותר הן עבירות סייבר המשמשות מעין הכנה לעבירות פליליות "קלאסיות".

בנושא הזה נעסוק בסעיף הבא. ואולם זה המקום להבהיר כי העונש על עבירות מהסוג האמור הא מחמיר יותר.

עבירות סייבר - עונש
עבירות סייבר – עונש

מה קורה במפגש בין עבירות סייבר לעבירות רגילות

לא אחת קורה שעבירות סייבר המבוצעות כנגד מחשב אחד או כמה מחשבים בו זמנית, נועדו לשמש פלטפורמה לביצוע עבירות פליליות "קלאסיות" עם העבירות הללו ניתן למנות בעיקר עבירות של גניבה או העברת כספים לא מורשה מחשבונות הבנק של קורבנות העבירה. עבירות פליליות נוספות שעלולות להתבצע בעקבות גניבת מידע ממחשב הן עבירות של זיוף מסמכים, או עבירות של התחזות לאחר, באמצעות שימוש בפרטים שלו.

סוג נוסף של עבירות פליליות שמגיעות בעקבות עבירות סייבר היא הונאה באמצעות כרטיסי אשראי, קבלת דבר במרמה וכן הימורים באינטרנט, שעלולים לגרום נזקים כספיים משמעותיים לבעלים האמיתיים של כרטיס האשראי.

 

על הנזקים הנלווים לעבירות סייבר

להלן רשימה קצרה של עבירות פליליות נוספות, שעלולות להיות תוצאה ישירה של עבירות סייבר:

גניבת מידע ורכוש גניבת קודים או מידע אחר מהמחשב, יכול לשמש לפריצה לבית או לעסק ולגניבת כספים, מכשירים או בחורות יקרות.
הטרדה מאיימת איום בחשיפת מידע, אם לא יתקבל כופר בסכומים שהעבריינים מבקשים.
עבירות על ביטחון המדינה לא אחת התפרסמו בתקשורת ידיעת על גניבת מחשבים או מידע רגיש ממחשבים, שעלול לשמש בהמשך לפגיעה במדינת ישראל או באזרחיה.

המחוקק מכיר בעובדה שכל אחת מהעבירות הללו יכולה להתבצע גם אם הקורבנות מעולם לא פגשו את העבריינים. לפיכך האחריות הפלילית של העבריינים איננה פוחתת גם אם הצדדים מעולם לא נפגשו פנים אל פנים.

 

מה אפשר לעשות כדי למנוע עבירות סייבר

בדרך כלל, ההצלחה של עברייני סייבר תלויה ברשלנות של קורבנות העבירה. רק במקרים מעטים יחסית, נזקקו עברייני הסייבר לפעולות מתוחכמות על מנת להשיג מידע. כיוון שכך, פעולות פשוטות והתנהגות זהירה של קורבנות פוטנציאליים, שזה בעצם כל אחד מאיתנו, עשויה למנוע את עבירת הסייבר הבאה.

להלן מספר פעולות פשוטות שיכולות למנוע עוגמת נפש והפסדים כספיים משמעותיים:

  1. התקנת סיסמאות והצפנה:  רבים ראים בהקלדת סיסמאות לאתרי אינטרנט או בעת כניסה לחשבונות מטרד. למעשה, התקנת סיסמאות היא אמצעי אבטחה בדוק שיכול בהחלט למנוע בעיות בהמשך.
  2. סיסמאות מתוחכמות: הטעות הטריוויאלית ביותר שאפשר לעשות היא לייצר סיסמה בנוסח "123456". לכאורה, מדובר בסיסמה חוקית וגם קל מאד לזכור אותה. הבעיה היא שזה מסוג הדברים שעברייני סייבר מחפשים קודם כל.
  3. אימות דו שלבי: מעבר לסיסמה, אש אתרי אינטרנט המאפשרים אימות דו שלבי – כלומר אישור באמצעות מכשיר טלפון נייד או אחר, חוץ מהסיסמה. זוהי עוד שכבת אבטחה, ורצוי לעשות בה שימוש.
  4. לא לשמור קובץ עם סיסמאות במחשב: רבים חושבים שהם מאד מתוחכמים, ושומרים קובץ עם סיסמאות לאתרים במחשב.

 

בשורה התחתונה

בכל הנוגעת להגנה מפני עבירות סייבר, זהירות היא שם המשחק. ככל שאדם נוקט משנה זהירות בעת השימוש במחשב ובאינטרנט, כך הסיכויים שלו להיפגע כתוצאה מביצוע עבירות סייבר הם נמוכים יותר. עם זאת, אם בוצעה כנגדך עבירת סייבר, חשוב לטפל בנושא במהירות.

בראש ובראשונה יש לזהות את הפרצה ולטפל בה. בהמשך כדאי לפנות לעורך דין פלילי שיסייע בהגשת תביעה כנגד העבריינים. את, בעיקר במקרים שבהם הם הצליחו לגנוב סכומי סף גבוהים מהחשבון או לבצע פעולות בשמו של הקורבן.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין עבירות מחשב

בעשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגי. תמורות אלו, הובילו לכך שסוגים רבים של עבירות פליליות מתבצעים כיום בכלים ממוחשבים ובאמצעות רשת האינטרנט. מאחר

עבירות מחשב עונש

בעידן בו אנו חיים, השימוש במחשב הולך וגדל מיום ליום, כאשר מחשבים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו. בין המטרות הרבות שלשמן מחשבים משמשים אותנו

עבירות סייבר

אחד מסממניו העיקריים של העידן המודרני, הוא המעבר של חלק נכבד מן הפעילות המסחרית, הטכנולוגית והכלכלית, לזירה הדיגיטלית, קרי – רשת האינטרנט, ובשמה הנוסף –

עורך דין עבירות סייבר

במאה ה – 21 חלק ניכר מהפעילות העבריינית עבר מתנהל במרחב הקיברנטי, הלוא הוא רשת האינטרנט. הטיפול בעבירות אינטרנט סייבר, מטבע הדברים, מחייב את רשויות