עבירות אינטרנט וסייבר

העידן המודרני מאופיין בכך שחלק ניכר מן הפעילות העסקית, הטכנולוגית והפיננסית, מתנהל כיום באמצעים דיגיטליים, דרך רשת האינטרנט, או בשמה הנוסף – רשת הסייבר. אולם עם התרחבותה של הפעילות במרחב האינטרנטי, כך מתפשטת גם התופעה של עבירות אינטרנט וסייבר.

מדובר על מגוון נרחב של עבירות פליליות, שהמאפיין המרכזי שלהן הוא בהיותן עבירות שמתבצעות דרך רשת האינטרנט, ללא מפגש פיסי בין מבצעי העבירה לבין קורבנותיהם. כיצד עבר חלק כה נרחב מן הפעילות המסחרית והפיננסית אל רשת האינטרנט? מהן עבירות אינטרנט וסייבר בדיוק? מה עלולות להיות ההשלכות הנגזרות מהן? ומהו תפקידו של עורך דין פלילי בתיקי עבירות אינטרנט וסייבר? בסקירה הבאה נדון בנושא מורכב ואקטואלי, שהשפעותיו על החיים של כל אחד מאיתנו, הולכת ומתעצמת מיום ליום.

המעבר של פעילות המסחר לזירה האינטרנטית – התשתית המאפשרת עבירות אינטרנט וסייבר

מאז שנכנסו מנועי החיפוש לחיינו, בשלהי שנות ה – 90 במאה ה – 20, עסקים רבים ממגוון ענפים החלו לנהל נתח נכבד מפעילותם העסקית באמצעים אינטרנטיים. כיום, חלק ניכר מפעילות המסחר במדינת ישראל ובעולם המערבי בכלל, מתנהל בזירה הקיברנטית.

מדובר על פעילות כלכלית בהיקפים עצומים, שכוללת רכישה מקוונת של מגוון סוגי מוצרים ושירותים שעד לפני פחות מ – 3 עשורים ניתן היה לרכוש באופן פיזי בלבד. עם התקדמות הטכנולוגיה והזמינות הגדלה של אמצעי הסליקה הדיגיטליים, הלך והואץ המעבר של צרכנים ובעלי עסקים כאחד לזירת המסחר האלקטרוני.

כיצד המעבר המואץ לפעילות מסחרית באינטרנט קשור לעבירות אינטרנט וסייבר?
בשנים האחרונות, רכישת מוצרים באינטרנט הפכה מקובלת מתמיד, כאשר לקוחות התרגלו לקבל מוצרי צריכה שונים עד לפתח ביתם בקלות, במהירות ובמחירים נוחים מבעבר. מנגד, הספקים מצידם הפנימו כי המעבר למכירה באינטרנט מאפשר להם לקצץ באופן משמעותי בעלויות המכירה, להגיע לנתח לקוחות נכבד יותר, ולהגדיל את שולי הרווח שלהם. התובנות האלה בדיוק, הן אלו שהובילו לכך שכיום, כמעט כל בעל עסק שמכבד את עצמו, מנהל לפחות חלק ממאמצי המכירה שלו באמצעים אינטרנטיים.

עבירות אינטרנט וסייבר
עבירות אינטרנט וסייבר

כל שנדרש לשם כך הוא אתר אינטרנט פעיל ואמצעי סליקה מקוונים. תוסיפו לזה את העובדה שהוצאות הפרסום באינטרנט כיום, הן נמוכות באופן משמעותי מכפי שהיו בעבר, ושהיכולת של המשווק הדיגיטלי למקד את מאמצי הפרסום שלו בקהלי יעד ספציפיים גדלה לאין שיעור, ותקבלו תשתית שמאפשרת גם לבעלי עסקים קטנים לקחת חלק בחגיגה, ולהגיע לקהל צרכנים שניתן לשווק לו מגוון שירותים ומוצרים.

למרבה הצער, יחד עם שגשוג פעילות המסחר בזירה האינטרנטית, והיכולת לנהל עסקאות מכירה מרחוק, באמצעות סליקה מקוונת, נוצר חלון הזדמנויות נדיר עבור גורמים בעלי כוונות זדון המחפשים דרכים לייצר לעצמם הכנסות באמצעים בלתי חוקיים. על כך נסביר בפרוטרוט בשורות הבאות.

מהן עבירות אינטרנט וסייבר בדיוק ומה מאפיין אותן?

עבירות אינטרנט וסייבר, הן עבירות פליליות המתבצעות במרחב המקוון של רשת האינטרנט והרשתות החברתיות. עבירות אלו נסובות ברובן הגדול, סביב עבירות גניבה או עבירות מין – כאשר ההבדל המשמעותי בין עבירות אינטרנט וסייבר ובין עבירות פליליות המבוצעות מחוץ לרשת, נוגע לרמת התחכום של העבריינים.

עבירות אינטרנט וסייבר – מה עלולות להיות ההשלכות הנגזרות מהן?

מאז ומתמיד, מעשי גניבה ומרמה הן אחת הדאגות המעסיקות כל בעל עסק. האמת העגומה היא, שעצם המעבר לפעילות מסחרית ברשת האינטרנט, לא רק שלא סייע למיגור תופעת הגניבות מעסקים – הוא אף הפך את הגניבות למתוחכמות יותר וקשות יותר למניעה. אם בעבר, בעל חנות שמעוניין היה להגן על המלאי בעסק שלו, יכל לעשות זאת באמצעות התקנת מערכת אזעקה ומצלמות אבטחה בחנותו, הרי שהיום – הסכנה הנשקפת לעסק אינה רק גניבה ישירה מהעסק עצמו.

גם פרטיותם וכספם של לקוחותיו של העסק מצויים בסכנה מתמדת. עבירות אינטרנט וסייבר מתבצעות בתצורה של גניבת מידע, אשר באמצעותו מפיקים עברייני הסייבר הכנסה. למותר לציין כי הסכנה הנשקפת לצנעתו של הפרט שעבריין סייבר הצליח לשים את ידיו על פרטיו האישיים ו / או פרטי התשלום שלו בעקבות עסקת רכישה באינטרנט, היא לא פחות חמורה מן הסיכון הפיננסי.

מהן עבירות אינטרנט וסייבר מסוג גניבת מידע?

בנוסף לעבירות גניבה שמתבצעות במרחב האינטרנטי על בסיס קבוע, עבירות סייבר מסוג אחר מתרחשות ברשת האינטרנט על בסיס יומיומי, והן עבירות של גניבת מידע (ובעגה מקצועית "פישינג"). עברייני סייבר מתמקדים אף בגניבה של סודות מקצועיים, סמלים מסחריים וכן פטנטים.

בנוסף לאלו, ישנם גם עברייני סייבר מתקדמים שבמסגרת פעילות העבריינית גם מעמידים למכירה ברשת גם מוצרים בלתי חוקיים, כדוגמת כלי נשק. כל זאת, בנוסף לפגיעה בשרתי אינטרנט ומחשבים פרטיים באמצעות החדרת תוכנות רוגלה ווירוסים למחשבים אלו.

האם כל אדם עלול ליפול קורבן לעבירות אינטרנט וסייבר?

במציאות של היום, כל אדם עלול בהחלט ליפול קורבן לעבירות סייבר. יחד עם זאת, אדם המודע למכלול הסכנות האורבות ברשת האינטרנט ונזהר במעשיו, יכול להפחית במידה רבה את סיכוייו להיפגע מעברייני הסייבר ומעלליהם. כלל האצבע בהקשר זה, הוא למעט עד כמה שניתן במסירתם של נתונים אישיים ופרטים פיננסיים באינטרנט, ובכללם פרטי אשראי, פרטי חשבון הבנק, או סיסמאות אישיות. הקפדה על הכללים הללו, כלשעצמה יכולה להפחית במידה משמעותית את הסיכוי של אדם מן היישוב להיפגע מעבירת סייבר.

מה בעלי עסקים יכולים לעשות כדי להגן על לקוחותיהם מעברייני סייבר?

ככל שבעליהם של אתרי מסחר אינטרנטיים יקפידו לפעול בהתאם לנהלי אבטחת המידע, לבצע עדכון תכוף בסיסמאותיהם ולהימנע מהשימוש בסיסמאות שקל לפצח, סביר שתקטן חשיפתם של אתריהם לעברייני סייבר הלוטשים עיניהם לכיוון נתוני הלקוחות המאוחסנים בהם.

יחד עם זאת, יש לציין כי לעיתים אין דרך להימנע כליל מהחשיפה לעבירות אינטרנט וסייבר. זאת מאחר וככל שהטכנולוגיה הולכת ומתקדמת, כך גם עברייני הרשת מסגלים לעצמם טקטיקות מתקדמות יותר להונאה ופריצה. כמו כן, בחסות האנונימיות של רשת האינטרנט, קשה עד בלתי אפשרי לעתים, להתחקות אחר עקבותיהם.

עבירות אינטרנט וסייבר – כיצד ניתן להתגונן מפניהן?

כבר מנינו לעיל כמה פעולות שניתן לבצע לטובת שמירה על הפרטיות ומניעת גניבות ברשת האינטרנט, ובכללן הימנעות ממסירת מידע אישי ופרטי תשלום לגורמים בלתי מוכרים. בהקשר זה, ראוי להזכיר שעבור בעלי עסקים המנהלים את פעילותם במרחב הדיגיטלי, מומלץ לבצע גם גיבוי מערכות ונתונים על בסיס קבוע, כדי להגן על עצמם מפני פריצות והשחתה בידי גורמים עוינים.

עם זאת, כפי שציינו לעיל, עדיין ישנם מקרים שבהם לא די במכלול אמצעי אבטחת המידע המופעלים על מנת למנוע פגיעה בפרטיותם או בכיסם של אנשים פרטיים ובעלי עסקים במרחב האינטרנטי. בדיוק בהקשר הזה נכנס לתמונה עורך דין פלילי שתחום התמחותו הוא עבירות אינטרנט וסייבר.

מהו תפקידו של עורך דין פלילי בתיקי עבירות אינטרנט וסייבר?

עורך דין עבירות אינטרנט וסייבר הוא כאמור עורך דין פלילי המסייע בחשיפת עבירות פליליות המתבצעות ברשת האינטרנט. היה ואתם נדרשים לנקוט בפעולה משפטית בעקבות פגיעה מעברייני סייבר, או שאתם דווקא חשודים או נאשמים בביצוע עבירות אינטרנט וסייבר – ייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין פלילי עם הבנה טכנולוגית וניסיון בטיפול בתיקים של עבירות אינטרנט וסייבר, יסייע לכם להימנע משגיאות שעלולות לעלות לכם בסכומי כסף גדולים, זמן  יקר ובחשיפה בלתי רצויה, ולמצות את הזכויות שלכם בהליכים הפליליים.

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

שאלות ותשובות בנושא

עבירת סייבר הינה לרוב גניבה של מידע פרטי, כאשר המידע נע בין פרטים מזהים אישיים ועד לפטנטים, סמלים מסחריים וכדומה. בנוסף, קיימות עבירות הנוגעות למכירה ברשת של מוצרים בלתי חוקיים, וכמו כן עבירות הנוגעות להחדרת ווירוסים למחשבים או השתלטות על שרתים ואתרים של גורמים ציבוריים ופרטיים כאחד.
החל משנות ה- 90, עסקים רבים מוצאים לנכון להשתמש באינטרנט לטובת ניהול פעילותם העסקית. מקומות רבים עברו לתת שירות דרך האינטרנט מתוך גישה לקהל רחב יותר, והוצאות נמוכות. כתוצאה מכך, לא ניתן להתחמק היום מהזנת פרטיכם האישיים באינטרנט, ונוצר מצוד אחר פרטים אלו על ידי עברייני סייבר.
בניגוד לעבריינים המבצעים גניבות במרחב הציבורי, אחר עברייני סייבר קשה להתחקות לאור העקבות המעטים (אם בכלל) שהם משאירים אחריהם. על מנת להתגונן מפגיעה במידע הפרטי שלכם מומלץ להחזיק בגיבויי של המידע החשוב לכם, וכמו כן להשתדל להשתמש בהגנות מרביות (סיסמאות) בהתאם לנהלי אבטחת מידע.
בניגוד לעבירת גניבה, עבירת סייבר עלול לקחת זמן רב לזהות, דבר הבעייתי במיוחד במידה ונגנבים נתונים כמו פרטי כרטיס אשראי. בניגוד לגניבה של כסף מהפרט, גלום כאן פוטנציאל רב של פגיעה בזולת, ואם לא דיי בכך, בניגוד לגניבה רגילה, בגניבה מסוג זה הגנב עלול להיות בכל מקום בעולם.

מידע נוסף בנושא

עורך דין עבירות מחשב

בעשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגי. תמורות אלו, הובילו לכך שסוגים רבים של עבירות פליליות מתבצעים כיום בכלים ממוחשבים ובאמצעות רשת האינטרנט. מאחר

עבירות סייבר – עונש

העידן המודרני הביא אתו חידושים רבים. אחד התחומים שכבר מושפעים מהחידושים הטכנולוגיים הוא תחום הסייבר. יותר ויותר מקרים של עבירות סייבר נחשפים והמערכת המשפטית מבצעת

עבירות מחשב עונש

בעידן בו אנו חיים, השימוש במחשב הולך וגדל מיום ליום, כאשר מחשבים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו. בין המטרות הרבות שלשמן מחשבים משמשים אותנו

עבירות סייבר

אחד מסממניו העיקריים של העידן המודרני, הוא המעבר של חלק נכבד מן הפעילות המסחרית, הטכנולוגית והכלכלית, לזירה הדיגיטלית, קרי – רשת האינטרנט, ובשמה הנוסף –

עורך דין עבירות סייבר

במאה ה – 21 חלק ניכר מהפעילות העבריינית עבר מתנהל במרחב הקיברנטי, הלוא הוא רשת האינטרנט. הטיפול בעבירות אינטרנט סייבר, מטבע הדברים, מחייב את רשויות

עורך דין אייל שמולביץ - תמונת פרופיל
עו"ד פלילי - אייל שמולביץ

משרד עו"ד אייל שמולביץ עוסק אך ורק בתחום הפלילי ונחשב ותיק ומוביל בתחום. עו"ד שמולביץ הינו מומחה בעל מוניטין רב מזה למעלה מ 20 שנה, מאחוריו אלפי משפטים בתחום הפלילי ואינספור סיפורי הצלחה.

צריכים סיוע וליווי משפטי?