עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים הנחשבים כסמים מסוכנים, מהי הענישה המוטלת על עבירות סמים, ואילו כמויות מוגדרות, כסמים לצריכה עצמית.

ארגוני סמים בעולם

בעולם קיים שוק שחור המורכב מגידול, ייצור, הפצה ומכירה של סמים. ארגוני סמים שונים, מתמחים בשלבי המסחר השונים, לאורך שרשרת האספקה האזורית, כדי להגביר את יעילות הייצור. קצה השרשרת, נמצא אצל סוחר הסמים ברחוב, דרך כנופיות רחוב וסוחרים הפועלים כקבלנים, ומגיע עד לאימפריות מסחר, הדומות בגודלן לארגונים ממשלתיים.

 

ייצור סמים בעולם

גידול צמחי הסם בעולם, עשוי להתבצע בשדות, בחוות חקלאיות או בדירות מגורים וחממות, וחלק מהסמים מיוצרים אף במעבדות סמים, הממוקמות במבני מגורים או במבנים נטושים. חלק ניכר מגידול סמים לא חוקיים, נעשה במדינות מתפתחות, אולם גם במדינות מפותחות קיים גידול וייצור של סמים.

במקומות בהם הסחר אינו חוקי, חלק גדול ממשאבי הרשויות מוקדש לטיפול בעבירות סמים. במדינות עניות יותר, מתנהל חלק מהסחר בסמים, עקב השחיתות ברשויות האכיפה, וההון הרב הקיים בארגוני הסמים.

 

פקודת הסמים

החוק אינו מבחין בין סמים קלים לסמים קשים, ולכן מכירה של הרואין או מכירה של קנאביס, נכנסות לאותה קטגוריה, של סחר בסמים מסוכנים – ללא כל הבחנה בין השניים. החוק מתיר שימוש עצמי, של עד 15 גרם לקנאביס וחשיש, ועד 0.3 גרם לקוקאין.

עבירות ייצור סמים
עבירות ייצור סמים

עבירות סחר, ייצוא, יבוא, הספקה ותיווך

עבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית, מהווה פגיעה פוטנציאלית באדם עצמו, אולם, גידול או ייצור של סמים, מהווה את השלב הראשון להפצת הסם הלאה, ומאפשר שימוש ופגיעה בציבור הרחב. אי לכך, הענישה על עבירות אלו – חמורה.

עבירות של סחר, ייצוא, יבוא, הספקה ותיווך, נחשבות לעבירות הסמים החמורות ביותר, והעונש עליהן הוא עד 20 שנה. בנוסף, התביעה גם יכולה להגיש בקשה, להגדרת הנאשם כסוחר סמים, ובכך לאפשר לה להחרים או לעקל נכסים של הנאשם, בטענה שהשיג אותם באמצעות עסקאות סמים. ברוב המקרים, נאשם המואשם באחת מעבירות אלו, ימצא את עצמו במעצר עד תום ההליכים.

 

המלחמה בסמים

המשטרה נלחמת רבות ובאופן נוקשה מאוד, בעבירות הסמים. זוהי למעשה עבירה שבה משתתפים ביודעין כל הצדדים בעסקה, ולפיכך היא איננה כוללת קורבנות או מתלוננים שיעידו עליה או יגישו תלונה. אי לכך, מפעילה המשטרה מחלק סמים מומחה, הפועל בצורה נרחבת מאוד בשטח, ומגייס מודיעין שוטף, לגבי עברייני סמים וארגוני פשע העוסקים במכירה והפצה.

בנוסף, אוסף מחלק הסמים גם ראיות, ומתחקר את הקונים הכבדים, במטרה להביא עבריינים לדין מהר ככל האפשר. למרות שהמשטרה, על פי חוק, איננה מבדילה בין סוגי הסמים, מבחינת חומרת העבירה, שופטי בית המשפט והפרקליטות, נוטים לבחון כל מקרה לגופו.

 

סמים קלים וסמים קשים

עד לסוף שנות ה- 90, נחשבו כול סוגי הסמים, כמסוכנים באותה המידה, ועל כן נשפטו באופן דומה. אולם כיום, המודעות והשיח הגובר בנושא זה, וכן הופעתם של סמים מזוקקים ורעילים, בעלי השפעות פסיכואקטיביות חריפות, יצרו מעין הפרדה בין הסמים הקלים, כמו הקנאביס והחשיש, לבין הסמים הקשים כמו הקוקאין, הרואין, אקסטזי ועוד.

כיום, המודעות לנזקי הסמים הקשים גבוהה מאוד, ולכן הענישה עבורם, חמורה הרבה יותר. בעת הדיון בבית המשפט, יבדוק השופט האם זוהי המעידה הראשונה של הנאשם, האם יש לו עבר פלילי, האם השימוש היה בסם קל כגון קנאביס, או בסם קשה כגון הרואין, ולכל אחד מפרטים אלו, תהיה חשיבות רבה במתן העונש.

 

גידול קנאביס או הפקת סם סינטטי

לעומת העבירה של שימוש עצמי בסמים, שלעיתים מסתיימת בלא כלום, החוק מתייחס בחומרה לכל השלבים, אשר מאפשרים לאחר מכן שימוש, סחר ואספקה של סמים לאחרים. ייצור של סמים סינטטיים, הוא מהלך שכמעט תמיד עומד מאחוריו הרצון לרווח כספי, אולם גידול כמות קטנה של קנאביס, יכול בהחלט להיות לשימוש עצמי – החוק מתייחס לשניהם, כעוברים על אותה העבירה.

 

גידול קנאביס לשימוש עצמי או לסחר

בשנים האחרונות התפתחה מגמה, של אנשים המגדלים בביתם צמחי קנאביס. החוק אינו מבחין בין אנשים המגדלים קנאביס עבור צריכה עצמית, או עבור מטרות סחר ורווח כלכלי. אולם, לאור המקרים הרבים של גידול סמים, ישנה אבחנה כזו בבית המשפט.

במקרה של גידול סמים, יפסוק בית המשפט לפי הפרמטרים הבאים: כמות השתילים שנמצאו, התכנון שקדם לביצוע העבירה, מספר המעורבים בגידול, ועברם הפלילי. בנוסף, יפסוק בית המשפט גם לפי אופי הגידול, כמות הסמים שגודלה, התחכום שבייצור הסמים ועוד. אין דין שווה בין מי שגידל עציץ בלבד, כדין מי שהחזיק מעבדה מתוחכמת בביתו, והיא מלאה במוצרים וחומרים ייחודיים.

 

לסיכום

החוק אינו מבחין בין סמים קלים לסמים קשים, ולכן מכירה של הרואין או מכירה של קנאביס, נכנסות לאותה קטגוריה, של סחר בסמים מסוכנים, אולם לאור המקרים הרבים של גידול סמים, בשנים האחרונות, קיימת אבחנה כזו בבית המשפט. עבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית, מהווה פגיעה פוטנציאלית באדם עצמו, אולם, גידול או ייצור של סמים, מהווה את השלב הראשון להפצת הסם הלאה, ופוגע בציבור הרחב. אי לכך, הענישה על עבירות אלו – חמורה, ויכולה להגיע עד 20 שנה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר

עבירות סמים נוער

עם העבירות השכיחות יותר שבני נוער במדינת ישראל נוטים להסתבך בהן, ניתן למנות עבירות סמים נוער. מדובר בבעיה מטרידה במיוחד, לאור העובדה שעבירות סמים בבני