עבירות ועונשים בבית סוהר

הכניסה לבית הסוהר היא עונש חמור, אשר שולל מהאדם את חירותו באופן המשמעותי ביותר הקיים. החיים בתוך בית הכלא הם קשים וקשוחים, ועל האסירים ללמוד ולהסתגל, באופן מהיר ביותר, להתמודד עם שאר האסירים ועם הסוהרים והנהלת הכלא.

עבירות ועונשים בבית סוהר, הם כנראה חלק בלתי נפרד מהחיים, אך קיימים להם בלמים אשר מבטאים את העובדה שגם בכלא, לאחר שלילת הזכות הבסיסית ביותר, יש לפעול בהתאם לחוק ולכבד את זכויות האדם גם כשמדובר על אסירים. מטרת העונשים בכלא היא לשלוט באסירים ולקבוע גבולות, אך במקביל להכיל אותם ולהתייחס לכלל האסירים כאנשים בעלי זכויות.

בתי הסוהר כמוסדות כוללניים

עבירות ועונשים בבית הסוהר מתאפשרים מכיוון שבית הסוהר הינו מקום כוללני, אשר זכויותיו של האסיר אינן טריוויאליות., או דבר מובן מאליו. למעשה, הדיונים על זכויות אלה או אחרות, הן תולדה של שליטה ופריבילגיה. המהות של בתי הסוהר היא לשלוט בחיי האסירים, בכדי למנוע עבריינות מכל סוג.

בתמורה להתנהגות רצויה אשר נורמטיבית לחוקי הכלא, יקבל האסיר את זכויות הבסיס שלו, ובתמורה לעבירות על חוקי ונהלי הכלא- יקבל האסיר עונשים אשר ישללו את זכויותיו ואף יעצימו את שלילת החופש.

כאמור, עונשים אלה חייבים להיות מגובים על פי החוק, במקרה זה פקודת בתי הסוהר, וכל סטייה ממנו, מחייבת פנייה לעורך דין פלילי, אשר יוכל להסדיר את המקרה. עם זאת, יש לקחת בחשבון, כי התערבות עורכי דין בחיי הכלא אינה פשוטה והיא מחייבת היכרות עמוקה עם העולם שבפנים והאנשים העובדים בו.

 

אילו עבירות ועונשים קיימים בבית סוהר

העבירות שיכולות להיעשות בבית הסוהר הן מגוונות, ולמעשה רבות מאוד מכיוון שבית הסוהר אינו מקום דמוקרטי והאיסורים בו רבים. ההפשטה מהבגדים האזרחיים הרגילים בכניסה לכלא, והלבשת האסיר במדי המוסד, הינם הביטוי הראשוני לכך שאין ציוד אישי או אפשרות הכנסת פריטים ללא רשות לשטחי המוסד.

לאסירים אסור, מן הסתם, להכניס סמים, נשקים מסוגים שונים, או כל פריט אחר מן העולם החיצוני וכל תפיסה על הכנסת חפצים אלה תגרור עונשים משמעותיים, אשר ינסו לשלול את החופש מהאסירים באופן חמור אף יותר ממה שנעשה.

עבירות ועונשים בבית סוהר
עבירות ועונשים בבית סוהר

הפרדת אגפים בבית סוהר

שלילת החופש, הבסיסי ביותר מתבטא כבר בכניסה לכלא, כאשר מנהלי הכלא מחליטים על הפרדת אגפים, על פי דרגת המסוכנות של האסיר. על פי דרגות החומרה של האגפים, יחליטו מנהלי הכלא על דרגת הזכויות שינתנו, ועל דרגת חומרת העונשים.

עבירות ועונשים בבית סוהר ייענו באופן מחמיר באגפים בהם יושבים אסירים מסוכנים, ובאופן אחר באגפים בהם יושבים אסירים הנחשבים קלים יותר. בכל מקרה בו נראה לאסיר כי זכויותיו נשללו באופן לא מידתי לחומרת העבירה, הוא יכול להתייעץ עם עורך דין פלילי, אשר יבקרו בכלא, ויוכל לייעץ לו על המשך הטיפול במקרה.

 

עונש בידוד וזכות האסיר להתגונן

על פי פקודת בתי הכלא, עבירות ועונשים בבית סוהר יחייבו רק לאחר שניתן לאסיר להתגונן בפניהם. לפני הטלת העונש, יש לתת לאסיר את הזכות לשמוע את האשמה, את העונש ואת האפשרות להגיב על כך. עונש בידוד הוא עונש שכיח באופן יחסי, מכיוון שיש בו פן הרתעתי.

להיות בבידוד, במקום בו האינטראקציות עם שאר האסירים הם הדבר האחרון שנשאר, הוא קשה מאוד, בנוסף לעובדה ששאר הזכויות כמו טלוויזיה, ספרים או עבודה נשללות אף הן ומשאירות את האדם בחוסר מעש משווע. עונש הבידוד מוגבל בזמן, ובידוד מעל לשבעה ימים יוכל לתת רק מנהל הכלא.

כמו כן, הבידוד מאושר רק לתקופה של עד ארבעה עשר ימים, עם תקופות של הפסקה בין בידוד לבידוד של שבעה ימים.

 

עונש הפחתת ימי שחרור

לסוהרים ולמנהל הכלא יש עוד דרכים כדי למנוע עבירות ועונשים בבית סוהר. עונשים אלה כוללים הפחתת ימי שחרור, והגבלות על ביקורים. על פי פקודת בתי הכלא, רשויות המוסד יכולים להפחית ימי שחרור לאסיר שביצע עבירה, לתקופה של עד עשרים ואחד ימים.

שלילה נוספת של החופש היא מהותית ועלולה להיות מענה לעבירות חוזרות של האסיר. אסירים בבתי הכלא מציינים כי למנהל בית הכלא יש הרבה מאד כוח בידיים, והוא עלול להשתמש בו, כדי לבסס את שליטתו באסירים. בנוסף, הוא יכול לקבוע באופן זמני הגבלות על ביקורים, או על שיחות טלפון, מתוך רצון להגן על שאר האסירים או למנוע מצב בו מתוכננת, לדעתו, עבירה חמורה יותר.

יציאה לחופשה תינתן רק במקרה בו האסיר הוכיח התנהגות טובה, השתלבות בקבוצות הטיפול השונות, השתתפות בשיעורי חינוך, או מתן בדיקות שתן נקיות מסמים.

 

לסיכום

החיים בבית הסוהר מורכבים משכר ועונש, ולכן עבירות ועונשים בבית סוהר הם חלק מחיי המאסר. על האסירים להסתגל, במהרה ככל האפשר, לחוקים ולנהלים הקיימים בבית הסוהר, ולהתנהג על פיהם כדי לזכות שוב בזכויותיהם או להיות מוענשים בעונשים שונים אשר שוללים, באופן חמור יותר, את החופש ומרחב המחייה שלהם.

עונשים אלה יכולים להינתן רק במסגרת פקודת בתי הכלא, ולא לחרוג בדרגת חומרתם ממה שכתוב בחוק. כל הפרה שכזאת יכולה להיות מדווחת לעורך דין פלילי, ובמקרה הצורך להיות מטופלת בהתאם. עם זאת, יש לזכור כי בתי הכלא ומוסדותיו הינם מוסדות סגורים, אשר מעורבות עורכי הדין בהם היא קטנה, ודורשת, על פי רוב היכרות עם השיטה, המוסד והאנשים המעורבים בו.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים