עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן מהמורכבות שבספר החוקים, כאשר לרוב מדובר בעבירות כלכליות שונות אשר כוללות: הונאה כלפי רשויות המס, הונאת בנקים או גופים מוסדיים אחרים ועוד.

תחום עבירות ההונאה נפרס על כמה תחומים אשר נוגעים לשגרת החיים היומיומית והשפעתן של עבירות מסוג זה עשויות לפגוע בכל אדם ואדם. תחום זה של עבירות הונאה תפס תאוצה רחבה, עד כדי כך שבכדי לטפל בעבירות מסוג זה, הוקמה במשטרה יחידה הנקראת: יאח"ה – יחידה ארצית לחקירות הונאה, אשר מורכבת מעורכי דין, כלכלנים ורואי חשבון שעברו הכשרות בכדי לדעת לאתר אנשים שביצעו עבירות הונאה שונות.

סוגים של עבירות הונאה

לפי החוק במדינת ישראל, קיימים סוגים שונים של עבירות הונאה וכמו כן, מוגדר העונש הניתן בגין כל עבירת הונאה:

  1. הונאת נושים – בעבירה מסוג זה, אדם נותן במתנה דבר כלשהו או משעבד חלק מנכסיו בכדי להונות אדם או אנשים אחרים. על עבירה זו צפוי אדם לקבל שלוש שנות מאסר בפועל.
  2. קשרים לצורך ביצוע הונאה – בעבירה מסוג זה, מדובר באדם שקשר קשרים עם אנשים אחרים במטרה להשפיע במרמה על מחירו של פריט אשר נמכר בפומבי, או שנעזר באנשים אחרים לצורך סחיטת נכס מסוים (לעיתים באמצעות איום) מאדם או מאנשים מסוימים.
  3. התחזות לאדם אחר – בעבירה מסוג זה, מדובר באדם המתחזה לאדם אחר, בין אם הוא חי ובין אם הוא מת במטרה להונות אדם אחר או במטרה לזכות בכספי ירושה. על עבירה מסוג זה, צפוי אדם לקבל חמש שנות מאסר בפועל.
  4. הודאה כוזבת בהתחייבות – בעבירה זו, אדם מודה בקיומם של חובות של אדם אחר (או בכל מסמך משפטי אחר) וזאת מבלי לספק הוכחה או הצדקה כדין. על עבירה זו צפוי אדם להיענש בשלוש שנות מאסר בפועל.
  5. התחזות כבעל תעודה – מדובר בשימוש או בהצגה של תעודת הסמכה מסוימת שהתקבלה במרמה, מבלי שהיא התקבלה באופן תקין. עבירה זו מקבילה לעבירה של זיוף מסמכים והעונש על עבירה מסוג זה צפוי להיות עונש של שנת מאסר אחת ובנסיבות מחמירות – עונש של עד חמש שנות מאסר.
  6. התחזות לבעל תעודה – מדובר בעבירה בה אדם מנפיק תעודת אופי מסוימת בכדי שתסייע עבורו במציאת עבודה. על עבירה מסוג זה צפוי אדם להיענש בשנת מאסר אחת בפועל.
עבירות הונאה במגזר הפרטי
עבירות הונאה במגזר הפרטי

התפיסה הרווחת לגבי עבירות הונאה

ככלל, אחת מהתפיסות הרווחות לגבי עבירות הונאה, שהן מתקיימות בעיקר במגזר העסקי. אולם, עבירות הונאה שונות מהוות חלק בלתי נפרד מהשגרה היומיומית של כל אדם ולמעשה, לא מעט עבירות הונאה עשויות להתרחש גם במגזר הפרטי. מסיבה זו, חשוב להיות ערניים ולשים לב לכל פעולה של אדם מסוים, אשר עשויה להיראות חשודה או להדליק נורה אדומה.

 

כיצד תפעלו אם גיליתם שבוצעה עבירת הונאה נגדכם?

ההתמודדות עם עבירת הונאה שבוצעה כלפיכם עשויה להיות קשה, כאשר לא תמיד פשוט לאתר את האדם שביצע את מעשה ההונאה.

במידה ובוצעה עבירת הונאה נגדכם, כדאי שתפנו תחילה למשטרה על מנת שתוכל לטפל בנושא כפי יכולתה. בנוסף, ההמלצה היא לפנות לעורך דין פלילי אשר מתמחה בתחום ולהיעזר בייצוגו על מנת שיוכל לטפל עבורכם בהליך על הצד הטוב ביותר.

 

חשיבות ייצוג של עורך דין במקרה של עבירת הונאה

כאמור, עבירות הונאה שונות הפכו לנפוצות וניתן להיתקל בהן במקומות שונים, הן במגזר העסקי והן במגזר הפרטי. לפיכך, ישנה חשיבות גבוהה להצליח לאתר אותן ולדעת להתמודד איתן בכדי לצמצם את הופעתן ככל הניתן. יחד עם זאת, יש לזכור כי אנשים אשר מבצעים עבירות הונאה עושים זאת לרוב באמצעות תחכום וכלים מתקדמים בכדי שלא יתפסו אותם.

לרוב, אנשים המבצעים עבירות הונאה מודעים לכך כי העונש על כך עשוי להיות מאסר בפועל ולכן הם נוקטים באמצעי זהירות, בעודם מבצעים עבירות הונאה. מסיבה זו, איתורם של מבצעי הונאה עשוי להיות קשה ושלב איסוף הראיות נגדם עשוי להיות מתסכל.

בנוסף, כשבית המשפט גוזר את עונשו של אדם שביצע עבירת הונאה, הוא לוקח בחשבון פרמטרים שונים ולכן, אם אדם חשוד בביצוע עבירת הונאה, קיימת עבורו חשיבות גבוהה להיעזר בעורך דין מומחה, שיצג אותו בהליך הפלילי.

 

הונאה כלפי מוסדות ציבוריים

לעיתים, אנשים מנסים לנצל את חוקי המדינה בכדי לקבל כספים ו/או טובות הנאה אישיות. מקרים כאלה מתבטאים למשל ע"י צבירת קבלתות פיקטיביות כדי ליהנות מהחזרי מע"מ גבוהים בסוף שנה, ע"י דיווחי הכנסות כוזבות למס הכנסה התמורה להפחתת תשלומי מס שנתיים ועוד.

במקרים כאלה, כתב האישום כנגד אדם שביצע את המרמה עשוי להיות מורכב הן מעבירות הנוגעות לתחום המיסים והן מעבירות הנוגעות לתחום הזיוף והמרמה. ללל העבירות במקרים מסוג זה קיים היבט פלילי מחמיר וניתנים עליהם עונשים משמעותיים ולעיתים אף כבדים.

 

האם מתבצע רישום פלילי בגין ביצוע עבירת הונאה?

עבירות הונאה ומרמה הן עבירות פליליות לכל דבר ובגינן נפתח הליך פלילי כנגד החשוד בביצוע העבירה וכמו כן גם רישום פלילי במצב בו החשוד הורשע.

 

האם עבירות הונאה ומרמה קשורות רק לענף הכלכלי?

לרוב, עבירות מרמה מתקיימות בפן הכלכלי ו/או העסקי, אולם הן עשויות להתבצע גם בענפים אחרים שאינם קשורים לפן הכלכלי.

 

כיצד יפעל אדם שנחשד בביצוע עבירת הונאה?

אדם שנחשד בביצוע עבירת מרמה מסוימת יכול לפנות אל הפרקליטות או אל המשטרה באמצעות ייצוג של עו"ד פלילי. בנוסך, יכול הוא לנהל תהליך שימוע שבמסגרתו יבקש הוא לסגור את התיק הפלילי או להקל משמעותית את סעיפי האישום כנגדו.

ככל שעורך הדין הפלילי יסייע בייצוג הנאשם בשלבים מוקדמים יותר של התהליך, כך יגדל הסיכוי שחומר ההוכחות בתיק הפלילי ישרת את גרסת הנאשם. בכל מקרה, על החשוד להיעזר בעורך דין פלילי מומחה, אשר יש בידיו את המיומנות להחלשת הראיות הפליליות כנגד החשוד ככל הניתן.

 

מהי זכות החשוד לשימוע לפני הגשת כתב האישום בעבירת ביצוע הונאה?

לפי החוק, חשוד שנחקר בעבירה מסוימת, רשאי להגיש בקשה מנומקת בכדי לנסות לשכנע את התביעה שלא להגיש כתב אישום כנגדו. כשמדובר בעבירת מרמה, החשוד יכול לנסות להוביל לסגירת התיק כבר במעמד השימוע הפלילי, בטרם הגשת כתב האישום. לצורך כך, על החשוד לפנות באמצעות עו"ד למשטרה או לפרקליטות בכדי לקיים הליך שימוע שיוכל אולי לעזור בסגירת התיק הפלילי או בהקלה מסוימת בסעיפי האישום.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות הונאה במגזר העסקי

ככלל, עבירות של מרמה והונאה הולכות ונעשות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות והן מבוצעות במגוון של דרכים. לפי חוק, מדובר באחת מהעבירות החמורות ביותר ומסיבה

מרמה והפרת אמונים

ככלל, אחת העבירות הקשות שעובד ציבור או בעל משרה בתאגיד עשוי לבצע הינה עבירת הפרת אמונים. לפי ההגדרה של עבירה מסוג זה, מדובר בשימוש בכוח

ביצוע תחבולה

חקירה פלילית הינה מפגש בין חוקר ובין נחקר, אשר נעשה מתוך אינטרס של כל אחד מהצדדים. במסגרת המשא ומתן שמתנהל במהלך החקירה, כל אחד מהצדדים

עורך דין מרמה והונאה

כשאנחנו עוד נמצאים בגיל הילדות, אנחנו לא פעם משחקים עם חברינו ובני משפחתנו בכל מיני משחקים, אשר במסגרתם אנחנו עלולים להרגיש מרומים. לפעמים מי שמשחק

קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה הוא התרגום המשפטי למילה אחת ויחידה עם קונוטציה שלילית ביותר – רמאות. הביטוי "קבלת דבר במרמה" כולל שלוש מילים והוא משמש מזה

עבירות ביטוח לאומי

עם העבירות שהפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות, ניתן למנות עבירות ביטוח לאומי. עבירות המתבצעות מול המוסד לביטוח לאומי הן למעשה עבירות פליליות לכל דבר ועניין.