עבירות ביטוח לאומי

עם העבירות שהפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות, ניתן למנות עבירות ביטוח לאומי. עבירות המתבצעות מול המוסד לביטוח לאומי הן למעשה עבירות פליליות לכל דבר ועניין. בהתאם לזאת, הרשעה בביצוע עבירות ביטוח לאומי כרוכה בסנקציות פליליות ועסקיות המוטלות על מבצע העבירה.

במסגרת מדריך זה נסביר מהן עבירות ביטוח לאומי, מה ניתן לעשות אם נחשדתם או נאשמתם בביצוע עבירות ביטוח לאומי וכיצד עורך דין פלילי עשוי לסייע בתרחיש כזה.

על חומרתן של עבירות ביטוח לאומי

גוף הביטוח הלאומי מעצם מהותו, נועד לספק מענה לאזרחי מדינת ישראל הנזקקים לסעדים שונים בשלבים שונים בחייהם. על מנת שהאזרחים הזכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי כספים יוכלו לקבל אותם, על כל אזרחי המדינה – עובדים שכירים ועובדים עצמאיים כאחד, לדווח בצורה הוגנת ונאותה על הכנסותיהם מעבודה.

גם מובטלים מעבודה נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי במרבית המקרים, כך או כך, ברגע שאדם לא מדווח על הכנסותיו והוצאותיו כחוק או מדווח על נתונים כוזבים למוסד לביטוח לאומי, מדובר בעצם בעבירה של גניבה מקופת המדינה.

 

נחשדתם או נאשמתם בעבירות ביטוח לאומי? כך תפעלו

עורך דין פלילי הוא האדם שאתם צריכים להיעזר בו כדי לנסות להתנקות מחשדות או אישומים בביצוע עבירות ביטוח לאומי. עורך דין פלילי עם ניסיון בתחום של עבירות ביטוח לאומי, יכול להביט על המקרה שלכם ולנסות להבחין אם בנסיבות שלכם אכן ניתן לטעון כי בוצעה עבירה פלילית או שמא נעשתה אבחנה שגויה מצידן של רשויות האכיפה והחוק.

 

עבירות ביטוח לאומי – כיצד הן נחשפות?

אף שניתן לעקוב אחר מבצעי העבירות הללו בצורה קלה יחסית, לעיתים התהליך מתבצע לאורך זמן. למוסד לביטוח הלאומי ישנם הכלים לבצע מעקב אחרי דיווח ההוצאות וההכנסות של הנישום במקביל לבחינת הנתונים בפועל מול מעסיקיו או לקוחותיו. במקרים שבהם מתברר שהדיווחים היו מסולפים, צפוי העבריין לעמוד לדין על עבירות ביטוח לאומי.

 

כיצד מתבצע הליך הענישה בגין עבירות ביטוח לאומי?

עבירות ביטוח לאומי עשויות לגרור עונשים שונים בדרגות חומרה משתנות. זאת כתלות במספר פרמטרים ובכללם: סכום הכספים שנתקבלו באופן בלתי חוקי ואורך התקופה שבה העבירות התבצעו. מטבע הדברים, ככל שמדובר בסכומים גבוהים יותר ובעבירות ביטוח לאומי שנתבצעו לאורך תקופה ממושכת יותר – כך צפוי העונש להיות חמור יותר.

עבירות ביטוח לאומי
עבירות ביטוח לאומי

עבירות ביטוח לאומי וענישה על סכומים קטנים

על פי רוב, הרשעה בתרמיות ביטוח לאומי מובילה לדרישת החזר כספי מן העבריין, בדמותו של קנס כספי. תפקידו של עו"ד פלילי המייצג אדם שנאשם בעבירות ביטוח לאומי, הוא כמובן לפעול להפחתת העיצומים הכספיים שננקטים כנגד מרשו עד כמה שניתן, בנסיבות המקרה.

 

ענישה על עבירות ביטוח לאומי בסכומים גדולים

כמובן, אדם שביצע עבירות ביטוח לאומי בסכומי כסף משמעותיים במשך תקופה ממושכת, יחשב כמי שביצע עבירה חמורה יותר, והעונש שידרש לשאת בו עקב כך, מטבע הדברים, יהיה כבד יותר. במקרים מסוג זה, העונש עשוי לחרוג מתחום הסנקציות הכספיות, ולהגיע אף לתקופת מאסר של מספר שנים.

ככלל, עבירות ביטוח לאומי שמערבות גלגול של כספים בסכומים גבוהים, נוטות לגרור ענישה חמורה יותר היות וניכר כי מבצע העבירה פעל באופן מכוון, שיטתי ומתוך תכנון מתקדם של מעשיו. קשה לטעון לתום לב במקרים הללו, אולם אין בכך כדי לשלול את הצורך בייצוג משפטי ראוי לשם הפחתת חומרת העונש. נהפוך הוא.

 

מה קורה כשעבירות ביטוח לאומי מתבצעות בתום לב?

לא אחת אזרחים מהשורה מגלים שהם נאשמים בביצוע עבירות ביטוח לאומי אף שפעלו למיטב הבנתם בתום לב מוחלט. יש שיאמרו (ודי בצדק) כי אתר האינטרנט של המוסד לביטוח הלאומי איננו ממשק ידידותי במיוחד למשתמש. בנוסף לכך, מילוי טופסי תביעה של המוסד לביטוח לאומי, מעולם לא היה משימה קלה במיוחד.

חברו את שני הנושאים האלו יחדיו, ותקבלו מתכון בדוק לטעויות אנוש שעלולות לעורר את חשדן של הרשויות. לכן בכל הליך של הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, רצוי להסתייע מבעוד מועד בעורך דין שיכוון את המבוטח וימנע תסבוכת פלילית בלתי רצויה.

היה וכבר הסתבכתם עם המוסד לביטוח לאומי על לא עוול בכפכם, עורך דין פלילי יוכל לטעון לטובתכם כי פעלתם ללא כוונת זדון ולבנות תיק הוכחות שיבסס זאת במידת האפשר. היכולת להוכיח את אמינותכם על סמך נתונים היסטוריים של ההתנהלות שלכם מול הביטוח הלאומי, תלויה במידה רבה בקבלת סיוע מגורם משפטי מנוסה שיודע על אילו נתונים הרשויות מסתכלות.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע למי שנחשד או נאשם בעבירות ביטוח לאומי

בסיכומו של דבר, עורך דין פלילי עתיר ניסיון בתיקי עבירות ביטוח לאומי, ידע כיצד לחבר בין הנתונים הספציפיים לתיק של מיוצגיו לבין פסקי דין תקדימיים במקרים דומים שאירעו לאחרונה, על מנת לבנות קו הגנה שיסייע ללקוח להיחלץ מהתסבוכת במינימום נזקים.

 

עבירות ביטוח לאומי בעיתות משבר

ישנם מקרים שבהם המוסד לביטוח לאומי מאפשר לאזרחי ישראל לקבל קצבאות ומענקים בתנאים מקלים. זהו מצב שכיח למדי בעיתות משבר כדוגמת משבר הקורונה. אולם מנגד, יש מי שמנסים לנצל את המצב לתועלתם ומבצעים עבירות ביטוח לאומי כגון דרישה כוזבת של כספים שאינם עומדים בתנאי הזכאות לקבלתם בפועל. חשוב להבין כי גם במקרים אלו יכולות הרשויות לפנות אליכם בחשד שביצעתם הונאת ביטוח לאומי.

 

בשורה התחתונה

עבירות ביטוח לאומי הן עניין שבשגרה במדינת ישראל והן פוגעות בקופת המדינה באופן ניכר. לכן רשויות החוק והמשפט מפעילות סנקציות פליליות מחמירות כנגד מבצעיהן. מסיבה זו, אם אתם נמצאים במצב שבו אתם חשודים בביצוען של עבירות ביטוח לאומי יש לפנות ללא שהות להתייעצות עם עורך דין פלילי.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן מהמורכבות שבספר החוקים, כאשר לרוב מדובר בעבירות כלכליות שונות אשר כוללות: הונאה כלפי רשויות המס, הונאת בנקים או גופים מוסדיים אחרים ועוד.

עבירות הונאה במגזר העסקי

ככלל, עבירות של מרמה והונאה הולכות ונעשות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות והן מבוצעות במגוון של דרכים. לפי חוק, מדובר באחת מהעבירות החמורות ביותר ומסיבה

מרמה והפרת אמונים

ככלל, אחת העבירות הקשות שעובד ציבור או בעל משרה בתאגיד עשוי לבצע הינה עבירת הפרת אמונים. לפי ההגדרה של עבירה מסוג זה, מדובר בשימוש בכוח

ביצוע תחבולה

חקירה פלילית הינה מפגש בין חוקר ובין נחקר, אשר נעשה מתוך אינטרס של כל אחד מהצדדים. במסגרת המשא ומתן שמתנהל במהלך החקירה, כל אחד מהצדדים

עורך דין מרמה והונאה

כשאנחנו עוד נמצאים בגיל הילדות, אנחנו לא פעם משחקים עם חברינו ובני משפחתנו בכל מיני משחקים, אשר במסגרתם אנחנו עלולים להרגיש מרומים. לפעמים מי שמשחק

קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה הוא התרגום המשפטי למילה אחת ויחידה עם קונוטציה שלילית ביותר – רמאות. הביטוי "קבלת דבר במרמה" כולל שלוש מילים והוא משמש מזה