סיוע לדבר עבירה פלילית

אנו חיים במדינת חוק ולפיכך כל אדם שהיה שותף לביצוע עבירה פלילית מכל סוג שהוא, נדרש לתת את הדין על כך. סיוע בדבר עבירה פלילית נחשב כעבירה פלילית כשלעצמה ובהתאם לזאת, גם אדם שלא חשב שהוא עובר על החוק בצורה ישירה צפוי לעונשים הקבועים בדין הפלילי, כפי שנסביר במאמר זה.

מהו סיוע לדבר עבירה פלילית?

כאשר רשויות האכיפה והחוק חושדות כי אדם סיפק עזרה לעבריין בתכנונה של עבירה פלילית מסוימת או הוצאתה אל הפועל, הוא ייחשב כמי שהגיש סיוע לדבר עבירה פלילית. למעשה, ברגע שרשויות החוק חושדות כי אדם סיפק עזרה לגורמים עברייניים, הרי שבראי החוק הוא יחשב כעבריין בעצמו.

 

סיוע לדבר עבירה פלילית – באילו אופנים הוא בא לידי ביטוי?

סיוע לדבר עבירה פלילית עשוי לבוא לידי ביטוי במגוון אופנים שונים. החל ממתן עזרה ישירה לאדם אשר חשוד כי ביצע עבירה על החוק, דרך ניסיון להסתיר מידע מן המשטרה אודות אירוע פלילי מסוים, וכלה במקרים של ניסיון להסתרת האדם שביצע את העבירה או העלמת ראיות מפתח שיכולות לגורמי האכיפה בקידום הליך החקירתי.

 

כיצד ראוי להתמודד עם חשד לסיוע לדבר עבירה פלילית

אם נתבקשתם להגיע לחקירה משטרתית בחשד לסיוע לדבר עבירה פלילית, דעו כי עליכם לפנות לייעוץ מול עורך דין פלילי בהקדם האפשרי. עורך דין פלילי יוכל לבדוק את הרקע לזימונכם לחקירה במשטרה כדי לזהות האם יש בסיס מוצק לחשדות שהועלו כנגדכם.

בנוסף, התייעצות עם עורך דין פלילי היא הכרח לפני שלב החקירה המשטרתית, מאחר וללא הכוונה מתאימה אתם עלולים למעוד בלשונכם ולשתף את החוקרים במידע שעשוי לשמש כנגדכם בהמשך ההליכים.

סיוע לדבר עבירה פלילית
סיוע לדבר עבירה פלילית

כל סיוע לדבר עבירה פלילית הוא בגדר עבירה על החוק

כאשר אנחנו מדברים על סיוע לדבר עבירה פלילית, יש להבין כי כל סיוע שהגשתם למי שביצע עבירה שכזו, גם אם הוא אינו נראה חמור בעיניכם, הוא מעשה חמור בעיני המשטרה. ככזה הוא עלול להוביל לנקיטת הליכים משפטיים מורכבים ומתמשכים כנגדכם.

מכאן שאם זומנתם לחקירה או שהוגש כנגדכם כתב אישום בגין סיוע לדבר עבירה פלילית, עליכם להתייחס למצב ברצינות יתרה ולהבין כי גם אם אינכם שותפים ישירים לביצוע עבירה, ככל שבחרתם לעשות דבר מה לטובת אדם שביצע עבירה פלילית נכנסתם לטריטוריה בעייתית מבחינה משפטית.

 

כיצד תוכלו לבודד את עצמכם מן העבירה המיוחסת לכם?

במקרה של חשד או אישומים בסיוע לדבר עבירה פלילית ישנה משמעות רבה להזמת החשדות כנגדכם. הדבר יכול לעשות בדרכים רבות אך המטרה העיקרית היא כמובן להוכיח שלא היה לכם כל קשר – ישיר או עקיף, לעבירה המיוחסת לכם. עורך דין פלילי מנוסה יכול לעזור לביסוס טענה כזאת.

 

סיוע לדבר עבירה פלילית המתבצע בתום לב

אחד מן הטיעונים היותר נפוצים של אנשים אשר ביצעו עבירה של סיוע לדבר עבירה פלילית הוא הטענה כי ביצעו את הדבר מבלי שהיו מודעים לכך שהמעשים שלהם הם בעייתים. ניתן לטעון כי למעשה ניתנה עזרה לאדם שביצע את העבירה מבלי שידעתם כי אכן הוא ביצע את העבירה.

 

סיוע לדבר עבירה פלילית – חומרת העונש נקבעת בהתאם לחומרת עבירת המקור

ישנם מקרים אשר בהם סיוע לדבר עבירה פלילית יכול לגרור בצידו עונשים חמורים ביותר. רשויות האכיפה והחוק רואות בסיוע לדבר עבירה פלילית מעשה המצדיק ענישה לחומרה לא פחות מן העבירה הפלילית עצמה.

לצורך העניין, כאשר אדם נאשם בביצוע רצח, האם האדם שסייע לו להימלט מזירת הרצח אינו נדרש לתת את הדין על מעשיו? בראי החוק, התשובה הפשוטה לשאלה זו היא שגם המסייע ידרש לשאת בהשלכות בגין מעשיו בהתאם לסוג עבירת המקור שבוצעה וחומרתה.

 

אילו סוגי עונשים כרוכים בסיוע לדבר עבירה פלילית?

כאמור לעיל, הדין הפלילי בישראל רואה בסיוע לדבר עבירה פלילית מעשה חמור ביותר. בהתאם לזאת, הענישה בצידו של סיוע לדבר עבירה פלילית עשויה לנוע בין מעצר לטובת חקירה לבין מאסר בפועל למשך תקופה ארוכה.

יתרה מכך, במקרים מסוימים כאשר המשטרה מוצאת קשר ישיר בין האדם שביצע את העבירה לבין האדם שסייע לו לבצע אותה, על הצד המסייע עשויים לחול גם עונשים באותה רמת חומרה של העונשים שיקבעו למבצע העבירה העיקרי.

 

נחשדתם או נאשמתם בסיוע לדבר עבירה פלילית? כך תפעלו

עורך דין פלילי שואף תמיד לפעול לצמצום הסנקציות שיוטלו על הלקוח שלו למינימום האפשרי. אחת הדרכים המקובלות לעשות זאת, היא על ידי ביסוס קו הגנה שלפיו הקשר של החשוד או הנאשם לעבירת המקור אינו ממשי, או ארעי (כלומר פעולותיו נעשו בתום לב).

אולם על מנת לבסס טיעונים מסוג זה, יש צורך להצטייד בראיות מוצקות שיוכיחו אותם. הדרך הטובה ביותר להיחלץ מן המקרה הבעייתי אליו נקלעתם היא כאמור לאסוף מספיק ראיות חותכות אשר מראות כי לא היה לכם קשר לביצוע העבירה או כי עזרתם לאדם שביצע את העבירה בתום  לב מבלי שידעתם שאתם מסייעים בביצוע מעשה פלילי או בלתי מוסרי.

 

איך ניתן למנוע חשד לסיוע לדבר עבירה פלילית?

כאמור, סיוע לדבר עבירה פלילית נחשבת כעבירה חמורה כלשעצמה ולכן חשוב לגלות ערנות יתרה ולהקפיד להיזהר במעשיכם. הדרך הטובה ביותר להימנע ממצב שבו מאשימים אתכם בסיוע לדבר עבירה פלילית, היא למעשה לגלות ערנות למתרחש סביבכם, כדי שלא תכניסו את עצמכם למצב בעייתי אשר יכול לגרור סיבוכים עם רשויות החוק בישראל.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים