סחר בסמים – עונש

פקודת הסמים המסוכנים בישראל מגדירה עבירות סחר בסמים כעבירות פליליות חמורות במיוחד אשר מהוות סכנה של ממש לציבור הישראלי. בהתאם לכך, סחר בסמים גורר עונש חמור שיכול להגיע גם למאסר בפועל לתקופה בת 20 שנים.

רף הענישה המחמיר בגין עבירות סחר בסמים בישראל, מחייב כל אדם שנחשד או נאשם בביצוע עבירות סחר בסמים לדאוג שיהיה מיוצג בידי עורך דין פלילי מיומן שתחום ההתמחות שלו הוא עבירות סחר בסמים והעונשים הקבועים בצידן בחוק. במסגרת סקירה זו, נדון בכל הסוגיות שחשוב להכיר בנושא של סחר בסמים והעונש בגינו. מומלץ לקרוא ולהכיר את הנושא.

מהם סמים בראי החוק בישראל?

סמים, בהגדרתם, הם למעשה כל תרכובת כימית שהיא בעלת השפעה על פעולתה של מערכת העצבים בגוף, ויכולת לשבש את תפיסת המציאות של האדם המשתמש בחומר, עד למצב של פגיעה בנפש, בגוף ובהתנהגות, שאינה אפשרית לתיקון. הדין הפלילי בישראל מתייחס לכל חומר שמוצג בנספח התוספת לפקודת הסמים המסוכנים, בתור סם מסוכן.

בין שמות החומרים היותר נפוצים אשר מוצגים בתוספת הנ"ל ואסור להשתמש בהם לפי החוק במדינת ישראל, נזכרים קוקאין, אופיום, הירואין, אל אס די, אם די אם איי, סמי פיצוציות מסוגים שונים, ואף קנאביס ומוצרי קנאביס, למעט שמן הקנאביס הנחשב כמוצר חוקי לשימוש (למרות שנכון לשנת 2020, עברה הצעת חוק בקריאה טרומית, לטובת הסדרת שוק הקנאביס במדינת ישראל).

 

מהי פקודת הסמים המסוכנים?

פקודת הסמים המסוכנים היא החוק הישראלי שבו מפורטת רשימת החומרים שנחשבים לסם מסוכן בישראל ואסורים לשימוש והפצה בארץ. בפקודת הסמים המסוכנים מצוינת גם הכמות המרבית של החומרים הללו, שמותר להחזיק בה ולצרוך אותה לשימוש אישי על פי חוק, עד מינון מסוים שמעבר לו, החזקת הסם נחשבת ככזו שנועדה למטרות סחר בסמים ותגרור עונש.

 

מהי עבירת סחר בסמים לפי פקודת הסמים המסוכנים?

בפקודת הסמים המסוכנים, עבירת סחר בסמים היא כל פעולה אשר במסגרתה מתבצע גידול סם, ייצוא ו/או ייבוא של סם, תיווך בעסקת סמים, אספקה של סמים, או הובלתם.

סחר בסמים - עונש
סחר בסמים – עונש

איזה עונש מצפה למי שהורשע בעבירות סחר בסמים בארץ?

החוק הפלילי במדינת ישראל מתייחס לעבירות סחר בסמים כעבירות חמורות ביותר, ובהתאם לזאת, סחר בסמים גורר עונש מאסר כבד שעשוי להגיע גם עד ל – 20 שנים מאחורי סורג ובריח, לצד קנסות כספיים גבוהים, וחילוט רכוש שיש בסיס להניח שנקנה באמצעות כסף שעבר מיד ליד במסגרת סחר בסמים.

בהקשר זה חשוב לציין כי גם אספקת סם ללא כל תמורה, היא אסורה מבחינת החוק בישראל, ולפיכך, גם אדם שסיפק חשיש או כל סם שהוא לחברו או מכר שלו מבלי לבקש דבר בתמורה, נחשב כעבריין ומסכן עצמו בעונשים הקבועים בחוק.

 

סחר בסמים הוא לא רק נחלתם של עבריינים – גם אזרחים נורמטיביים עלולים להיענש

למרות הנחת המוצא המקובלת לפיה סוחרי סמים הם עבריינים מהשורה הראשונה, למעשה גם אנשים נורמטיביים לחלוטין הרואים בעצמם אזרחים שומרי חוק, עלולים להישפט ולהיענש בגין סחר בסמים. כאשר עסקינן בעבירות סחר בסמים, הכוונה היא לעסקת חליפין המתבצעת בין שני צדדים ויותר, שבה מתבצעות פעולות קניה ומכירה.

מהגדרה זו, ניתן להסיק אם כך שעל מנת שפלוני יוגדר כמי שעסק בסחר בסמים, הוא לא חייב להיות אושיית עולם תחתון ולעסוק בעבירות פליליות למחייתו. די בכך שאותו אדם יקבל כסף מקומץ מחבריו ויבצע רכישה מרוכזת של כמה ג'וינטים בשביל החבר'ה, כדי שמבחינת החוק הוא יחשב כסוחר סמים.

 

נחשדתי בעבירות סחר בסמים שלא אני ביצעתי – מה אפשר לעשות?

כפי שראיתם, גם אזרח נורמטיבי ושומר חוק, עלול למצוא את עצמו בתסבוכת פלילית בעקבות מעשה אותו חשב לזניח. אולם מה לגבי המקרה של אדם שאינו צורך או מחזיק סמים כלל, ויום בהיר אחד נחשד בביצוע עבירת סחר בסמים על לא עוול בכפו? ובכן, מצב מסוג זה, איזוטרי ככל שעלול להישמע בתחילה, אינו תרחיש שלא יעלה על הדעת וכבר קרו מקרים שבהם אזרחים מן השורה עמדו במרכזה של פרשה פלילית ללא הצדקה.

לעתים מתברר במבט מעמיק יותר, כי אף שהחשוד סבר כי הוא פועל בתום לב, בפועל הוא אכן היה מעורב בביצועה של עבירה פלילית הנוגעת לתחום הסמים, מבלי שהיה מודע למשמעות של מעשיו.

בתרחיש שכזה, הדבר החשוב ביותר שתוכלו לעשות כדי להיחלץ מהתסבוכת אליה נקלעתם בעל כורחכם, הוא למהר ולפנות לייעוץ משפטי של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים בעבירות בסמים. אל לכם להמתין לתחילתה של החקירה המשטרתית, גם אם אתם סבורים כי אין לכם מה להסתיר, היות וכל דבר שיאמר במסגרתה החקירה עלול להירשם כראייה ולשמש כנגדכם בבית המשפט, במסגרת ההליך המשפטי.

 

עונש שניתן למנוע במקרים מסוימים

בסיכומו של עניין, אם זומנתם לחקירה במשטרת ישראל או שהגישו כנגדכם כתב אישום על עבירת סחר בסמים, עליכם להזדרז ולפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי מנוסה שייצג לקוחות רבים בתיקי סחר בסמים.

קבלת ייעוץ משפטי איכותי מאיש מקצוע שמתמחה ברזי החוק הפלילי ובפקודת הסמים המסוכנים בישראל, היא בעלת חשיבות עליונה אם ברצונכם לפעול כדי להשיג זיכוי מאשמה או הקלה בעונש בגין העבירה שמיוחסת לכם. בהצלחה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר