מתי להודיע על הגירושין לילדים?

כשמדברים על שיתוף הילדים בהליך הגירושין, מסתכלים על שיתוף המתבצע בשני היבטים: ההיבט הראשון הוא הפן הפסיכולוגי של שיתוף הילדים בהליך הגירושין, בכל הנוגע לפתיחת הנושא לדיון מולם, ותחילת ההתמודדות המשותפת עם העניין. ההיבט השני הוא הפן המשפטי, שבמסגרתו שיתוף הילדים בהליך הגירושין בא לידי ביטוי.

שיתוף הילדים בהליך הגירושין הוא חלק חשוב בהחלטת בית המשפט, אז איך הוא מתבטא בפועל? גם במקרים כאלו עורך דין גירושין משחק תפקיד חשוב ביותר, ובמסגרת מאמר זה ננסה להבין את הנושא של שיתוף הילדים בהליך הגירושין קצת יותר לעומק, ולעשות סדר בדברים.

האם כדאי להודיע על הגירושין לילדים בתחילת התהליך או בסופו?

ככלל, עדיף לספר לילדים על החלטתכם להתגרש במוקדם ולא במאוחר. ילדים הם אינטואיטיביים להפליא, כך שלמרות שאתם עשויים להניח שהם אולי לא יודעים על החלטתכם להתגרש, ייתכן בהחלט שהם כבר שמו לב לכך שמשהו קורה. לכן חשוב ביותר שהם ישמעו על הגירושין מכם, ולא מאף אחד אחר. ככל שתקדימו לדבר על זה, כך ייטב לכולם.

 

מתי להודיע על הגירושין לילדים? חריגים לעניין

לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וכך גם במקרה של עדכון הילדים בעניין הליכי הגירושין שלכם. דוגמא למקרה שבו מוקדם מכדי לספר לילדים על הגירושין, היא מצב שבו הגירושין הם עדיין לא עובדה מוגמרת. לצורך העניין, אם אתם מתכננים להמשיך לגור ביחד למשך שנה נוספת לפני שתפרקו את החבילה, יתכן שעדיף שהילדים לא ידעו בינתיים שאתם חושבים להתגרש.

לעומת זאת, אם הפרידה צפויה להתרחש בחודשיים שלושה הקרובים, או אם הסכם המשמורת יכנס לתוקף, או שאחד מכם צפוי להתחיל לשלם דמי מזונת במהלך החודשיים שלושה הבאים, בהחלט יש מקום להעלות את נושא הגירושין עם הילדים.

 

כיצד להודיע לילדים על הגירושין?

ישנם מספר כללי "עשה ואל תעשה" כאשר אתם מספרים לילדים שלכם על תוכניותיכם להתגרש. מבחינת הדברים שכן מומלץ לעשות, חשוב ששניכם תהיו נוכחים במעמד שבו אתם מספרים לילדים על הגירושין. כדאי גם לנסות ולדון מראש בהסדרי המשמורת והראייה, כדי שתוכלו לחלוק במידע החשוב הזה עם ילדיכם בצורה הכי פשוטה שאפשר.

מנגד, עליכם להיזהר ולא להטיח האשמות זה בזו בזמן השיחה עם הילדים. יש להציג את הגירושין בתור החלטה משותפת ולהדגיש כי זו לא אשמתו אף אחד – לא אמא או אבא ובטח לא אשמת הילדים. הילדים שלכם צריכים לדעת ששני הוריהם אוהבים אותם וימשיכו להיות זמינים עבורם, ושהם לא יקלעו למאבקי כוחות ביניכם שיאלצו אותם לבחור צד.

בנוסף, הקפידו שלא להראות לילדים סימני מצוקה, גם אם קשה לכם. חשוב להגיע לשיחה נינוחים ורגועים כדי להימנע ממצב שבו הילדים חשים אחראיים למצב או מרגישים חוסר אונים ולחץ לאור מצוקתכם.

מתי להודיע על הגירושין לילדים
מתי להודיע על הגירושין לילדים

כיצד להתכונן להודעה על הגירושין לילדים?

כשתושיבו את הילדים שלכם לשיחה שבה תספרו להם שאתם עומדים להתגרש, אתם צריכים להיות מוכנים מראש גם לאפשרות שהם יביעו כעס או עצבות. כל ילד מקבל את החדשות על גירושי הוריו בצורה קצת אחרת. כמובן, בתור ההורים שלהם, אתם מכירים את האישיות והמזג של ילדיכם יותר טוב מכל אדם אחר. לכן עליכם לנסות ולצפות מראש כיצד כל אחד מילדיכם עשוי להגיב לחדשות המצערות, ולחשוב על אסטרטגיה להתמודדות עם תגובה זו.

 

מתי לא להודיע על הגירושין לילדים?

חשוב להימנע מלספר לילדים שלכם על כוונתכם להתגרש סביב חגים או ימי הולדת. כמו כן, עדיף שלא תספרו להם במקום ציבורי, או ממש לפני השינה. אם אחד מילדיכם מתפרץ על אחד מכם בעקבות ההודעה הלא נעימה על הגירושין, חשוב שתהיו מוכנים לגבות זה את זו ולהציג חזית מאוחדת.

למשל אם אחד הילדים אומר, "אוף אבא, תמיד רצית לעזוב אותנו," חשוב שאת בתור אם תהיי מוכנה להביע אי הסכמה עם האמירה הקשר הזו ולהגיב באופן שימנע נתק בין הילד לאביו בהמשך.

תגובה כמו: "אבא שלך תמיד משתדל להיות שם עבורך והוא אוהב אותך" תועיל לכולם יותר כשירגעו הרוחות. חשוב לזכור כי השיחה עם הילדים היא לא הפורום שבו נכון להשמיע את הטיעונים שלכם כנגד בני זוגכם. את זה עדיף לשמור לדיון בבית המשפט.

 

מדוע מומלץ להודיע על הגירושין לכל ילד בנפרד

כאמור, ישנה חשיבות לעדכון הילדים בנוגע להחלטתכם להתגרש באופן מסודר ובנוכחות של שני ההורים במעמד, בהינתן שמדובר בהחלטה הדדית של שניכם. אולם במידה ויש לכם ילדים בגילאים שונים, ניתן להניח שיכולתו של כל ילד להבין את המצב ולהתמודד עמו, היא מטבע הדברים שונה. לכן במצב כזה כדאי לשקול לקיים את השיחה עם כל ילד בנפרד, ולהסביר לכל אחד מהילדים את המצב בשפה שלו ובהתאם ליכולת ההבנה שלו.

 

האם כדאי לשתף את הילדים בסיבה האמיתית לגירושין?

התשובה לשאלה זו היא מורכבת מטבעה. אולם ככלל, מומלץ להסביר לילדים אודות הסיבה לפרידתכם המתוכננת, אך מבלי להעמיס עליהם מידע מיותר. את ההסבר שאתם מספקים להם חשוב כמובן להתאים לגילם של הילדים וליכולת ההבנה של כל אחד מהם. תהא הסיבה אשר תהא, המסר שהכי חשוב להעביר להם, הוא שהגירושין הם החלטה שאתם כהורים קיבלתם במשותף.
ניתן להסביר לילדים  שאתם לא מסתדרים היטב ולא רוצים לריב, אך מבלי להכנס כמובן להאשמות או פרטים מיותרים.

 

האם נכון לערב את הילדים בהחלטה על הסכם המשמורת והסדרי הראייה?

ילדים נוטים לסבול מאוד ממצבים של שינויים המובילים לחוסר ודאות. לכן במסגרת השיחה עימם חשוב לספק להם אינפורמציה שתיתן מענה על השאלות השונות שעלולות לעלות, וביניהן: עם מי נגור? היכן נגור? מתי נוכל לראות את אמא או אבא? האם נצטרך לעבור דירה? האם נאלץ להחליף בית ספר? חשוב ביותר להיות סבלניים כלפיהם ולתת מענה ראוי לחששותיהם ושאלותיהם כדי שלא יחושו שהקרקע נשמטת תחת רגליהם בעקבות הגירושין.

כאשר מדובר בילדים גדולים יותר, למשל בני עשרה שכבר מבינים את המשמעויות, ייתכן והם ירצו לקחת חלק בקביעת הסדרי הראייה. מומלץ כמובן, להביא את דעתם ואת העדפותיהם בחשבון ולהשתדל לתת לצורכיהם קדימות בעת קבלת ההחלטות הנוגעות לאחריות ההורית בגירושין.

 

על חשיבות ההתייעצות עם אנשי מקצוע לפני שיתוף הילדים בעניין הגירושין

פעמים רבות, אף שברור לשני הצדדים בגירושין שטובת הילדים באה לפני כל היתר, קשה להורים להגיע להחלטה משותפת בנוגע לדרך הנכונה להודיע על הגירושין לילדים. אין ספק שבחירת המילים הנכונות והמועד הנכון שבו ראוי לבשר לילדים על החלטתכם להתגרש, יכולות לעשות הבדל משמעותי באופן שבו הבשורה המערערת מתקבלת.

מסיבה זו, מומלץ מאוד לפנות להתייעצות עם פסיכולוג ילדים ו / או עורך דין המתמחה בדיני משפחה ומספק גם שירותי גישור בתיקי גירושין. אלו הם אנשי המקצוע שיוכלו לספק לכם כלים להתמודדות עם המצב המאתגר שעמו אתם מתמודדים כעת.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את