מזונות משקמים – מהם ולמי הם נועדו

פרידה מבן זוג היא תמיד קשה וכואבת. אולם יש מקרים שבהם לקשיים הרגשיים נוסף גם קושי כלכלי. כאשר בני זוג נשואים נפרדים, יש מנגנון המווסת את הפגיעה הכלכלית. עם זאת, במידה ובני זוג המוכרים אך ורק כידועים בציבור נפרדים, אחד הצדדים עלול להיפגע מהפרידה בלי שתהיה לו דרך לטפל במצב בצורה נאותה.

מה אומר החוק לגבי פיצויים כספיים עקב פרידה מבת זוג חוקית? מה קורה כאשר ידועים בציבור נפרדים? מהם מזונות משקמים? באילו נסיבות עשוי בית המשפט לפסוק מזונות משקמים לאישה? כיצד יכול עורך דין גירושין לסייע בדרך לפסיקת מזונות משקמים? בשורות להלן נדון בנושא שרבים אינם מכירים, למרות המספר ההולך וגדל של מקרים בהם נפסקו מזונות משקמים.

פרידה מבת זוג חוקית והפיצויים הנגזרים ממנה

הקושי הטמון בפרידה מבן או בת זוג טמון בשילוב שבין פגיעה רגשית ונפשית לבין פגיעה כלכלית ופיננסית לא פשוטה. הפגיעה הנפשית היא תוצאה של יחסים בין אישיים שנמשכו תקופה ממושכת ויש בהם יסוד של שגרה והרגל, ביחד עם מטען רגשי לא פשוט. זאת, למרות ההבנה שהמשך היחסים איננו רצוי לפחחות לאחד מבני הזוג. הפגיעה הפיננסית, לעומת זאת, ניתנת לבחינה וכימות. הפגיעה הזאת יש לה שני היבטים:

  1. הגדלת הוצאות: פרידה בין שני אנשים שדרו תחת קורת גג אחת, כזוג נשוי או ידועים בציבור, גורמת בהכרח לפגיעה כלכלית. המגורים ביחד, מעבר להיבט המשפחתי שלהם, פשוט חוסכים בהוצאות. תשלום שכר הדירה או המשכנתא מתחלק בין שני אנשים וכך גם תשלומים נוספים שהם חלק משגרת המגורים בעידן המודרני – חשמל, מיסי עירייה, ועד הבית ועוד. פרידה מבן או בת זוג מגדילה בהכרח את ההוצאות לשניהם, כי כל אחר מחויב למצוא מגורים חלופיים ולשלם את מלוא ההוצאות לבדו. במקרה הטוב, מדובר בתוספת הוצאה של כמה אלפי שקלים בכל חודש. לפעמים ההוצאות יכולות להיות אפילו גבוהות יותר.
  2. אובדן תמיכה כלכלית ופיננסית: יש מקרים שבהם הזוגיות מתנהלת בצורה כזאת שאחד מבני הזוג (שזה לרוב האישה, אבל לא בהכרח), מוותר על יצירת הכנסה באופן עצמאי ומקדיש את עצמו לניהול משק הבית. גם בהעדר ילדים, מדובר בתפקיד תובעני למדיי. בן הזוג השני הופך במצב הזה למפרנס היחיד והוא אחראי להביא הביתה את הכסף הדרוש לניהול אורח חיים ורמת חיים נאותה עבור שני בני הזוג. הוויתור של מי שנשאר בבית מנתק אותו משוק העבודה ומקשה עליו לחזור לעבוד אחרי היעדרות ארוכה. מזונות משקמים עשויים להקל את התהליך הזה.

 

מזונות אישה – מימון ביניים עד לסיום הנישואין

כשמתרחשת פרידה מבת זוג חוקית, קיים מנגנון חוקי שנועד לחלק את הרכוש המשותף. חלוקת הרכוש יכולה להתבצע בבית הדין הרבני או, לחילופין, בבית המשפט למשפחה. אם בני הזוג צברו רכוש משותף, הוא יכול לשמש את שניהם בבואם להסתגל למצב החדש כזוג פרוד. ואולם בנוסף לכל אלה, עשוי בית המשפט לפסוק תשלום מזונות אישה לבת הזוג, גם אם לבני הזוג אין ילדים משותפים.

מזונות משקמים – מהם ולמי הם נועדו
מזונות משקמים – מהם ולמי הם נועדו

מזונות אישה נועדו למלא את כל הצרכים של האישה מרגע הפרידה ועד לרגע שבו מסתיימים הנישואין באופן רשמי, באמצעות גט בבית הדין הרבני. מרגע שהגט הוא רשמי, נפסק באופן אוטומטי תשלום מזונות אישה. זאת, למעט מקרים חריגים שבהם ממשיך בית המשפט את מזונות האישה לתקופה קצובה נוספת.

 

מה קורה כאשר ידועים בציבור נפרדים

כאשר ידועים בציבור נפרדים, האפקט של הפרידה עבור שני בני הזוג מאוד דומה להשפעה של פרידה בין בני זוג שהיו נשואים כחוק. העובדה שלא היו נישואין רשמיים איננה מקלה, ולפעמים היא יכולה אפילו להקשות. הקשיים הנפשיים הם דומים, ובנסיבות מסוימות עלולים להיות חמורים יותר.

זאת דווקא בגלל העדר הטקסיות ובגלל הפשטות הרבה בפרידה כזאת – פשוט אחד בני הזוג קם ועוזב את הבית. מבחינת הקשיים הכלכליים – גם כאן יש דמיון לקשיים העומדים בפני בן או בת זוג שבחרו להקדיש את כל הזמן שלהם לבני הזוג, תוך הזנחה או השעיה של היכולת שלהם להתפרנס באופן עצמאי. פסיקת מזונות משקמים היא הפתרון הטוב והנכון ביותר במקרים כאלה.

 

מה זה בעצם מזונות משקמים

מזונות משקמים הם החלופה שיכול בית המשפט למשפחה לפסוק לטובת בן או בת זוג שהייתה ידועה בציבור של אדם שנפרד ממנה. המחוקק מבין את הנחיתות הטבעית של ידועה בציבור לעומת אישה נשואה כחוק. לפיכך הוא מצא לנכון לאפשר לשופטים לפסוק מזונות משקמים לטובת ידועה בציבור.

המזונות המשקמים ניתנים לתקופה קצובה ומאפשרים לידועים בציבור להתארגן לקראת המצב החדש בצורה מושכלת, תוך הפחתת הלחץ והחרדות והגדלת הביטחון הכלכלי והפיננסי של הידועים בציבור לפחות בתקופה הראשונה אחרי הפרידה.

 

באילו נסיבות עשוי בית המשפט לפסוק מזונות משקמים לטובת האישה

מזונות משקמים עשויים להיפסק לטובת אישה שהייתה ידועה בציבור, תוך ניסיון למנוע מהמצב הכלכלי שלה להידרדר. זאת, בעיקר אם יש קשיים אובייקטיביים משמעותיים הניצבים בפניה בדרך למציאת מקום עבורה שיכול לפרנס אותה אחרי הפרידה.

ככל שהתקופה שבה אותה אישה חיה עם הידוע בציבור שלה התארכה וככל שהתקופה שבה היא לא עבדה לפרנסתה היא ארוכה יותר, כך הסיכויים שבית המשפט יפסוק לטובתה מזונות משקמים הם גבוהים יותר.

 

מי זכאית למזונות משקמים?

יש כמה קבוצות נשים שעשויות לקבל מזונות משקמים:

  • נשים שהיו ידועות בציבור ונפרדו מבן הזוג או מבת הזוג שלהן: כבר דיברנו על ידועים בציבור, אבל כעת נכללות כאן ידועות בציבור של זוגות חד מיניים וגם ידועים בציבור.
  • בנות זוג בזוגות מעורבים: מדובר על בני זוג שלא בני אותה הדת. באופן מעשי, המצב של אישה יהודיה שנפרדה מבן זוג מוסלמי דומה למצב של ידועה בציבור. כיוון שכך, בית המשפט יכול לפסוק לה מזונות משקמים.
  • בנות זוג בזוגות חסרי דת: גם כאן, המזונות המשקמים מחליפים למעשה את מזונות האישה ונפסקים לתקופה קצובה.
  • מזונות משקמים בתקופת משפט הגירושין: לפעמים משפט הגירושין מתמשך. במצב כזה, בית המשפט עשוי לפסוק מזונות משקמים לאישה, כאשר הסכום שהיא תקבל יתקזז עם התמורה שהיא תקבל כתוצאה מחלוקת הרכוש המשותף.

 

על תפקידו של עורך דין גירושין בפסיקת מזונות משקמים

למרות שהאפשרות לקבל מזונות משקמים קיימת וכבר נעשה בה שימוש לא אחת, המצב כיום הוא כזה שבו נשים ללא ילדים שנפרדו מבני הזוג שלהן, או ידועות בציבור או זוגות חסרי דת, נדרשות להביא הוכחות לקיומה של מערכת יחסים זוגית לפני שיפסקו לטובתן מזונות משקמים. עורך דין גירושין יכול לסייע מאד במקרים כאלה.

הוא יסביר למי שמבקשת מזונות משקמים את הדרכים העומדות בפניה לקבל מזונות כאלה. עורך הדין ינחה אותה באשר למסמכים הנדרשים להוכחת הזוגיות וילווה אותה לאורך כל הדרך. השופטים והדיינים הם זהירים בנושאים הללו. אבל  אם הזוגיות מוכחת מעל לכל ספק, פסיקת מזונות משקמים היא התוצאה המתבקשת.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את