מה ההבדל בין רצח להריגה

הדין הפלילי במדינת ישראל מבחין בין עבירות רצח לבין עבירות הריגה. הבחנה זו מתבצעת מתוך הבנה שבעבירות המתה, ישנה חשיבות רבה לכוונת מבצע העבירה לעניין קביעת האחריות הפלילית שלו והענישה הנגזרת ממנה. על ההבדל בין רצח להריגה נדון בהרחבה במסגרת הסקירה הבאה.

מה מאפיין עבירות רצח?

עבירות רצח הינן עבירות פליליות אשר נוגעות לקטילת חיי אדם בכוונה תחילה. עבירות רצח נתפסות בתור עבירות חמורות מאין כמוהן בדין הפלילי הישראלי ולמעשה, בעולם המערבי בכללותו.

 

רצח או הריגה? המשותף לשתי העבירות וההבדל ביניהן

בספר החוקים הישראלי מצוינות עבירות המתה במגוון דרגות חומרה, כשסוג עבירת ההמתה שבוצעה והנסיבות לביצועה, משפיעים בסופו של עניין על חומרת העונש שהנאשם שהורשע בעבירת ההמתה יקבל.

אף שגם עבירת רצח וגם עבירת הריגה כרוכות בעונשי מאסר לתקופות זמן ארוכות, עבירת הריגה, בניגוד לעבירת רצח, היא מקרה בו אדם הוביל למותו של זולתו ללא כוונה תחילה ואף בשוגג, ומכאן שהענישה בגין עבירות הריגה היא בהכרח מקלה מזו הנהוגה בעבירות רצח, כפי שנסביר בהמשך.

 

מדוע עבירות רצח והריגה מטופלות בצורה שונה בדין הפלילי?

הסיבה לכך שעבירות רצח מטופלות באופן שונה מעבירות הריגה, נעוצה בשוני ביניהן בשני היבטים עיקריים: היסוד הנפשי והיסוד הפיזי. היסוד הנפשי נקרא בשפה פשוטה "כוונה תחילה". כדי שניתן יהיה להבדיל בין עבירת רצח ועבירת הריגה חייבים לבוא לידי ביטוי שלושה מרכיבים שנוגעים ליסוד נפשי זה:

  1. מרכיב ההכנה – יכולת להוכיח כי הנאשם הכין את עצמו מראש למעשה ההרג.
  2. מרכיב ההחלטה – יכולת להוכיח שהנאשם למעשה החליט במודע להרוג את הקורבן.
  3. מרכיב היעדר קינטור – יכולת להוכיח שהקורבן לא התגרה בנאשם בשום צורה בסמוך לאירוע ההרג.

 

ככל ששלושת המרכיבים האלה באו לידי ביטוי במעשה, העבירה תסווג בתור עבירת רצח ולא כעבירת הריגה.

מה ההבדל בין רצח להריגה
מה ההבדל בין רצח להריגה

עבירות רצח והריגה – מקרים שונים, מכנה משותף אחד

מן הראוי לציין כי כאשר בוצעה עבירה אשר גרמה למותו של אדם, החוק מבדיל בין סוגים שונים של עבירות המתה. הריגה, רצח וגרימת מוות ברשלנות, אינן מטופלות באופן זהה במסגרת הדין הפלילי במדינת ישראל. משמעות העניין הינה שכל עוד בית המשפט לא מצא את הנאשם בביצוע העבירה אשם בביצוע רצח, הנאשם יוכל לכאורה, לטעון לאחת משתי העבירות האחרות ולשפר את סיכוייו לקבל עונש פחות חמור.

 

מה ההבדל בין רצח להריגה מבחינת מרכיב הכוונה?

בחוק העונשין של מדינת ישראל, מטופלים מספר סוגים של עבירות המתה, הנחלקות ל – 3 קטגוריות עיקריות:

 

עבירות רצח מדרגה ראשונה

רצח מדרגה ראשונה או בשמו הנוסף – רצח בכוונה תחילה או רצח בדם קר, הינן עבירות שבהן ניתן להוכיח כי הנאשם נטל את חיי זולתו באופן מכוון, ולא במסגרת אקט של הריגה בשוגג.

כדי להוכיח שאכן מדובר על עבירת רצח בכוונה תחילה התובע נדרש להוכיח לא רק שקיים קשר בין החשוד למעשה ההמתה, אלא גם להוכיח כי היו "מחשבה פלילית" ותכנון מקדים בבסיס המעשה שהסתיים בנטילת חיי אדם. לשם כך נדרשת התביעה להציג בפני הערכאה השופטת ראיות המוכיחות את הטענה כי הנאשם החליט מבעוד מועד שברצונו ליטול את חיי הקורבן וזאת באופן מודע וצלול.

 

עבירות הריגה בשוגג

להבדיל מעבירת רצח בכוונה תחילה, כשמדובר בעבירות המתה מסוג הריגה בשגגה, הכוונה היא להריגתו של אדם בשגגה וללא כוונה תחילה. לצורך העניין, פגיעה בחיי אדם אשר אירעה במהלך תאונת דרכים בעקבות נהיגה בהשפעת סמים / אלכוהול.

 

עבירות של גרימת מוות ברשלנות

עבירת גרימת מוות ברשלנות גם היא עבירה פלילית מסוג עבירת המתה, אך להבדיל מהמקרה של עבירות רצח, כאן הכוונה הינה לפגיעה בחיי אדם שהתרחשה עקב התנהגות פזיזה ונטולת זהירות מצד אדם אחר. כלומר, מדובר על המתה שלא בוצעה במתכוון, אך ישנו יסוד סביר להניח שניתן היה למנוע את הפגיעה בנפש על ידי שמירה מכוונת על החוק והוראותיו.

המונח "גרימת מוות ברשלנות" נזכר במקרים רבים בהקשרים של תאונות דרכים שנגרמו כתוצאה מנהיגה רשלנית או פזיזה. אך המונח תקף גם למוות כתוצאה מרשלנות רפואית, שימוש בלתי זהיר בכלי נשק, במכשור או מכונות, ונסיבות אחרות שבמסגרתן הנאשם לא פעל על פי אמצעי הבטיחות הנדרשים כלפי הזולת. הדגש במקרים אלו הוא על היעדר מודעות מצד מבצע העבירה להשלכות הפוטנציאליות של מעשיו.

קצת על עונשי גרימת מוות ברשלנות – במאמר הבא.

 

מה ההבדל בין רצח להריגה מבחינת הענישה?

לאור העובדה שנטילת חייו של הזולת נחשבת כפעולה בלתי הפיכה הפוגעת בעיקרון קדושת חיי האדם שהיא בעלת חשיבות עליונה, גם העונש בגין עבירות רצח הוא העונש המרבי שהחוק בישראל מאפשר, והוא עונש מאסר עולם, אשר עומד על 20 עד 30 שנות כליאה ברוב המקרים.

לעומת זאת, במקרה שבו אדם הורשע במותו של אדם אחר בעקבות מעשה נמהר או ללא כוונה מוקדמת, הוא יורשע בביצוע עבירת הריגה, אשר נחשבת פחותה ברמת החומרה שלה מעבירת רצח. העונש לו צפוי אדם שהורשע בביצוע עבירת הריגה הינו 20 שנות מאסר.

אולם אם מדובר על עבירת גרימת מוות ברשלנות, הענישה מקלה בהרבה ויכולה להסתכם גם ב-3 שנות מאסר בלבד.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לעשות את ההבדל בין אישומים ברצח להרשעה בהריגה

ישנם מקרים שבהם עבירות המתה נמצאות בתחום האפור שבין עבירת רצח לעבירת הריגה, אך סעיפי האישום בהם מורשע הנאשם בפועל, עשויים להשפיע במידה רבה על העונש שייגזר עליו ועל עתידו. לכן אם זומנת לחקירה שהוגש כנגדך כתב אישום בגין ביצוע עבירת רצח, כדאי למהר ולפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי מיומן שיבחן את נסיבות המקרה ויחתור לשינוי סעיפי האישום בתיק.

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

הריגה בשוגג

החוק בישראל עושה הבחנה בין רצח ובין עבירות הריגה. הבחנה זו מתקיימת מתוך התובנה כי בעבירות המתה, קיימת חשיבות רבה לכוונה שבביצוע העבירה. בהתאם לקביעת

גרימת מוות בכוונה תחילה

במדינת ישראל, החוק מתייחס בחומרה רבה לגבי כל פגיעה באדם ובמיוחד כשמדובר בפגיעה בחיי אדם. יחד עם זאת, מבדילהחוק בין פגיעות שגרמו למוות, ללא כוונה

עבירת הריגה

תוצאתה של עבירת הריגה היא מוות. עבירת הריגה יכולה להתרחש במספר דרגות חומרה, החל מרצח, שהינה העבירה החמורה ביותר על פי חוק העונשין, וכלה בגרימת

עורך דין גרימת מוות ברשלנות

גרימת מוות ברשלנות היא עבירה פלילית מקבוצת עבירות ההמתה שבצידן עונשי מאסר. כשאדם כלשהו פועל שבאופן המוביל למותו של זולתו מבלי שהיה מודע להשלכות הפוטנציאליות

גרימת מוות ברשלנות – עונש

גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה פלילית בקטגוריית עבירות המתה שבצידה עונש מאסר. כאשר אדם מבצע פעולות שונות שבעקבותיהן אדם אחר מאבד את חייו, הוא עלול

עבירות הריגה – עונש

בשנת 2019 המאפיינים של עבירות הריגה, המרכיבים שלהן והעונש בצידן, הוגדרו מחדש בחוק העונשין הישראלי, כדי לאפשר לבתי המשפט בארץ לפסוק בתיקי הריגה בצורה טובה