מאסר עולם בישראל

מאסר עולם הינו העונש השני החמור ביותר הניתן בישראל לעבריינים מורשעים, בדרך כלל בגין רצח או בגידה במדינה. עונש זה הינו השני בדרגת חומרתו לפי חוק העונשין, לאחר עונש מוות, שניתן רק במקרים נדירים ביותר. במשפט הפלילי, בו נגזר עונש מאסר, יש צורך בעורך דין פלילי, המתמחה בסוגי משפטים אלה ויודע להתמודד עם מורכבותם הרבה.

כמה שנים נמשך מאסר עולם בישראל?

נהוג לחשוב כי מאסר עולם בישראל קצוב ל – 25 שנה, אולם, משמעותו של מאסר עולם בישראל, הוא כפשוטו, להיות אסיר עד עולם. עונש זה אף עלול להיות מוכפל מספר פעמים, כך שיגזרו על הנאשם מספר מאסרי עולם, באופן שישלול ממנו, אפקטיבית את זכות החנינה מנשיא המדינה.

 

על מה ניתן עונש מאסר עולם בישראל?

שורת עבירות פליליות, המונות כ – 14 עבירות מסוגים שונים, עלולות לגרור עונש מאסר עולם בישראל. העבירות שונות זו מזו, וביניהן קיימות עבירות אשר מאסר עולם הינו עונש חובה בצידן, ואחרות – שעונש המאסר בגינן הוא אינו חובה. בגידה במדינה ורצח הן בין העבירות אשר יינתן עליהן עונש מאסר עולם. אם הרצח כלל מספר קורבנות, עשוי להיפסק כנגד הנאשם שהורשע גם גזר דין של מספר מאסרי עולם.

עבירה, שעונש מאסר עולם אינו חובה בגינה, העונש שיינתן הוא עשרים שנות מאסר לפחות. עורך דין פלילי, ינסה, במידת האפשר, להציג את העבירה ולנהל את המשפט, באופן שבו גזר הדין שיתקבל יהיה המיטבי עבור הלקוח.

 

על מאסר עולם בישראל וסמכות החנינה של הנשיא

אסירים, אשר הוטל עליהם עונש מאסר עולם בישראל, זכאים להגיש בקשת חנינה לנשיא, גם ללא ייצוג של עורך דין פלילי. לא כל הבקשות מתקבלות, וזכותו של הנשיא להחליט באופן בלבדי, על קציבת העונש. במהלך השנים, נהוג היה שנשיאי ישראל קצבו את העונשים ל – 24 שנים, כך שבניכוי התנהגות טובה, יכול היה האסיר להשתחרר לאחר 16 שנה.

מאסר עולם בישראל
מאסר עולם בישראל

נוהג זה הופסק בשנת 1992, כאשר הנשיא עזר ויצמן עירער על מידת נכונותו וצדקתו. מאז ועד היום עומדים האסירים אשר מעוניינים בחנינה אל מול ועדת שחרורים, אשר מגישה את המלצותיה לנשיא. כך או כך, לזכות החנינה קיימים מספר סייגים. האחד הוא, שהאסיר כבר ריצה 7 שנים מתוך שנות העונש, והשני הוא שמשפחות הקורבנות יכולות להתנגד למהלך זה.

 

מאסר עולם בישראל – מהם השיקולים המנחים את ועדת השחרורים?

כאשר מובאת בפני ועדת השחרורים בקשה לחנינה, עליה לבחון את הבקשה על פי השיקול הפרטי ועל פי השיקול הציבורי. הם בוחנים את התנהגותו של האסיר, שהורשע במאסר עולם בישראל בהיבטים שונים ובכללם: האם האסיר הביע חרטה על מעשיו, איך הוא השתלב בחיי הכלא, האם הוא מעוניין בשיקום ומה סיכוייו לכך ועוד.

מנגד, צריכה הוועדה לשקול את ביטחון וטובת הציבור, בשאלה, האם האסיר עלול למעוד במעשיו ולשוב לחטאי העבר, והאם הוא מהווה סכנה כלפי אנשים נוספים במידה וישוחרר. כמו כן, כאשר נידונים בוועדה תיקיהם השונים של האסירים, היא מודעת לכך שיש לשמר את אמון הציבור ותנסה בהחלטותיה שלא לפגוע באמון זה, כמו למשל, במעשי רצח שעוררו עניין רב בציבור.

בעמידה מול ועדת שחרורים, אין צורך בייצוג משפטי, אולם עורך דין פלילי, אשר מכיר את שיקולי הוועדה לפני ולפנים, יוכל להציג את האסיר באופן שייטיב עמו יותר.

 

מאסר עולם בישראל – מהו הרציונל במתן חנינה?

השאלה המתבקשת בהקשר של מאסרי עולם בישראל ובכלל, היא זו: אם גזר דינו של אדם נקבע למאסר עולם בגין עבירות חמורות מאוד שביצע, מדוע ישנה אפשרות לבקשת חנינה מלכתחילה? למה לא לפסוק שהנאשם ישאר מאחורי סורג ובריח עד שיסיים לרצות את עונשו? ובכן, ההיגיון העומד בבסיס הזכות לחנינה הוא הרצון לשקם את האסיר.

בתי הכלא, מנסים, ככל יכולתם, להעביר לאסיר את הידע הדרוש לו כדי שיוכל להתמודד עם העולם החיצוני. הם מנסים להרגיל אותו לסדרי עבודה, ללמד אותו מקצוע ולתת משמעות לחייו, כך שיוכל להפוך מנטל על החברה לאזרח פרודוקטיבי ותורם.

 

האם באמת עונש מאסר עולם מרתיע?

השאלה האם עונש מאסר עולם בישראל, הוא עונש מידתי ומוצדק, נבדקה ועודנה נבדקת במסגרת מחקרים שונים. יש האומרים, כי עונש מאסר עולם בישראל, לא מותיר לאדם תקווה, ולא מאפשר לו לראות את "האור בקצה המנהרה".

כנגדם, יש הטוענים, שעונש זה, הינו קל באופן יחסי, כאשר הוא מושווה לאלטרנטיבה המקובלת במדינות אחרות בעולם, והיא עונש מוות. יחד עם זאת, למרות שעונשי מאסר עולם הינם חמורים ביותר וגוזלים מהאדם את החופש כזכות בסיסית, רמת הפשיעה בישראל היא עדיין גבוהה.

עבירות חמורות, שלגביהן נדרש ייצוג של עורך דין פלילי, נעשות, על פי רוב, משיקולים אחרים מאשר משך הזמן הצפוי לאותו עבריין להיות במאסר. לכן, אומרים המתנגדים, כאשר מתבצעת עבירה, ההרתעה לא תהיה מעצם המחשבה, שצפויות לעבריין עוד 20 או 30 שנים בכלא.

 

בשורה התחתונה

במידרג העבירות המנויות בדין הפלילי בישראל, קיימות עבירות אשר העובר אותן יידון לעונש מאסר עולם בישראל. עונש זה שולל את חופש הפעולה והתנועה מן האסיר, שלמעשה אינו יכול לחיות עוד את חייו כפי שהיה רגיל לחיותם לפני שהורשע בביצוע העבירה הפלילית.

משמעותו של עונש מאסר עולם היא כלשונה – עד עולם, כאשר חנינה מתאפשרת, אך ורק לאחר החלטת ועדת השחרורים ונשיא המדינה. בפני ועדת השחרורים יכולים האסירים המעוניינים בכך להופיע גם ללא צורך בייצוג עורך דין פלילי.

עם זאת, במקרים רבים לעורך דין פלילי ישנה היכולת לקדם את הפחתת עונשו של האסיר עוד בזמן המשפט הפלילי, או לכל הפחות לשפר את סיכוייו לקבל חנינה מוקדמת ממאסר העולם שנגזר עליו.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים