לשון הרע לאחר פיטורים

מערכת היחסים שבין עובד למעביד יכולה להיות מופלאה, סולידית ומקצועית, או רעה, ולהסתיים בטונים צורמים. במקרים בהם הפרידה היא קשה, צריך לדעת לשמור על מקצועיות ולא להיכנס למלחמת הכפשות שעשויה להסתיים בצורה לא טובה עבור כל אחד מן הצדדים. במקרה של לשון הרע לאחר פיטורים יש פעולות משפטיות שאפשר לנקוט על מנת לתקן את העוול ולאפשר לצד המוכפש לקבל פיצוי על היחס המשפיל. זהו הנושא שבו נעסוק בהרחבה במסגרת המדריך הבא.

לשון הרע לאחר פיטורים עלולה לסגור לכם דלתות

שמו הטוב של עובד הוא חשוב מאוד לכלכלתו, מפני שנדרשות שנים ארוכות לבניית מוניטין מקצועי שפותח דלתות והזדמנויות תעסוקתיות. ככלל, אף ארגון אינו חפץ בהעסקתם של עובדים בעייתיים או כאלה שהצליחו להסתכסך עם מעסיקים קודמים.

לכן, ישנה חשיבות עצומה ליכולת של עובד להיפרד באופן מכובד ומכבד מהמעסיק שלו בעת התפטרות או פיטורים. עם זאת, יש הרבה מעסיקים שפועלים בצורה נקמנית כלפי עובדים שפוטרו, ומעוניינים לפגוע בסיכויים שלהם למצוא את דרכם מחדש בשוק התעסוקה.

חשוב לדעת כי הוצאת דיבתו של עובד שפוטר היא עבירה על חוק איסור לשון הרע לשון הרע שעשויה לזכות את העובד בפיצויי ממעסיקו לשעבר, אם יבחר להגיש תביעת לשון הרע כנגדו.

 

לשון הרע לאחר פיטורים – נושא מורכב שמחייב מעורבות של עורך דין דיני עבודה

חוק איסור לשון הרע הוא ברור מאוד עבור כל עורך דין דיני עבודה אך עם זאת, יש ערפול גדול בנוגע לפגיעה בשמו הטוב של עובד לאחר פיטורים. תביעות בתחום של יחסי עובד מעביד נידונות בערכאות של בית הדין לעבודה, וזאת בניגוד לתביעות לשון הרע, שנידונות במקרים רבים בבתי משפט אזרחיים, כך שהבלבול הוא מובנה במערכת.

יחד עם זאת, עורך דין דיני עבודה ש"יודע את העבודה", יוכל לקחת את המקרה לערכאה המתאימה ולהפעיל את המערכת לטובת מרשו.

לשון הרע לאחר פיטורים
לשון הרע לאחר פיטורים

על חובת תום הלב בהקשר של לשון הרע לאחר פיטורים

הסוגיה של לשון הרע לאחר פיטורים נבחנת בראש ובראשונה בהיבט של תום לב. חשוב לבדוק את טיב מערכת היחסים בין העובד למעביד בתקופת עבודתו, עם דגש על המועד הסמוך לסיום עבודתו. כדי להבין אם שני הצדדים פעלו על פי חובת תום הלב, יש לתת את הדעת על ההקשר בו בוצעו פיטורי העובד.

ישנם כללי הגינות בסיסיים בין מעביד לעובד, ויש לבחון את הנושא לעומק כדי להגיע לחקר האמת. לא כל ביקורת היא לשון הרע, ומנגד, לא כל מילה שנזרקת היא בגדר ביקורת בלבד.

 

פגיעה מקצועית בגלל לשון הרע לאחר פיטורים

לשון הרע לאחר פיטורים, כשהיא באה מצד המעסיק, יכולה לפגוע אנושות בעתידו המקצועי של העובד. ישראל היא מדינה קטנה ורכילות מגיעה לכל מקום. אדם שרוצה להמשיך לעסוק באותו תחום מקצועי בו העוסק טרום פיטוריו, לבטח יתקל באנשים שהוא מכיר, וכאלה שמכירים את המעסיקים הקודמים שלו.

אנשים מדברים, נוהגים לשתף ביניהם מידע וחוויות ממקומות עבודה שונים, ואף לחלוק רכילות על העובדים והמעסיקים שלהם בעבר ובהווה. בעקבות הכפשה כזו או אחרת, אנשים יכולים למצוא את עצמם מחוסרי עבודה, או ללא יכולת להתקדם בתחום שלהם, מה שמהווה פגיעה אנושה מבחינה מקצועית וכלכלית.

כיצד ניתן להעריך אם קיימת עילה לתביעת לשון הרע לאחר פיטורים?

בית המשפט קיבל רק בשנים האחרונות את ההחלטה לעסוק בנושא של לשון הרע לאחר פיטורים, גם לאחר סיום ההעסקה, דבר שלא היה קיים בעבר. גם כשאין יותר קשר בין העובד למעביד, ישנה משמעות לבחינת יחסי העבודה בתקופת ההעסקה, וגם כאן, בית המשפט מכיר בהשלכות הנגזרות מיחסי העובד והמעביד.

בית המשפט דן בנושא של הגבלת חופש העיסוק וגם כלפי צד ג' ומעסיקים פוטנציאליים, ולכן, חשוב לעבוד עם עורך דין דיני עבודה טוב, שיודע להיכנס לעובי הקורה ולמצוא עדויות ליחס לא הוגן כלפי העובד, לפני, במהלך או לאחר הפיטורים.

 

כיצד מעסיקים עלולים להיפגע מלשון הרע לאחר פיטורים?

הנושא של לשון הרע לאחר פיטורים הוא רלוונטי לא רק לעובדים מפוטרים, אלא גם למעסיקים. ישנם עובדים שמוציאים לשון רע על מעסיקים קודמים ופוגעים בהם באופן זה. הנושא נכון ורלוונטי בעיקר לעסקים קטנים ועצמאיים, שמוצאים את עצמם חסרי אונים במצבים כאלו.

לעיתים, העובד הוא זה שמנסה לפגוע בעסק בצורה זדונית וגם כאן, המעסיקים צריכים לקחת זאת בחשבון ולעבוד עם עורך דין דיני עבודה אשר יידע להגן עליהם ואף להשיג להם פיצוי אם הם נפגעו בצורה משמעותית בעקבות לשון הרע לאחר פיטורים.

 

נפגעתם מלשון הרע לאחר פיטורים? ייתכן שאתם זכאים לפיצוי

חוק לשון הרע קובע שכל דבר אשר פרסומו עשוי לגרום להשפלתו או ביזיונו של הפרט בעיני זולתו או להפוך אותו למטרה לבוז, לשנאה, או לעג, יסווג בחזקת לשון הרע. הגדרה זו תקפה גם במקרה של ביזוי אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לאותו אדם, וכאשר הדברים מפורסמים במטרה לפגוע בחייו המקצועיים של אדם, בין אם מדובר על לשון הרע כנגד עובד או לשון הרע כנגד מעסיק.

כלומר, בית המשפט מבין כי פגיעה תעסוקתית היא משהו שיש לתת עליו את הדין ולכן, כל סכסוך הנוגע לנושא של לשון הרע לאחר פיטורים צריך לעבור דרך עורך דין דיני עבודה אשר יודע כיצד להתמודד עם הנושא בערכאות המתאימות.

 

משרה ציבורית או פרטית: הסוגים של לשון הרע לאחר פיטורים

ישנו הבדל מהותי בין לשון הרע לאחר פיטורים באם מדובר במשרה פרטית או משרה ציבורית. כמובן שיש משמעות גם לנושא התקשורת והפצת הדברים, וכל מקרה לגופו, אך קווי הדמיון הם ברורים. כאשר מעסיק מוציא את דיבתו של עובד לאחר הפיטורים, הוא פוגע גם במצבו התעסוקתי בהווה ובעתיד.

במשרות ציבוריות ותקשורתיות הפגיעה היא כמובן גדולה יותר, שכן התפוצה של לשון הרע היא גדולה יותר. יש לקחת בחשבון גם את היקף הפגיעה, וזוהי בדיוק העבודה של עורך דין דיני עבודה כאשר הוא פונה לטפל בתיקים כאלה. פגיעה גדולה יותר – משמעה פיצוי גדול יותר, ברוב המקרים.

 

זקוקים לסיוע משפטי בנושא לשון הרע לאחר פיטורים? עורך דין דיני עבודה הוא הכתובת עבורכם

בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים כיום, האפשרויות לגרום לפגיעה ממשית של לשון הרע לאחר פיטורים היא גדולה. לכל אחד יש גישה לרשתות החברתיות וכל פוסט עלול לייצר אפקט פרפר שפוגע באנשים בצורה שאפילו לא עלתה על דעתו של מפרסם התוכן הפוגעני.

אנו רואים זאת במקרים של פרסום לשון הרע כנגד מסעדות ולבתי עסק אחרים, וכן במקרה של הוצאת דיבה כלפי אנשים פרטיים. לכן, חשוב מאוד להיזהר ולשמור על התנהלות מכבדת גם במסגרת הליכי פיטורין.
אם הנושא של לשון הרע לאחר פיטורים מגיע לבית משפט למרות הכל, חשוב לשכור עורך דין דיני עבודה טוב שיידע לקדם את האינטרסים שלכם בתיק בעזרת הכלים שברשותו וכמובן – העובדות.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.