להתגרש או לא, זאת השאלה

לכל אורך ההיסטוריה האנושית היה היחס לנישואין כאל דבר מקודש ונצחי. אין ספור סיפורים ושירים נכתבו על אהבה בין בני זוג והמכשולים שניצבו בפניהם בדרך להגשים את האידיאל הנשגב.

מאז שהתחיל עידן הקולנוע והטלוויזיה הופקו אלפי סרטים כאשר ברובם המכריע הסיום המתבקש הוא חתונה או לפחות התמסדות של יחסי אהבה בין בני זוג. עם זאת, כאשר נכנסים לעובי הקורה, מבינים שהנישואין הם לאמיתו של דבר לא יותר מאשר עסקה תועלתנית ששני הצדדים השותפים לה, נהנים מהפירות שלה.

מהם היתרונות ומה החסרונות בחיי הנישואין? מה הנימוקים בעד המשך חיי הנישואין ומהם הנימוקים נגדם? מתי בעצם כדאי לערוך דיון בנושא? בשורות הבאות נסקור את הנישואין מנקודת מבט שונה וייחודית.

על היתרונות והחסרונות בחיי הנישואין

חיים משותפים בין בני זוג מזמנים לשניהם, כפי שכבר הוזכר לעיל, יתרונות משמעותיים. עם זאת יש גם לא מעט חסרונות, שעלולים להאפיל על היתרונות הללו ולגמד אותם. במאמר הזה לא נוכל, מן הסתם, לסקור את הנושא בשלמותו. לכן נסתפק בסקירה קצרה, על קצה המזלג.

 

מהם היתרונות בחיי הנישואין?

מי שנמצאים בזוגיות, עם כל האתגרים הכרוכים בה, חייבים להודות שלזוגיות יש הרבה יתרונות. להלן חלק קטן מהם:

  1. מילוי חובה חברתית: לכל אורך השנים, מה שהיה מצופה מגברים ונשים כאחד הוא להתחתן. מי שאינם נשואים נתקלים לא אחת בשאלה "מתי תורך?" או "מתי נרקוד בחתונה שלך?" מדבר בשאלה שמעמידה את מי שאינו נשוי בעמדת מגננה. נישואין פותרים את הבעיה הזאת ומיישרים קו עם החברה
  2. איחוד עם בן או בת זוג אהובים: כשלבני זוג יש רגשות איש לרעהו או לרעותו, השאיפה הראשית היא למסד אותם. מימוש הרצון הזה ממלא את הנשמה ויוצר מידה רבה של שקט נפשי אצל שני בני הזוג.
  3. בריאות ואריכות ימים: מחקרים שונים שנערכו ונמשכו שנים רבות הוכיחו שמי שנמצאים בברית הנישואין לאורך שנים, נהנים גם מבריאות יציבה יותר ומעלייה באורך החיים, יחסית למי שמעולם לא התחתנו או שלא נמצאים בזוגיות מזה זמן רב.
  4. תועלת כלכלית: הנישואין יוצרים למעשה גוף חדש. מדובר בגוף שמעבר לתועלת האישית או החברתית הוא מהווה סוג של עסק או סטארט אף בזעיר אנפין. מצד אחד, ההכנסה המשפחתית גדלה אם שני בני הזוג עובדים. מצד שני, ההוצאות השוטפות מתחלקות בין בני הזוג ומאפשרות לשניהם ביחד להגדיל את ההכנסה הפנויה ולשפר את איכות החיים.
  5. גידול דור העתיד: ילדים שנולדים במהלך חיי הנישואין הם היורשים החוקיים של ההון שמותירים ההורים. נישואין מבטיחים שהילדים שיוולדו הם אכן הילדים של בני הזוג ולא נולדו כתוצאה ממגע מיני אקראי.
להתגרש או לא, זאת השאלה
להתגרש או לא, זאת השאלה

מהם החסרונות של חיי הנישואין?

יחד עם היתרונות הרבים בחיי הנישואין, שחלק קטן מהם גם הוזכר בסעיף הקודם, יש גם חסרונות משמעותיים בנישואין:

  1. מונוגמיה: אם לא לוקחים בחשבות קבוצות דתיות שונות, הרי שבמרבית האזורים בעולם נישואין פירושם מונוגמיה שהיא בעצם העדר החופש לבחור בני או בנות זוג לקיום יחסי מין אקראיים.
  2. הצורך בוויתורים: חיי נישואין כרוכים מעצם טבעם בוויתורים. בן זוג אחד מוותר לבין הזוג השני, מוותר לילדים ולא תמיד יכול להתנהג כפי שהוא היה רוצה.. מצד שני, הציפייה היא שגם בן או בת הזוג יוותרו באותה המידה. בנוסף, הציפייה היא שבן או בת הזוג ישתתפו בנטל הגידול של הילדים.
  3. לחץ של חיים משותפים: ככל שבני זוג חיים זמן רב יותר ביחד, עלול להיווצר מצב שבו החיים המשותפים מדכאים. חלק מהבעייתיות נעוץ בוויתורים הרבים ששני בני הזוג עושים. חלק אחר נובע מהעדר היכולת לקחת פסק זמן ולהתרענן, בעיקר אם המרחב העומד לרשות בני הזוג והמשפחה שהם הקימו הוא קטן.
  4. אחריות: גידול ילדים ויחסים זוגיים דורשים מידה רבה של אחריות. הבעיה היא שהאחריות הזאת מלווה את בני הזוג בכל אשר יפנו. שניהם ביחד וכל אחד לחוד אינם יכולים לחמוק מהאחריות ולמעול בה. אין ולו רגע אחד שבו אפשר לשמוט את האחריות, וסאת למעשה בעיה גדולה.

 

הנימוקים בעד ונגד המשך חיי הנישואין

הטיעונים שהובאו לעיל באשר ליתרונות ולחסרונות של חיי הנישואין, הם רק אפס קצה של מסכת הטיעונים. עם זאת, הם בהחלט מבטאים את רוח הדברים. מהטיעונים הללו אפשר לגזור את ההמשך – נימוקים בעד ונגד המשך הנישואין, ואיך מחליטים או ומתי להתגרש.

ככלל, הנימוקים נגזרים מההגדרה של מטרת הנישואין ומידת העמידה של חיי הזוגיות בהשגת היעדים, כפי שנפרט להלן:

  1. נישואין כעסקה מסחרית: אם המטרה של הנישואין היא כלכלית גרידא צריך לבדוק אם הם אכן השיגו את היעד. האם מצבם הפיננסי של בני הזוג או של כל אחד מהם הנפרד השתנתה? האם הרכוש שנצבר ועוד ימשיך להצטבר הוא מספק? האם יש אופק להתקדמות כלכלית? אם התשובה חיובית, כי אז התועלת בהמשך חיי הנישואין עולה על התועלת שבגירושין.
  2. נישואין ודור ההמשך: לפעמים, המטרה של שני בני הזוג היא להביא דור המשך ולהבטיח את העתיד שלו. ככל שהמטרה הזאת מוזגת, כך יש פחות ופחות טעם להפסיק אותם ויש צורך רק להסתגל לשינויים.
  3. נישואין ותועלת רגשית: מי ששם את הרגשות והתחושות שלו בראש ובוחן את הנישואין מהנקודה הזאת, חייב לחשב את דרכו מחדש לעיתים קרובות יחסית. תועלת רגשית יכולה להיות שקט נפשי או רגשות משמעותיים כלפי בן או בת הזוג, כלפי הילדים, כלפי המשפחה המורחבת ובכלל. ככל שהתועלת הזאת מתקיימת, יש היגיון להמשיך את חיי הנישואין.

 

אז איך מחליטים אם להתגרש או לא?

ההחלטה אם להתגרש או לנסות להמשיך את חיי הנישואין היא פונקציה של השילוב בין ההצלחות והכישלונות בחיי הנישואין. מבחינת המאקרו, שזה אומר התמונה הגדולה, אם היתרונות הכלליים של חיי הנישואין עולים על החסרונות שבהם, הרי ההחלטה ההגיונית ביותר והמתבקשת היא להמשיך אותם. אם החסרונות עולים על היתרונות, יש היגיון לחתור לסיום חיי הנישואין.

לחילופין, אפשר לנסות ולמתן או להעלים את החלקים הרעים ולהעצים את הטובים. הניסיון הזה הוא התיאור המדויק של ייעוץ זוגי. המטרה של ייעוץ כזה היא לשפר את מה שאפשר וללמוד לחיות עם מה שאי אפשר לשפר.

 

מתי מחליטים אם להתגרש או לא?

התשובה המתבקשת לכאורה לשאלה הזאת, היא שהחלטה אם להתגרש או לא מתקבלת אך ורק לאחר שנלקחו בחשבון כלל השיקולים בעד המשך הנישואין וכלל השיקולים נגד. כאשר מתקבלת ההחלטה יש לקיים אותה ולחיות עם ההשלכות שלה, לטוב ולרע. למעשה, הדבר הנכון ביותר הוא לקבל את ההחלטה הנכונה בכל יום מחדש.

לא צריך להחליט להישאר בגלל שאוהבים את בן או בת הזוג בטירוף, עד כדי כך שלא רואים את החסרונות שלו או שלה. ההחלטה הנכונה צריכה להתקבל למרות שרואים גם את החסרונות של בן או בת הזוג, ואחרי שמבינים כל פעם מחדש שעם כל היתרונות והחסרונות, האהבה והאחווה עדיין קיימות ושווה להמשיך לחיות יחד.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את