מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי לפני חקירה?

המשפט הפלילי הוא ענף משפטי המסדיר את היחסים בחברה בה אנו חיים, בעזרת חוקים אשר מגדירים את ההתנהגויות השליליות הנחשבות לבלתי חוקיות. המפרים חוקים אלו, צפויים לעמוד לדין ולהיענש בהתאם לקבוע בחוק. על ביצוע עבירות פליליות שונות, חלים סוגים שונים של ענישה המותאמים בין היתר, גם לנסיבות שבהן בוצעה העבירה.

עורך דין פלילי הינו למעשה עורך דין המתמחה בתחום המשפט הפלילי, בייצוג מול המשטרה, רשויות התביעה, ומול הערכאות המשפטיות השונות. על משמעות ההתייעצות בעורך דין פלילי לפני חקירה משטרתית, נדון בהרחבה במסגרת המאמר הבא.

סוגים שונים של עבירות פליליות והענישה בגינן

עבירות הנחשבות לפליליות מבחינת החוק בישראל, נחלקות לשלושה סיווגים עיקריים של עבירות:

  1. עבירות פליליות מסוג חטא – עבירות שהעונש בצידן הינו עד 3 חודשי מאסר.
  2. עבירות פליליות מסוג עוון – עבירות שהעונש בצידן הינו בין 3 חודשי מאסר ועד 3 שנות מאסר.
  3. עבירות פליליות מסוג פשע – עבירות שהעונש בצידן גבוה מ – 3 שנות מאסר.

 

באילו סוגי עבירות פליליות מכיר המחוקק בישראל?

חוק העונשין הישראלי הוא מקבץ החוקים המפרט את מרבית סוגי העבירות הפליליות שבצידן קיימת ענישה במדינת ישראל. עם קטגוריות העבירות הפליליות השכיחות ביותר ניתן למנות: עבירות רצח, עבירות הריגה, עבירות סמים, עבירות אלימות, עבירות גניבה, עבירות שוד, עבירות זיוף והתחזות, עבירות נשק, עבירות סחיטה ואיומים, עבירות מין, עבירות מרמה והונאה, עבירות שוחד, עבירות צווארון לבן, עבירות אינטרנט וסייבר, עבירות מס, ועבירות הלבנת הון.

ראוי לאדם שזומן לחקירה משטרתית בצדק או שלא בצדק, להיות מלווה על ידי עורך דין פלילי הבקיא בחוקים ובהתנהלות נכונה מול רשויות החוק, שכן סדר הדין הפלילי מכיל רשימה ארוכה מאוד של עבירות בעלות היקפים שונים. עורך דין פלילי טוב, ידע לתת אומדן ענישה ולהעריך מהי אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר עבור החשוד או הנאשם.

 

מהו תפקידו של עורך דין פלילי?

תפקידו של עורך דין פלילי הינו ייצוג משפטי של חשודים ונאשמים הבאים במגע עם רשויות החוק והמשפט. רבים נוטים לחשוב כי במידה ומדובר על עבירה ראשונה, אין צורך בעורך דין פלילי אך מיותר לציין כי מדובר בטעות שעלולה לחרוץ את דינם שלא לצדק.

מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי לפני חקירה?
מדוע חשוב להיוועץ בעורך דין פלילי לפני חקירה?

ישנם מי שניגשים לחקירה משטרתית ללא ייצוג הולם במחשבה שאת הנעשה, או הנאמר בין כותלי חדר החקירה, ניתן להשיב. אולם האמת היא שללא ליווי הולם של עורך דין פלילי בהליכים אלו, התוצאות עלולות להיות גורליות.

יחד עם זאת, גם אם ניגשתם להליך הפלילי ללא ליווי של עורך דין פלילי, עדיף מאוחר מאשר אף פעם. עורך דין המתמחה במשפט הפלילי שנחשף למגוון תרחישים שונים במהלך הקריירה שלו, ידע לתקן עיוותי דין שכבר התרחשו ובמקרים מסוימים אפילו להשיב את הגלגל לאחור.

 

איך עורך דין פלילי יכול לעזור לחשודים ולנאשמים בליווי בחקירה או בתהליכים משפטיים?

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין פלילי לפני החקירה המשטרתית היא מכרעת. זהו השלב שבו תפקידם של חוקרי המשטרה המנוסים הוא לחלץ הודאה מן החשוד. בין היתר, התפקיד של עורך הדין הפלילי הוא להבהיר למרשו מהן הזכויות שלו על פי חוק, את מורכבות המצב שבו הוא נמצא ולבסוף, ללוות אותו בתהליך תוך מתן ייעוץ משפטי על כל צעד ושעל.

 

כיצד עורך דין פלילי מסייע לחשוד להימנע מהפללה עצמית?

בעולם המשפט הפלילי, ידועה חשיבותה של הגרסה הראשונה אותה מוסר החשוד בחקירה המשטרתית. גרסה זו תשמש אותו לאורכו של כל ההליך הפלילי בו הוא מעורב, ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי טרם מסירת גרסה כלשהי לרשויות החוק. לאחר החקירה המשטרתית, ככל שהתבסס החשד בביצוע העבירות הפליליות שיוחסו לחשוד, הדבר עשוי להוביל למעצרו של החשוד, עד שיובא בפני שופט לטובת הארכת המעצר.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין פלילי למניעת מעצרים

כאשר בית המשפט ניגש להכריע בסוגיה האם יש צורך בהארכת מעצרו של החשוד במספר ימים, בית המשפט בוחן את טיבן ומשקלן של הראיות שנאספו בידי המשטרה, המצביעות לכאורה על מעורבות החשוד בעבירות הפליליות שיוחסו לו. בנוסף, בית המשפט שוקל את חומרת העבירות המיוחסות לחשוד.

ככל שבית המשפט מוצא את העבירות הללו כחמורות, כך גם סביר שבית המשפט יחתור להארכת מעצרו של החשוד, שכן, צריך וחשוב לבחון אם אפשר להמשיך לנהל את החקירה כשהחשוד לא מצוי בתנאי מעצר. על אותו המשקל, עשוי גם בית המשפט להחליט האם קיימת אפשרות לשחרורו של החשוד ובאילו תנאים.

 

אופן התנהלות החקירה תלוי במידה רבה במעורבותו של עורך דין פלילי בהליך

קיימים תנאים שונים לניהול שלב החקירה המשטרתית, הנתונים לשיקול דעתו של בית המשפט, בכפוף לחומרת המעשים, לנסיבות ולמצבו האישי של הנאשם. מעורבותו של עורך דין פלילי בתהליך, יכולה לעזור מאוד בשכנוע בית המשפט בכך שיש מקום להקל ולהשאיר את הנאשם בתנאי מעצר בית, או ללא מעצר כלל, במהלך תהליך החקירה ולעזור בבחינת תנאי השחרור הכוללים ביניהם תנאים כגון: הפקדה של ערבות כספית, פיקוח של צד שלישי על החשוד הנתון במעצר בית, חתימה על התחייבות אישית, וכיוצא באלו.

 

זומנתם לחקירה במשטרה? צרו קשר עם עורך דין המתמחה בפלילים בהקדם

דפיקה פתאומית בדלת, זימון שמגיע בדואר, או מעצר בשעת מעשה. כל אלו הם תרחישים שבהם אדם עלול לגלות כי הוא חשוד בביצוע עבירה פלילית ונדרש להגיע לחקירה משטרתית. בין אם ידועה לכם סיבת הזימון לחקירה המשטרתית, ובין אם לאו, אל תוותרו על זכותכם להיות מיוצגים על ידי עורך דין פלילי מנוסה, שיכול לסייע לכם בשמירה על זכויותיכם המשפטיות.

עורך דין פלילי יוכל ללוות אתכם בתהליך הלא פשוט הזה, לדאוג שכחשודים וכנחקרים יישמרו זכויותיכם, ובמידה ותימצאו אשמים, גם לחתור להפחתה בחומרת הענישה כנגדכם והוצאת הצדק למענכם אל האור.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים