ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות

לאורך החיים שלנו ובמהלך היומיום אנחנו לא באמת חושבים על העניין הזה, אבל צריך להכיר בו – יום יבוא וכל אחד ואחת מאיתנו ייפרדו מן העולם ויותירו אחריהם משפחה, היסטוריה ורכוש. הדירות שנאספו לאורך השנים, הכספים שבשבילם כולנו עובדים כל כך קשה מדי יום וחוסכים במשך שנים, הנכסים השונים ואפילו התכשיטים שעברו מדור לדור – כולם ימצאו את עצמם עוברים בירושה אל מי שנגדיר בתור יורשים או על פי חוק, ולכן עניין עריכת הצוואות, בשלב זה או אחר, הופך למנת חלקו של כל אחד מאיתנו.

על מנת שתוכלו להכיר את הנושא הזה קצת יותר לעומק, הכנו לכם כאן מידע מעמיק בכל הנוגע לירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות.

 

ירושות וצוואות עתידיות – על חשיבותה של עריכת צוואה בשלב מוקדם

אולי אתם חושבים שאתם עוד לא נמצאים בשלב הזה, אבל האמינו לנו – בכל הנוגע לצוואות, עדיף להקדים את הטיפול בנושא ולא להמתין לגיל שיבה או למשבר בריאותי. הצידוק לעריכת צוואה מוקדמת טמון בעובדה כי מדובר על מסמך שנותן לכם את האפשרות להוריש את הרכוש שלכם על פי ראות עיניכם, וכך הנכסים והממון שלכם אינם הופכים תלויים בהחלטות של בתי המשפט, ירושה על פי דין, או עומדים בתור מקור לויכוח בין בני המשפחה שלכם.

 

עריכת צוואה – לא רק לקשישים

הרבה אנשים מרגישים שטרם הגיעם לגיל 50, אין כל צורך להתחיל לדבר על צוואות, אולם מדובר כאן על טעות גדולה. לצערנו, החיים אינם צפויים וממש לא ניתן לדעת מה יהיה איתנו מחר, ולכן כדאי להיערך עם ירושות וצוואות עתידיות כמה שיותר מראש. העניין הזה הופך רלוונטי יותר על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על אנשים שמתמודדים עם מחלות כאלו ואחרות, עובדים בעבודות מסכנות חיים ושעומדים בפני סכנת מוות ממשית.

 

כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות – במה מדובר?

מהן בכלל צוואות מיוחדות? ובכן, כפי שאתם בוודאי יכולים לדמיין לעצמכם, העולם של ירושות וצוואות עתידיות ממש לא נגמר במסמך אחד או פורמט אחד ואחיד לכולם. נכון, קיימת דרך מקובלת וסדורה לנסח ולערוך צוואות, אבל ישנם כמה וכמה סוגים של צוואות מיוחדות או רגילות שתוכלו לבחור מתוכם. כשלים מהותיים וצורניים הם עניין שמכשיל את מימושן של צוואות רבות, ומצבים אלו מצריכים פתרונות יצירתיים מצד עורכי הדין ובתי המשפט בישראל. למרבה המזל, ניתן למנוע מבעוד מועד כל תסבוכת משפטית פוטנציאלית, שעלולה להתגלע סביב חלוקת הרכוש שלכם לאחר לכתכם, בעזרת תכנון מקדים, כפי שנסביר בהרחבה בהמשך.

ירושות וצוואות עתידיות - כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות
ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות

צוואות מיוחדות – על מה מדובר?

קיימים לא מעט סוגים של צוואות הנכללות תחת הקטגוריה של צוואות מיוחדות. מקרים שבהם מדובר על משפחה מאמצת, מקרים שבהם קיימים מיסים עבור נכסים אשר כלולים בצוואה, צוואות שאינן נכתבות אלא נאמרות בעל פה, צוואה הדדית, צוואה של מוריש גרוש ועוד. כל אלו הם מקרים שבהם הצוואות נחשבות כצוואות מיוחדות, ועלולים ליפול בהן לא מעט פגמים.

 

אילו כשלים עלולים להופיע במסמך של צוואה מיוחדת?

לכאורה הנוסח של הצוואות נראה לכולנו ברור מאוד ואחיד – מסמך המאגד תחתיו את הנכסים והממון של המוריש וכולל גם את פרטי היורשים, כאשר חלוקת הירושה ביניהם מפורטת לאורך המסמך. פשוט, לא? אז זהו – שזה לא פשוט כמו שזה נדמה. כאמור, כשלים בצוואות אינם עניין נדיר והם מופיעים מאחר ולא כולם יודעים איך לנסח צוואה מיוחדת בהתאם לדרישות החוק.

 

עריכת צוואה – לא משימה פשוטה כמו שחשבתם

מאחר וצוואות הן מסמכים משפטיים, עריכת צוואה היא תהליך שיש לבצעו בצורה יסודית, והיא צריכה לעמוד בתנאים שיקנו לה תוקף חוקי. ברגע שיש כללים שאינם מיושמים במסגרת עריכת הצוואה, היא עלולה לעמוד בפני בקשות של התנגדות לצוואה, להוות מוקד לוויכוחים והליכים משפטיים ואף להיפסל כליל. מדובר כאן על מקרים שממש לא כדאי שיקרו, כי מובן שהייתה כאן כוונה לנסח צוואה שתהווה מסמך חוקי עם הוראות ברורות, אולם בסופו של דבר עלתה בתוהו.

 

על מה צריך להקפיד בזמן עריכה וניסוח של צוואות עתידיות?

בין אם מדובר על צוואות מיוחדות ובין אם על צוואות סטנדרטיות, יש כמה וכמה חוקים שצורת הצוואה והנוסח שלה נדרשים לעמוד בהם. למשל, כתיבת תאריך עריכת הצוואה, היא אחד הדברים הבסיסיים ביותר בהליך של עריכת צוואה. כמו כן, החתמה של שני עדים בגירים שאינם פסולי דין היא הכרחית, כמו גם הוספת החתימה של המוריש על גבי טופס הצוואה. במסמכי צוואה מסוימים החתימה תידרש להופיע רק על חלק מהדפים – הראשון והאחרון לדוגמה, אולם במסמכי צוואה אחרים החתימה תצטרך להופיע על כל עמוד ועמוד לאורך מסמך הצוואה כולו.

 

מידע בסיסי שצריך להופיע בכל צוואה באשר היא

מעבר לחתימות, עדים ופורמט אחיד לצוואה (צוואה תיכתב בכתב יד או בדפוס, אך לא כתערובת של שניהם, ולא תוכל להיכתב בכתב ידו של יותר מאדם אחד) –  הצוואה גם צריכה לכלול מידע ברור, כך שהיא תוכל לעמוד בתור מסמך שניתן להבין ממנו את רצון המוריש. למשל, זהות היורשים כולל פרטיהם האישיים המלאים צריכים להופיע באופן מדויק וברור לאורך הצוואה, כמו גם הוראות החלוקה הברורות, התניות ותנאים הקשורים ליורשים, לירושה ובכלל.

 

תנאי עריכת וניסוח הצוואה נקבעים גם בהתאם לסוג הצוואה

אם נרד קצת יותר לעומק העניין של ירושות וצוואות עתידיות, נוכל להבחין בארבעה סוגי צוואה שיכולים להיערך: צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות, צוואה בכתב יד וצוואה שבעל פה. כל אחד מסוגי הצוואות האלו מביא איתו תנאים ספציפיים וברורים שאך ורק עמידה מדויקת בהם תהפוך את מסמך הצוואה לבר תוקף משפטי.

 

תנאים לדוגמא של צוואה בפני עדים

סוג הצוואה הנפוץ ביותר הוא צוואה בפני עדים. כיצד ניתן לערוך אותו כך שיהיה חוקי ובר תוקף? פשוט מאוד – צוואה זו יכולה להיכתב בכתב ידו של המוריש, בכתב ידו של אדם אחר או אפילו באופן מודפס. התנאי להפיכתה של צוואה בפני עדים לברת תוקף הוא חתימתו של המוריש, חתימתם של העדים וכמובן – התאריך שבו נחתמה הצוואה.

 

כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות – מה עושים במקרה ונפלו שגיאות?

כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות באים לידי ביטוי ברגעים האלו, שבהם מנסח ועורך הצוואה אינו עומד בתנאי כתיבת הצוואה. בדיוק מהסיבה הזו, עומדים גם לא מעט פתרונות בפני המוריש שאותם הוא יכול ליישם בזמן כתיבת הצוואה. הגנה על צוואה על ידי הסרטת מעמד החתימה עליה או צירוף של חוות דעת רפואית, יכולים לעמוד בתור ראיות שמוכיחות את רצונו של המוריש, על אף שנמצאו כשלים בעריכת הצוואה. כמובן שגם לאחר מותו של המוריש קיימים פתרונות למתן תוקף לצוואה והוצאתה אל הפועל למרות הפגמים שנתגלו בה, כמו איסוף עדויות ועוד.

 

במקום להסתבך עם כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות – היעזרו בעורך דין לדיני צוואות וירושות

חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני צוואות וירושות, שיוכל לסייע לאורך כל התהליך של עריכת הצוואה, להקפיד על כך שהכללים הצורניים והמהותיים מתקיימים בה, ולדאוג שמסמך הצוואה יהיה בר תוקף חוקי. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עסקאות בירושה עתידה

כל אדם רשאי להוריש את הרכוש שלו לאחר פטירתו. יתרה מכך – החוק במדינת ישראל, כמו גם במרבית המדינות בעולם, מאפשר ואפילו מעודד בעלי רכוש,

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: