יישוב סכסוך משפחתי

כשבני זוג מבקשים לפתוח בהליך משפטי המכוון בסיכומו של עניין לסיים את הזוגיות בגירושין ופרידה, החוק מחייב לפנות תחילה ליישוב סכסוך משפחתי. חוק שנכנס לתוקפו בשנת 2016, מחייב לנסות וליישב את הסכסוך, לפני שנכנסים לעובי הקורה ופוצחים במאבקי גירושין, עם כל המשתמע מהם. מהו החוק ליישוב סכסוך משפחתי? מהי החשיבות של החוק הזה? איך החוק מסייע בקיצור הליכים לגירושין ופתרון סכסוכים משפחתיים מתמשכים? איך מסייע החוק למערכת המשפט להתגבר על עומסים משפטיים בבתי המשפט למשפחה? למה ניסיון ליישב את הסכסוך באמצעות גישור עדיף על פני התדיינות משפטית? ומה התפקיד של עורך דין דיני משפחה בדרך ליישוב הסכסוך? כל התשובות במדריך שלפניכם.

 

מהו החוק ליישוב סכסוכים משפחתיים?

החוק ליישוב סכסוכים משפחתיים (חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה 2014) נועד ביסודו לגרום לזוגות אזר קבלו החלטה סופית להתגרש, לבחון שוב את ההחלטה מחד גיסא או לקצר את הליכי הגירושין באמצעות פשרה שתחליף את ההתדיינות המשפטית מאידך. בכל אחד מהמקרים הללו התוצאה הסופית היא הליך קצר יותר המפחית למעשה את ההסתייעות במערכת המשפט. נתונים שהוצגו אחרי יותר משנתיים שבהם החוק בתוקף מראים  כי חוק זה עושה את שלו. כמעט שישים אחוז מהזוגות שפנו להליך יישוב סכסוך משפחתי הצליחו לסיים את הסכסוך בדרכי שלום וללא סיוע של בית המשפט. המשמעות המיידית למערכת המשפט היא שמתוך יותר מעשרת אלפים זוגות שמתגרשים מדי שנה יותר מששת אלפים חסכו מעצמם את הצורך בהתדיינות משפטית.

 

מהי החשיבות של יישוב סכסוך משפחתי וסיום הליך הגירושין ללא משפט?

החשיבות הרבה של יישום החוק ליישוב סכסוכים משפחתיים טמונה בעובדה שהחוק הזה מקצר בצורה משמעותית את הליכי הפרידה והגירושין ומונע מזוגות רבים את המעמד המפוקפק של הופעה בפני שופטים בבית המשפט למשפחה, בדרך לגירושין ופירוק התא המשפחתי. עבור בית המשפט החשיבות של החוק היא בעצם העובדה שהוא מקצר את התורים בבתי המשפט למשפחה, מה שמקצר באופן אוטומטי את ההליכים במשפטים קיימים. מבחינת הזוגות יישוב סכסוך משפחתי מונע את הצורך בהליכים משפטיים שלעיתים קרובות הם ארוכים, כואבים וגם העלות שלהם גבוהה. איך שלא מסתכלים על הנושא הזה מדובר במצב שבו כל הצדדים מרווחים תמיד. בית המשפט חוסך דיונים, זוגות שמתגרשים חוסכים בהוצאות ולפעמים מתרחש הלא ייאמן, וזוגות חוזרים לחיות יחד.

 

איך יישוב סכסוך משפחתי מסייע בקיצור הליכי גירושין?

כל זוג שהגיש בקשה לפתיחה של הליך גירושין מופנה תחילה להליך של יישוב סכסוכים משפחתיים כפי שהחוק מחייב. את הליך היישוב מנחה אדם שהוסמך לכך. בדרך כלל מדובר במגשר שיש לו הכלים המתאימים המאפשרים לו לנסות ולפתור את הסכסוך בלי להגיע כלל לבית המשפט. מדובר בהליך גישור לכל דבר ועניין אשר מתנהל בצורה לא פורמלית ובלא צורך לעמוד באמות מידה משפטיות, כפי שמתחייב אם בני הזוג פונים להליך משפטי. לפיכך יכול המגשר לפעול כראות עיניו לטובת הזוג ולחפש את הפתרון הנכון והטוב ביותר עבור כל הצדדים. הגישור יכול לגעת בכל תחום ומשאיר את ההחלטה הסופית בידי בני הזוג. למעשה הליך היישוב מחזיר לשני הצדדים את הזכות להחליט ומונע העברה שלה לידי שופט.

יישוב סכסוך משפחתי
יישוב סכסוך משפחתי

איך מסייע החוק להתגבר על עומסים בבתי המשפט למשפחה?

כאמור, הליך יישוב סכסוך משפחתי הוא הליך מקדים שכל זוג שמתחיל הליך גירושין אמור לעבור אותו. מבחינת בית המשפט, כל זוג שמצליח לפתור את הבעיות שלו באמצעות יישוב סכסוכים, שמתבצע באמצעות מגשר, חוסך הליך משפטי ומקצר את ההמתנה לזוגות שלא הצליחו להסתדר ועדיין זקוקים להליך משפטי עם כל עוגמת הנפש והעלויות הגבוהות הטמונות בו. בשלב הראשון, המגשר מקשיב לכל אחד מהצדדים ולומד את הצרכים ואת הרצונות שלו, וכן את הטענות שלו כנגד בן או בת הזוג. בשלב הבא, הוא מנסה לגבש הסדר שכל אחד מהצדדים יוכל לחיות איתו בשלום. לפעמים המגשר צריך להוריד לקרקע אחד מבני הזוג או את שניהם, ומונע מהם להיכנס להליך משפטי מורכב רק בגלל האמוציות ולהפסיד זמן וכסף רק בשביל לפגוע בבן או בבת הזוג.

 

מה מעמדו של הסכם יישוב סכסוך משפחתי?

הליך הגישור שנועד ליישב את הסכסוך המשפחתי איננו הליך משפטי רגיל. הוא לא מתנהל באופן שבו מתנהל משפט ולא תמיד עומד באמות המידה המתבקשות. לפעמים, הליך משפטי נותן דגש לאופן ההתנהלות בעוד הליך יישוב הסכסוך מדגיש את הצורך בפשרה. המגשר אינו שופט והליך הגישור איננו בגדר משפט כלל ועיקר. עם זאת, לתוצאה של הליך יישוב הסכסוך המשפחתי יש משמעות משפטית. בתום התהליך מוגשת הפשרה שהושגה לבית המשפט ומקבלת את האישור שלו. עם קבלת האישור, הופכת התוצאה של הליך הגישור ויישוב הסכסוך לפסק דין מחייב. ההבדל הוא שמדובר בפסק דין ששני הצדדים הסכימו עליו וכל אחד מהם ימלא את חלקו בעסקה שהתגבשה ולא יערים קשיים על בן או בת הזוג.

 

מה התפקיד של עורך דין דיני משפחה בדרך ליישוב סכסוך משפחתי?

גם העת שמתנהל הליך יישוב הסכסוך המשפחתי, יש מקום להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובנושא גירושין. המטרה של הסכם יישוב הסכסוך היא לפתור את סכסוך הגירושים בהסכמה, ולאו דווקא להחזיר את בני הזוג איש לזרועות רעותו. אמנם הדבר מתרחש מעת לעת, אבל לרוב ההסכמה בין בני הזוג ופתרון הסכסוך בלי מאבק משפטי מיותר הוא המטרה. עורך דין המייצג את כל אחד מבני הזוג, יכול לסייע לצדדים לנסח בצורה ברורה את הדרישות שלהם ואת הטענות המצדיקות את הדרישות שלהם. הצגה ברורה של הדרישות היא צעד חשוב לפתרון, משום שהיא מונעת מצב של דרישות המועלות חדשות לבקרים תוך כדי ההתנהלות של התהליך. במידת הצורך עורך הדין גם מייצג את אחד מבני הזוג במשפט.

 

באילו נושאים עוסק הדיון על יישוב סכסוך משפחתי?

למעשה, אין כל מגבלה על הנושאים שנדונים בהליך של יישוב סכסוך משפחתי. זאת בדיוק המטרה של התהליך – להציף גם את הנושאים המסובכים ביותר ולהוציא אותם לאוויר העולם. בחלק ניכר מהמקרים מתברר שאפילו הנושאים שנחשבו מסובכים ביותר נראים פתירים כאשר הם מוצגים במילים ברורות. לא אחת מתברר שבן הזוג מוכן לפשרות דווקא בנושאים שבן הזוג השני היה בטוח שתתעורר בגללם מלחמת עולם. כל החוכמה היא להציג את הנושאים החשובים לכל צד בצורה ברורה תוך הבנה שבנשאים אחרים יהיה צורך להגיע לפשרה. יישוב הסכסוך יכול לעסוק בנושאים פיננסיים, קניין רוחני, רכוש וגם בנושא האפוטרופסות על הילדים, דמי מזונות והורות משותפת. הכל, בלי יוצא מן הכלל, נתון לדיונים ולפשרה.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את