יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

הרבה מאוד מבעלי העסקים בישראל מכניסים לעסקים שלהם לא רק עובדים חיצוניים, אלא גם בני משפחה. בהרבה מקרים, תנאי העבודה והשכר יהיו טובים יותר, תהיה נוחות וגמישות, והאינטרס של העובד או המעסיק לפגוע האחד בשני כמעט לא קיים. עם זאת, יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים הוא נושא מורכב שיש לתת עליו את הדעת, מפני שאין הבטחה כי הסכסוכים לא יגיעו גם מול האנשים הקרובים אליכם ביותר.

על חשיבותו של גיבוי חוזי ליחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

במרבית המצבים שבהם אנשים מאותה המשפחה עובדים לעסק משותף, הנושא לא מגובה חוזית או משפטית. מרבית ההסכמים נעשים בעל פה ובהבטחות בנושא הכספי, וברוב המקרים, זה כלל לא משנה, כי העניינים נסגרים בין כל הגורמים המעורבים ללא הפורמליות של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים המגובים במסמכים. עם זאת, בחלק מהמקרים, נפתחות מריבות ונוצרים סכסוכים אשר גורמים לבני משפחה להפריד כוחות, או במקרים הגרועים יותר, להיפגש בבית המשפט בנושאים כספיים.

 

יתרונות וחסרונות של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

כאשר מחליטים על כניסה של בן משפחה לעסק משפחתי, או לציוות עסקי למען שיתוף פעולה, חייבים להגדיר את טיב העסקים ולחתום על מסמך יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים באופן רשמי.

לפעמים זה לא שיחה שנעים לעשות, כי היא מראה על אי אימון מסוים, אך חשוב לדעת ולהבין שמדובר בעסקים, והכל יכול לקרות. שווה להבהיר בצורה מדויקת את הפרטים, ובסוף, כמובן, לחתום על חוזה עבודה או שיתוף פעולה, שיגדיר גם את אופן העבודה וגם את הנושא הכספי.

 

הרגישות בעניין יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

עבודה בעסק המשפחתי היא עניין רגיש, הן עבור המעסיק והן עבור המועסק, ולבטח אם מדובר ביוזמה משותפת של שני צדדים. כל עוד העיסוק הוא צדדי ולא משמעותי, ייתכן שהנושא מיותר, אך כאשר העסק גדל והופך להיות מקור הכנסה של משפחות, צריך לשים לב לפרטים הקטנים.

ככל שהתפקיד גדול יותר, והעובד צובר ותק, יכולות להיווצר בעיות גדולות מאוד בנושא הפיצויים והשכר. לכן, שווה מאוד לעבוד מול עורך דין דיני עבודה ולראות כיצד לסדר את העניינים מבחינה פורמלית, גם אם מדובר בחוכמה שבדיעבד.

יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים
יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

ליווי של עורך דין דיני עבודה הוא חיוני להסדרת יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

ליווי משפטי של עורך דין דיני עבודה בתחום של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים הוא מורכב מאוד, מפני שהעניינים רגישים מאוד, טעונים וכוללים אנשים שבדרך כלל מבלים את החגים ביחד. לאו דווקא מדובר באנשים מקרבה ראשונה, אלא גם בבני דודים, חותנים, כלות ואנשים שיכולים גם לצאת מהמשפחה בעקבות נישואים לא טובים, ולכן, חשוב מאוד להיזהר, ולגבות כל סוג של הסכם עם חוזה חתום.

 

קשר חוזי בתוך יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

אי נעימות בנושא העלאת הנושא של חתימת חוזה כדי לקבע יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים דומה לאי הנעימות של חתימה על הסכם ממון לפני חתונה. בסופו של דבר, שני הצדדים מבינים כי זהו הדבר הנכון ביותר לעשות כדי לשמור על שלום בית, על התא המשפחתי וכמובן, מסכימים לחתום אם מבינים שאהבה באמת קיימת. גם כאן, חייבים להפריד בין קרבה משפחתית לבין הנושא העסקי, ולבצע חתימה פורמלית ומתועדת, כדי למנוע סכסוכים.

 

על המורכבות של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

הוכחה של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים בדיעבד היא מורכבת מאוד. חלק מהאנשים רק "עוזרים", חלקם מהווים שותפים שקטים, אחרים משלבים את העבודה עם דברים אחרים רק כדי להרוויח קצת כסף, והמורכבות היא גדולה.

בעל עסק, קטן או גדול, צריך להיות מספיק אחראי כדי לתעד את כל מה שקורה אצלו בתוך העסק, וגם אם זה אומר הסדרת ענייני עבודה עם קרוב משפחה מדרגה ראשונה. עבור עורך דין דיני עבודה קשה מאוד להוכיח את טיב הקשר ואת שעות העבודה והאינטנסיביות שלה, ללא מסמכים מגובים, ולכן, ביהמ"ש יתקשה מאוד להכריע, כך שעלול להיווצר אי צדק לטובת אחד הצדדים.

על חשיבות הסיוע המשפטי בהסדרת יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

בעלי עסקים שעובדים עם ליווי משפטי של עורך דין דיני עבודה יגלו שקל יותר להתמודד עם הנושאים הללו. בראש ובראשונה, עורך הדין יפנה לתשומת ליבו של בעל העסק את החשיבות של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים ולאחר מכן, ידרוש את חתימה החוזה, אולי אפילו באופן ישיר מול העובד, ובכך ימנע את המבוכה וחוסר האונים שבהתמודדות הזו. ליווי משפטי לעסק הוא חשוב בכל תחום, אך לבטח בעסקים משפחתיים בהם משתלבים בני משפחה שונים.

 

כיצד גירושין עלולים להשפיע על יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

אחת הדוגמאות הנפוצות יותר של התפוצצות הנושא של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים היא כמובן בזמן גירושין. בחלק מהמקרים, הצד שלא עבד ופינה את הדרך לצד השני לפתוח עסק עצמאי, טוען שהוא סייע לעסק בצורה כזו או אחרת, גם אם מדובר בהקרבת הקריירה וטיפול משק הבית.

הצד הזה רואה את עצמו כשותף מלא להצלחת העסק ולכן, גם מעוניין להרוויח ממנו. בחלק מהמקרים, אלו דברים אותם עורך דין דיני עבודה יצליח להוכיח, גם ללא חוזה חתום, ואף להוציא סכומים גבוהים עבור התובע או התובעת, לבטח אם ניתן להוכיח תבנית עבודה קבועה ולבטח, אם ישנם תלושי שכר.

 

האם יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים יכולים להתקיים במסגרת התנדבותית?

בני משפחה רבים יסכימו לעבוד בעסק המשפחתי באופן התנדבותי, וזאת על מנת לסייע לגדילת העסק והצלחתו. לא מדובר במסגרת העסקה רשמית, אלא בסיוע גרידא, וכאן בדיוק נוצרת בעייתיות. בעלי עסקים חייבים להבין שגם סיוע קטן, נחשב בעיני בית המשפט לעבודה לכל דבר.

לכן, גם אם מדובר בעזרה חד פעמית או קצרת מועד, העדיפות היא לגבות את ההסכם בכתב ולהעביר שכר לבן המשפחה על פי חוק. כל עורך דין דיני עבודה אשר מייעץ לעסק באופן קבוע, לא יתן יד להעסקה ללא הסכם, ולכן, ישנה חשיבות גדולה לסיוע משפטי סביב השעון.

 

הצורך בשליטה ישיר או עקיפה בנושא יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים

נושא ההגדרה של העסק ושל המעסיק הוא גם כן חשוב בנושא של יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים שכן ישנה בעל עסק עם שליטה ישירה וכאלו עם שליטה עקיפה על הנעשה. חשוב להבין גם את נושא אחזקת המניות אם יש כאלו, וכמובן, לבחון גם את טיב העבודה.

כדי לא להגיע לאותם סכסוכים, שבחלק מהמקרים הם בלתי נמנעים, חשוב לגבות הכל בכתב, וכן לעבוד עם עורך דין דיני עבודה באופן שוטף, על מנת שיוכל להתריע בפני בעיות פוטנציאליות, יפתור את בעיית אי הנעימות, וכמובן, בסופו של דבר, יוכל לחסוך לבעל העסק כסף ולהימנע מתביעות גדול.

חשוב ליצור הפרדה בין משפחה לעסק, ולקיים יחסי עובד מעביד בעסקים משפחתיים באופן תקני ומגובה בחוק, וכמובן, לקבל ייעוץ מפיו של עורך דין דיני עבודה שיוכל לסדר כל סוג של בעיה.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.