יורש שמת לפני המוריש

אף שאנו רוצים להאמין שהעולם פועל באופן הגיוני, ישנן דוגמאות מובהקות לכך שהדברים לא תמיד מתרחשים כפי שהיינו מצפים. למשל, כאשר מדובר על מקרה שבו ילד הולך לעולמו לפני הוריו. על פי ההיגיון הטבעי, מי שמבוגר יותר ימצא את מותו במועד מוקדם יותר, אולם לצערנו לא תמיד כך הדבר, במיוחד לא במדינת ישראל שבה לא מעט צעירים מוצאים את מותם במסגרת השירות הצבאי.

כמובן, גם תאונות דרכים, מחלות וסיבות נוספות עלולות להוביל למוות מוקדם, ובזמן אמת יש צורך לדעת כיצד להתמודד עם העניין הזה. בכל הנוגע לעולם הצוואות והירושות, סעיף 49 לחוק הירושה, מגדיר את דרכי הפעולה במצב של יורש שמת לפני המוריש, ובשורות הבאות נרד לחקר העניין על מנת להבין איך הסיפור הזה עובד בפועל.

 

לשון החוק: סעיף 49 לחוק הירושה – יורש שמת לפני המוריש

סעיף 49 לחוק הירושה הישראלי הוא תיקון אשר נוסף לחוק בשנת תשמ"ה 1985, וזוהי לשונו:

"זוכה על פי צוואה שמת לפני המצווה, ולא קבע המצווה אדם אחר שיזכה במקומו – אם בשעת מות המצווה נשארו צאצאים של אותו זוכה, יזכו הם לפי כללי החלוקה שבירושה על פי דין; בכל מקרה אחר הוראת הצוואה לטובת אותו זוכה מתבטלת". נשמע מורכב? אל דאגה – אנחנו כאן על מנת להסביר.

 

יורש שמת לפני המוריש – חידודים והבהרות

אז אילו מצבים למעשה מתוארים במסגרת סעיף 49 לחוק הירושה? ובכן, מדובר כאן על שני מצבים שונים שדרכי הפעולה בעת ההתמודדות איתם מפורטות גם הן בלשון החוק. נתחיל מהמצב הראשון: המצב הראשון הוא מצב שבו המוריש נקב מבעוד מועד בצוואתו בשמו של מישהו אחר אשר יזכה בחלק העיזבון אשר היה אמור לזכות בו היורש שהלך לעולמו. מצב זה ידוע גם בתור "יורש במקום יורש", המוכר גם מסעיף 41 לחוק הירושה. מצב זה יביא לקיום רצון המוריש כפי שהוא בא לידי ביטוי לאורך הצוואה, וכך תוכל להתקיים ירושת החלק בעיזבון על ידי היורש החלופי במקום היורש שהלך לעולמו.

יורש שמת לפני המוריש
יורש שמת לפני המוריש

 

ומה באשר למצב השני?

המצב השני הוא מצב בו המוריש לא נקב מבעוד מועד בצוואתו בשמו של מישהו אחר אשר יזכה בחלק העיזבון אשר היה אמור לזכות בו היורש שהלך לעולמו. ההתמודדות במצב זה תהיה בכפוף לחוק. במידה והיורש שהלך לעולמו הותיר אחריו צאצאים – בהתאם לחוק הירושה על פי דין הם יהיו היורשים החוקיים במקומו. לעומת זאת, במידה והיורש שהלך לעולמו לא הותיר אחריו צאצאים – יתחלק העיזבון בהתאם לחוק הירושה על פי דין היורשים האחרים. במצבים אלו הוראת הצוואה שנכתבה כלפי היורש שהלך לעולמו בטלה ומבוטלת.

 

באילו מצבים תנוסח הוראת "יורש במקום יורש"?

ניסוח הוראת יורש במקום יורש היא אינה נדירה כלל, וניתן למצוא אותה בלא מעט ניסוחי צוואות, ומדוע? ברגע שמוריש מסוים יודע שאחד או יותר מיורשיו מנהלים שגרת חיים הכוללת סיכונים גדולים לחייהם (כמו, למשל, עבודה בתנאי שטח), חולים במחלה קשה שעלולה להוביל למותם בטרם עת וסיטואציות נוספות – הוא בהחלט יכול לנסח הוראת יורש במקום יורש שתבטיח את זהות האדם שירש במקום היורש שהולך לעולמו. זהו אחד הפתרונות הנפוצים ביותר על מנת לפתור את סוגיית היורש שמת לפני המוריש.

 

יורש שמת לפני המוריש – האם זה באמת משנה מי ירש אחריו?

מוריש שמנסח צוואה, ניתן להסיק לגביו כי הוא אדם שהיה רוצה לקבוע בעצמו מי יהיו יורשיו בעת שילך לעולמו, מעצם העובדה שהוא ביצע עריכת צוואה. לפיכך, בוחרים מורישים רבים לציין הוראות ברורות למקרה שבו יתרחש מצב של יורש שמת לפני המוריש. באופן זה הם יכולים לקבוע בעצמם מי יהיו היורשים שיזכו בעזבון לאחר מותו של המוריש ולאחר מותו של היורש המדובר, ולא צריכים לתלות את חלוקת העיזבון שלהם בהתאם לחוק הירושה על פי דין.

 

הקשר בין חוק הירושה על פי דין לבין יורש שמת לפני המוריש

כאמור, חוק הירושה על פי דין יכול לקחת חלק מהותי בחלוקת העיזבון של המוריש במידה ונוצר מצב של יורש שמת לפני המוריש, ובצוואתו של המוריש לא מצוין היורש שיזכה בעיזבון במקום היורש שהלך לעולמו. לכן, הקשר בין השניים הדוק, אך מעניין לראות כיצד הוא בא לידי ביטוי במצב כזה.

 

יורש שמת לפני המוריש בהתאם לחוק הירושה על פי דין – איך זה עובד בפועל?

חוק הירושה על פי דין מגדיר את חלוקת העיזבון בהתאם לבתי אב. באופן הזה, למעשה, יורשיו הראשונים של המוריש הם ילדיו. באם הם נפטרו – ירשו הצאצאים שלהם – הם נכדיו של המוריש, ובאם גם הם הלכו לעולמם – ניניו של המוריש. יורשיו השניים של המוריש הם הוריו. באם הם נפטרו – ירשו הצאצאים שלהם – משמע אחי ואחיותי המוריש, ובאם גם הם הלכו לעולמם – אחייניו של המוריש יהיו היורשים. יורשיו השלישיים של המוריש הם סביו וסבתותיו של המוריש. באם הם נפטרו – ירשו הצאצאים שלהם – הם דודיו של המוריש, ובאם גם הם הלכו לעולמם – בני דודיו של המוריש יהיו היורשים.

 

מהו הרציונל העומד בבסיס אופן הטיפול של חוק הירושה לעניין זה?

ובכן, חוק הירושה על פי דין בהחלט מציב את חלוקת העיזבון באור הגיוני שמותיר את כל העיזבון במשפחה על פי ראשי האב החוקיים, אולם מורישים מסוימים אינם מעוניינים בחלוקת עזבונם על פי חוק זה, ומעדיפים להביא את רצונם לידי ביטוי באמצעות סעיפים והוראות אשר מנוסחים לאורך הצוואה ונוגעים בסיטואציה של יורש שמת לפני המוריש.

 

ומה קורה כאשר הוראת הצוואה שנכתבה כלפי היורש שמת לפני המוריש בטלה?

בהתאם לסעיפים נוספים אשר נמצאים בחוק הירושה, ניתן לסווג את המקרה הזה לשני חלקים: במידה ומדובר על יורש שזכותו לירושה מבוטלת על פי החוק, חלקו בעיזבון יחולק ליורשים הנוספים בהתאם לחוק הירושה על פי דין. לעומת זאת, אם מדובר על יורש שזכותו לירושה מבוטל על פי הצוואה, חלקו בעיזבון יחולק ליורשים הנוספים בהתאם לצוואה, בהתחשבות, כמובן, בחלקיהם היחסי בעיזבון.

 

עורך דין לדיני צוואות וירושות – הדרך שלכם להבטיח כי העזבון יטופל ביעילות

הנושא הגדול של יורש שמת לפני המוריש ממש לא מסתיים כאן, ובמידה ואתם חושבים שהוא נושא שישפיע גם על ניסוח הצוואה שלכם – עורך דין לדיני צוואות וירושות יוכל להיות לכם לעזר. עורך דין לדיני צוואות וירושות יודע את חוק הירושה על בוריו, מכיר את ההסתעפויות הפוטנציאליות של מצבים שונים ומבין אילו הוראות יכולות לשרת את כותב הצוואה באופן הטוב ביותר, כך שישוקף רצונו בכל מצב. מחפשים את דרך המלך לטיפול בצוואה וירושה? התחילו בפנייה לעורך דין לדיני צוואות וירושות.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איתור יורשים

באופן כללי, כאשר אדם נפטר מועברים נכסיו לידי יורשיו. לעיתים ישנו קושי בביצוע פעולה זו מכיוון שאיננו יודעים מי הם היורשים או שלא כל היורשים

חלוקת ירושה בין יורשים

במהלך חייו צובר האדם רכוש ונכסים רבים ומגוונים. לאחר מותו, רכוש זה צריך לעבור לידי יורשיו, באשר יהיו. העברה זו נושאת בחובה מורכבויות רבות, הן

יורש שנפטר לפני המוריש

במציאות חיים אידיאלית הורים מורישים את רכושם לילדיהם, ואלה בתורם מעבירים את נכסיהם לידי הדור הבא. אלא שהמציאות אינה תמיד פועלת על פי כללים מוכתבים,

יורש במקום יורש

בצוואה מפרט האדם את החלוקה הרצויה של נכסיו לאחר מותו. משמעות כתיבת הצוואה הינה רצון המצווה לשלוט בחלוקת העיזבון, ולא לחלק על פי החלוקה המקובלת,

יורש פסול ויורש שהסתלק

חלוקת הירושה בין היורשים, בין אם היא מתבצעת בהתאם לצוואה שכתב הנפטר עוד בחייו ובין אם היא מתבצעת מתוקף חוקי הירושה, מסתיימת במרבית המקרים בזמן

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: