טיפים למעסיקים שלא רוצים להפר זכויות

במהלך חודש יוני לשנת 2012, נכנס לתוקפו החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה, שנועד לשפר את הפיקוח בנושא זכויות עובדים במדינת ישראל. במסגרת חקיקה זו הוגדרו מגוון סנקציות פליליות ואזרחיות שיוטלו על מעסיקים שימצאו אחראים להפרת זכויותיהם של עובדיהם. החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה מחיל למעשה, את האחריות למימוש זכויות העובד לא רק על מעסיקו הישיר, אלא גם על לקוח הקצה שעבורו בוצעה עבודת קבלן.

לצורך העניין, על פי חקיקה זו, גם חברה ציבורית, חברות פרטיות, עמותות ומוסדות ממשלתיים, המעסיקים קבלני עבודה, יהיו חשופים לענישה בדמות סנקציות כספיות ותביעות בערכאות משפטיות בגין הפרות של זכויות עובדים מצד הקבלנים עימם גורמים אלו נמצאים בקשרי עבודה. לטובת אותם מעסיקים שמבינים את חשיבות השמירה על זכויות העובדים שלהם ומעוניינים להימנע מהפרת זכויות, נסקור במדריך הבא מספר טיפים חשובים ליישום, שחשוב לאכוף בכל סביבת עבודה.

טיפ ראשון: עגנו את חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה בהסכמי ההתקשרות עם קבלני עבודה

זוהי חובתכם החוקית להבטיח כי אינכם עושים יד אחת עם נותני שירות שעובדיהם מנוצלים לרעה. ניתן לעגן את סעיפי החקיקה הרלוונטיים להבטחת שכר העובדים המינימלי וזכויותיהם הסוציאליות, באמצעות שילובם כאמור בחוזה ההתקשרות שלכם מול קבלן השירותים מולו בחרתם לעבוד, ולהתייחס בחוזה להשלכות של הפרת זכויות העובדים בהיבטים אלו, לרבות הפסקת העבודה שלכם מול אותו קבלן.

 

טיפ שני: עודדו את העובדים שלכם להכיר את זכויותיהם

הפיצו מידע חיוני על זכויות העובדים בתוך הארגון שלכם, בין אם באמצעים כמו דיוורים מקוונים פנים ארגוניים, בימי עיון למנהלים המקצועיים, מנהלי הרווחה וחשבי השכר של החברה, ובאמצעות תליית עלונים בנושא בחללי העבודה המשותפים.

 

טיפ שלישי: העסיקו בודק שכר מוסמך

בכל הנוגע לטיפול בנושא השכר של העובדים, כדאי להסתייע בגורם מקצועי הבקיא בדיני עבודה, ויכול לבחון את אופן התנהלותה של החברה ועמידתה בדרישות החוק על בסיס תקופתי. בארגונים גדולים נהוג פעמים רבות להסתייע לשם כך בנותני שירות חיצוניים כדוגמת עורך דין המתמחה בתחום של דיני עבודה, שמבצע מעקב שוטף אחר השמירה על זכויות העובדים בחברה – הן בהיבטי שכר והן בהיבטים אחרים.

טיפים למעסיקים שלא רוצים להפר זכויות
טיפים למעסיקים שלא רוצים להפר זכויות

טיפ רביעי: לעולם אל תתחמקו מתשלום קנסות מנהליים

ישנם מעסיקים רבים שנקנסים בגין הפרת זכויות עובדים, ובוחרים להתעלם מן התביעה לתשלום הקנס כליל. למרבה הצער, תביעות מסוג זה אינן נוטות להיעלם מעצמן. ההיפך הוא הנכון – קנסות מסוג זה שאינם זוכים להתייחסות הולמת ותשלום במועדם, נוטים רק לתפוח עם הזמן והמעסיק צפוי לסנקציות ועיצומים מסוגים שונים במידה ולא ישכיל לעצור את "כדור השלג" המתגלגל הזה.

במידה ואתם סבורים שהתביעה שהוגשה כנגדכם היא בלתי מוצדקת, דעו כי באפשרותכם להגיש בקשה למשפט בתוך חודש ימים ממועד קבלת התביעה, על מנת לערער על הקנס שהוטל עליכם.

טיפ חמישי: הפיקו לקחים מטעויות העבר והקפידו להימנע מהן בעתיד

במידה והפרתם את זכויותיהם של עובדיכם לאורך זמן, דעו כי עבור כל יום נוסף בו הפרת הזכויות מצדכם נמשכת, תידרשו לשלם קנס נוסף בסך 2 אחוזים משיעור הקנס שכבר הוטל עליכם בגין אותה הפרה. במידה ובטווח זמנים של 24 חודשים ממועד הטלת העיצומים הכספיים לראשונה, הפרת הזכויות נשנתה, אתם מסכנים את עצמכם בקנס כפול.

לכן כדאי מאוד להתייחס לזכויות העובדים במלוא הרצינות, ולעשות מאמץ להימנע בכל מחיר מהפרות נוספות של חוקי העבודה מרגע שקיבלתם לראשונה התרעה מנהלית על טעותכם.

 

טיפ שישי: הקפידו להעסיק עובדים באמצעות חוזים כתובים בלבד

החוק מחייב מעסיקים ישראלים למסור לעובדיהם הודעה בדבר תנאי העסקתם בכתב בלבד. זאת מאז שנת 2002. מעסיק שלא פעל כדין בנושא זה, עומד בפני קנסות מנהליים שעשויים להגיע עד 15 אלף שקלים, ומסכן עצמו גם בכתבי אישום שיוגשו כנגדו. צו ההרחבה הנוגע לחובת המעביד לספק לעובדיו חוזה העסקה כתוב, דורש כי יונפק עבור כל עובד עותק כתוב של סיכום תנאי העסקתו, שאת קבלתו העובד יאשר בחתימתו.

 

טיפ שביעי ואחרון: התעדכנו בדיני העבודה באופן שוטף

כאשר אתם מעסיקים עובדים באמצעות חברות 'אאוטסורסינג', קרי חברות קבלן המספקות שירותי מיקור חוץ, דעו כי אתם עשויים להיות מעורבים בעל כורחכם בהפרת זכויות יסודית המתבצעת על ידי הקבלן כלפי העובדים שמועסקים בארגון שלכם. דוגמא שכיחה להפרת זכויות של חברות קבלן, היא פיטורי עובד קבלן בחודש ה – 11 להעסקתו, שמהווה עבירה על החוק.

היכרות מוקדמת עם חוקי ההעסקה העדכניים במדינת ישראל, תסייע לכם להימנע מלכתחילה מצעידה למלכודת של הפרת זכויות עובדים, ותאפשר לכם לחסוך גם מעצמכם את הנזקים הפוטנציאליים העשויים להתלוות למעורבות בביצוע עוול כזה, לרבות תשלום קנסות בשיעור של עשרות אלפי שקלים ופגיעה חריפה במוניטין העסקי שלכם.

 

כיצד מעסיקים שלא רוצים להפר זכויות יכולים להישאר מעודכנים בדיני העבודה?

במסגרת מדריך זה, דנו בחוק להגברת האכיפה של דיני עבודה בישראל, וסקרנו את ההשלכות המשפטיות והכספיות שהפרת זכויות העובדים עלולה להוביל אליהן. מעסיקים שחשוב להם שכל העובדים שמועסקים בארגון שלהם, בין אם במסגרת העסקה ישירה ובין אם באמצעות חברות קבלן חיצוניות, יועסקו באופן חוקי והוגן, יכולים להפיק תועלת רבה מהסתייעות בשירותיו המקצועיים של עורך דין דיני עבודה, המכיר מלפני ולפנים את רזי החקיקה, ויודע להכווין את המעסיק כיצד לאזן בין זכויותיו מחד לבין זכויות העובד מאידך.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.