חלוקה על פי הסכם והמשמעות שלה

ככלל, החוק בישראל מכיר בשתי צורות של חלוקת רכוש של אדם שהלך לעולמו בין היורשים החוקיים שלו. הצורה הראשונה היא חלוקה על פי חוק הירושה. במצב הזה, הירושה מתחלקת בין כל היורשים החוקיים של הנפטר, אם הוא לא השאיר אחריו צוואה. בדרך כלל, החלוקה צריכה להיות שווה, כאשר כל אחד מהיורשים מקבל חלק שווה ערך לחלקים ששאר היורשים החוקיים קבלו. הצורה השניה של חלוקת הרכוש בין היורשים היא כתיבת צוואה מחייבת. בצוואה מציין הנפטר את האופן המדויק שבו הוא מעוניין לחלק את הרכוש שלו לאחר מותו.

בנוסף, כותב הצוואה יכול לכלול בה תנאים ומגבלות שיכולים להשפיע על יורש אחד או יותר, ולעיתים אף למנוע מהם לעשות שימוש ברכוש ככל העולה על רוחם. ההתניות הללו נקראות חיובי יורש, ואם הם נוסחו כהלכה, הם אכן מחייבים ולא ניתן להתעלם מהם. עם זאת, יש גם דרך נוספת לחלק את הרכוש בין היורשים. הדרך הנוספת היא חלוקה על פי הסכם בין היורשים. מה קובע החוק באשר לחלוקת הרכוש? מה כוחה של צוואה ביחס לחלוקה על פי חוק הירושה? מהי חלוקה על פי הסכם בין היורשים, ומה האינטרס שלהם לנסח ביניהם הסכם חלוקה? על אלו ועוד – במאמר הבא.

 

כיצד מטפל החוק בישראל בעניין חלוקת הרכוש של אדם שהלך לעולמו?

על פי חוק הירושה, הרכוש של אדם שהלך לעולמו ולא הותיר צוואה, מתחלק בין כל היורשים החוקיים שלו באופן שווה. אם לנפטר יש רק יורש אחד, הוא יקבל מטבע הדברים את כל הרכוש, ללא כל מגבלות על אופן השימוש בו. על פי החוק, היורשים של הנפטר נמנים עם מעגלים הולכים ומתרחבים סביבו. היורש הראשון הוא בן או בת הזוג שלו. לאחר מכן, הילדים יהיו היורשים החוקיים.

במעגל השלישי יהיו האחים של היורש, ולאחר מכן הילדים שלהם. סעיפים 10 – 17 לחוק הירושה, מגדירים בצורה ברורה מי הם היורשים החוקיים של אדם שהלך לעולמו, בהעדר צוואה מחייבת. זה המקום לציין, שעל פי חוק, הקרבה המשפחתית היא הקובעת. לכאורה, גם קרוב משפחה הזכאי לרשת ולא היה מקורב לנפטר ואפילו לא הכיר אותו, יהיה זכאי לרשת אותו.

 

על צוואות, חלוקת הרכוש על פי חוק ומה שביניהן

לעיתים מזומנות, אנשים שהם בעלי רכוש, כותבים צוואה שבה הם מציינים בצורה מפורשת מי הם האדם או האנשים שלהם הם מעוניינים להוריש את רכושתם במועד לכתם. בדרך כלל, צוואה גם מגדירה בצורה מפורשת את החלק של כל אחד מהיורשים. לעיתים, הצוואה מצביעה גם על נכס ספציפי שיעבור ליורש ספציפי. בצוואתו יכול בעל הרכוש להוריש אותו לכל אדם, והצוואה גוברת בדרך כלל על מה שנקבע במסגרת חוק הירושה.  רק בהעדר צוואה, תחולק הירושה על פי החוק.

חלוקה על פי הסכם והמשמעות שלה
חלוקה על פי הסכם והמשמעות שלה

 

חלוקה על פי הסכם – מה זה בעצם

כאשר אדם הולך לעולמו ולא מותיר אחריו צוואה, הרכוש מתחלק, כאמור, שווה בשווה בין היורשים החוקיים. עם זאת, יש מקרים שבהם היורשים מגיעים בינם לבין עצמם להסכם חלוקה פנימי. הסכם כזה הוא מחייב, אם נכתב ונערך כהלכה. למעשה, הסכם כזה משנה את אופן חלוקת הרכוש בין כל המוטבים וכל היורשים החוקיים. בהסכם אפשר לקבוע, בדומה למה שקורה בצוואה, את האופן המדויק של חלוקת הרכוש.

אפשר להצביע בו על רכוש ספציפי שיעבור לאדם מסוים. בנוסף, אפשר לקבוע גם שאחד היורשים יזכה לחלק גדול יותר בירושה, בתוקף נסיבות מסוימות. ואולם הסיבה האמיתית, בדרך כלל, לעריכת הסכם חלוקת רכוש בין היורשים, היא לרוב ניסיון לבצע תכנון מס ולחסוך תשלומי מס עבור נכסי נדל"ן השייכים לירושה, ויעברו בתוקף הסכם לידי היורשים.

 

על החשיבות של עריכת הסכם ירושה מקיף ולא הסכמים חלקיים

על פי החוק, העברת נכסי נדל"ן בירושה היא אירוע שאינו כרוך בתשלומי מס גבוהים למדינה. אולם אליה וקוץ בה – העברת רכוש במעמד של ירושה יכולה להתבצע רק פעם אחת. בפעמים הבאות, כל העברת רכוש שתבוצע בין היורשים, תחויב בתשלום מס על פי חוק, למרות שההעברה היא אכן של רכוש שעבר בירושה ולמרות שההעברה היא בין בני משפחה, לרוב בני משפחה קרובים, לבין עצמם. לכן, חשוב לבצע חלוקה על פי הסכם שסוכם מראש, ולא לנסח הסכם חלוקה או העברת רכוש לאחר שהירושה חולקה למעשה, והחלוקה נכנסה לתוקף על פי חוק הירושה.

 

דוגמא של הסכם חלוקה והבהרת המשמעות שלו

ניקח לדוגמא מקרה שבו הנפטר הוריש דירה ובנוסף אליה סכום כסף ליורשים. עם זאת, הכוונה של כל היורשים היא שהדירה תעבור לרשותו של אחד מהם, והוא יעביר לכל השאר את הכסף המגיע להם, כאילו הדירה נמכרה. אם היורשים יקבלו תחילה את הכסף המגיע להם והדירה תירשם על שם כולם כמו שחוק הירושה מחייב, הרי שהעברת הזכויות בדירה בפעם הבאה תיחשב למכירה לכל דבר ועניין והיא תחויב במס. מנגד, אם היורשים נסחו הסכם שבו הם מעבירים את זכותם בדירה לאחד מהם, ומנגד הוא מחויב להעביר לכל אחד מהיורשים את שווי החלק בדירה בכסף מזומן – כל העסקה תהיה פטורה ממס.

 

כיצד עורך דין צוואות וירושות יכול לסייע ליורשים ליהנות מחיסכון כספי?

עורך דין צוואות וירושות הוא איש מקצוע, המכיר את נושא הטיפול בעזבונות ואת הנושאים הקשורים אליו על בוריים. לפיכך, עורך דין כאמור הוא בדיוק האדם הנכון שיכול לייעץ בכל הקשור בעריכת צוואה, או לחילופין בעריכת הסכם חלוקת ירושה בין כל היורשים. במקרה שהנפטר השאיר אחריו צוואה, עורך דין צוואות וירושות יבחן אותה וייעץ לכל המוטבים באשר לאפשרויות הקיימות להוצאת  את הצוואה אל הפועל או, לחילופין, להגשת התנגדות לחלק מהסעיפים בה עקב העדר חוקיות, העדר מוסריות או העדר אפשרות ריאלית לקיים את כולה או חלקים ממנה.

גם כאשר היורשים מעוניינים לבצע חלוקה על פי הסכם, עורך דין צוואות וירושות הוא בעל המקצוע הנכון להסתייע בו והוא יוכל לערוך את ההסכם, באופן שימנע או יצמצם ככל האפשר את תשלומי המס. גם התזמון של החתימה על הסכם החלוקה ושל ההוצאה שלו לפועל הוא חשוב, כפי שכבר הוסבר לעיל.

 

למי ניתן לפנות לטובת סיוע משפטי בנושא של חלוקה על פי הסכם?

אם יש לכם עניין לבצע חלוקה על פי הסכם של הרכוש שאמור לעבור אליכם בירושה, ואם אתם מעוניינים להפחית ככל האפשר את תשלומי המס עקב ההעברה הצפויה, מן הראוי לפנות להתייעצות עם עורך דין מיומן המתמחה בצוואות וירושות. זאת על מנת לנסח הסכם חלוקה שישרת נאמנה את האינטרסים של כלל היורשים. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מה גובר הסכם ממון או צוואה

באופן עקרוני, כאשר אדם נפטר מחולק רכושו על פי הכתוב בצוואתו, ובהעדר צוואה, על פי הכתוב בחוק הירושה. עם זאת, לעיתים, אותו רכוש נתון להתחייבות

הסכם בין יורשים צוואה

על פי רוב, בעת חלוקת עיזבונו של אדם שנפטר, פועלים על פי הכתוב בהוראותיו שהשאיר בצוואה. עם זאת, ישנם מקרים בהם מחליטים היורשים לבצע חלוקה

הסכם פשרה בצוואה

כמו בכל תחום כמעט במשפט הישראלי, גם בענייני צוואות קיים המושג "הסכם פשרה". מושג זה נושא בחובו אסוציאציות רבות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, והוא משמש

הסכם מתנה מול צוואה

מימושה של צוואה מתרחש על פי רוב מספר רב של שנים לאחר מועד עריכתה. במהלך זמן זה דברים רבים עשויים להשתנות, הן דברים חיצוניים כגון

הסכם צוואה הדדית

צוואה הינה מסמך אשר נועד להבטיח כי חלוקת העיזבון של המצווה תיעשה על פי רצונו הייחודי, ולא על פי החלוקה הרגילה המפורטת בחוק הירושה. כתיבת

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון הינו מסמך המאפשר חלוקה של הרכוש המשותף לשני בני הזוג בצורה שונה מהצורה המקובלת בחוק. על פי חוק בישראל בעת פרידה של

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: