זכויות עובדים – מידע למעסיק

כל אחד ואחת מאיתנו נושאים בזכויות ובחובות המוטלות עלינו מעצם היותנו בני אדם. בנוסף, גם מסגרות חברתיות ומקצועיות שונות בהן אנחנו נוטלים חלק, נושאות בחובן מערך זכויות וחובות שהוא ספציפי למסגרת. אם נבחן בהקשר זה את מקום העבודה שלנו, נגלה שגם הוא טומן בחובו זכויות וחובות שונות החלות עלינו ועל הפרטים האחרים המשתייכים למסגרת זו. במידה ואתם בעלי עסק, אתם ודאי מודעים היטב לחובותיהם של העובדים שלכם כלפיכם, אולם האם אתם מכירים את מכלול הזכויות שאתם מחויבים להעניק להם מצידכם? בשורות הבאות נסביר מהן זכויות העובד, כיצד שומרים עליהן, ומה קורה כאשר המעסיק אינו מספק לעובדיו את זכויותיהם על פי חוק.

"נאה דורש נאה מקיים" – בסיס טוב ליחסי עובד מעביד

זכויות עובדים הן חלק בלתי נפרד ממעטפת ההעסקה שאתם, בתור מעסיקים, מציעים לעובדים שלכם. שמירה על זכויות עובדים היא, בין היתר, זו שתייצר אצל העובדים שלכם תחושת שייכות לארגון שלכם ורצון לעבוד בצורה מיטבית, כזו שתפתח את העסק שלכם ותגרום לו להגיע לשיאים חדשים.

במקרה הזה, גם ההיפך הוא הנכון – ככל שזכויות העובד אינן מקבלות מענה הולם מצידכם, כך אתם הופכים פגיעים יותר לתסכול וכעסים מצד העובדים שלכם, וגם לתביעות.

 

חשוב לדעת: פגיעה בזכויות העובד עלולה להוביל לתביעות כנגדכם כמעסיקים

חשוב לדעת כי מעסיקים הפוגעים בזכויותיהם של עובדיהם פוגעים לא רק בעובדים אלא גם בעסק שלהם. פעמים רבות, מגיעים מקרים כאלו לפתחם של בתי המשפט שבמרבית התרחישים, מצדד בגרסת העובד, היות והוא הצד הפגיע יותר בעסקה שנקראת "יחסי עובד מעביד".

במידה ובית הדין לעבודה יפסוק פיצויים לטובת התובע, אתם עלולים להידרש לפצות את העובדים שלכם לא רק בתשלומים עבור הזכויות שנפגעו, אלא גם בהוצאות משפטיות ותשלומים נוספים בגין העבירה שביצעתם. יתרה מכך, הסאגה המשפטית טומנת בחובה גם פוטנציאל לפגיעה משמעותית במוניטין שלכם ושל העסק שבניתם, בינינו, לא חבל?

זכויות עובדים - מידע למעסיק
זכויות עובדים – מידע למעסיק

זכויות עובדים – במה מדובר?

בחוק הישראלי קיימים דיני עבודה המחייבים הן את המעסיק והן את העובדים. לעניין זכויות העובדים, קיימים לא מעט סעיפי חקיקה ונספחים שחשוב גם להכיר, וגם להקפיד עליהם ביסודיות עיקשת. זכויות של כל עובד כוללות את הזכות לקבלת שכר עבודה, דמי נסיעות, הפסקות, תשלומים בגין שעות נוספות, דמי הבראה, תשלומי פנסיה ועוד.

זכויות עובדים: הכל מתחיל בחתימה על הסכם העסקה

חוזה העבודה שעליו חתומים אתם והעובדים שלכם, הוא המסמך הרשמי שבו מפורטים כלל תנאי ההעסקה השונים במסגרת העבודה בעסק שלכם. חוזה העבודה הוא מי שמפרט באופן מלא את הזכויות להן זכאי העובד במסגרת עבודתו, כמו גם את הציפיות שבהן הוא צריך לעמוד בעת מילוי תפקידו.

החתימה על חוזה עבודה היא לא בגדר המלצה, אלא בגדר חובה של ממש, והמסמך הזה בעצמו מהווה אחת מתוך זכויות עובדים שחייבות להתמלא כהלכה. מעסיקים שלא מחתימים את עובדיהם על חוזה עבודה קביל, הופכים חשופים לתביעות מצידם.

על הזכות לתשלום שכר מינימום כבסיס להעסקה חוקית והוגנת

כל בעל עסק רשאי לקבוע את גובה השכר שהוא מציע לעובדים שלו, אך המשותף בין כל בעלי העסקים השונים הוא שהם כולם צריכים להקפיד על תשלום של שכר מינימום. שכר המינימום היום עומד על 5,300 ש"ח בחודש, שהם 29.12 ש"ח עבור כל שעת עבודה.

שכר מינימום זה מיועד לעובדים בוגרים מעל גיל 18 אשר עובדים במקום עבודתם בהיקף של משרה מלאה. צעירים עד גיל 16 מקבלים שכר מינימום שעומד על 21.45 ש"ח עבור כל שעת עבודה, ואילו צעירים עד גיל 18 מקבלים שכר מינימום שעומד על 25.43 ש"ח לשעה. שילמתם לעובדיכם פחות משכר המינימום? דעו שאתם מפרים את זכויות העובדים שלכם הפרה בוטה.

 

חובת תשלום דמי נסיעות לעובד כחלק מזכויות העובד

זכויות העובדים כוללות בין היתר את הזכות להחזר דמי נסיעה. התשלום המקסימלי של המעסיק עבור דמי נסיעות לעובדיו עומד על סכום של 22.60 ש"ח ליום, ואילו התשלום הספציפי עבור כל עובד ועובד נקבע בהתאם למסלול הנסיעות שאותו עובר העובד על מנת להצליח להגיע למקום העבודה. דמי נסיעות, במקרים שבהם העובד אכן זכאי להם בהתאם למסלול נסיעתו, הם חלק בלתי נפרד מזכויות עובדים.

 

מדוע אסור למעביד לשלול מן העובד את זכותו להפסקה

העובדים שלכם עובדים קשה, ולכן זכויות העובד נוגעות גם בכל הנוגע להפסקות שמגיע להם לקבל במהלך המשמרת. עובד שמגיע ליום עבודה שכולל לפחות 8 שעות, זכאי לקבל 45 דקות המיועדות להפסקה, ארוחה ומנוחה. ההפסקה הזו אינה נחשבת בתור זמן עבודה. כמו כן, זכויות עובדים מגדירות הפסקות קצרות יותר לשם התרעננות קלה, והן אינן פוגעות בשכרו של העובד.

 

רכיבי שכר נוספים להם העובד זכאי על פי חוק

ישנם שני נושאים חשובים הנוגעים לשכר שחשוב לתת עליהם את הדעת והם: מועד התשלום וכן תשלום בגין שעות נוספות. המעסיק צריך לשלם את שכר העובד בתחילת כל חודש, עד ה – 9 בחודש העוקב לחודש העבודה. תשלום מאוחר יותר יחשב כהלנת שכר. כמו כן, עובד שעבד שעות נוספות זכאי לקבלת תשלום גבוה יותר עבורן.

 

על זכויות עובדים שומרים בהדרכת עורך דין לדיני עבודה

מעסיק הנעזר בשירותיו של עורך דין דיני עבודה, מכסה את עצמו מכל הכיוונים. מחד, הוא יכול להיות סמוך ובטוח בכך שהתנהלותו בנושא זכויות העובדים היא תקינה, ומאידך, במידה ונפל פגם כזה או אחר בהתנהלותו מול עובדיו, הוא זוכה לייצוג משפטי הולם מגורם מקצועי מיומן. כך או כך, מומלץ לשמור על זכויות העובדים ולהימנע עד כמה שניתן מתרחישים של מחלוקות המסלימות לכדי פניה לערכאות.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.