זכויות הנחקרים והעצורים

מרבית החשודים שנעצרים או מזומנים לחקירה משטרתית, למעשה אינם מוכנים לאירוע המכונן, שתופס אותם בהפתעה. כתוצאה מכך, מתקשים נחקרים ועצורים בהליכים פליליים, להיערך כראוי להליך המתקיים בעניינם. במצב כזה, עלולים החוקרים לנסות ולנצל את חוסר המוכנות של החשוד כדי לחלץ ממנו מידע שעלול להוביל להפללתו או להפללתם של אחרים, ולהחמרת סעיפי האישום שנצברו כנגדו.

על מנת שניתן יהיה להתמודד עם תרחיש בעייתי מסוג זה, חשוב להכיר מבעוד מועד את הזכויות שהחוק מקנה לכל נחקר ועצור במסגרת ההליך הפלילי. במאמר הבא נדון בזכויות הנחקרים והעצורים ובדרכים לפעול במידה ובוצעה הפרה של הזכויות הללו בידי משטרת ישראל.

זומנתם לחקירה משטרתית או הוכנסתם למעצר? דעו את זכויותיכם

בתור אזרחים במדינת ישראל, יש לכם זכויות המוקנות לכם על פי חוק. חשוב לדעת כי גם כאשר אדם מגיע למעמד בו הוא נחקר או נמצא במעצר מטעמן של רשויות האכיפה והחוק, עדיין יש לו זכויות בסיסיות שאין הצדקה להפקעתן מידיו. פירוש הדבר הינו שבמידה ורשויות החוק או האכיפה מונעות מהנחקר או העצור את זכויותיו אלו, הרי שהן עוברות על החוק בעצמן.

כל אדם הנדרש להתמודד עם רשויות האכיפה והחוק, מוטב לו שיכיר בפרוטרוט את הזכויות העומדות לו על פי החוק. זכויות אלה נועדו להגן על בטחונו ורווחתו של הנחקר או העצור, שנקלע למצב שאינו שגרתי – בין אם באשמתו ובין אם לאו.

 

זכות ההתייעצות עם עורך דין פלילי כזכות בסיסית השמורה לכל נחקר ואדם שנעצר

אחת הזכויות הבסיסיות השמורה לכל אזרח בישראל שנחקר או נעצר, היא לפנות להתייעצות עם עורך דין פלילי לבחירתו לפני קיומה של החקירה המשטרתית. העצור או הנחקר רשאי גם לבקש מגורמי האכיפה להמתין עם ביצוע החקירה עד להגעת עורך דינו למקום בו הוא מוחזק.

זכויות הנחקרים והעצורים
זכויות הנחקרים והעצורים

על זכות השתיקה, שמעתם?

זכות השתיקה הינה זכות אבסולוטית וחשובה ביותר השמורה לכל חשוד שנעצר או מזומן לתחנת המשטרה לטובת חקירה משטרתית. פירושה של זכות זו, היא שהחשוד אינו חייב לשתף פעולה עם החוקרים בחקירה המשטרתית באם אינו חפץ בכך, גם במצב שבו השאלות העולות במסגרת החקירה אינן בעלות פוטנציאל להרע את מצבו.

 

לא עשיתי כלום – למה שלא אשתף פעולה עם המשטרה בחקירה?

אף שנחקרים ועצורים רבים יוצאים מנקודת הנחה, ששיתוף פעולה מול חוקרי המשטרה יקנה להם "נקודות זכות" בהליך הפלילי, ובפרט כאשר הם מאמינים שאין להם צורך להסתיר דבר, הלכה למעשה, עמידה בחקירה ללא הכוונה מוקדמת מעורך דין פלילי, מובילה לעתים קרובות להסתבכות מיותרת שיש בה כדי להשפיע לרעה אפילו על הליכים פליליים שהחשודים בהם בעצם חפים מפשע.

ללא עזרתו של עורך דין פלילי מיומן, העצור או הנחקר, למעשה נמצא בעמדת נחיתות מול חוקרי המשטרה המנוסים המתחקרים אותם. זאת לאור העובדה שלמרבית החשודים אין היכרות מוקדמת עם רזי החקיקה, אינם מודעים בהכרח למלוא הזכויות שלהם ובטח שאינם בקיאים בטקטיקות החקירה והמניפולציות שעלולות להיות בשימוש כנגדם במסגרתה.

בהקשר זה חשוב לדעת כי גם מידע שעשוי להיראות לחשוד שולי וזניח לכאורה, עלול לשמש כנגדו בהמשך ההליכים בבית הדין הפלילי. מכאן חשיבות המימוש של זכות השתיקה בחקירה, עד להגעת עורך דין פלילי שיוכלו להנחות את הנחקר.

 

זכויות הנחקרים והעצורים – על הזכות לגילוי סטטוס החקירה

כאשר פלוני מובא לחקירה משטרתית, הנחקר עשוי להיחקר במעמד עד או במעמד של חשוד. אולם מחובתם של חוקרי המשטרה להביא לידיעת הנחקר את מעמדו בחקירה מבעוד מועד, קרי – לפני תחילת החקירה בפועל.

 

מהי חקירה באזהרה ומדוע הנחקר זכאי לדעת על כך?

חקירה באזהרה היא חקירה שבה הנחקר מתושאל במעמד של חשוד בביצוע עבירה פלילית. פירוש הדבר הינו שכל דבר שהוא יאמר במסגרת חקירה זו עשוי ויכול לשמש כנגדו בבית המשפט. מסיבה זו, הנחקר זכאי לדעת מבעוד מועד על כך שהוא נחקר תחת אזהרה ומחובתם של חוקרי המשטרה, כאמור לעיל, להסב את תשומת ליבו של הנחקר לעובדה שהוא עומד להיחקר בסטטוס של חשוד, ובצורה ברורה.

התראה זו נועדה, למעשה, לאפשר לנחקר לבחור להפעיל את זכות השתיקה ו / או זכותו להתייעץ בעורך דין פלילי לפני שתחל החקירה.

 

זכויות הנחקרים והעצורים – מהי חקירה בסטטוס של עד?

ישנם מצבים שבהם נחקר אינו חשוד בעצמו בביצוע עבירה פלילית, אך המשטרה מבקשת לחקור אותו בתור עד אפשרי לביצוע הפשע או העוון. עם זאת, חשוב לציין כי גם במצבים שבהם הנחקר מתחיל את חקירתו  במעמד של עד בחקירה, ככל שיחשף במסגרת חקירתו מידע שיש בו כדי לקשור אותו בין אם במישרין ובין אם בעקיפין לביצוע הפשע, אזי ייתכן כי החוקרים יעברו לחקור אותו בתור חשוד.

במצב כזה יהיה עליהם להתריע בפניו על כך שהסטטוס שלו בחקירה השתנה ולפיכך המשך החקירה יתבצע באזהרה.

 

על זכות ההיוועצות בעורך דין כזכות חוקתית של הנחקרים והעצורים

פסיקה תקדימית שנתקבלה בבית המשפט העליון, הובילה לכך שזכות ההיוועצות עם עורך דין לפני החקירה המשטרתית, מוכרת כיום בתור זכות יסוד של כל אדם במדינת ישראל. זכות זו הורחבה למעשה, כך שהיא תקפה לא רק לעצורים במעמד החקירה, אלא גם מי שעוכב לחקירה טרום מעצרו.

היות ובכוחה של התייעצות עם עורך דין פלילי לפני החקירה לעשות את ההבדל בין תסבוכת פלילית מיותרת לבין תיק שמסתיים על נקלה, חשוב שכל עצור וכל נחקר יעמדו על זכותם לפנות לעורך דינם במסגרת ההליכים הפליליים שננקטו כנגדם, וכן לשמירה על זכות השתיקה עד הגעתו של עורך הדין למקום הימצאם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים