זכויות האישה אחרי לידה

נשים שנכנסות להריון הן נשים מן השורה – הן עובדות במקום העבודה שלהן, מפתחות את היכולות האישיות שלהן, עומלות לא פעם על קריירות מפוארות, ובמקביל לכל אלו – הן גם עובדות על הקמת משפחה. נושא ההריון והלידה הוא נושא המעוגן בחוק הישראלי במגוון סעיפים שונים, על מנת לאפשר לאותן נשים לעבור את הליך ההריון שלהן עם כמה שפחות דאגות, ועם ידיעה מוחלטת שהזכויות שלהן ישמרו בדיוק כפי שהיו לפני כן.

זכויות האישה אחרי לידה הן דבר שצריך לקבל את מלוא תשומת הלב מצד המעסיקים, והן צריכות להיות מכובדות על ידם בצורה מוחלטת. ברגע שמתקיימים פערים בין זכויות האישה אחרי לידה לבין ההתנהלות של המעסיקים, ניתן בהחלט לפתוח בהליכים משפטיים כנגדם, בעזרת עורך דין דיני עבודה שידע בדיוק כיצד להוביל את הדרך, ולהביא לתוצאות הרצויות. עורך דין דיני עבודה יכול גם ללוות, כמובן, את המעסיקים בדרך המשפטית, ולכן חשוב לעשות קצת סדר בנושא המורכב הזה.

זכויות האישה אחרי לידה – זכות שחובה לכבד

תנאי עבודה עשויים להיות בעלי אופי מעט שונה בין מקום עבודה אחד למקום עבודה אחר. לצורך העניין, מקום עבודה מסוים יכול להחליט על תשלום של 50 ש"ח לשעה, על פני תשלום שכר המינימום הקבוע בחוק בישראל. לעומת תנאי העבודה האלו, ביחסים שבין העובד למעסיק צריכות לבוא לידי ביטוי הזכויות החוקיות שמגיע לכל עובד לקבל בהתאם לדיני העבודה בארץ, וכחלק מהן ניתן למנות גם את זכויות האישה אחרי לידה.

הזכויות הללו אינן ברות ויתור מצד העובדת והמעסיק גם אינו רשאי לבטלן על דעת עצמו.

 

זכויות האישה אחרי לידה – על אילו זכויות מדובר?

כאשר אישה מסוימת נכנסת להריון, חלות עליה מגוון זכויות הקשורות במקום העבודה שלה. בין היתר, ניתן להבחין בזכויות כמו איסור הפגיעה בהיקף המשרה שלה, איסור הפיטורין שלה מסיבות שקשורות בהריון ועוד. זכויות האישה אחרי לידה גם הן תופסות מקום נכבד בעניין, אנחנו מדברים על זכויות כמו הזכות לחופשת לידה באורך של 26 שבועות, על זכותה של האישה לחזור למקום עבודתה בדיוק באותם התנאים שהיו לה לפני שילדה ועוד.

זכויות האישה אחרי לידה
זכויות האישה אחרי לידה

כיצד זכויות האישה אחרי לידה עלולות להיפגע?

מעסיקים שבזמן העדרה של העובדת שילדה ממקום העבודה שיבצו עובד או עובדת קבועים במקומה, עובדים שתפסו את משרתה ולמעשה מונעים את חזרתה של האישה למקום העבודה שלה הם מעסיקים שעוברים על החוק. כמו כן, מעסיקים שמאפשרים לאישה לחזור למקום עבודתה, אך בתנאים שונים מאלו שהיו לה, דהיינו בהיקף משרה קטן יותר, בשכר נמוך יותר ועוד – הם מעסיקים שפוגעים בזכויותיה ועוברים על החוק.

 

תביעה שנפתחת כנגד המעסיק בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה

מעבר מסוג כזה או אחר על החוק, שגורם לפגיעה ישירה בזכויות האישה אחרי לידה, יכול בהחלט להוביל לפתיחת תביעה כנגד המעסיק. מדובר כאן על עבירה על החוק, שמערכת המשפט יודעת כיצד להתמודד איתה באמצעות מתן פיצויים גבוהים לעובדת.

חשוב להבין שאין שום סיבה לקבל בכניעה את המצב, ובאמצעות עורך דין דיני עבודה ניתן בהחלט לגשת להליך משפטי שימצה את כלל הזכויות של העובדת, ויטיל על המעסיק את העונש הכספי הראוי לעבירה שביצע.

עורך דין דיני עבודה וזכויות האישה אחרי לידה

נתחיל מלדבר על המשמעות של ליווי מטעם עורך דין דיני עבודה מהצד של האישה היולדת. האישה היולדת צריכה לדעת ולהכיר באופן מלא את כלל הזכויות המגיעות לה, ועורך דין דיני עבודה הוא בהחלט מי שיכול להבהיר לה את הנושא בצורה ברורה יותר. ברגע שהיא יודעת מה היא אמורה לקבל, ונאלצת להתמודד עם פגיעה בזכויותיה – עורך דין דיני עבודה ממשיך להיות רלוונטי עבורה גם בשלב הבא.

 

ליווי של עורך דין דיני עבודה בהליך המשפטי שיזמה האישה היולדת

ברגע שאכן נפתח הליך משפטי בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה, עורך דין דיני עבודה הוא מי שיכול ללוות את האישה בכלל הצעדים המשפטיים באשר הם: החל משלב איסוף ההוכחות, המסמכים והראיות, דרך בניית אסטרטגיה שתלווה אותם בהליך המשפטי, וכמובן עד הייצוג בפועל של האישה אל מול שופטי בית המשפט והבאה לכדי התוצאות הרצויות.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מסייע למעסיק בנושא זכויות האישה אחרי לידה?

כמובן שגם המעסיק רשאי להעמיד עורך דין דיני עבודה לצידו, לאורך ההליך המשפטי ולקראתו. על מנת שיוכל המעסיק להתמודד עם התביעה שנפתחה נגדו, יכול עורך דין דיני עבודה להראות לו את הדרכים השונות שבהן הוא יוכל להוכיח שעצם הפגיעה בזכויות האישה אחרי לידה לא התקיימה מעולם, או שהתקיימה תוך הצטיידות במגוון ההיתרים והאישורים הקבועים בחוק, שמונפקים מטעם הממונה על חוק עבודת נשים.

 

ליווי משפטי של עורך דין דיני עבודה הינו חיוני בשוטף ולא רק במהלך תביעה

ברגע שקיים עורך דין דיני עבודה שמלווה את המעסיק לאורך כל שנות הפעילות שלו, המעסיק יכול להימנע ממצבים שבהם נפתחות נגדו תביעות בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה, ובגין פגיעה בזכויות אחרות שמגיע לעובדים לקבל.

עורך דין דיני עבודה מכיר את כלל הזכויות הרלוונטיות לעובדים, ולכן הוא יכול מראש להדריך את המעסיק להתנהלות שתשמור על הזכויות הללו כפי שהן אמורות לבוא לידי ביטוי בזמן העבודה אצל המעסיק.

 

הליך משפטי בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה – הליך ארוך ולא פשוט כלל

ברגע ששני הצדדים ניצבים האחד אל מול השני בהליך משפטי בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה, הם למעשה יוצאים לדרך שיכולה להתפרש על פני זמן ממושך במיוחד. הליכים משפטיים ידועים בתור כאלו המתפרשים על פני לפחות כמה חודשים, אולם במקרים שכאלו ההליך יכול להגיע גם לכמה וכמה שנים.

אין הדבר אומר שצריך או כדאי להרים ידיים ולהתייאש ממנו, אלא פשוט להגיע אליו מראש עם הסבלנות הרצויה, קור הרוח הדרוש והדרישות לקבל בדיוק את מה שמגיע.

 

לסיכום

לא פעם האישה התובעת את המעסיק בגין פגיעה בזכויות האישה אחרי לידה, נדרשת להתמודד עם מצבים רגשיים מאוד שבריריים ולא פשוטים. כל המכלול של הלידה, גידול התינוק החדש, אובדן מקום העבודה ועוד, הוא מכלול שיכול להוביל אותה להתפרקות, אובדן הסבלנות ויציאה מאיזון.

ברגע שמלווה אותה עורך דין דיני עבודה מקצועי, הוא יכול להיות זה שישמור על קור הרוח, וינהל את ההליך המשפטי מתוך מקום שקול, רגוע, מאוזן ומחושב. כל אלו, בשילוב עם הידע הנרחב של עורך דין דיני עבודה, המקצועיות שלו, הוותק שלו, הניסיון שלו וההיכרות המעמיקה שלו הן עם החוק והן עם מערכת המשפט – מובילים לכך שהליווי שלו הוא דבר שבהחלט אסור לוותר עליו.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.