זכויות אישה בהריון בעבודה

בכל מקום עבודה קיימים גם עובדים גברים וגם עובדות נשים, כאשר כל אחד ואחת מהם מביאים איתם מאפיינים שונים: הם ממלאים תפקידים שונים, הם נמצאים ברמות דרג שונות, הם עובדים לא פעם בשעות שונות, והוותק שלהם הוא שונה. מה שדומה בין כולם, הוא שלכל אחד ואחת מהעובדים יש גם את החיים האישיים שלהם.

המסגרת החיים האישיים האלו, נמצאות גם החלטות כמו כניסה להריון, הגדלת המשפחה ועוד – החלטות שצריכות לקבל הכרה וכבוד מצד מקום העבודה. בכל הנוגע לנשים בהריון, חשוב להבין שקיימות זכויות אישה בהריון בעבודה שאותן צריך לכבד ולקיים בכל רגע ורגע, והן זכויות המעוגנות בחוק.

מנהלים של יקפידו על מימוש זכויות אישה בהריון בעבודה על ידי העובדת ההריונית, עלולים למצוא את עצמם ניצבים בפני הליך משפטי, המלווה בעורך דין דיני עבודה. אז מה חשוב לדעת על כל הסיפור הזה, רגע לפני שהוא מתחיל להסתבך?

זכויות אישה בהריון בעבודה – עוד לפני תחילת העבודה

חשוב להבין שנושא ההריון הוא נושא רגיש מאוד, ועם זאת הוא עדיין מביא איתו לא מעט תחומים אפורים. מנהלים רבים עדיין לא מבינים את העניין הזה לעומקו, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. אז בראש ובראשונה, חשוב לציין שזכויות אישה בהריון בעבודה מתחילות עוד לפני שהאישה החלה לעבוד במקום עבודתה.

כאשר אישה מתראיינת למקום העבודה שלה, היא אינה מחוייבת לחשוף בפני המעסיק את עצם היותה בהריון. זוהי אחת מהזכויות הבסיסיות ביותר שלה, אולם בחודש החמישי להריונה היא בהחלט תצטרך לשתף את מנהליה בעצם היותה בהריון. במקצועות מסוימים, תצטרך האישה להודיע על הריונה לאחר עד עשרה ימים מיום הגילוי על ההריון.

 

משכורת כחלק מזכויות אישה בהריון בעבודה

אחד הדברים שהכי מטרידים נשים במקום עבודתן הוא נושא המשכורת. נשים רבות חוששות שהמשכורת שלהן תיפגע בעקבות הגילוי של מנהליהן על ההריון, משום שלפעמים הן יהיו צריכות לצאת לבדיקות מסוימות, לפסוח על ימי עבודה בעקבות שינויים כאלו ואחרים שמתרחשים בגופן ועוד.

חשוב לציין כי קיים איסור מוחלט על המעסיקים לפגוע במשכורת של אישה בהריון, וזהו חלק בסיסי ויסודי ביותר כחלק מזכויות אישה בהריון בעבודה.

זכויות אישה בהריון בעבודה
זכויות אישה בהריון בעבודה

זכויות אישה בהריון בעבודה: היקף המשרה צריך להישאר בדיוק כמו שהוא

חלק מהמנהלים סבורים שבעקבות הריונה של האישה, ובעקבות ההיעדרויות הרבות הצפויות לה בהמשך – הם יכולים לצמצם את היקף המשרה שלה, או להיפך – דווקא להרחיב אותו על מנת להצליח לקבל ממנה כמה שיותר תפוקה בטרם הלידה.

מדובר כאן על עבירה חמורה על החוק, שכן אחת מזכויות אישה בהריון בעבודה היא שמירה על היקף המשרה שלה בדיוק כפי שהוא כרגע. כמובן שבמידה ומתנהלים דין ודברים סביב היקף המשרה, בעקבות רצונה של האישה ההריונית, והדבר עולה בקנה אחד עם רצונותיו של הארגון ושל מקום העבודה – ניתן בהחלט לשוחח באופן פתוח על צמצום או הרחבת היקף המשרה, אך בשום פנים ואופן אין לשנות את היקף המשרה סתם כך על דעתם של המנהלים בלבד.

 

פיטורין של אישה בהריון – לא דבר שבא בחשבון

אמנם נושא ההריון הוא נושא מורכב שיכול להשפיע בכל מיני צורות הן על מקום העבודה והן על האישה העובדת, אולם האפשרות של פיטורי האישה ההריונית היא אפשרות שאינה באה בחשבון בשום פנים ואופן. מנהלים שבוחרים לפטר, או לזמן את האישה ההריונית לשימוע בעקבות ההריון, מסתכנים בפתיחת הליך משפטי כנגד המהלך הזה.

מה קורה כאשר אישה בהריון מפוטרת ללא קשר להריונה?

זכויות אישה בהריון בעבודה מגדירות את האיסור של המנהלים לפטר אותה בעקבות הריונה, אולם במידה ומנהליה שוקלים לפטר אותה מטעמים שאינם קשורים לעצם היותה בהריון – הם יצטרכו לקבל אישור מיוחד מטעם הממונה על חוק עבודת נשים.

אישור שכזה לא יינתן כאשר סיבת הפיטורין הינה עצם היותה של העובדת בהריון, אולם במקרים אחרים שבהם יוכח שהמנהלים מעוניינים לפטרה בשל סיבות אחרות – יוכל להינתן האישור המיוחד המדובר.

 

חופשה ללא תשלום בזמן ההריון כחלק מזכויות אישה בהריון בעבודה

מקום העבודה צריך להכיר באפשרות שלפיה העובדת זכאית לצאת לחופשה ללא תשלום ממקום העבודה, למשך תקופה של לפחות 30 ימים. זאת במקרים שבהם השהות במקום העבודה עלולה לסכן את האישה ההריונית ואת העובר, ובאישור מיוחד מטעם הרופא המטפל של האישה ההריונית.

 

מהי תרומתו של עורך דין דיני עבודה למיצוי זכויות אישה בהריון בעבודה

עורך דין דיני עבודה הוא מי שמכיר את כל הנושא של זכויות אישה בהריון בעבודה על בוריו. כחלק מההיכרות הזו, עורך דין דיני עבודה מחזיק בידע הדרוש לו על מנת להגן על אישה הריונית שטוענת לפגיעה בזכויותיה מטעם מעסיקיה ומנהליה, ובמקביל הוא גם מחזיק בידע הדרוש לו על מנת לייצג את מעסיקיה ומנהליה של העובדת, על מנת להוכיח את חפותם.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מבצע את עבודתו בפועל בהליך המשפטי?

ברגע שנטען לפגיעה בזכויות אישה בהריון בעבודה. ייפתח הליך משפטי שיביא את שני הצדדים – האישה ההריונית מצד אחד ומעסיקיה ומנהליה מהצד השני – לתוך כותלי בית המשפט.

ההליך המשפטי יכלול, בין היתר, הצגה של ראיות שיכולות להוכיח את הקשר בין הפגיעה בזכויות העובדת לבין ההריון, וכמובן גם הצגה של ראיות שיכולות להפריך את האשמותיה של האישה ההריונית. את הראיות המדוברות אחראי להשיג עורך דין דיני עבודה, וזהו חלק מפועלו בזמן ההליך המשפטי.

 

ייעוץ מעורך דין דיני עבודה הוא השלב הראשון למימוש זכויות בהיריון

עוד לפני שניגשים להליך המשפטי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה, על מנת לוודא שהטענות הן אכן מוצקות, ושניתן יהיה להוכיח אותן בפני בית המשפט בצורה מובהקת, שלא תשאיר מקום לספק. עורך דין דיני עבודה יוכל להעניק טיפים חשובים לאורך כל הדרך, החל משלב הייעוץ, דרך שלב שליחת מכתב ההתראה לפני תביעה, ועד שלב הפתיחה בהליך המשפטי.

בהמשך, ייצוג של עורך דין דיני עבודה יהיה לא פחות ולא יותר מחובה והכרח עבור שני הצדדים, על מנת להצליח להגיע אל עבר התוצאות הרצויות בהליך המשפטי.

 

שמירה על זכויות אישה בהריון בעבודה מתחילה בעבודה משותפת עם עורך דין

עורך דין דיני עבודה הוא זה שיוכל להגן על האישה שזכויותיה נפגעו. על ידי שימוש במגוון הכלים הרלוונטים, יוכל עורך דין דיני עבודה להוביל את ההליך המשפטי אל עבר התוצאות הרצויות, שבמסגרתן תקבל האישה שזכויותיה נפגעו את מלוא הפיצויים המגיעים לה, הן על עוגמת הנפש שנגרמה לה והן עבור ההוצאות המשפטיות.

בין אם האישה מזהה דפוסי התנהגות שעלולים להוביל לפגיעה בזכויותיה, ובוודאי כאשר זכויות אלו כבר נפגעו בפועל – פניה לעורך דין דיני עבודה תהיה הדבר החכם ביותר לעשות.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.