התנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים

מעטים הם העובדים ובעלי העסקים בישראל שהמילים "המוסד לביטוח לאומי" אינן מעבירות בהם רעד של חרדה. המוניטין שיצאו למוסד לביטוח לאומי, הם של גוף שלטוני מנוכר שמצטיין בעיקר בסחבת בירוקרטית מייגעת. עם זאת, ראוי להכיר בכך שייעודו של המוסד לביטוח לאומי הוא בראש ובראשונה, דווקא לסייע לאזרחי ותושבי המדינה לחיות חיי רווחה ולהתמודד עם קשיים כלכליים בלתי צפויים העשויים לפקוד כל אחד ואחת מאיתנו בנסיבות שונות.

אחת הדוגמאות היותר שכיחות למצב שבו אדם בישראל נדרש להסתייע בשירותיו של המוסד לביטוח לאומי, הוא מקרה של פיטורים. המוסד לביטוח לאומי מסייע לאלפים רבים של ישראלים מדי שנה לכלכל את עצמם ואת בני משפחתם, גם לאחר אובדן מקום עבודתם בנסיבות של פיטורין.

לכן המדריך שלפניכם יוקדש להכוונה בנושא ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי במקרה של פיטורים, לשם קבלת דמי אבטלה, שבתקופה מאתגרת זו של משבר הקורונה, הופכת רלוונטית יותר מאי פעם.

מהם דמי אבטלה וכיצד הם נוגעים למוסד לביטוח לאומי, בעצם?

דמי אבטלה הינם גמלה המשולמת לעובדים במשק הישראלי, במידה והועסקו כשכירים לאורך תקופה בת 12 חודשים ויותר במשך 18 החודשים האחרונים, ופוטרו מעבודתם. גם במקרה של התפטרות ביוזמת העובד בנסיבות מסוימות, הוא עשוי להיות זכאי לקבלת דמי אבטלה.

קצבת האבטלה נקבעת על פי השכר של העובד טרום הפיטורין, והמוסד לביטוח לאומי הוא הגוף השלטוני בישראל שאחראי לשלם אותה לעובד למשך תקופת אבטלתו מעבודה. בעקבות משבר הקורונה, עובדים רבים במשק הישראלי הוצאו לחל"ת – חופשה ללא תשלום או פוטרו מעבודתם, ולכן הם עשויים להיות זכאים לתשלום קצבת אבטלה בתנאים מקלים, לרבות קיצור תקופת האכשרה מ – 12 חודשי עבודה לתקופה בת 6 חודשים בלבד.

 

מהם הקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי לקבלת דמי אבטלה במקרה של פיטורים?

ככלל, המוסד לביטוח לאומי מגדיר 4 תנאי זכאות בסיסיים, לבחינת זכאותו של עובד לתשלום דמי אבטלה:

  1. המבוטח בן 20 עד 67 (למעט חריגים)
  2. המבוטח הועסק כעובד שכיר במשך 12 חודשים מלאים טרום פיטוריו (התקופה לא חייבת להיות תקופה רצופה אצל מעסיק יחיד) – או בתקופת הקורונה משך חצי שנה
  3. המבוטח מחוסר עבודה במועד הגשת התביעת לדמי אבטלה
  4. המבוטח נרשם כדורש עבודה בלשכת התעסוקה ומקפיד להתייצב בסניף הקרוב למקום מגוריו כפי שנדרש ממנו
התנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים
התנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים

כיצד להתנהל מול הביטוח הלאומי במקרה של פיטורים לשם קבלת דמי אבטלה?

כאמור לעיל, המוסד לביטוח לאומי הינו הגוף השלטוני שאחראי לשלם קצבת אבטלה לישראלים שאיבדו את מקום עבודתם. את דמי האבטלה המוסד לביטוח לאומי נדרש לשלם רק בתום 90 ימים ממועד הפיטורים.

מסיבה זו, במידה ופוטרתם מעבודתכם ואתם עומדים בקריטריונים לקבלת דמי אבטלה, מומלץ מאוד לפנות למוסד לביטוח לאומי כשבידכם מכתב הפיטורים שניתן לכם על ידי מעסיקכם. זאת משום שהצגת מכתב פיטורין עשויה לייעל ולקצר עבורכם תהליכים מול המוסד לביטוח לאומי, ולאפשר לכם לקבל דמי אבטלה כבר מן המועד שבו תמה העסקתכם.

מה עושים אם נתקלים בקשיים בהתנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים?

כפי שציינו בתחילת המדריך, למרות שהמוסד לביטוח לאומי, מעצם מהותו, שואף להעניק סיוע לאזרחי ישראל במקרה של פיטורים ובכלל, בכל זאת עסקינן בגוף ממשלתי. לכן מטבע הדברים, ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי היא פעמים רבות מייגעת עד בלתי אפשרית עבור האזרח הקטן שרק מנסה "לגמור את החודש" בנסיבות החדשות שנכפו עליו (קרי, הפיטורין).

לכן, אם אתם נתקלים בקשיים בכל הנוגע לקבלת דמי אבטלה לאחר שאיבדתם את מקום עבודכתם, מומלץ לפנות להתייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה ובהתנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים.

בכוחו של עורך דין מנוסה שמכיר את הנפשות הפועלות במוסד לביטוח לאומי, לחסוך לכם זמן רב ועוגמת נפש מיותרת, ולסייע לכם למצות את זכויותיכם מול המוסד לביטוח לאומי, גם בימים טרופים כמו תקופת משבר הקורונה.

 

האם התנהלות מול ביטוח לאומי במקרה של פיטורים מחייבת סיוע מעורך דין?

כבר הוזכרה לעיל העובדה שבמקרים רבים, אין מנוס אלא להסתייע בשירותיו המקצועיים של עורך דין ביטוח לאומי עתיר ניסיון, במטרה למצות את הזכויות המגיעות לכם בעקבות פיטוריכם.

אין ספק שבאופן עקרוני, כל מבוטח רשאי ויכול להגיע למשרדי המוסד לביטוח לאומי בעיר מגוריו ולבקש סיוע בהגשת תביעת האבטלה שלו מנציגי המוסד לביטוח לאומי העובדים במקום. יחד עם זאת, קורה לא אחת שתביעת דמי אבטלה נדחית על הסף מפאת נסיבות ספציפיות הנוגעות לעובד – בין אם מדובר על מקרה קצה של עובד שאינו עומד בתנאי הזכאות הסטנדרטיים ובין אם בעקבות מחסור באסמכתאות הדרושות, בנסיבות שאינן בשליטתו של העובד (למשל, מעסיק שלא שילם דמי ביטוח לאומי עבור העובד כסדרם).

אלו הם בדיוק המצבים שבהם ההסתייעות בשירותיו של עורך דין מנוסה הבקיא בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, הופכת לכורח המציאות.

 

כיצד עורך דין ביטוח לאומי יכול לעזור בהתנהלות מול ביטוח לאומי לאחר פיטורים

עורך דין מנוסה שצבר ניסיון בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, יכול לקצר תהליכים עבור מיוצגיו במידה ניכרת. עורכי דין המייצגים בקביעות עובדים מול המוסד לביטוח לאומי, מכירים על פי רוב את הנפשות הפועלות בסניפים השונים, ולפעמים גם גורמים בכירים, מה שמאפשר להם "למשוך בחוטים" הנכונים על מנת לייעל את הפן הבירוקרטי בהתנהלות מול המוסד, לפתור מקרי קצה ולזרז את אישורה של תביעת האבטלה.

מאחר ובתביעות מסוימות עשויה גם להיווצר תקופת המתנה שאורכת חודשים עד שנים, מוטב לעיתים, לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה, כדי לקצר תהליכים ולקדם את ההליך עם מה שפחות עיכובים. למען הסר ספק – המוסד לביטוח לאומי משלם רטרואקטיבית את קצבת האבטלה, במידה והטיפול בתביעת האבטלה התארך.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.