התחשבנות על הוצאות שוטפות בתקופת הנישואים

הנושא הכלכלי הוא ככל הנראה הנושא השני החשוב ביותר מבחינת אנשים שעוברים הליך גירושין. הנושא של הילדים הוא כמובן החשוב ביותר (לא תמיד), אך גם הוא מתחבר בצורה הדוקה לתחום הכלכלי, אותו יש להסדיר לפני התרת הנישואין באופן רשמי.

מרבית הזוגות צוברים כספים ונכסים שצריכים להיות מחולקים בצורה הוגנת, עם תשומת לב לנושא המזונות ורווחת הילדים. בתוך כך, גם הנושא של התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים הוא חשוב מאוד, שכן הוא מהווה אלמנט חשוב מאוד מהתנהלות משק הבית בתקופת הנישואים, ויחסר מעתה והלאה.

טיפול בנושא חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים

השאלה של התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים מטרידה הרבה מאוד אנשים כאשר הם מנסים להגיע להסדר גירושין טוב. הנושא עולה רבות בדיוני גירושין בשנים האחרונות ויש לתת עליו הדעת.

יש כמה דרכים דרכן אפשר להגיע להסדר נכון בתחום, אשר יאפשר לאנשים להבין כיצד אפשר להגיע להסדר כלכלי טוב יותר. הרצון להגיע להסדר כלכלי איכותי משותף לשני הצדדים, שלא רוצים להגיע למקרים של תביעות, הוצאה לפועל והתחמקות מתשלום מזונות. הסדר טוב יהווה את הבסיס לחיים טובים יותר בהמשך, עבור כל המעורבים.

 

התחשבנות על הוצאות שוטפות בנישואים – שווה בשווה

החוק בישראל אומר כי בהעדר הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין, יש לחלק את הנכסים והכספים בצורה שווה בין הצדדים. הנושא תקף בנכסים וכספים שנאספו במהלך הנישואים, אך גם לנכסים וכספים שהיו שייכים לאחד הצדדים לפני הנישואים, אך באו לידי שימוש במהלך הנישואים עצמם.

אין זה אומר ששני הצדדים צריכים לחלוק הכל בדיוק למחצית, אלא גם להעניק אחד לשני זכויות בשווי כולל אשר עומד על אותו סכום כספי. זה למעשה עיקרון איזון משאבים שבא לידי ביטוי בהרבה מאוד הסכמים שכוללים גם התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים בין זוג מתגרשים.

 

התחשבנות על הוצאות שוטפות בנישואים – לא רק נכסים

אותו עיקרון איזון בא גם לידי ביטוי בנושא ההוצאות השוטפות במהלך הנישואים. על בני זוג לשאת בהוצאות ובחובות שלהם בצורה שווה, שכן זוהי האחריות שלהם בתור בני זוג ובתור הורים לילדים.

כל הנושא של מסגרות וחוגים לילדים, משכנתאות, הלוואות או אלמנטים של הכשרות ולימודים, הם משהו ששני בני הזוג לוקחים עליו חסות, גם אם מדובר בהוצאה שרק אחד מבני הזוג רשום עליה.

ניהול משק בית זה עסק די יקר שמצריך הכנסות גבוהות והוצאות גבוהות של שתי המשכורות הנכנסות, ולכן יש צורך בביצוע התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים במהלך הליך הגירושין.

התחשבנות על הוצאות שוטפות בתקופת הנישואים
התחשבנות על הוצאות שוטפות בתקופת הנישואים

המקרים החריגים בהתחשבנות על הוצאות שוטפות בנישואים

יש כמה מקרים חריגים בהם אחד הצדדים יידרש להפחית מחלקו בחלוקת הנכסים, הרכוש והכספים לאחר הגירושין. הנושא של חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים לא כולל כמה נקודות חשובות שקורות בהרבה מערכות יחסים ומשפיעות על עוגת ההוצאות.

מדובר בהוצאה משמעותית שהתקבלה בהחלטה חד צדדית ואינה מקדמת את משק הבית. בנוסף, אותה החלטה נעשתה ללא ידיעת הצד השני, וכי אם היה מכיר בהוצאה הזו, ככל הנראה לא היה משתף איתה פעולה.

 

התחשבנות על הוצאות שוטפות בנישואים במקרים של רומן, בגידות, הימורים וחובות

המקרים של החלטות כלכליות חד צדדיות כוללים לרוב קיום רומן מחוץ לנישואים וההוצאות הכלולות בכך, מעשים פליליים אשר גבו הוצאות ולעיתים אף חובות שנצברו.

בנוסף, חובות בשל הימורים או הלוואה ייעודית שנלקחה ללא ידיעת בן או בת הזוג. במקרים הללו, בעת התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים יוכל אחד הצדדים לקבל קצת יותר מהצד השני, לאור קיזוזים אשר מתבצעים על אותן הוצאות.

 

חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים כתלות במשלח היד של בני הזוג

בתוך הליך חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים יש התייחסות גם להוצאות שוטפות בעבור משלח יד. כלומר, הוצאות שנעשו כדי לפתח ולקדם את העסק של אחד מבני הזוג, ונועדו לייצר להם הכנסות לעתיד.

כאן נכנס לידי ביטוי עיקרון איזון המשאבים, שכן גם אלמנטים כמו מוניטין והכנסה קבועה מתחלקים בין בני הזוג בעת הליך גירושין. כלומר, בסופו של דבר, אם ישנה הוצאה לגיטימית כחלק מקידום עסק כחלק ממשלח יד, בני הזוג ייאלצו להשתתף בהוצאה הזו כאשר מנסים להגיע להסדר כלכלי בגירושין.

 

כיצד הסכם טרום נישואים נוגע להתחשבנות על הוצאות שוטפות בתקופת הנישואים

התחשבנות על חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים יכולה להיות פשוטה ביותר אם הזוג חתם על הסכם ממון טרום הנישואים. הסכם ממון נחשב לאידיאל מבחינת הרבה מאוד אנשים, שמבינים שכיום, כשליש מהזוגות המתחתנים בישראל גם מתגרשים בסופו של דבר.

זהו הסכם הנועד להסדיר את נושא חלוקת הכספים והנכסים בתום הנישואים ובא לידי ביטוי לרוב כאשר צד אחד נכנס לקשר כאשר הוא מבוסס יותר מבחינה כלכלית.

הסכם ממון זה לא משהו שקל להציע לצד השני והרבה פעמים זה יוצר קרע בזוגיות. עם זאת, זהו הסכם שכדאי מאוד לחתום עליו כדי להימנע מהליכים משפטיים כואבים בסיום הנישואים.

 

חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים – לבחור בדרך הנכונה

מרבית הזוגות המתגרשים עושים זאת בטונים צורמים ולא נעימים. יש הרבה משקעים ובחלק מהמקרים, יש אלמנטים כמו בגידות וגניבות של כספים. לכן, לא מעט הליכים מסתיימים בבית המשפט והופכים לעול כלכלי ונפשי. לכן, במהלך הליך הגירושין כדאי מאוד להבין שהדרך הטובה ביותר היא הליך גישור.

הליך הגישור יפתור בצורה שקולה ונעימה את כל האלמנטים הנוגעים לחלוקת המשמורת על הילדים וכן חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים בזמן הגיית ההסדר הכלכלי. זהו הליך נעים ונוח, אשר אם עושים אותו בצורה מקצועית, מלווים אליו גם ייעוץ נפשי ופסיכולוגי אשר מקל על התקופה הקשה הזו בחיים.

 

חלוקת רכוש נבונה: איך "לפרק את החבילה" מבלי לשבור את תכולתה?

האופן בו יחולקו הכספים לאחר הגירושין ייקבע בהתאם לדרך שבחרו בני הזוג לפרק את החבילה. הנושא של חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים הוא רגיש מאוד ובחלק מהמקרים, היה פקטור קריטי בפירוק היחסים.

יש אנשים שירצו להתחשבן על כל שקל ואחרים שיהיו הגיוניים יותר ויבינו שגם ויתורים הם חשובים מאוד, כדי לייצר בסיס טוב להמשך החיים.

אנשים חכמים יבינו שצריך לשים את הילדים במרכז, ולקחת זאת בחשבון גם בבחינת ההליך הכלכלי בזמן הפרידה. להתחשבנות כלכלית יש מחיר כלכלי ונפשי, וכדי להוריד את הלחצים והקושי, יש לבחור נתיב של גירושין בהסכמה ובשיתוף פעולה.

 

התחשבנות על הוצאות שוטפות בתקופת הנישואים מבצעים במחשבה על הילדים

חלוקת הוצאות שוטפות בנישואים היא די מורכבת, וכאשר יש התנגשויות משמעותיות בין הרצונות של בני הזוג ומשקעי עבר שבאים לידי ביטוי, התהליך אף הופך למורכב עוד יותר.

יש צורך להבין את ההוצאות השוטפות המקובלות וההוצאות שהיו אינן מקובלות, ואולי אף גרמו לפרידה, כמו הוצאות הקשורות לבגידה, הימורים או חובות שנצברו בעקבות אלמנטים פליליים. בסופו של דבר, החוק גורס דבר אחד – חלוקה שווה, אך מנגד, יש להסתכל על כל מקרה לגופו ולהבין שלא הכל שחור או לבן.

התחום האפור הזה הוא זה שיגדיר כיצד ייראו החיים של בני הזוג לאחר הפרידה, ועד כמה יהיה ניתן לאפשר לשני הצדדים תנאי מחייה טובים בהמשך הדרך. הדבר החשוב ביותר, כמו בכל גירושין, הוא לשים את הילדים בראש סדר העדיפויות, גם בנושא ההתחשבנות הכלכלית.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא