כך צריך לפעול במקרה של הרעת תנאי העבודה שלך!

אחד הדברים החשובים ביותר שצריך כל עובד שכיר ללמוד כאשר הוא נכנס לשוק העבודה, הוא הנושא של זכויות העובד. לכל עובד במשק יש זכויות, גם בדרגים הנמוכים ביותר ובעבודות הפחות רווחיות. אנשים זכאים לתנאים בסיסיים לביצוע עבודתם, לתנאים סוציאליים, לתשלום שכר באופן מסודר, וליחס הוגן מהמעביד שלהם. בחלק מהמקרים, רק לאחר שחלה הרעה בתנאי העבודה של העובד, הוא הופך מודע לזכויותיו. סקירה זו נועדה לכל מי שמועסק כשכיר ומעוניין להקדים תרופה למכה. שלא תצטרכו!

הרעת תנאי העבודה שלך יכולה להתרחש במזיד או בתום לב

הרעת תנאי העבודה של עובד יכולים להתרחש במזיד או בתום לב, ולקרות ברמות שונות, כך שהחוק מגדיר גם כן מה היא הרעת תנאי עבודה מוחשית, שהיא כמובן משמעותית יותר מהרעת תנאים רגילה. הסעיף של הרעת תנאי העבודה מופיע בסעיף 11 לחוק פיצויי הפיטורים, ובו נקבע כי עובד הסובל מהרעת תנאי העבודה בצורה מוחשית זכאי לפיצויי פיטורים אם יחליט לעזוב את העבודה.

 

המחוקק בישראל שואף להגן על העובד מפני הרעת תנאי העבודה

מטרת ההסדר שנעשה בחוק בנושא של הרעת תנאי העבודה של עובדים, נועד כדי להגן על העובד, מתוך הבנה שהוא כנוע ונתון לחסדי המעבידים שלו, שהם לאו דווקא הוגנים. ישנו חשד, שהוא אינו בלתי מבוסס וללא תקדימים, שמעבידים יגרמו להרעת תנאים של עובדים במטרה לגרום להם להתפטר וכך, לחסוך את פיצויי הפיטורים שלהם. החוק, למעשה, מונע עוולה גדולה מאוד עבור העובדים.

 

עובדים ותיקים נתונים בסכנה מתמדת להרעת תנאי העבודה שלהם

הנושא של הרעת תנאי העבודה של עובדים הוא נכון במיוחד עבור עובדים ותיקים וזאת למרות שהזכאות לפיצויים מגיעה כבר לאחר שנה של ותק. ככל שהעובד צובר ותק גדול יותר, הוא זכאי לסכומים גדולים יותר עם עזיבתו.

בחלק מהמקרים, המעסיקים מבינים שנוצרת פה בעיה, ומנסים לדחוף את העובד החוצה. לכן, כל עובד שמרגיש שזה המקרה, חייב לבוא ולעדכן את המעביד בהרעת התנאים שלו, אשר מקשים עליו לבצע את עבודתו. אם המעסיק דוחה את הטענות, כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה כדי להבטיח שסכומי הכסף יגיעו בדרך הישרה, או בצו בית משפט.

כך צריך לפעול במקרה של הרעת תנאי העבודה שלך!
כך צריך לפעול במקרה של הרעת תנאי העבודה שלך!

לעתים הרעת תנאי העבודה שלך עלולה להתרחש באופן נסיבתי

הרעת תנאי העבודה לא מתבצעת רק בזדון ויכולה לקרות בגלל נסיבות כאלו ואחרות. כך למשל, ישנם מקרים בהם בית העסק עובר מקום, והעובד מתקשה מאוד להגיע למקום החדש. החוק גורס כי מעבר של למעלה מ – 52 ק"מ מאפשר לעובד לעזוב ולקבל פיצויים. בנוסף, חשוב לשים לב למקרים בהם העובד מקבל משרד קטן יותר או לא פרטי, מקבל ציוד ישן יותר, משמרות פחות טובות וכמובן, סובל מהלנת שכר או מהפחתה של כמות המשמרות או היקף העבודה.

 

חובת המעסיק להתריע בפני העובד על שינויים עתידיים בתנאי העסקתו

קשה להגדיר מה מהווה במדויק מה היא הרעת תנאי העבודה של עובד, אך בפסקי דין מהעבר, ניתן לראות שהורדה של יותר מ – 10 אחוזים מהשכר החודשי מהווים הפרה בוטה ודבר אשר מזכה בפיצויים. הפחתת שכר אינה חייבת להיות הפחתה ישירה בשכר, אלא גם הורדה בשעות העבודה או בהיקף העבודה, באופן שהגיע בצורה חד צדדית מהמעסיק. כאמור, המעסיק חייב להודיע לעובד ואף לנמק את הסיבות, ולאחר מכן, העובד צריך להתריע על כך, כדי לתת למעסיק את האפשרות לתקן את העוולה.

 

הרעת תנאי העבודה שלך עלולה לבוא לכלל ביטוי במגוון אופנים

פרמטרים נוספים המייצרים את הרעת תנאי העבודה של העובדים יכולים להיות קשורים להלנת שכר סדרתית, וכמובן, במקרי קיצון, יחס פוגעני של המעביד כלפי העובד בחוסר תום לב. כולל, סכסוך אישי, או חלילה, פגיעה על רקע דת, גזע או מין. במקרים כאלו, על העובד לפנות במהרה לשירותיו של עורך דין דיני עבודה ולראות אילו סעדים החוק מעמיד לרשותו. גם עלבונות שמעסיק מטיח בעובדיו והתבטאויות משפילות ומבזות יכולות להיחשב, בסיטואציה מסוימת, למצב של הרעת תנאי העבודה של העובד.

חווית הרעה בתנאי העבודה שלך? כך עליך לפעול!

במקרה של עובד שמרגיש שתנאיו הורעו, הוא צריך לפנות בראש ובראשונה אל המעסיק. המעסיק, שמודע או לא להרעת התנאים של העובד, צריך להבין את המצב של העובד, ולקבל את ההזדמנות לתקן את העוולה.

לאחר מכן, לאחר תקופה שמוגדרת סבירה, צריך העובד לבצע הערכת מצב ולראות האם מצבו השתפר, והאם המעסיק עשה כל סוג של מאמץ לשנות את העניין. כלומר, גם הוספה של אלמנטים, שלא מסתכמים בסכום כסף נוסף, הוא למעשה לא שיפור מכל סוג. במצב כזה, יש לפנות לשירותי של עורך דין דיני עבודה כדי לראות כיצד אפשר לשפר את המצב.

 

על חשיבותו של ליווי משפטי מעורך דין דיני עבודה במקרים של הרעת תנאי העבודה

העבודה של עורך דין דיני עבודה היא להוכיח את הפגיעה בעובד, על פי המצב בשטח. איך מצבו הורע? עד כמה מצבו הורע, ובמה זה בדיוק מתבטא. גם נושא פעוט עבור המעסיק, כמו העברת עובד ממשרד אחד לאחר, אך כזה שכולל מיזוג בינוני וציוד לא פועל, יכול להיחשב להרעת תנאים ולהסתכם בתביעה בבית משפט. מעסיקים צריכים להיות עירניים לכל הדברים הקטנים הללו ולכן, יעשו בחוכמה אם יעבדו באופן צמוד עם עורך דין דיני עבודה אשר ילווה אותם בהחלטות הקשורות לעובדים.

 

חשוב לזכור כי הרעת תנאי העבודה שלך אינה גזרת גורל

עובדים חייבים לדעת מהן הזכויות שלהם בנושא הרעת תנאים בעבודה. עובדים רבים לא תמיד שמים לב שנעשות להם עוולות, כולל הורדת משמרות, הורדת היקף העבודה, מעבר של חדר או אי כיבוד של הסכמים קיבוציים מול מקום העבודה. אחריות העובד היא להבין מה מגיע לו ולדרוש זאת מהמעסיק. הוא יכול להתנגד לכל מה שמוצע לו, ולשאול שאלות לגבי כל סוג של פעולה שנוגעת אליו. אם הפעולה הזו נראית מפלה או לא הוגנת, חייבים לשכור את השירותים של עורך דין דיני עבודה כדי לעשות סדר ולהשיג את מה שמגיע לכם.

 

תיקון העוול של הרעת תנאי העבודה יכול להתבצע גם בערכאות משפטיות

כאשר מחליטים להיכנס לסכסוך משפטי עם מעסיק, חשוב להיות מגובים עם עורך דין דיני עבודה טוב. עורכי דין טובים הם נכס אמיתי לכל אחד מאיתנו, וכאשר מדובר על סכומים גדולים, ולבטח על סכסוך מול גוף עסקי גדול, הצורך בעורך דין הוא גדול. עורך דין דיני עבודה צריך להוכיח את הפגיעה ולהציג את העוולות של המעסיק, וכיצד הם גרמו לנזק לעובד. לאחר מכן, ניתן יהיה להגיע לפשרה או להסדר כלשהו, אך לרוב, בית המשפט עוזר מאוד לעובדים להשיג את מבוקשם.

 

הידעת? בתי הדין לעבודה נוהגים לצדד בעובדים במקרה של הרעת תנאי העבודה

הרעת תנאי העבודה של עובדים היא מצב לא פשוט שהרבה אנשים חווים. במקרים כאלו, חשוב להבין אם ההרעה מתרחשת בזדון או בטעות, והאם יש אפשרות לתקן את הנושא בשיתוף פעולה עם המעסיק. אף שמעסיקים רבים נוטים להיות קשובים לעובדים שלהם, ישנם אחרים שפשוט מנסים לדחוק את רגליהם של עובדים מסוימים החוצה בדרכים פתלתלות, רק כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורין. במקרים כאלו, שווה לשכור את שירותיו של עורך דין דיני עבודה ולבחון אפשרות להגשת תביעת נזיקין כנגד המעסיק.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.