הקווים האדומים בהליך הגירושין – ממה חשוב להימנע?

הליך גירושין בין בני זוג יכול להידרדר לעיתים למקומות ממש נמוכים. ההידרדרות מגיעה לכדי מאבקים מכוערים על רכוש, על הילדים ולעיתים אפילו על הזכות של אחד מבני הזוג לקבל גט – שזה אומר להשיג את החופש המגיע לו במטרה להמשיך את חייו. בשורות הבאות נרחיב את היריעה בכל מה שקשור בקווים האדומים של הליך גירושין ומאילו צעדים ופעולות יש להימנע.

למה חשוב לנהל את הליך הגירושין בצורה הוגנת? מהם הקווים האדומים בהליך הגירושים ואיך ניתן להגדיר אותם? למה חשוב להסתייע בעורך דין המתמחה בדיני משפחה במהלך הליך הגירושין? כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

על החשיבות של ניהול הליך גירושין בצורה הוגנת

הליך גירושין הוא הליך קשה לכל הצדדים המעורבים. הקושי נובע מהצורך להפריד בין שני אנשים שלאורך תקופה לא קצרה התערבבו איש בתוך רעותו או רעהו בצורה שכמעט ולא מאפשרת הפרדה נטולת השלכות. כבר היה מי שהשווה את הגירושין וההפרדה בין בני זוג לניסיון להפריד את החלבון והחלמון של הביצה אחרי שהחביתה כבר מוכנה.

עם זאת, הדבר שאכן ניתן לעשות הוא לנהל את הליך הגירושין בצורה הוגנת ולהימנע מלנקוט צעדים שיש בהם משום פגיעה בצד השני. הדבר נכון תמיד ונכון שבעתיים אם הפגיעה בצד השני מתבצעת שלא לצורך.

 

מהם הקווים האדומים בהליך הגירושין ואיך מגדירים אותם?

כשמדברים על קווים אדומים יש יותר מאשר דרך אחת לקבוע אותם. הגדרת הקווים האדומים היא לכאורה עניין אישי, אף שבמובנים רבים יש איסורים כאלה ואחרים אשר החוק מכתיב אותם.

להלן רשימת הגדרות שתסייע לקורא שורות אלה להבין מהם קווים אדומים בהליך, לאילו נושאים הם מתייחסים ואיך קובעים אותם:

 

קווים אדומים והגדרות החוק

מדובר בנקיטת צעדים או אמצעים שמעבר להיותם פוגעים, הם גם בלתי חוקיים והשימוש בהם עלול לחשוף את מי שנוקט בהם לתביעה פלילית. עם הצעדים הללו ניתן למנות: שימוש באמצעים לא חוקיים במטרה להפליל את הצד השני או לשפר את העמדה של מי שנוקט בהם במאבקים הקשורים בנישואין. לדוגמא – אחד מבני הזוג יודע שבן הזוג השני בוגד.

הצגת הוכחות לבגידה עשויה להשפיע על גובה המזונות ואופן חלוקת הרכוש. אבל כדי להשיג את ההוכחות, ננקטים צעדים לא חוקיים. למשל – חדירה לרשות הפרט במטרה לצלם את הבגידה, או הצגת דרישה לבית המלון שבו התארחו בני הזוג הבוגדים לספק הוכחות לשהייה שלהם במלון ללא כל סמכות.

על פי חוק, בית מלון מחויב לשמור על הסודיות ועל המידע של האורחים, אשר הופקד בידיו. אם הדרישה להצגת מידע נענתה ללא סמכות, כי אז עצם המידע איננו חוקי ולא ניתן לעשות בו שימוש משפטי.

הקווים האדומים בהליך הגירושין – ממה חשוב להימנע
הקווים האדומים בהליך הגירושין – ממה חשוב להימנע

קווים אדומים מטעמי הגינות

קווים אדומים מטעמי הגינות הם פעולות שכל אחד מבני הזוג בהליך הגירושין נמנע מלנקוט. ההימנעות איננה מתחייבת מהחוק, אלא נובעת מהעדר ההגינות הבסיסית ומהעובדה שההישגים לכאורה של צעד מהסוג הזה אינם אמיתיים והושגו במידה רבה תוך כפייה שלהם על הצד השני.  עם הפעולות הללו ניתן למנות:

 

השגת מידע הנוגע להתנהלות של הצד השני באמצעים בלתי כשרים

למשל, מידע הנמצא ברשות חבר והושג ממנו במרמה ובתירוצים שונים. מדובר במידע שהחוק בהחלט יכול לקבל, אבל עצם ההשגה וההצגה שלו עלולה לגרום נזק בלתי הפיך ליחסים אם אותו חבר עד כדי ניתוק מוחלט שלהם

 

התנייה לא מוסרית

דוגמה טובה להתניה כזאת יכולה להיות התניית הסכמה למשמורת או וויתור בעניין הקשור בילדים, על מנת לסחוט ויתור בנושאים פיננסיים.

 

איומים

איום על בן זוג בפרסום מידע מביך עליו, אם לא יוותר בנושאים כאלה ואחרים. גם כאן, אם המידע הוא אכן מבי, ואם הוא הושג באמצעים חוקיים, ייתכן שהפעולה תוכל לעמוד בדרישות החוק. אבל מבחינה מוסרית זאת איננה פעולה נכונה. במרבית המקרים ימנעו בני זוג מלנקוט בה או בפעולות דומות לה.

 

קווים אדומים הנוגעים לילדים

בדרך כלל, כל הצדדים מסכימים שהדבר החשוב ביותר בהליך הגירושין הוא להפחית ככל שניתן את הפגיעה בילדים. מעבר לשימוש בילדים קרדום לחפור בו כנגד בן או בת הזוג, קו אדום שאסור לחצות אותו הוא הסתה של הילדים כנגד אחד ההורים. בסיכומו של עניין, הסתה כזאת עלולה להשאיר בנפשם של הילדים צלקת שלא במהרה תחלים.

 

על תהליך הגישור כפתרון למניעת חציה של הקווים האדומים בהליך הגירושין

בשנת 2016 נכנס לתוקפו חוק המחייב את השופטים בבתי המשפט לענייני משפחה, כמו גם את בתי הדין הרבניים, לשלוח את בני הזוג שהחליטו להתגרש להליך גישור לפני תחילת המשפט בעניינם. ההחלטה הזאת מתיישבת עם הכוונה הברורה למנוע חיכוכים וויכוחים בין בני הזוג בנושאים שהיה אפשר להגיע בהם לפשרה בהליך גישור מקצועי ואיכותי.

אם הליך הגישור מנוהל בצורה נכונה, קיים סיכוי סביר מאד שבני הזוג יגיעו להסכמות כמעט בכל העניינים. רק אם בני הזוג לא יצליחו להגיע להסכמות בהליך הגישור, יהיה השלב הבא ניהול משפט גירושין בין בני הזוג.

 

פגיעה מכוונת בסיכויי ההצלחה של הליך הגישור

למרות שהליך הגישור נועד מלכתחילה לסייע לבני הזוג ולא לפגוע בהם, יש מקרים שבהם אחד מבני הזוג ולעיתים אפילו שניהם, מנסים לפגוע ולטרפד את הגישור. זאת בכוונה להגיע למשפט. בדרך כלל האינטרסים של מי שפוגע בהליך הגישור הם בעיקר רגשיים. בדרך כלל כל הצדדים רואים בהליך הגישור פתרון הולם. פגיעה בהליך הזה היא סוג של קו אדום שכל הצדדים מודעים לכך שאסור לחצות אותו.

 

על חציית הקווים האדומים בהליך הגירושין והמשמעויות שלה לטווח הארוך

אחד המאפיינים העיקריים של חציית קווים אדומים היא שאפשר לדעת היכן ומתי היא מתחילה אבל לעולם אי אפשר לגעת היכן היא תסתיים. לכן חשוב להימנע מחציית הקווים האדומים כפי שהוגדרו לעיל, הן מהבחינה החוקית והן מהבחינה המוסרית. במרבית המקרים אפשר להגיע לתוצאות הרצויות במשפט גם בלי לחצות קווים אדומים והנזק של חציית קווים אדומים עלול להיות גדול מהתועלת.

 

אילו קווים אדומים אסור לעורך דין לחצות בהליך הגירושין?

עורך דין גירושין מייצג בדרך כלל רק צד אחד בהליך הגירושין. המטרה של עורך הדין היא להשיג עבור הלקוח שלו את התנאים הטובים ביותר לסיום הנישואין. זאת, בין אם הגירושין הסתיימו בהליך גישור ובהסכמה ובין אם הם הסתיימו בין כותלי בית המשפט, בדיונים משפטיים ארוכים ומייגעים.

עם זאת, חלק מהתפקיד של עורך הדין הוא לנסות ולנווט את הליך הגירושין כך שיתנהל בצורה נאותה ומבלי שיחצו קווים אדומים במהלכו. לפיכך, עורך הדין לא יפגע בהליך הגישור ולא ינסה לשכנע את מרשו לעשות כן. עורך הדין גם לא ינסה להשיג הוכחות כנגד בן או בת הזוג באמצעים פסולים או בשיטות שאינן עולות בקנה אחד עם האתיקה המקצועית שלו.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא