הצורך בצו קיום צוואה

בין אם כבר יצא לכם לעמוד בסיטואציה כזו ובין אם עדיין לא, בשלב זה או אחר בחייכם תתמודדו עם הצורך בצו קיום צוואה. למרבה הצער, איש אינו חי לנצח וכאשר קרובי המשפחה שלנו ילכו לעולמם, בתקווה שבשיבה טובה ולא בנסיבות אחרות, סביר כי רובם יותירו אחריהם צוואה שמשקפת את רצונם.

בצוואה נהוג לציין מי הם יורשיו של המנוח, כמו גם את הממון, הרכוש והנכסים שבבעלותו, וכן את אופן חלוקתם בין כלל היורשים לאחר לכתו. עולה אם כן השאלה: מניין עולה הצורך בצו קיום צוואה? בשורות הבאות נבחן את כל הפרטים שעשויים להיות רלוונטיים לנושא הזה ברגע האמת.

 

מה זה צו קיום צוואה?

צו קיום צוואה הוא צו הרלוונטי אך ורק במקרים שבהם המוריש הותיר אחריו צוואה אותה יש לקיים. צו קיום צוואה הוא צו המוגש על ידי היורשים שהותיר אחריו המנוח, לגורם רשמי שנקרא הרשם לענייני ירושה. מסמך זה נועד להתיר את הוצאתה של הצוואה שהניח אחריו הנפטר, מן הכוח אל הפועל.

 

לשם מה נדרש צו קיום צוואה?

ברגע שאדם עורך את הצוואה שלו, חותם עליה ומחתים עליה שני עדים נוספים – לכאורה, הצוואה מוכנה ויכולה לשמש את היורשים ברגע שהמוריש הולך לעולמו. אולם על מנת שהצוואה תקבל תוקף חוקי ותוכל לשמש בתור מסמך שניתן להישען עליו בעת חלוקת העיזבון, וללמוד ממנו את אופן החלוקה – היורשים המצוינים בצוואה עדיין צריכים להגיש בקשה לצו קיום צוואה. ללא צו קיום צוואה, לא תוכל להתממש הצוואה ולא יוכל העיזבון להתחלק ככתוב בה.

 

דברים שחשוב לדעת על אופן הגשת הבקשה לצו קיום צוואה

מי שאמור להגיש את הבקשה לצו קיום צוואה הם כפי שצוין מעלה, היורשים המופיעים בצוואה או עורכי דין המייצגים את היורשים הללו. במידה ועורך הדין יהיה זה שיגיש את הבקשה לצו קיום צוואה, הוא נדרש לעשות זאת אך ורק באמצעות אתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה. לעומת זאת, יורש אשר מגיש את הבקשה בעצמו, יוכל לבחור האם להגיש את הבקשה באמצעות אתר האינטרנט או באופן ידני. כמו כן, חשוב לדעת שהיום לאחר שמוגשת הבקשה לצו קיום צוואה היא נשלחת בצורה ממוחשבת אל המבקש, כמו גם לגופים הרלוונטים השונים.

הצורך בצו קיום צוואה
הצורך בצו קיום צוואה

האם קיימים גם מצבים שבהם המוריש לא הותיר אחריו צוואה?

בהחלט כן. לאורך השנים יותר ויותר אנשים מצטרפים למעגל עורכי הצוואה, אולם לצערנו עדיין נותר נתח מסוים מהאוכלוסייה שלא עורך צוואה. במידה ומדובר על מקרה שבו לא נמצאת צוואה שנערכה על ידי המוריש, הבקשה שיש להגיש היא בקשה לצו ירושה, זאת על מנת שהעיזבון של המוריש יוכל להתחלק באופן חוקי בין היורשים החוקיים שלו, בהתאם, כמובן, לחוק הירושה על פי דין.

 

ומה כאשר המוריש הותיר אחריו צוואה אך היא אינה מפרטת את כל העיזבון?

לעיתים המוריש עלול לערוך צוואה ללא הסיוע המשפטי ההולם, ועל כך הצוואה לא תכיל את כלל הפרטים שאמורים להיות מצוינים בה. במידה ומתקיים מצב כזה, בו המוריש ערך את הצוואה אך החסיר ממנה את כלל הרכוש ששייך לו, גם כאן אפשר יהיה להגיש בקשה לצו ירושה על מנת שהחלק בעיזבון שאינו מופיע בצוואה יוכל להתחלק באופן חוקי בין כלל היורשים של המנוח.

 

כיצד ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה באופן מקוון?

על מנת להוציא צו קיום צוואה, על היורש לוודא כי אחד מן התנאים הבאים מתקיים:

1. על מגיש הבקשה להחזיק במסמך הצוואה המקורי.
2. על הרשם לענייני ירושה להחזיק בצוואה המקורית.
3. על מגיש הבקשה להחזיק בהעתק של מסמך הצוואה המקורי וכן במסמך המכיל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה להוכחת הצוואה באמצעות מסמך העתק.

לאחר שמבקש הבקשה וידא שאכן אחד מהתנאים שציינו מתקיימים לגביו, הוא צריך להגיש את טופס הבקשה המקוון בצירוף מסמכים נוספים כדלקמן:

  • מסמך העתק של תעודת הפטירה של המוריש.
  • העתק של הצוואה המקורית, או מסמך המכיל אישור מבית המשפט לענייני משפחה להוכחת הצוואה באמצעות מסמך העתק, או אסמכתא המאשרת שהצוואה הופקדה אצל הרשם לענייני ירושה.
  • תצהירי הסתלקות מקוריים – במידה ויורש אחד או יותר הצהירו על הסתלקות מהעיזבון, יש לצרף את תצהיריהם להגשת הבקשה. סעיף זה תקף אך ורק עבור הסתלקות ספציפית.
  • תעודות פטירה נוספות – במידה ואחד או יותר מהיורשים מצאו גם הם את מותם, יש לצרף את תעודות הפטירה שלהם אל הבקשה.
  • תצהיר של מבקש הבקשה שמעיד על מסירת הודעה אישית ליתר היורשים, או את העתק ההודעה עצמה.
  • ייפוי כוח חתום – במידה ועורך דין מיופה כוח הוא זה שיגיש את הבקשה במקום היורש, יש לצרף לבקשה ייפוי כוח שנחתם על ידי היורש.

 

האם בקשת צו קיום צוואה כרוכה בתשלום?

כן. ההליך של בקשת צו קיום צוואה כרוך בתשלום של שתי אגרות, אותן אפשר לשלם באמצעות שובר בדואר או באמצעות שרת התשלומים. חשוב לציין שהגשת בקשה לצו קיום צוואה באופן מקוון מקנה הנחה שעומדת על 15% מגובה האגרה הרגיל. לאחר שבוצע התשלום, יש לשלוח את כלל המסמכים על ידי לחיצה על כפתור "שלח", לאחריו תתקבל הודעת דואר אלקטרוני שמאשרת את שליחת הטפסים. נושא התשלום רלוונטי גם בעת שמוגשת בקשה לצו קיום צוואה באופן ידני.

 

כיצד ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה באופן ידני?

הליך הבקשה הידני שונה מהליך הבקשה המקוון, ובמסגרתו יש להצטייד בשני עותקים מכל מסמך על פי הפירוט שלהלן:

  • טופס בקשה לצו קיום צוואה הכולל את חתימתו של היורש שהגיש את הבקשה.
  • שובר תשלום עבור תשלום שבוצע דרך אתר האינטרנט או דרך בנק הדואר.
  • תעודת פטירה מקורית של המוריש, או מסמך העתק עם הסימון "נאמן למקור".
  • כאשר אחד או יותר מהיורשים נפטרו גם הם, יש לצרף את תעודות הפטירה שלהם.
  • טופס הצוואה המקורי.
  • במידה ומי מהיורשים החליט להסתלק מהעיזבון, יש לצרף את תצהירי ההסתלקות המקוריים.
  • העתק ההודעה שנשלחה ליורשים או תצהיר של מבקש הבקשה אשר מעיד על מסירת ההודעה.

 

עורך דין לדיני צוואות וירושות – למי שזקוק לסיוע בצו קיום צוואה

במאמר זה הסברנו אודות הצורך בצו קיום צוואה תוך התייחסות לנושאים שחשוב להקפיד עליהם בעת בקשת הבקשה, כמו גם בזמן עריכת הצוואה עצמה, כדי שתוכל לשמש בתור מסמך משפטי מחייב ובר תוקף עבור היורשים. משום כך, בבואכם לטפל בנושא של צו קיום צוואה, כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין מומחה לענייני צוואות וירושות, שיוכל לייעץ וללוות אתכם לאורך הדרך. הסיוע מעו"ד צוואות וירושות יבטיח כי הצוואה תמומש בהתאם לרצונו של המצווה ותוך התחשבות מרבית ביורשיו החוקיים.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צו קיום צוואה

בשלב זה או אחר של חיינו הבוגרים, יש להניח כי כולנו נאלץ להתמודד עם הצורך בצו קיום צוואה. צו קיום צוואה הינו צו הנדרש כאשר

תוכנם של צו ירושה וצו קיום

חוק הירושה הישראלי כולל למעלה מ – 160 סעיפים אשר ביניהם ניתן להבחין גם בסעיף מספר 69. סעיף מספר 69 הוא דבר החקיקה שנועד להגדיר

כוחם של צו ירושה וצו קיום

עולם הצוואות והירושות טומן בחובו לא מעט מושגים שחשוב להכיר על מנת לצלוח בקלות את הליך עריכת הצוואה וקבלת הירושה. חוק הירושה כולל תחתיו לא

חלוקת צוואה על פי צו בית המשפט

חלוקת צוואה על פי צו בית משפט היא עניין נפוץ ביותר, שבא לידי במצב בו היורשים אינם מסכימים על אופן חלוקת הצוואה, ובמסגרתו נכסי העיזבון

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: