העסקת בני נוער בחופשת הקיץ – טיפים חשובים

מרגע שנפתחת שנת הלימודים, כל הילדים מחכים אך ורק לדבר אחד – לרגע שבו היא תיגמר. אולם החל מגיל תיכון, מתחילים בני נוער לחשוב לא רק על בילויים בתקופת החופש הגדול, אלא גם על הזדמנויות להגדלת דמי הכיס שלהם. כך קורה שנערים ונערות רבים מחפשים לעצמם תעסוקה לימות הקיץ בדמות עבודה. במידה ואתם מעסיקים, יש כמה טיפים חשובים להעסקת בני נוער בחופשת הקיץ שכדאי שתכירו מבעוד מועד. אז איך עושים את הדבר הזה נכון? בואו ונבדוק ביחד.

העסקת בני נוער בחופשות הקיץ – לא בכל מחיר

בחופשת הקיץ מרכזי הבילוי בישראל הופכים הומי אדם, והעסקים השונים זקוקים לתגבורת על מנת לעמוד בעומס הגדל. העסקת הנוער בחופשות הקיץ אמנם מאפשרת לעסקים רבים בישראל להסתייע בשירותיו של כוח עזר משמעותי לעניין זה, אולם בנוסף לתועלות הרבות הגלומות בהעסקת בני נוער, ישנן גם חובות רבות שהמעסיק צריך להיות מודע אליהן וטעויות רבות שמומלץ ביותר להימנע מהן בעת ההעסקה. על כל אלו נפרט בהרחבה בשורות שלהלן.

 

העסקת נערים – קודם כל בודקים בני כמה הם

בני נוער רבים מעוניינים לקחת חלק בשוק העבודה במהלך חופשת הקיץ, כאשר הם מתפנים מלימודיהם, וחלק מהם אף עובדים לאורך השנה כולה, אבל רגע לפני שאתם בוחרים להעסיק קטין או קטינה – חשוב לוודא בדיוק בני כמה הם. היות וחלק מבני הנוער מעוניינים לעבוד, ולפעמים אף זקוקים לעבודה על מנת לסייע בפרנסת המשפחה, הם יכולים, איך לומר בעדינות, לעגל פינות בכל הנוגע לגיל האמיתי שלהם. באופן כללי תוכלו להתחיל בהעסקת בני נוער החל מגיל 15, כאשר העסקת בני נוער בחופשת הקיץ מקלה עוד קצת על העניין, ומאפשרת העסקה החל מגיל 14.

 

העסקת נערים בחופשות הקיץ ללא פנקס עבודה – תשכחו מזה, זה לא עובד

דיני עבודה מפרטים באופן ברור את ההתנהלות החוקית סביב העסקת בני נוער בחופשות הקיץ, ואחד מהנושאים המטופלים במסגרתם, נוגע לניהול פנקס עבודה. את פנקס העבודה אפשר לקבל מלשכת התעסוקה הקרובה לעיר מגוריהם של הנער או הנערה העובדים, ועל מנת לקבל אותו הם ידרשו להגיע ללשכה עם תעודת זהות, אישור רפואי וזוג תמונות פספורט. ההליך הוא חינמי, ולאחר קבלת פנקס העבודה יש לשמור אותו במקום בו עובדים בני הנוער.

העסקת בני נוער בחופשת הקיץ - טיפים חשובים
העסקת בני נוער בחופשת הקיץ – טיפים חשובים

דברים שצריך לדעת לגבי שעות העסקת נערים בחופשות הקיץ

שעות העבודה בעסק שלכם הן עניין שחשוב להכיר גם בהקשר של העסקת בני נוער בחופשת הקיץ וגם בכלל, על מנת שלא תגיעו למצב שבו יש פער בין מה שקורה בפועל לבין מה שחוקי שיקרה. העסקת בני נוער בחופשת הקיץ כרוכה בהעסקה של עד 8 שעות עבודה ביום עבודה אחד, במידה ומדובר על שבוע עבודה שלם. במידה ושבוע העבודה מקוצר מסיבות כמו חגים, לדוגמה, העסקת בני נוער בחופשת הקיץ יכולה להתפרש על פני 9 שעות עבודה ביום, אך המספר המקסימלי של שעות העבודה בשבוע חייב להגיע עד 40 שעות בלבד.

האם מותר להעסיק בני נוער בימי שישי ועד איזו שעה?

ימי שישי וערבי חג מוגדרים במדינת ישראל בתור ימי עבודה שבהם העסקת בני נוער לא תעלה על 7 שעות ביום עבודה. במקביל, ניתן לקבל אישור ספציפי ממשרד העבודה באשר להעסקת בני נוער למשך זמן רב יותר בימים אלו.

 

משמרת לילה לבני נוער – אפשרית או לא?

העסקת בני נוער בחופשת הקיץ ובכלל מותרת רק בשעות מסויימות, ובאחרות – אסורה. על פי סעיף 24 לחוק עבודת הנוער, בני נוער עד גיל 16 יכולים לעבוד עד השעה 20:00 בערב והחל מהשעה 8:00 בבוקר. כמו כן, בני נוער בגילאים שבין 16 ל- 18 יכולים לעבוד עד השעה 22:00 בערב, והחל מהשעה 6:00 בבוקר.

 

"אז למה לא כל יום שבת?" – להעסיק בני נוער ביום המנוחה – כן או לא?

עבור הרבה עסקים יום המנוחה הוא יום עבודה לכל רגיל, כאשר משולמים בו תשלומים גבוהים יותר מבדרך כלל. לעומת זאת, העסקת בני נוער ביום המנוחה היא אסורה בהחלט, כאשר יום המנוחה ייקבע על פי הדת שאליה בני הנוער משתייכים. ביהדות יום שבת הוא יום המנוחה, בני נוער מוסלמים לא יועסקו בימי שישי, ונערים ונערות נוצרים לא יועסקו ביום ראשון. על עניין העסקת נערים ביום המנוחה אין כל אפשרות לערער או לקבל אישור מיוחד בנושא.

 

תשלומי שכר במסגרת העסקת נערים בחופשות הקיץ – אל תתבלבלו, זו חובה

לא מעט בעלי עסקים מנצלים את כוחם על גבם על בני הנוער, ומספרים להם כל מיני סיפורים אשר נוגעים בשכרם. כחלק מדיני עבודה, העסקת נערים בחופשות הקיץ ובכלל כרוכה בתשלום שכר הוגן, אשר לא יהיה נמוך יותר משכר המינימום שנקבע בשוק. גם במידה והמעסיק ובני הנוער העובדים סיכמו ביניהם סכום נמוך יותר, מסיבה כזו או אחרת, תשלום שכר נמוך משכר המינימום יהווה עבירה על החוק.

 

העסקת בני נוער בחופשת הקיץ – תעשו את זה נכון או אל תעשו את זה בכלל

בתור מעסיקים, חלה עליכם האחריות לפעול כחוק בכל הנוגע להעסקת הנערים בחופשות הקיץ, לרבות הקפדה על תשלום שכר הוגן, שמירה על זכויותיהם ובטחונם בעבודה וכיוצא באלו. על מנת שתוכלו להעסיק בני נוער בחופשת הקיץ בהתאם לדרישות החוק, מומלץ להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין מתחום דיני העבודה שיוכל להדריך אתכם שלב אחר שלב בדרך להתנהלות נכונה.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.